یکشنبه, ۲۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 16 March, 2025
مجله ویستا

وضعیت ارتباطات سیار کشور


وضعیت ارتباطات سیار کشور

در این گزارش تلاش کرده ام تا تاریخچه, وضعیت, مشخصات, گستره پوشش, تعداد مشترکین, کیفیت, خدمات ارزش افزوده و حتی تعرفه شبکه های ارتباط سیاری نظیر شبکه تلفن همراه دولتی, شبکه تلفن همراه اعتباری مستقل تالیا, شبکه تلفن همراه اعتباری مستقل اصفهان, شبکه تلفن همراه مستقل کیش, شبکه تلفن همراه ایرانسل, تلفن بیسیم WLL و عادی, شبکه اینترنت بیسیم, تلفن همراه ماهواره ای و بیسیم باند شهروندی را بررسی کنم

در این گزارش تلاش کرده ام تا تاریخچه، وضعیت، مشخصات، گستره پوشش، تعداد مشترکین، کیفیت، خدمات ارزش افزوده و حتی تعرفه شبکه های ارتباط سیاری نظیر شبکه تلفن همراه دولتی، شبکه تلفن همراه اعتباری مستقل تالیا، شبکه تلفن همراه اعتباری مستقل اصفهان، شبکه تلفن همراه مستقل کیش، شبکه تلفن همراه ایرانسل، تلفن بیسیم WLL و عادی، شبکه اینترنت بیسیم، تلفن همراه ماهواره ای و بیسیم باند شهروندی را بررسی کنم.

● شبکه تلفن همراه دولتی کشور:

درست ۱۲ سال پیش بود که برای اولین بار در خیابانهای تهران مردمانی را دیدیم که گوشی های زمخت و بزرگ نوکیا ۱۶۱۱ ، نوکیا ۲۱۱۰ را با فخر فروشی از دست و کمرشان آویزان کرده بودند یا با زاویه خاصی آن را به گوش خود چسبانده و مشغول فریاد کشیدن بودند !

شبکه تلفن همراه دولتی کشور بوسیله شرکت مخابرات ایران در مردادماه سال ۱۳۷۳ و با نصب و راه اندازی ۱۷۶ سلول فرستند و گیرنده در قالب ۲۴ ایستگاه BTS برای تنها ۹ هزار و ۲۰۰ شهروند تهرانی و مبتنی بر فناوری نسل دوم شبکه های سلولی (GSM) در باند فرکانس ۹۰۰مگاهرتز درست با ۱۰ سال تاخیر از کشورهای دیگر درتهران راه اندازی شد.

در آن زمان مدیران و مشاوران سید محمد غرضی -وزیر وقت پست و تلگراف و تلفن- فکر نمیکردند قیمت سیم کارت ۵۰۰هزارتومانی ای که با یک گوشی ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزارتومانی اجباری به متقاضیان تحویل میدهند در بازار آزاد به ۲میلیون و چهارصدهزار تومان برسد! این قیمت نجومی نشان دهنده بازار پرعطش و نوپایی بود که حالا ما دیگر آن را به نام "بازار موبایل" میشناسیم،بازاری که مثل باقی بازارهای سنتی ایران برای خود "آداب و رسوم" و "فرهنگ" و حتی "مافیا" و "جنجال های گاه و بیگاه" دارد.

▪ گستره:اداره ارتباطات سیار که امروز دیگر "شرکت ارتباطات سیار" نامیده میشود بعد از تهران و در پاییز ۱۳۷۴ شهرهای تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز زیر پوشش شبکه تلفن سیار خود قرار داد. سال بعد نیز ۲۸ شهر دیگر به شهرهای تحت پوشش این شبکه اضافه شد. تا جایی امروزه و بوسیله ۶۶۸۰ ایستگاه آنتن BTS، تعداد ۲۱۰ مرکز BSC و ۶۰ مرکز MSC مجموعا ۱۰۱۶ شهر و روستا و ۲۷۳۰۰ کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.

همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش امکان استفاده از سیم کارت های شبکه دولتی تلفن همراه کشور در ۹۱ اپراتور از ۵۳ کشور مختلف جهان با استفاده از سرویس رومینگ بین الملل ممکن است.

باید جالب باشد که بدانید شهر تهران بعنوان پرترافیک ترین و پیچیده ترین سگمنت این شبکه ۱۵۴۷ سایت BTS از این ۶۶۸۰ ایستگاه آنتن BTS را به خود اختصاص داده است.

▪ تعداد مشترکان:شبکه دولتی تلفن همراه شرکت ارتباطات سیار که با نام اختصاری MCI خوانده میشود تا زمان تهیه این گزارش دقیقا هشت میلیون و پانصد و سی و چهار هزار و دویست و نود و یک سیم کارت به متقاضیان خود تحویل داده است که از این تعداد بیش از ۷میلیون و ۶۰۰هزار مشترک فعال دارد.

استان تهران با ۳میلیون و ۴۸۹هزار و ۹۷۹ سیم کارت عرضه شده و بیش از ۲میلیون هشتصدهزار مشترک فعال بیشترین تعداد مشترک و درعین حال پر اختلال ترین بخش این شبکه را تشکیل میدهد.

▪ کیفیت:وضعیت و کیفیت شبکه تلفن همراه را بوسیله شاخصه های مختلفی در غالب KPI میسنجند که برخی از آنها بسیار تخصصی میباشند به همین دلیل از آن میان و بوسیله چهار شاخصه ای که در ذیل به آنها اشاره خواهم کرد وضعیت شبکه دولتی تلفن همراه در کلان شهر تهران -بعنوان پیچیده ترین و حساسیت برانگیزترین سگمنت شبکه- بررسی میکنیم:

▪ Call Setup Success Rate:میزان موفقیت درخواست مکالمات در شبکه MCI بطور میانگین ۹۴ و ۲۷صدم درصد است در حالی که میزان استاندارد این شاخصه باید عددی بین ۹۵ تا ۹۸ درصد باشد.

لازم به ذکر است که متاسفانه این میزان در بدترین شرایط حتی به ۸۱ درصد هم میرسد.

▪ Answer Seiture Ratio: درصد موفقیت پاسخ به مکالمات درخواستی در این شبکه بطور متوسط ۴۵درصد میباشد که با توجه به نرخ استاندارد جهانی آمار قابل قبولی نیست.

▪ Answer Bid Ratio: درصد پاسخ به درخواست ها در شبکه MCI حدود ۴۰درصد میباشد.

▪ Handover Success Rate:میزان موفقیت در جابجایی و دست به دستی مشترکان میان سلول های شبکه بطور میانگین ۸۶ و ۲۸صدم درصد است که با وضعیت نورمال که بین ۹۵ تا ۹۸ درصد است فاصله نسبتا زیادی دارد. ضمن آنکه این میزان در بدترین وضعیت به ۸۴ درصد هم میرسد.

▪ Call Droped rate:طبق ادعای شرکت ارتباطات سیار میزان قطع مکالمات در حال انجام در شبکه چیزی در حدود یک و هفتاد و پنج صدم درصد است.

شایان ذکر است که میزان استاندارد این شاخصه چیزی بین یک و نیم تا دو درصد است در حالی که این نرخ در بدترین وضعیت شبکه به ۲ و چهارصدم درصد هم میرسد.

▪ پیمانکاران عمومی کلید بدست:در مناقصه سال ۸۳ شرکت مخابرات،سه شرکت همیشه برنده خارجی در مناقصات MCI برنده مناقصه پیمانکاران عمومی (GC) شرکت ارتباطات سیار شدند: زیمنس تحت عنوان شرکت بهین ارتباط مهر نصب هزار و ۸۴۳، نوکیا تحت عنوان پارس ایراتل هزار و ۹۳۸ و اریکسون با نام شرکت سیستم و خدمات اریکسون نصب و راه اندازی ۹۰۰ آنتن BTS در سطح کشور را متعهد شده بود که طبق اطلاعات واصله این سه شرکت به ترتیب موفق به تملیک تنها ۲هزار و ۳۰۰ محل و نصب تنها ۱۷۶ ، ۲۶۵ و ۱۲۹ آنتن شده اند که از میان این ۵۷۰ آنتن BTS نصب شده در تست QA کارشناسان شرکت ارتباطات سیار تاکنون تنها به نصب ۶۴ آنتن تاییدیه داده شده است.

