دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

مجلس هشتم, تلاش برای اقناع دولت تورم زا


مجلس هشتم, تلاش برای اقناع دولت تورم زا

برای مهار میل شدید دولت به آغاز طرح های عمرانی جدید و ایجاد نظم و منطق در شروع و اجرای طرح های عمرانی با توجه به محدودیت بودجه و آثار تورم زای اجرای طرح های عمرانی بیشتر از ظرفیت کشور مجلس هفتم چند کار مهم در فصل اخیر بودجه ۸۷ انجام داد که در ذیل به آن اشاره می کنم

برای مهار میل شدید دولت به آغاز طرح‌های عمرانی جدید و ایجاد نظم و منطق در شروع و اجرای طرح‌های عمرانی (با توجه به محدودیت بودجه و آثار تورم‌زای اجرای طرح‌های عمرانی بیشتر از ظرفیت کشور) مجلس هفتم چند کار مهم در فصل اخیر بودجه ۸۷ انجام داد که در ذیل به آن اشاره می‌کنم.

حذف تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۸۵ برای تنظیم ومهار رشد بی‌رویه طرح‌های عمرانی صورت گرفت.

همچنین پیشنهاد تشکیل کار گروهی ۶ نفره شامل ۴ نفر از دولت و ۲ نفر از مجلس برای اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی وحذف طرح‌های عمرانی که توجیه فنی – اقتصادی کافی ندارند و یا مطالعه شده نیستند.

این پیشنهاد متأسفانه با مخالفت تعدادی از نمایندگان و تحریک انگیزه‌های محلی و بومی نمایندگان این پیشنهاد رای نیاورد.

برای بودجه سال‌جاری جداولی که دولت تقدیم کرده بود، ترکیبی از طرح‌های عمرانی بود که مطالعه شده بودند و یا فاقد مطالعات اولیه بودند، با استدلال و اصرار، این بار نمایندگان قبول کردند که طرح‌های عمرانی که هنوز مطالعات اولیه‌شان کامل نشده را جدا کنیم و برای آنها فقط بودجه مطالعاتی بگذاریم تا از کلنگ زدن‌های بی‌مطالعه جلوگیری کرده باشیم.

در مجموع در لایحه بودجه سال ۸۷، دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی ۲۴ هزار میلیارد و دویست میلیون تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی پیشنهاد داده بود که مستلزم برداشت ۱۳ هزار میلیارد تومان ازحساب ذخیره ارزی بود. این در حالی است که در سال ۸۶ طبق گزارش دولت حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی جذب ‌شد.

پیشنهاد شد که با اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی و حذف طرح‌های جدید حداقل ۵ هزار میلیارد از طرح‌های عمرانی کاسته شود. اما متأسفانه این پیشنهاد اقتصاددانان مجلس در صحن مطرح نشد.

در مجموع به اعتقاد من، متأسفانه دولت محترم تمایل بسیار زیادی به اجرای طرح‌های عمرانی دارد و این کار را از مهار تورم مهم‌تر می‌داند و به هشدارهای خیرخواهانه اقتصاددانان درباره رشد نقدینگی و ابتلای اقتصاد ایران به بیماری هلندی توجه کافی نمی‌کند. در این میان انضباط مالی، هم خوب رعایت نمی‌شود.

دولت هم نقطه ضعف مجلس یعنی تمایلات محلی و بومی نمایندگان را فهمیده و با تحریک انگیزه‌های بومی نمایندگان، از تاثیر هشدارهای ما برای مهار هزینه‌های عمرانی و پیشگیری از تورم و بیماری هلندی می‌کاهد.

اقتصاددانان مجلس هفتم برای مهار هزینه‌های عمرانی در بودجه، در این چند سال تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، اما قانع کردن نمایندگان برای صرف‌نظر کردن از اجرای طرح‌های عمرانی جدید در حوزه‌های انتخابیه‌شان خیلی سخت است و در عین حال آقای رئیس‌جمهور هم دائم در سفرهای استانی توقعات جدید برای مردم ایجاد می‌کنند.

در این شرایط، ماندن و استقامت برای مهار هزینه‌های عمرانی دولت و واردکردن دولت به انضباط مالی کار بسیار مشکلی است. امیدوارم با کمک اقتصاددانان و دانشگاهیان و گروه‌های فکری بیرون مجلس، دوره آتی مجلس در این راه موفق‌تر عمل کند.

احمد توکلی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس