سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
فراشناخت

روانشناسان عموماً در پی پاسخگویی به این سؤال بودهاند که چرا برخی از افراد در مقایسه با دیگران توانایی بیشتری در یادگیری و یادآوری دارند؟ روانشناسان از دیدگاههای متفاوتی به این سؤال پاسخ دادهاند. گروهی از روانشناسان معتقد به تفاوت هوشی افراد بودهاند. گروهی دیگر تفاوتهای ژنتیکی را مهم دانستهاند. گروه دیگر تأثیر محیط اجتماعی افراد را برجسته دانستهاند. گروهی چگونگی آموزش و شیوههای آموزشی را مهم دانستهاند. اما گروه دیگری از روانشناسان که در قالب رویکرد پردازش اطلاعات میگنجند بیان میکنند که افراد از نظر دانش و آگاهی فراشناختی با یکدیگر متفاوت هستند و این مهارتهای فراشناختی افراد است که آنها را از نظر فرآیند یادگیری و یادآوری متفاوت میسازد. ما در ادامه به توضیح بیشتر درباره فراشناخت خواهیم پرداخت.
● شناخت[۱]
اصطلاح شناخت به فرآیندهای درونی ذهنی یا راههایی که در آن اطلاعات پردازش میشوند، یعنی راههایی که ما به وسیله آنها اطلاعات را مورد توجه قرار میدهیم، آنها را تشخیص میدهیم و به رمز درمیآوریم و در حافظه ذخیره میسازیم و هر وقت که نیاز داشته باشیم آنها را از حافظه فرامیخوانیم و مورد استفاده قرار میدهیم گفته میشود(بایلر واسنومن، ۱۹۹۳ به نقل از سیف، ۱۳۸۰).
● فراشناخت[۲]
اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره فرآیندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به هدفهای یادگیری گفته میشود (بایلر واسنومن، ۱۹۹۳ به نقل از سیف، ۱۳۸۰) به سخن دیگر به اطلاعاتی که فرد در مورد نظام شناختی خود دارد گفته میشود. با رشد و گسترش نظام شناختی در انسان مجموعهای از فرآیندهای فراشناختی و نظارتی نیز شکل میگیرد. این مهارتهای فراشناخت به صورت مهارتهای آگاهیدهنده عمل میکنند که در طی یادگیری و پردازش اطلاعات مورد استفاده ذهن قرار میگیرد و جریان این پردازش را تسهیل میکند. به طور کلی کیفیت حافظه و یادگیری به فراشناخت وابسته است(کدیور، ۱۳۷۹).
نخستین بار هارلو(۱۹۴۹) مفهوم یادگرفتن یادگیری را در یک رشته آزمایش که با میمونها انجام داد مطرح ساخت. در این آزمایشها میمونها وادار میشدند تا مسائلی را که به آنها داده میشد، حل کنند. یافته جالب هارلو این بود که میمونها هرچه مسائل بیشتری حل میکردند در حل مسئله تواناتر میشدند. یعنی حیوانها یاد میگرفتند که چگونه یاد بگیرند. روانشناسان پیرو رویکرد پردازش اطلاعات در دهههای اخیر، به جای مفهوم «یادگرفتن یادگیری» هارلو از اصطلاح فراشناخت استفاده کردند(سیف، ۱۳۸۰).
دمبو(۱۹۹۴) میگوید دانش فراشناخت به سه چیز اشاره میکند:
۱) دانش مربوط به خودیادگیرنده (مانند آگاهی از رجحانها، علاقهها، نقاط قوت، نقاط ضعف و عادتهای مطالعه).
۲) دانش مربوط به تکلیف یادگیری: (از جمله اطلاعاتی مربوط به دشواری تکلیف و مقدار کوشش مورد نیاز برای انجام تکالیف تحصیلی) .
۳) دانش مربوط به راهبردها و استراتژیهای یادگیری و چگونگی استفاده از آنها .