طبق قرارداد اجرایی این GCهای بدقول جریمه خواهند شد. اما این بدقولی به نوعی باعث عقب ماندگی و بدقولی شرکت ارتباطات سیار در واگذاری نزدیک به ۸میلیون سیم کارت ثبت نامی این دوره خواهد شد. تا جایی که دکتر وفا غفاریان –معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران- در این زمینه گفت "اگر GCها مطابق زمان بندی تعهدات خود را انجام می‌‏دادند ، ظرف سه ماه کل ۸ میلیون سیم کارت ثبت نامی را واگذار می‌‏کردیم"!

▪ مشاوران:واگذاری مشاوره اصلاح و توسعه شبکه تلفن همراه کشور به شرکت انگلیسی ایرکام با هزینه‌ای معادل ۱۷ میلیون دلار، آنچنان مورد انتقاد قرار گرفت که حتی مدیران جدید وزارت ICT نیز آن را تقبیح کردند ولی هم‌اکنون شرکت آلمانی T-System جایگزین ایرکام شده است و بار دیگر تمامی اطلاعاتِ شبکه تلفن همراه کشور در اختیار یک شرکت خارجی قرار داده شده است.از طرف دیگر هم شرکت فرانسوی سوفلکوم مشاوره‌ای بهینه‌سازی شبکه تلفن همراه تهران را برعهده گرفته است.

از نتیجه و اثر مشاوره ایرکام گزارش قابل قبولی دردست نیست. دکتر وفا غفاریان –معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران- مشکل اصلی شبکه تهران را در اختلال ۷۰۰سگمنت رادیوی شبکه میداند که در میان چهل و چند بند پیشنهادی ایرکام پنهان شده بود که طی ماههای آینده با قرنطینه کردن این BTSها به مرور این اختلالات و همپوشانی های نابجا برطرف خواهد شد.

▪ خدمات ارزش افزوده:سرویس ارسال و دریافت پیام های کوتاه (SMS) از زمستان سال ۸۱ به صورت محدود به متقاضیان عرضه شد تا آنکه در نوروز ۸۴ و با افزایش تعداد و ظرفیت مراکز SMS Center امکان استفاده از این سرویس برای کلیه مشترکین فراهم شد. در حال حاضر چهار مرکز کوته پیام (SMS Center) شرکت ارتباطات سیار در شهرهای تهران، مشهد و شیراز با مجموع ظرفیتی معادل هشت و نیم میلیون مشترک راه اندازی و زیر بار هستند. دو مرکز SMS در شهرهای ارومیه و شهرکرد هم با مجموع ظرفیتی در حدود چهار و نیم میلیون مشترک آخرین مراحل راه اندازی و تست خود را میگذرانند.

همچنین طی مناقصه ای که نتایجش در تابستان سال گذشته اعلام شد سه شرکت رهیاب، مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع وزارت صنایع و آتیه داده پرداز با تعهد ارسال ماهانه حداقل ۵میلیون SMS بعنوان عرضه کننده خدمات ارزش افزوده مبتنی بر SMS با استفاده از لینک SMPP به مرکز SMS شرکت ارتباطات سیار معرفی شدند که تا به امروز جز ارسال پیام های تبلیغاتی کار چندانی نکرده اند.

بر عکس SMS از سرویس صندوق پست صوتی (VMS) استقبال چندانی از سوی مشترکین بعمل نیامد. بطوری که MCI تاکنون موفق به جذب تنها ۲۱۹هزار و ۸۰۸ مشترک شده است.

از طرفی طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) تجهیزات شبکه هوشمند (IN) شبکه تلفن همراه کشور در حال نصب و آزمایش است و تا آخر خردادماه تحویل میشود. شبکه GPRS بر روی شبکه تلفن همراه دولتی کشور در حال نصب و تست های اولیه است که به راه اندازی این دو شبکه طی ماههای آینده خدمات ارزش افزوده مختلف و کاربردی بسیاری به مشترکان قابل عرضه خواهد شد.

▪ دورنما:اختلالات شبکه تلفن همراه دولتی کشور بر کسی پوشیده نیست و نزدیک به ۱۲ سال است که مردم به این اختلالات و نارسایی ها کم و بیش عادت کرده اند. همانطوری که به وعده های گاه و بیگاه و عمل نشده مسئولین پیشین در اصلاح این اختلالات عادت کرده اند.

