جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
هماهنگی اندیشهها
در اندیشه اصلاحی و البته انقلابیای که مارتین لوتر کشیش متجدد آلمانی بر دین مسیحیت تبیین کرد، تفسیری جدید بر آیین مسیح وارد شد با اصول و تعاریف پروتستان. در واقع وی و همفکرانش به این شکل با ارضای میل حقیقتطلبی ناشی از ساختار تفکری و لذتی که جهانبینیشان طلب میکرد، اندیشه نوبنیاد خود را بر مکاتب دیگر رجحان دادند.
صحت و یقین قضایای دینی، حتی قضایای کلی و یونیورسال، منوط به قوه تشخیص یک چیز از چیز دیگر است. در واقع به قوه تشخیص ذهن بستگی خواهد داشت که از ساختار «من» هر کس چه لذتی طلب شود. در صورتی که به اشتباه قضایای مزبور، با رویکردی دگماتیسم به صورت حقایقی صرفاً فطری معرفی شدهاند و به همین دلیل مردم علت اصلی اینکه چرا مفروضات مذکور مورد تصدیق عامه قرار گرفته است را از نظر دور نگه داشتهاند و آنها را کلاً به فطرت نسبت دادهاند. اما نتایج حاصل از سطور بالا نوشتار
پیش رو را متوجه دو نکته اساسی میکند که اولاً بازه لذتها میتواند به اندازه اندیشه و تفکرات حاضر بر ساختارهای ذهنی هر دورانی گسترده باشد، ثانیاً پذیرش ساختارهای ذهنی متفاوت در بین اقشار مختلف میتواند در عین راهگشایی، شرط سازگاری و احترام متقابل اندیشهها را تبیین کند. حال این سوال مطرح است که آیا ساختار ذهن، بسته به فعلیت مطالباتی ابعاد لذتها تنظیم میشود یا اینکه خواستهها موجب شکلگیری موجودیت و ساختار ذهن میشود؟ به گمانم اگر بپذیریم که اتاق ذهن در ابتدا خالی بوده و بسته به اسباب آن، چیدمانی متفاوت بر آن منظور شده است، میتوانیم خاستگاه هر ساختار ذهنی را علت مطالبات آرایش استعلایی فاعلیت قوای فکری قلمداد کرد. بنا بر منازعات تاریخی، تفاوت در نظامهای ارزشی احتمالاً و بعضاً بر مبنای تفاوت در نظامهای آموزشی شکل میگیرد، اما جالب است که بدانیم اختلاف در نظامهای آموزشی ریشه در همین تعارضات تاریخی و اجتماعی دارد.
در واقع ما زمانی میتوانیم به سازگاری موجودیتهای فکری گوناگون با یکدیگر و محیط متقابل و البته رفع عدم هماهنگی اندیشهها در جهت احترام به آرمانها و عقاید همدیگر برسیم که اگر و تنها اگر خاستگاههای مختلف از موجودیت ذهن و فاهمه یکدیگر را در سیر تحولات اجتماع هر دورانی پذیرفته باشیم یعنی بر تغییرات دورانها بینا باشیم. اما لزوم آزادیهای چهارگانه با مفروضات آزادی بیان و عقیده و ترس که آزادی از نیازمندی را نیز شامل میشود، همه مشروط به خواستهها و صورتبندی چیدمان ساختار «من» است که برای دنیای امروز طلب میشود تا شاید روزی در فاکتی آرمانگرایانه مبین آرزوها و امیدهای کلیه ملل امروز در رهیافت احترام و پذیرش اندیشههای متقابل باشد.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم محمدجواد ظریف پزشکیان دولت انتخابات ظریف رئیس جمهور علی باقری رهبر انقلاب علیرضا زاکانی
هواشناسی سازمان هواشناسی سراوان آتش سوزی اربعین هواپیما پلیس تهران قتل شهرداری تهران پشه آئدس وزارت بهداشت
واردات خودرو مایکروسافت خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازنشستگان دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار دلار مالیات
اوشین فضای مجازی تلویزیون امام حسین امام حسین (ع) سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم صداوسیما
دانشگاه تهران
یمن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ اسرائیل جو بایدن آمریکا غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین عراق
پرسپولیس فوتبال استقلال علی علیپور لیگ برتر مهدی طارمی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس تراکتور علیرضا بیرانوند سپاهان رئال مادرید
بیماری ناسا سیاره هوش مصنوعی اینترنت عیسی زارع پور گوشی سرعت اینترنت اپل
چاقی رژیم غذایی گرمازدگی کاهش وزن سکته قلبی بارداری گیاهان دارویی صبحانه افسردگی