هرچه در مورد فرآیندهای شناختی و ویژگیهای آنها بیشتر اطلاع داشته باشیم، تکالیف را چنان تنظیم میکنیم که آنها را بهتر فرابگیریم و یادآوری آن با توجه به سازمان و معنایی که به آن دادهایم امکان پذیرتر میشود. به طورکلی سه نوع اطلاعات فراشناخت تاکنون تشخیص داده شده است که ما به تفصیل در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
۱) اطلاعات فرد در مورد نظام شناختی خود
اطلاع از تواناییهای حافظه و برآورد درست آن میتواند فرد را در اکتساب، نگهداری و استفاده از آنچه که یادگرفته شده است، یاری دهد. باید بتوانیم از اندوختههای ذهنی خود مطلع باشیم تا بین موضوعی که قصد فراگیری آن را داریم با اندوختههای ذهنی خود ارتباط برقرار کنیم . علاوه بر این اطلاعاتی که ما در مورد نظام شناختی خود داریم میتواند شامل مراحل سهگانه حافظه (حسی، کوتاهمدت، بلندمدت) و یا فرآیندهای کنترلکننده باشد.
فرآیندهای کنترل: «شامل هر نوع روند یا شیوهای است که پردازش اطلاعات را در نظام حافظه منظم و هدایت میکند»(هرمن و سیلرمن، ۱۹۹۰ به نقل از کدیور، ۱۳۸۲).
ویژگیهای مراحل سهگانه حافظه با کمی تغییرات به نقل از کدیور؛ ۱۳۷۹
طبق این جدول، ابتدا محرکهای محیطی مانند نور، صدا، حرارت، بو و غیره به وسیله گیرندههای مختلف چون چشم، گوش، بینی و جز اینها دریافت میشوند و برای مدتی کوتاه (حدود یک تا سه ثانیه) در حافظه حسی ذخیره میگردند. ما از طریق فرآیندهای توجه و بازشناسی از وجود این محرکها آگاه میشویم. بخشی از این اطلاعات که بر اثر توجه به صورت الگوهای تصویر ذهنی، صداها یا معانی روزگردانی میشوند(به رمز درمیآیند) وارد حافظه کوتاهمدت میشوند. اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاهمدت برای حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حافظه ذخیره میشوند. بخشی از این اطلاعات با تمرین یا مرور ذهنی، سازماندهی کردن و معنیدارکردن و ارتباط آنها با اطلاعات یادگرفته شده قبلی به حافظه درازمدت انتقال پیدا میکند. اطلاعات واردشده به حافظه درازمدت به صورت مواد سازمانیافته درمیآیند که برای مدتهای طولانی حتی برای تمام عمر در آنجا باقی میماند.
۲) اطلاع در مورد تکلیف
گفتیم که یادگیرنده باید بتواند تواناییهای خود را ارزیابی کند و در عین حال در مورد آنچه که میخواهد یاد بگیرد نیز ارزیابی درستی داشته باشد. سؤال اساسی در هر تکلیف مربوط به یادگیری این است که هدف از این کار چیست؟ و چگونه میتوان برای دسترسی به آن برنامهریزی کرد؟ یعنی یادگیرنده باید از میزان دشواری تکالیف مختلف و مقدار کوشش مورد نیاز برای انجام تکالیف تحصیلی آمادگی داشته باشد(سیف، ۱۳۸۰).
۳) اطلاع از راهبردها
راهبرد شناختی به هرگونه رفتار، اندیشه یا عمل گفته میشود که یادگیرنده در ضمن یادگیری مورد استفاده قرار میدهد و هدف آن کمک به فراگیری، سازماندهندهها و ذخیرهسازی دانشها و مهارتها و نیز سهولت بهرهبرداری از آنها در آینده است(واینستاین و هیوم، ۱۹۹۸ به نقل از سیف).
علاوه بر اطلاعات مربوط به نظام شناختی و اهداف موضوع یادگیری، اطلاع از راهبردهایی که در مراحل مختلف نگهداری و بازیابی اطلاعات به کار میرود مانند(سازماندهی، مرور ذهنی، بسط معنایی، توجه و غیره) میتواند در امر اکتساب و یادآوری مؤثر باشد. به طورکلی راهبردهای شناختی (سازماندهی، مرور ذهنی، بسط معنایی، توجه و غیره) به ما کمک میکنند تا اطلاعات تازه را برای ترکیب با اطلاعات قبلاً آموختهشده و ذخیرهسازی آنها در حافظه درازمدت آماده کنیم(۱۹۷۹). راهبردهای شناختی و فراشناختی را باهم مقایسه کرده است و در این باره گفته است که یادگیرندگان ماهر راهبردهای شناختی (توجه، مرور، بازشناسی، سازماندهی مطالب، بسط معنایی و ...) را به خدمت میگیرند تا به پیشرفت شناختی دست یابند و از راهبردهای فراشناختی استفاده میکنند تا بر آن پیشرفت نظارت و کنترل کنند(سیف، ۱۳۸۰).