MCI درحال حاضر دقیقا ۸میلیون و ۵۳۴هزار و ۲۹۱ مشترک دارد و از نظر تعداد و گستره پوشش بزرگترین شبکه ارتباطی سیار کشور میباشد.

شرکت ارتباطات سیار در بهمن ماه گذشته از هفت میلیون و نهصد هزار متقاضی جدید ثبت نام کرد و متعهد شده است که حداکثر تا خردادماه سال آینده کل این سیم کارت ها را واگذار کند و از این بابت آزمون سخت و پیچیده ای را در پیش روی خود دارد که با کم کاری انجام گرفته از سوی پیمانکاران عمومی (GC) برای توسعه شبکه از طریق نصب و راه اندازی ۴ هزار و ۶۸۱ آنتن BTS و عمل به وعده بهبود وضعیت کیفی شبکه مشکلات و استرس های مدیرانش دوچندان خواهد شد.

از سوی دیگر با نصب و راه اندازی شبکه هوشمند (IN) بر روی شبکه MCI امکان واگذاری سرویس های پیشتاز و ارزش افزوده جدیدی به مشترکین ممکن میشود. یکی از ویژگیهای شبکه IN امکان عرضه سیم کارت های پیش پرداخته میباشد که بر اساس طرحهای که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده و به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شده تا پس از تایید به شورای عالی اقتصاد عرضه شود احتمالا تا پایان سال جاری عرضه شود. از طرفی دیگر امکان استفاده از شبکه GPRS هم برای بخشی از مشترکان ظرف ماههای آینده ممکن میشود و به این ترتیب امکان تبادل پرسرعت دیتا، پیامهای چندرسانه ای (MMS)، صوت، تصویر، ویدئو و انیمیشن و اتصال به اینترنت بعنوان یک سرویس ارزش افزوده پیشتاز برای بخشی از مشترکان ممکن میشود.

شبکه تلفن همراه دولتی کشور مبتنی بر تکنولوژی نسل دوم تلفن سلولی (GSM) میباشد و با استفاده از محصولات نوکیا، اریکسون و زیمنس درحال حاضر تنها در باند فرکانسی ۹۰۰مگاهرتزی سرویس دهی میکند اما به زودی با راه اندازی شبکه GPRS به نسل ۲/۵ ارتقا پیدا میکند و تجهیزات لازم برای سرویس دهی در باند فرکانسی ۱۸۰۰مگاهرتزی هم در حال نصب و راه اندازی میباشد.

هزینه ثبت نام سیم کارت های شبکه تلفن همراه دولتی کشور ۳۶۰هزار تومان میباشد.

پیش شماره های شبکه تلفن همراه اعتباری کشور طی عملیات تغییر نامبرینگ ملی (کاری که از روز اول باید میشد!) به ۸ منطقه تقسیم شد که از ۰۹۱۱ تا ۰۹۱۸ میباشد.

● شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا:

شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان در فروردین ماه سال ۸۲ بعنوان برنده مناقصه انتخاب پیمانکار شبکه سراسر تلفن همراه اعتباری کشور معرفی شد. قرارداد رسمی این پروژه بعد از جنجالها و ابهامات مختلف در تاریخ ۲۸ بهمن ماه همان سال میان مجتمع صنعتی رفسنجان و شرکت مخابرات ایران (TCI) امضا شد و پیمانکار متعهد شد تا دوسال بعد یعنی ۲۸ بهمن ۱۳۸۴ دو میلیون سیم کارت پیش پرداخته تلفن همراه در ۲۸ مرکز استان کشور توزیع کند. بیش از سه ماه از پایان زمان مورد تعهد تالیا میگذرد و این شبکه در تهران کمتر از ۴۷۵هزار سیم کارت توزیع کرده و تازه دور دوم واگذاری سیم کارت به متقاضیان باقی مانده از ثبت نام مرحله قبل در تهران را با نظارت شدید و محتاطانه شرکت مخابرات ایران آغاز کرده و اعلام کرده که از ۱۶خردادماه تصمیم دارد در چند مرکز استان از متقاضیان ثبت نام کند.

▪ وضعیت:طبق اعلام شرکت مخابرات ایران تالیا تا پایان سال ۸۴ دقیقا ۴۲۶ هزار و ۹۸۳ مشترک فعال داشته که بوسیله ۳۶۶ ایستگاه آنتن BTS، دو مرکز MSC و چهار مرکز BSC به مشترکان خود در تهران سرویس میدهد و تاکنون موفق به راه اندازی تنها ۱۲۹ آنتن BTS ، ۵مرکز BSC و یک مرکز MSC در شهرستانها شده است.

▪ کیفیت:به منظور سنجش میزان کیفیت و وضعیت خدمات شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا در دوره های زمانی مختلف کیفیت خدمات بر اساس شاخصه های KPI توسط تیم های بازرسی شرکت مخابرات ایران اندازه گیری و با موارد مورد تعهد در سند SLA و KPI تطابق و در صورت ضعف موارد برای رفع به پیمانکار اعلام میشود.

به گفته سید احمد علمایی –مدیر کل دفتر مشارکت های غیر دولتی شرکت مخابرات ایران- در آغاز دور اول واگذاری سیم کارت های تالیا زمانی که تعداد مشترکان به عدد ۱۰۰هزار رسید کیفیت شبکه به شدت افت نمود. تا جایی که روی شبکه تلفن همراه دولتی کشور را سفید کرد. این درحالی بود که طبق اعلام مجری شبکه تالیا این شبکه در تهران برای سرویس دهی به نزدیک به دومیلیون مشترک طراحی شده است.

توسعه شبکه در مراکز استانها هم با کندی پیش میرود و تعداد اندکی از سایت های BTS در این شهر ها تاییدیه کارشناسان ناظر شرکت مخابرات ایران را دریافت نموده اند.

▪ تعرفه:بهای پاکت سیم کارت تالیا ۰۰۰/۴۵۲ ریال ، شامل موارد ذیل می باشد:

ـ ۰۰۰/۲۴۰ ریال قیمت سیم کارت تالیا (۰۰۰/۲۰۰ ریال بعلاوه ۲۰% مالیات و عوارض )

ـ ۰۰۰/۲۱۲ ریال بهای اعتبار اولیه (۰۰۰/۲۰۰ ریال اعتبار مکالمه بعلاوه ۶% مالیات و عوارض)

نرخ تعرفه مکالمه شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا به صورت زیر است:

ـ همراه به همراه : نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ تعداد: ???ریال ، پالس در یک دقیقه: ۱۰

ـ همراه به ثابت و بالعکس: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ :۶۷۰ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه :۱۰

ـ همراه به همراه: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح: ۶/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸

ـ همراه به ثابت و بالعکس: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح : ۶/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸

ـ تلفن بین شهری: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۸ صبح تا ۲۱: ۱۱۱۷

ـ تلفن بین شهری: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح و روزهای تعطیل: ۸۰۴ ریال

ـ خدمات ویژه:سرویس های ویژه انتظار مکالمه (Call Waiting)، نمایشگر (Caller Line Identification)، انتقال مکالمه دریافتی به شخص دیگر(Call Diverting)، پیغام صوتی (VMS) و پیغام کوتاه(SMS) فهرست خدمات ویژه ارائه شده به مشترکان تالیا را تشکیل میدهد.

از طرفی دیگر بر اساس تعهد مجری، تالیا تا واگذاری ۲میلیون سیم کارت مورد تعهد خود باید امکان استفاده از خدمات مبتنی بر شبکه GPRS را برای دستکم ۵درصد مشترکینش مهیا سازد.

▪ دورنما:توسعه کند شبکه تالیا در عمل به تعهدات، به همراه تاخیرهای طولانی، دیر یا زود و طبق قرارداد مجازات جریمه را برای مجری این شبکه به ارمغان خواهد آورد که طبق اظهارات دکتر علمایی –مجری شبکه تالیا در شرکت مخابرات ایران- و دکتر وفا غفاریان –معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال بررسی و هماهنگی به منظور اخذ تصمیم نهایی است. ضمن اینکه پس از بررسی دقیق و اعلام نتیجه از سوی رگولاتوری در مورد این تاخیرات ممکن است شرایط عدم کارایی و توانایی مجری احراز شود و تالیا با خطر فسخ قرارداد مواجه شود.

