دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
عوامل ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در جهت بهیود فضای کسب و کار در ایران
حقیقت جامعه جهانی امروزی این است که اگر انسانها، احساس بهتری نسبت به محیط کسب وکار داشته باشند، در این صورت موفقیتشان در آن کار ومحیط بیشتر خواهد بود. کشور ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند. زیرا اگر در کشوری این اعتماد به نفس بیشتری نمود پیدا کند ، برای ادامه کار انرژی بیشتری وجود خواهد داشت و احتمال موفقیت هــــان بیشتر می شود.
سوال اساسی این است که عوامل ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در ایران در جهت بهیود فضای کسب وکار چیست؟ و این فرایند باید به چه نحوی تدوین شود تا اعتماد به نفس سرمایه گذار را افزایش دهد؟ و بالاخره از چه طریقی می توانند، موفقیت را تضمین کرد ؟ و تهدیدات محیطی را کاهش داد و فرصتهای محیطی را برای سرمایه گذار فراهم نمود ونقاط قوت آن را نشان داد لذا مقتضیات رشد اقتصادی هر کشور در گرو فضای کسب و کار مناسب در آن کشور است. آنچه تحت عنوان فضای کسب و کار در ادبیات اقتصادی و مدیریتی کشور ایران مطرح میشود، میتواند بر عملکرد مدیران بنگاههای تولیدی، نیروی کار، سرمایهگذاران اقتصادی، روند تولید و فرآیندهای اقتصادی نظیر فروش، رقابت در عرصههای داخلی و جهانی و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور تاثیر می گذارد . .
فضای کسب و کارو سرمایهگذاری را میتوان از حوزههای استراتژیک توسعه صنعتی ایران تلقی کرد که عمدتا ناشی از کلیه عوامل بیرونی بوده و عواملی چون بهرهوری و اشتغال نیروی کار، سرمایهگذاری، آزادیهای اقتصادی تولیدکنندگان و ظرفیتهای تولیدی را تحتتاثیر خود قرار میدهد. از سوی دیگر، توسعه اقتصادی بر پایه رقابتپذیری کشورها استوار است و سلامت محیط کسب و کار از عوامل موثر بر رقابتپذیری میباشد. محیط کسب و کار روشن و سالم که منتج از سلامت اقتصاد و سیاست درست کشورها بوده و منجر به نتیجههای مثبت اقتصادی از قبیل صادرات مفید، رشد اقتصادی و توسعه صنعتی میشود، از مواردی است که اکیدا باید در فهرست سیاستهای اقتصادی دولت قرار بگیرد.
بررسی شاخصهای کسب و کار کشور از ابعاد مختلف، از جمله تاسیس و راهاندازی یک شرکت، اخذ مجوز، استخدام و اخراج نیروی کار، پرداخت مالیاتها به دولت، حجم تجارت برونمرزی، زمان مورد نیاز جهت انحلال یک شرکت و متغیرهای دیگر مورد بررسی قرار میگیرد ،
در یک نگاه کلی عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بینالمللی، فنآوری، عوامل قانونی و مسائل اخلاقی و ارزشی ،انعطافپذیری بازار کار، مدیریت و محیط مستعد جهت توسعه فنآوری، باز بودن اقتصاد کشورها بر مبنای متغیرهایی نظیر تجارت بینالملل است که بر محیط کسب کار تاثیر داشته ومیتواند زمینهساز ظهور و بروز فرآیندهایی در اقتصاد کشور شود و ثمره آن ایجاد انگیزه جهت افزایش سطح تولید بنگاههای داخلی و مزیتیابی و مزیتسازی بنگاهها جهت رقابت در صحنههای جهانی باشد. توجه به عواملی که در زمینه محاسبه شاخص کسبوکار کشورها مد نظر بوده، به صراحت، اهمیت قایل شدن بحث تجارت و نگاه کشورها به تجارت و تاثیر این نگاه بر فضای کسبوکار را روشن میسازد.مسلما اهمیت دولت به بحث گسترش تجارت خارجی، شرایط را در جهت افزایش شرکتهای تولیدی و حذف موانع و محدودیتهای اضافی از مسیر تولید، در جهت بهبود تجارت و بهبود شاخصهای کسبوکار فراهم خواهد کرد.
شاخص دیگری که در این خصوص می بایست مد نظر قرار گیرد انعطافپذیری استخدام است که این انعطاف میبایستی در جهت مقررات مربوط به اشتغال اعمال گردد، چرا که اصلاح مقررات اشتغال است که میتواند به افزایش بهرهوری نیروی کار بینجامد، در این رابطه، موضوع بهرهوری نیروی کار، دانش فنی و تخصص نیروی کار نیز از جمله مواردی هستند که در بهبود وضعیت کسب و کار موثر هستند .
وجود استراتژیهای کلان اقتصادی که متضمن اشتغال، تثبیت قیمتها، افزایش بهرهوری و بهبود بازار کار باشد درجهت بهبود زیرساختهای موجود در اقتصاد و ارتقای اقتصادی داخلی کشور گام مفید واز عوامل موثر در زمینه بهبود شاخص کسبوکار میباشند.
در رابطه با فنآوری اطلاعات نیزبا تشکیل دولت الکترونیک زمینه رشد شتابان در اقتصاد را فراهم خواهد نمود و از جمله مسائل مهم دیگر است که میتواند بر بهبود شاخصهای کسبوکار از طریق ارتقای فرآیندهای مدیریتی و ساختاری تولید و تجارت موثر باشد. عوامل غیراقتصادی دیگری نظیر مسایل اجتماعی، سیاسی و مسایل جهانی نیز برشاخص مزبور تاثیر خواهند گذاشت. از دیگر عوامل تاثیرگذار جهانی تحریمهای اخیر شورای امنیت سازمان ملل که فضای کسبوکار کشور را مانند سایر بخشهای اقتصادی و مدیریتی نشانه گرفته است و همچنین سیاستهای خارجی کشور نیزدر صحنه اقتصادی نقش دارند .
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام مجلس انتخابات دولت انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت بارش باران
سایپا خودرو حج تمتع قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران جشنواره فیلم فجر دفاع مقدس تئاتر سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس افغانستان سازمان ملل رفح اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی همراه اول خورشید مریم میرزاخانی ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
سرطان رژیم غذایی کاهش وزن دیابت فشار خون استرس قهوه بارداری افسردگی