شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
اعتماد، بزرگترین سرمایه فعالیت خیریهها
![اعتماد، بزرگترین سرمایه فعالیت خیریهها](/web/imgs/16/96/xr3ns1.jpeg)
اعتماد اساس فعالیت هر موسسه خیریه است و بر همین اساس مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) اعتماد عمومی را همیشه بزرگترین سرمایه خود میدانند. آمار روبه رشد کمکهای مردمی در قالبهای مختلف به این نهاد تاثیرگذار نشان از این دارد که عملکرد کمیته و شفافیت مالی که هر ساله در آمارنامههای منتشره از سوی این نهاد جلوهگر میشود، بخوبی توانسته از پس وظیفه خطیر و سنگین جلب اعتماد عمومی برآید.
طبیعی است که البته اعتماد عمومی به کمیته امداد به همه موسسههای خیریه کشور قابل تسری نیست. اخباری که گاهی از برخی تخلفات و کلاهبرداریهای تحتپوشش فعالیتهای خیریه و عامالمنفعه منتشر میشود؛ اگرچه در قیاس با حجم بالا و دلگرمکننده فعالیتهای خیریه در کشور چشمگیر محسوب نمیشود، اما شایسته تدقیق و تامل است. کلاهبرداری یا تخلف مالی در لوای فعالیتهای خیرخواهانه، در همان خسارت مادی پرونده موردنظر خلاصه نمیشود. صدمه اینگونه جرایم به اعتماد عمومی چنان حائز اهمیت است که امکان دارد بعضیها را تا مدتها به موسسههای خیریه و فعالیتهای خیریه بدبین کند، این بدبینی بلایی است که همه باید به آن حساس باشند. شاید همین موضوع مسئولان را بر آن داشته تا در اعطای مجوز تاسیس مراکز خیریه سختگیری زیادی به عمل آورند و چهبسا روا باشد که این سختگیری بیشتر هم شود.
شفافیت نسبت مستقیمی با اعتماد دارد، این اصل غیرقابل کتمان هر فعالیت خیریهای است. هر موسسه یا فردی که بخواهد بانی کار خیری شود، باید بداند که هر چقدر در اعلام ارقام کمکهای جمعآوری شده و مجموع درآمدها شفافتر عمل کند، میتواند از سرمایه اعتماد بهره بیشتری ببرد.
موضوع مهم دیگری که میتواند بر متغیر حیاتی اعتماد موثر باشد، این است که فعالیت موسسههای خیریه در جمعآوری کمک از شهروندان کاملا ملموس و مشهود باشد، اما نحوه صرف وجوهات و اقلام جمعآوری شده به اطلاع شهروندان نرسد. از همینروست که میتوان اطلاعرسانی درخصوص فعالیتها را یکی از اصلیترین ارکان هر موسسه خیریه قلمداد کرد.
ازدیاد بیش از اندازه موسسههای خیریهای که به جذب کمکهای خانهبهخانه اقدام میکنند گرچه در دل خود حامل این معناست که شهروندان اقبال خوبی به فعالیتهای خیریه نشان میدهند، اما میتواند از جهاتی آسیبزا هم باشد. یکی از مهمترین پیامدهای این ماجرا میتواند این باشد که مردم احساس کنند حساسیتها و سختگیریها در اعطای مجوز تاسیس خیریه نسبت به گذشته کمتر شده است. از سوی دیگر به صورت طبیعی هر چه جامعه آماری بزرگتر باشد احتمال وقوع تخلف نیز به همان نسبت بالا میرود و این موضوعی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
عملکرد رسانهها در اعلام اخبار تخلفهای مالی در ظاهر فعالیتهای خیریه باید واجد ظرافتهایی باشد. در انعکاس این نوع اخبار باید به مردم هشدار داده شود که به هر فرد و موسسه خیریهای اعتماد نکنند و معیارها را مدنظر داشته باشند، از سوی دیگر باید توجه شود که اعتماد مردم به فعالیتهای خیریه خدشهدار نشود.
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 دولت چهاردهم رئیس جمهور
تهران قتل شهرداری تهران سرقت پلیس راهور آلودگی هوا پلیس سازمان هواشناسی قوه قضاییه سلامت آموزش و پرورش محیط زیست
خودرو واردات خودرو قیمت دلار بورس قیمت طلا بانک مرکزی حقوق بازنشستگان قیمت خودرو دلار دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت سکه
ماه محرم سینمای ایران سریال تئاتر الناز شاکردوست سینما رامبد جوان هنرمندان تلویزیون کتاب فیلم ازدواج
کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی روسیه آمریکا جنگ غزه جو بایدن انگلیس اسرائیل فلسطین غزه دونالد ترامپ چین ولادیمیر پوتین
فوتبال استقلال پرسپولیس یورو 2024 تیم ملی آلمان باشگاه پرسپولیس تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند لیگ برتر کریستیانو رونالدو ترکیه خوان کارلوس گاریدو
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ناسا ایلان ماسک امنیت سایبری آیفون
مواد غذایی سرطان رژیم غذایی کاهش وزن کمردرد خواب