از طرفی خبرنگاران حوزه ICT بیاد میآورند که دکتر داوود زارعیان –مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران- در مراسم قرعه کشی تعیین اولویت واگذاری دور دوم تالیا در تهران، تعداد مراجعان به ایستگاههای تالیا برای دریافت سیم کارت خود در دور اول واگذاری ها را چیزی در حدود ۳۵۰هزار نفر اعلام کردند در حالی که تعداد سیم کارت های واگذار شده ۴۷۵هزار عدد سیم کارت میباشد که طبق اعلام دکتر سید احمد علمایی –مجری شبکه تلفن همراه اعتباری- اداره بازرسی شرکت مخابرات بدنبال یافتن علت این اختلاف ۱۲۵هزار تایی و همچنین علت وجود سیم کارت صفر تالیا در بازار آزاد است که به این ترتیب شائبه تخلف از سوی تالیا مطرح میشود.

از سوی دیگر تالیا با رقیبان سرسخت و تازه نفسی از قبیل سیم کارت اعتباری دولتی، شبکه پیش و پس پرداخته ایرانسل و تلفن ثابت بیسیم WLL در سال جاری مواجه خواهد شد.

سیم کارت تالیا به مبلغ ۴۵هزار و دویست تومان عرضه میشود که این مبلغ شامل ۲۰هزار تومان بهای سیم کارت، ۲۰هزار تومان اعتبار اولیه مکالمه که تا ۹۰ روز اعتبار دارد و ۵هزار و دویست تومان مالیات و عوارض قانونی است.

پیش شماره مشترکان شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا ۰۹۳۲ میباشد.

● شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان

شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان MTCE اولین شـرکت مخـابرات غیر دولـتی ایران است که در زمیـنه ارائه خدمات ارتـباطی تـلفن همراه استـاندارد GSM در محدوده استـان اصـفهان فعالیت میکند.این شرکت با مشارکت شرکت مخابرات استان اصفهان (TCE) ، شرکت TMI مالزی و شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران ، با هدف طراحی ، نصب ، راه اندازی ، توسـعه ، ارائـه خدمات و بهره برداری از شبکه اعتباری تلفن همراه وانجام کلیه فـعالیتهای مربوط تاسیس گردیده است.

▪ تاریخچه: پیرو توافقات انجام گرفته در جریان سفر آیت ا... هاشمی رفسنجانی –رئیس جمهور وقت- به مالزی در سال ۷۳ و بر اساس قانون جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مجوز راه اندازی شبکه تلفن همراه اعتباری در استان اصفهان با ظرفیت اولیه ۲۰هزار و قابلیت افزایش به ۳۵هزار مشترک در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ و برای ۱۵ سال به شرکت سلکوم مالزی اعطا شد و شرکت صنایع منابع فن آوری کشور مالزی مجوز استفاده از پهنای باند ۱۲.۲۴مگاهرتز شبکه تلفن سیار GSM در محدوده استان اصفهان را دریافت کرد. در سال ۱۳۷۷، تحت قوانین جدید ، با مشارکت شرکت صنایع منابع فن آوری کشور مالزی، شرکت مخابرات استان اصفهان و شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان تاسیس شد و در سال ۸۱ نخستین سری سیم کارت های اعتباری خود را توزیع کرد. شایان ذکر است که در سال ۱۳۸۴ ، سهام طرف مالزیایی از شرکت صنایع منابع فن آوری کشور مالزی به شرکت TM International انتقال یافت.

▪ مناطق تحت پوشش:شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان که با نام تجاری اسپادان عرضه میشود درحال حاضر در شهرهای اصفهان، مبارکه، فولادشهر، مجتمع فولاد مبارکه، کارخانه ذوب آهن اصفهان، زرین شهر، فلاورجان، نجف آباد، خمینی شهر، شاهین شهر، مورچه خورت، خوراسگان، درچه، سپاهان شهر، بهارستان و شهر کاشان به ۱۹هزار و پانصد مشترک خود سرویس دهی میکند.

