چهارشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 12 June, 2024
مجله ویستا

نکته های ریزه میزه رانندگی


نکته های ریزه میزه رانندگی

شاید در نظر برخی افراد, راننده به کسی بگویند که پشت فرمان خودرویی بنشیند و آن را هدایت کند, اما امروزه هر چند بسیاری از امور تخصصی شده, با این حال مثل خانم های خانه داری که هر چه از ریزه کاری های خانه داری مطلع تر باشند, کدبانوی بهتر و ماهرتری شناخته می شوند و امور خانه را بهتر و سریع تر انجام می دهند, در رانندگی نیز باید برخی از این فوت وفن ها را در نظر داشت

شاید در نظر برخی افراد، راننده به کسی بگویند که پشت فرمان خودرویی بنشیند و آن را هدایت کند، اما امروزه هر چند بسیاری از امور تخصصی شده، با این‌حال ‌مثل خانم‌های خانه‌داری که هر چه از ریزه‌کاری‌های خانه‌داری مطلع‌تر باشند، کدبانوی بهتر و ماهرتری شناخته می‌شوند و امور خانه را بهتر و سریع‌تر انجام می‌دهند، در رانندگی نیز باید برخی از این فوت‌وفن‌ها را در نظر داشت.

● هوای آینه ها را داشته باشید

هنگام رانندگی همیشه حواستان به آینه های بغل باشد. آینه را طوری تنظیم کنید که مقداری از دستگیره در عقب در آن دیده شود. این گونه بهترین دید را به پشت و جوانب خواهید داشت.

به فاصله ای که با خودروی جلویی دارید نیز توجه داشته باشید. یکی از حواس پرتی های رانندگان نزدیک شدن بیش از اندازه به خودروی جلویی است. اگر سیستم چراغ ترمز راننده جلویی خراب باشد، از لحظه ترمز تا واکنش شما، هر چه فاصله کمتر باشد، درجه خطر و مقصر بودن شما هم در تصادف بیشتر می شود. بهترین فاصله در سرعت های کم این است که چرخ عقب خودروی جلویی را ببینید و حدود یک متر فرضی از آن فاصله داشته باشید. در سرعت های بالا فاصله بیشتری را باید رعایت کنید.

● وقتی ماشین جوش می آورد

برای خیلی از رانندگان پیش آمده که حین رانندگی ناگهان چشمشان به فشار بخار خروجی از اطراف کاپوت افتاده و تازه این زمان، سرآسیمه و نگران نگاهی به آمپر آب انداخته اند و متوجه شده اند که بله... خودرو جوش آورده! حواستان جمع باشد! نکند با عجله و شتاب خودرو را متوقف کرده، آن را خاموش کنید! یادتان باشد خاموش کردن خودرو، سبب تشدید فشار و گرمای سیال درون رادیاتور شده، ممکن است به قطعات دیگر نیز ضرر برساند. امیدواریم شما از آنها نباشید که برای پایین آوردن درجه آب خودروی جوش آورده، در رادیاتور را باز می کنند! این کار به خودتان نیز صدمه می زند. برای کاهش حرارت باید موتور را در دور پایین و آرام نگه داشت، در صورتی که خودرو از انواع قدیمی تر است که به سیستم های کامپیوتری مجهز نیستند، مقداری آب را از جلو در فضای پره های رادیاتور ریخته، در کاپوت را با احتیاط و آرامش باز کرد و بقیه آب را روی رادیاتور ریخت تا به آرامی از حرارت آن کاسته شود.

● حواستان به آمپرها باشد

یادتان باشد هنگام رانندگی، آمپر یا چراغ مربوط به فشار روغن را در نظر داشته باشید. اگر سطح فشار روغن پایین آمد، بلافاصله خودرو را به شانه خاکی جاده یا سمت راست خیابان هدایت کرده، خاموش کنید و با تعمیرکار مطمئن تماس بگیرید.

همیشه ابتدای حرکت به لامپ اخطار ترمز دستی نگاه کنید. این لامپ نه تنها نشانه بالا بودن ترمزدستی است بلکه گاهی علامت خوبی از وضعیت کاهش سطح روغن ترمز است (بخصوص در خودروهایی مثل پراید که روشن ماندن آن حتی هنگامی که ترمز دستی به حالت خوابیده در آمده است، اخطاری مبنی بر لزوم بازدید سطح روغن ترمز است).

اگر هنگام جوش آوردن سیال درون رادیاتور متوجه شدید فن خنک کننده کار نمی کند، احتمالا ترموستات آب آن ایراد دارد. سیم های فن را با احتیاط و به طور مستقیم به باتری وصل کنید. در این حالت فن بدون وقفه کار خواهد کرد و علاوه بر خنک کردن رادیاتور، از جوش آوردن مجدد مایع درون آن جلوگیری می کند. به جای انجام کاری که در پیش داشته اید، تغییر مسیر داده و به تعمیرگاه بروید.

● در رادیاتور را به اندازه محکم کنید

بعضی خودروها بخصوص در تابستان و هوای گرم، مدام جوش می آورند. به عنوان راننده آن خودرو بهتر است صحت عملکرد فنر در رادیاتور را بررسی کنید. سفت و محکم بستن در رادیاتور هم گاهی باعث ایجاد فشار و عمل نکردن فنر می شود که حالت سوپاپ اطمینان را دارد. شل بودن آن هم جلوی خروج بخار را نمی گیرد و هر بار مجبورید به رادیاتور، آب اضافه کنید.

برخی توصیه می کنند تابستان ها باید ترموستات را از مدار سیستم خنک کننده خارج کرد. هیچ گاه به چنین نظرات نادرست توجه نکنید. درست است که ترموستات تا زمان رسیدن دما به شرایط استاندارد و مد نظر سازنده خودرو جلوی حرکت سیال را می گیرد، اما این دما برای کار بهتر خودرو لازم است. پس از گرم شدن سریع تر موتور، ترموستات سالم، چه در تابستان، چه زمستان، به طور خودکار راه را برای خنک کاری باز خواهد کرد.

برخی برای جا دادن وسایل در صندوق عقب خودرو، حجم را در نظر می گیرند. این باور و عملی اشتباه است. وزن وسایل را باید در نظر گرفت تا علاوه بر جلوگیری از افزایش سوخت، از استهلاک و وارد آمدن فشار به موتور و کمک فنرها نیز جلوگیری شده باشد.