سیف به نقل از گارنر(۱۹۹۰) برای روشن ساختن تمایز بین راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی مثالی بیان میکند: فرض کنید دانشجویی قراراست در آینده نزدیک در امتحان روانشناسی شخصیت شرکت کند. برای آماده شدن، کتاب درسی خود را که قبلاًدر طی ترم مطالعه کرده است بازخوانی میکند و درباره نکات مهم کتاب، برای مرور کردن در شب امتحان یادداشت برمیدارد. بازخوانی مطالب کتاب و یادداشت برداری دو نوع راهبرد شناختی هستند. حال اگر دانشجوی مورد نظر ما پس از خواندن و یادداشتبرداری بکوشد تا با جواب دادن به سؤالهای آخر فصلهای کتاب آموختههای خود را ارزشیابی کند، این ارزشیابی شخصی یک راهبرد فراشناختی به حساب میآید. اگر نتیجه این ارزشیابی نشان دهد که دانشجو برای امتحان آمادگی کامل ندارد، همان راهبردهای شناختی یا راهبردهای دیگری را به کار خواهد بست تا بالاخره به آمادگی لازم برای امتحان برسد. بنابراین برنامهریزی کردن صحیح، کنترل و نظارت بر فرآیند یادگیری و اصلاح غلطها و درصورت لزوم تغییر راهبردها، از جمله دانش فراشناخت محسوب میشوند.
با توجه به ویژگیهای نظام حافظه و دانش فراشناخت میتوان توصیههایی را به منظور بهبود پردازش اطلاعات و کارایی حافظه ارائه نمود :
- به منظور یادگیری درست، ابتدا بر مطالب مروری کلی داشته باشید. به موضوع بیندیشید و ببینید که تکلیف مورد نظر چه هدفی را دنبال میکند.
- میزان آشنایی خود با موضوع را بسنجید، اطلاعاتی را که در مورد موضوعی است که قصد یادگیری آن را دارید، مرور کنید.
- مطالب را مطالعه کنید و مطابق زمانی که به آن دادهاید یادداشت بردارید. سعی کنید که یادداشتها را به زبان خودتان بنویسید، اگر یک بار مطالعه کافی نبود، مجدداً مرور کنید و برای اطمینان از پیشرفت خود چند سؤال مطرح و جواب دهید.
- گفته شد که اولین مرحله پردازش اطلاعات پس از بازشناسی توجه است. بنابراین کلیه عواملی را که میتواند مخلّ توجه کامل بر موضوع باشد، از بین ببرید، مخصوصاً از مطالعه مطالب مشابه به دنبال هم خودداری کنید.
- هرقدر مطالب برای ذهن آشناتر و با زندگی و اطلاعات قبلی فرد ارتباط بیشتری پیدا کند، پردازش اطلاعات سادهتر میشود. بنابراین مطالب را با یکدیگر پیوند دهید تا مطالب از ساخت و سازمان بهتری برخوردار شود.
- گفته شد که مرور ذهنی یکی از راهبردهای عمده تحکیم اطلاعات و رفتن اطلاعات به حافظه بلندمدت است، بنابراین مهمترین و مشکلترین موضوعات را در ابتدای برنامه مطالعه کنید. در این صورت ذهن برای مرور مطالب مشکل فرصت کافی خواهد داشت.
- یکی از روشهای موفق مطالعه و یادگیری روشی است که در فارسی «پس ختام» نامگذاری شده که تشکیل شده است از حروف اول: (پیشخوانی- سؤال کردن- خواندن- از حفظ گفتن- مرور کردن). از این روش استفاده کنید. این روش شامل پنج مرحله است که به ترتیب ذکر شده است.
- اضطراب یکی از عوامل عمده کاهش تمرکز و مزاحم پردازش صحیح است. شب امتحان موقع مناسب برای یادگیری مطالب جدید نیست. فقط رئوس مطالب و یادداشتهای خود را شب امتحان مرور کنید
نام نویسنده :
مجید پورسینا کارشناس ارشد روانشناسی
[۱]- Cignition
[۲]- Metacognition
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست