سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
قرن بیست و یکم قرن حاکمیت دین
![قرن بیست و یکم قرن حاکمیت دین](/web/imgs/16/96/y42hb1.jpeg)
جایگاه “دین”، اخلاق و معنویت در دنیای کنونی کجا است و غرب با تجارب فرهنگی و فلسفی و اجتماعیاش در طول چهارده قرن چگونه برخورد خواهد کرد؟ البته نه تنها این پرسش و پاسخها بسیار جدی خواهند بود؛ بلکه چند مولفه مهم وجود دارد که دورنمای معنویتخواهی و عرفانگرایی را در قرن ۲۱ بخصوص در جهان غرب بهتر و بیشتر نشان خواهد داد: اول اینکه دینگرایی فطری انسانهاست و نمیتوان با آن مبارزه کرد و مبارزاتی که در گذشته با دین و در قالبهای ماتریالیستی و اومانیستی صورت گرفته، مبارزهای بیهوده بوده است.
دوم اینکه معنویتخواهی، نیاز وجودی و عرفان، گرایش درونی انسان است که میتوان آن را مهجور کرد؛ لکن نابود شدنی و محوپذیر نیست.
دیگر اینکه جهان جدید باتوجه به تجربه ایسمها و مکتبهای الحادی، مادی و بشری و حتی بهرهوری از هر آنچه در دنیا و طبیعت وجود دارد، یعنی اشباع افراطی غرایز شهوانی و نفسانی انسانها، به تدریج به این نکته پی برد که تنها برخورداری از طبیعت و تجمل و عافیت و مادیتهای نفسانی کافی نیست؛ بلکه ویرانگر نیز خواهد بود. لذا باید به خویشتن از دست رفتهاش برگردد و این “با خود بیگانگی” خود را به “با خود یگانگی” و رجوع به اصل خویش تبدیل نماید و این معنا البته در پرتو دین و عرفان ممکن است.
و سرانجام اینکه گرایشهای معنوی در جهان غرب بخصوص جوانان آن جوامع، وجود رشتههای روانشناسی عرفانی، عرفان درمانی و معناگرایی، به دنبال زیستن و خوشبختی حقیقی رفتن، اخلاقگرایی و فضیلتمداری و نیز بحث از “بحران هویت” و “بحران اعتماد” و آخر الزمان بودن و در نهایت، متافیزیک محوری و تاسیس کارگاههای علم و دین و گسترش نیایش و پرستش در میان ملل و اقوام مختلف، حاکی از یک واقعیت انکارناپذیر به نام “معنویت خواهی” است که حتی دانشمندان آن دیار به تئوریزه کردن آن، التیام بین علم و دین و نیز هماهنگسازی فیزیک و متافیزیک و ایدئولوژیگرایی و سنتگرایی پرداختند. لذا “دین” به معنای غیبگروی و گرایش به خدا و معنویت و در نهایت عرفان، از یک منزلت ویژهای در غرب برخوردار خواهد شد و غرب با همه تجارب علمی و صنعتی و ایدئولوژیک خود به دین و معنویت و متافیزیک بازگشت میکند که طلیعه آن قابل شهود است. بشر خسته از مادیت و صنعت و تکنولوژی، تنها به سوی معنویت و سنت و ایدئولوژی در حال حرکت است و در این صورت باید عصر حاضر را عصر ایمان و علم، عصر سنت و صنعت، عصر ایدئولوژی و تکنولوژی، عصر دین و اخلاق و ارزشهای الهی - انسانی، عصر تکامل وجودی انسانها و نیز عصر بازگشت به اصل از دست رفته و “روزگار وصل به اصل” نامید.قرن بیست و یکم، قرن حاکمیت دین و مذهب و پیشرفت بشر در همه عرصههای مادی و معنوی است؛ چرا که غرب به افراط گراییاش در برابر تفریط محوریاش پی برده و خواهان “اعتدال” در پرتو دین و معنویت است. این معنا را در یک مطالعه بین جوانان غربی و گرایشهای آنها و نیز در میان کتابها، مقالات و نظریات دانشمندان و اندیشمندان غرب میتوان جستجو کرد.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان پزشکیان دولت چهاردهم حرم شاهچراغ دولت رئیس جمهور ترور انتخابات سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب
ایران زلزله هواشناسی تیراندازی شاهچراغ شیراز شهرداری تهران پشه آئدس تب دنگی سازمان هواشناسی وزارت بهداشت شورای شهر تهران
قیمت طلا قیمت خودرو یارانه نقدی حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت مسکن خودرو دولت سیزدهم ترافیک بازار خودرو برق ایران خودرو
امام حسین روز عاشورا لیلی رشیدی محمدرضا گلزار تلویزیون مداحی فیلم سینمایی دفاع مقدس سینمای ایران سینما
فناوری
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی ترامپ فلسطین غزه آمریکا ترور ترامپ اسرائیل روسیه جنگ غزه ایالات متحده آمریکا جو بایدن
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید علیرضا بیرانوند یورو 2024 تیم ملی اسپانیا رامین رضاییان تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات
همستر کامبت هوش مصنوعی دیابت ناسا کد مورس اپل
سلامت تخم مرغ طب سنتی ویتامین دی کاهش وزن