شبکه تلفن همراه اعتباری اسپادان بر مبنای تکنولوژی GSM نسل دوم و تجهیزات اریکسون طراحی شده و فاقد قرارداد رومینگ با سایر اپراتورهای کشور (از جمله با شبکه تلفن همراه دولتی کشور) میباشد و تنها در شهرهای تحت پوشش نامبرده شده قابلیت دسترسی و استفاده دارد.

▪ تعرفه ها:بهای سیم کارت های اعتباری اپراتور اصفهان ۴۲هزار تومان میباشد که در ابتدا ۲۲هزار تومان شارژ اولیه ۴۵ روزه را داراست. این سیم کارت ها با چهار نوع کارت شارژ ۱۵،۲۲،۲۸ و ۴۲هزار تومانی با اعتبار زمانی ۳۰،۴۵،۶۰ و نود روزه شارژ میشوند.

نرخ تعرفه مکالمه شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان مشابه شبکه تالیا و به صورت زیر است:

ـ همراه به همراه : از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ تعداد ، نرخ یک دقیقه مکالمه : ???ریال ، پالس در یک دقیقه: ۱۰

ـ همراه به ثابت و بالعکس: از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ نرخ یک دقیقه مکالمه :۶۷۰ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه :۱۰

ـ همراه به همراه: از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح نرخ یک دقیقه مکالمه : ۷/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸

ـ همراه به ثابت و بالعکس: از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح ، نرخ یک دقیقه مکالمه : ۷/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸

ضمنا هزینه ارسال هر پیام کوتاه (تا سقف ۱۶۰کاراکتر) در این اپراتور ۱۶تومان میباشد.

▪ سرویس های ویژه و ارزش افزوده:اپراتور اسپادان سرویس های ویژه ای نظیر ارسال کوته پیام (SMS)، انتظار مکالمه، انتقال مکالمه، محدودیت تماس و نمایش شماره تماس گیرنده را به مشترکان خود عرضه میکند و به زودی امکان استفاده از سرویس صندوق پیام های صوتی (VMS) را هم برای مشترکین خود فراهم خواهد کرد.

شبکه تلفن همراه اعتباری اسپادان اصفهان تنها اپراتور تلفن همراه کشور است که چند سرویس ارزش افزوده مبتنی بر SMS را به مشترکان خویش عرضه میکند. این سرویس ها عبارتند از: دیکشنری، قرآن همراه، Mobile۲Email و فال حافظ

مشترکان اسپادان قادر به ارسال SMS به مشترکان شبکه تلفن همراه دولتی کشور میباشند اما طبق شنیده های خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) مشترکان این شبکه به موبایل های با پیش شماره ۰۹۱۲۲ ، ۰۹۱۲۳ و ۰۹۱۲۶ نمیتوانند پیامی ارسال کنند!

▪ دورنما:شبکه تلفن همراه اسپادان اصفهان قصد دارد با افزایش مناطق تحت پوشش سرویس خود، ظرفیت مشترکینش را به ۳۵هزار نفر برساند و امکان رومینگ بین الملل را برای مشترکانش فراهم سازد.

این شبکه همچنین برای اولین بار به دنبال امکان برقراری تماس بین الملل مبتنی بر پرتکل IP (VoIP) است که امکان برقراری تماس بین الملل با تعرفه ارزانتر را برای مشترکینش فراهم می آورد.

شبکه اسپادان درواقع نخستین شبکه تلفن همراه پیش پرداخته کشور است. سیم کارت های این شبکه به مبلغ ۴۲هزار تومان به فروش میرسد که شامل ۲۰هزار تومان هزینه سیم کارت و ۲۲هزار تومان اعتبار اولیه مکالمه که ۴۵روز اعتبار دارد میباشد.

پیش شماره شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان ۰۹۳۱ میباشد.

● شبکه تلفن همراه کیش:

شبکه مستقل تلفن همراه کیش متعلق به شرکت TKC (Telecommunication Kish Company) میباشد. این شرکت در دسامبر سال ۲۰۰۰ در کیش ثبت شده و پیرو قرارداد BOT عقد شده میان این شرکت و سازمان منطقه آزاد کیش مسئولیت راه اندازی شبکه تلفن همراه جزیره کیش را با مشارکت اپراتور لبنانی Libancell برعهده گرفت.

شبکه مستقل تلفن همراه جزیره کیش از بهمن ۸۱ فعالیت تجاری خود را آغاز کرده و در حال حاضر بوسیله ۴۴ کارشناس، با مراکز مستقل MSC، HLR،BSC و دستکم ۱۲ ایستگاه آنتن BTS تنها ۹ هزار و ۴۲۵ سیم کارت توزیع کرده و ۸هزار و ۶۸۰ مشترک فعال دارد. این شبکه بر تکنولوژی GSM ۹۰۰ مگاهرتزی زیمنس بنا نهاده شده است و درحال حاضر سرویس های ویژه ای نظیر انتظار مکالمه، انتقال مکالمه، نمایشگر شماره تماس گیرنده، کنفرانس سه نفره، امکان تبادل فکس و دیتا، محدودیت مکالمه و SMS داخلی و بین الملل را داراست و بر اساس اعلام مهندس علی نادی پور –معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- براساس شاخصه های شبکه از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

شبکه تلفن همراه KTC از ماه اول راه اندازی سرویس رومینگ بین الملل را به مشترکان خود ارائه داد و درحال با ۳۲ کشور جهان سرویس رومینگ برقرار کرده است. از طرفی دیگر مشترکان این شبکه قادرند به مشترکان ۱۵۰اپراتور جهان پیام کوتاه (SMS) ارسال نمایند.

پروانه شبکه تلفن همراه کیش در تاریخ ۱/۱/۸۴ و در زمان ریاست مهندس مسعود داوری نژاد بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مدت ۱۰ سال تمدید شد و ظاهرا نوعی انحصار به این شرکت برای عرضه سیم کارت تلفن همراه داده است. به طوری که در آخرین دوره ثبت نام سیم کارت شبکه تلفن همراه دولتی کشور در بهمن ماه سال گذشته وقتی شرکت ارتباطات سیار در اطلاعیه ای از متقاضیان سیم کارتهایش در کیش خواست تا فرم تقاضا و مدارک خود را به یک نشانی صندوق پستی در تهران ارسال کنند روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش طی اطلاعیه ای که در رسانه ها منتشر شد این حرکت شرکت ارتباطات سیار را غیرقانونی خواند و اعلام کرد "ثبت نام سیم کارت برای متقاضیان تلفن همراه در منطقه آزاد کیش مغایر مقررات جاری و مصوبات هیئت دولت است".

منوچهر امامی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام این مطلب گفته بود: اخیرا برخی رسانه‌های گروهی به نقل از شرکت ارتباطات سیار در خصوص ثبت نام سیم کارت تلفن همراه در جزیره کیش مطالبی را عنوان کرده‌اند که این مسئله مغایر مقررات و مصوبات هیئت دولت است و فروش و عرضه هر نوع سیم کارت بدون اخذ مجوز از سازمان منطقه آزاد کیش در جزیره کیش مجاز نمی‌باشد.

وی همچنین گفت:‌براساس بند ۱۷ و ۱۸ مصوبه شماره ۱۸۸۸۰/ت ۲۸۵۷۴ مورخه ۱۰/۴/۱۳۸۴ هیئت وزیران، سازمان مناطق آزاد تنها مرجع صدور مجوز فعالیت اقتصادی مجاز در محدوده منطقه آزاد بوده و هر گونه دخالت یااقدام موازی توسط دستگاه‌های دیگر ممنوع می‌باشد.وی در خاتمه تصریح کرده بود: منطقه آزاد کیش دارای سیستم و تجهیزات کامل تلفن همراه بوده و از حدود ده سال قبل خود به عنوان اپراتور عمل می‌کند.

پس از روی کار آمدن دولت نهم هم چندین بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی از معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه نسبت به پروانه و انحصاری که به مجری شبکه داده شده بود انتقاد کردند و برخی با تصریح بر این نکته که این پروانه سود و درآمد خاصی برای دولت ندارد انحصار بوجود آمده را با قرارداد "ترکمن چای" مقایسه کرده بودند!

پیش شماره سیم کارت های شبکه مستقل تلفن همراه کیش ۰۹۳۴ میباشد.

گزارش از آرش کریم بیگی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.