یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
تجارت الكترونیكی
تجارت الكترونیكی را می توان انجام هرگونه امورتجاری بصورتon-line وازطریق اینترنت بیان كرد ، این تكنیك در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته است .در آینده نه چندان دور تجارت فقط از طریق اینترنت میسر خواهد بود.این متن به معرفی تجارت الكترونیك ،انواع آن و روشهای امنیت آن می پردازد.
● مقدمه
ابزارهای استاندارد ی جهت ساختن یك Web Site تجارت الكترونیكی وجود دارد .
شما نیز جهت متمایز ساختن سایت خود قدم اول را با انتخاب نرم افزاری مناسب بردارید. از آنجایی كه اینترنت یك زمینه فعالیت پویا وبا قابلیت انعطاف بالا را جهت تبادل كالا وخدمات واطلاعات مابین كمپانی ها ومشتریان و... فراهم كرده است ،كمپانی های تجاری همگی به این ابزار روی آورده اند تا به بازار فروش گسترده تری دست یابند .
● تجارت الكترونیكی چیست ؟
تجارت الكترونیكی خریدوفروشی است كه به طور مستقیم از طریق اینترنت صورت می پذیرد .
هیچ تعریف پذیرفته شده ای برای تجارت الكترونیكی وجود ندارد .با این حال تجارت الكترونیكی به هر گونه معامله ای گفته می شود كه كه در آن خرید وفروش كالا ویا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد وبه واردات ویا صادرات كالا ویا خدما ت منتهی می شود.
تجارت الكترونیكی معمولا كاربرد وسیع تری دارد ،یعنی نه تنها شامل خریدو فروش از طریق اینترنت است بلكه سایر جنبه های فعالیت تجاری ،مانند خریداری ،صورت بردار ی از كالاها ،مدیریت تولید وتهیه وتوزیع وجابه جایی كالاهاوهمچنین خدمات پس از فروش را در بر می گیرد.
تعاریف تجارت الكترونیك در یك نگاه :
لینكهای مفید ومتعددی وجود دارد كه از طریق آن می توان تعاریفی در خصوص انواع موضوعات مربوط به تجارت الكترونیك را از حروف a تا z یافت :
NMM.COM
ECOMMERCE-GUIDE.com
● تاریخچه
تجارت الكترونیكی ازسال ۱۹۷۰ هنگامیكه شركتهای بزرگ اقدام به تهیه شبكه های خصوصی كامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلاعات تجاری بین شركا وتولید كنندگان خود كردند پدید آمد.
این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الكترونیك معروف شد .این انتقال اطلاعات كه بصورت ساده شده وتحت استانداردهای لازم EDI ما بین شركتهای تجاری صورت می گرفت مسائل اداری سنتی بر كاغذ ووجود نیروها ی انسانی در این بخشها را بطور چشم گیری كاهش داد.
درحال حاضر نیز در حدود ۹۵% از هزار شركت بدلیل كاهش هزینه هاوبالا بردن راندمان كار از EDI استفاده می كنند. در واقع پایه واساس تجارت الكترونیك EDI بوده وهست !
امروزه تماسهای تجاری بر روی اینترنت كه بواسطه تجارت الكترونیكی است رو به افزایش گذاشته است .بطور مثال با آمدن EDI بر روی اینترنت این امكان را برای شركتها بوجود آورده است تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبكه های خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش برروی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند.سایر شركتها نیز به سادگی معاملات خود را ،از آنجاییكه نیازی به رعایت كردن استاندارد های لازم برای EDI در محیط وب نیست ،بر روی وب منتقل كرده اند.
آوازه تجارت الكترونیك را احتمالا از طریق رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و یا سایتهایی كه بفروش on-line بر روی اینترنت اشتغال دارند شنیده واز آن با خبر شده اید وهمینطور از خرده فروشان on-line بر روی اینترنت كه سرویسهای خوب ومناسبی را به خریداران خود ارائه كرده اند مطلع شده اید.
خرده فروشی بصورت on-line حدودا ازچهار سال پیش برروی اینترنت آغاز شد كه پیشگامان آن شركتهای بزرگ ایترنتی بودند كه فروش موارد جزئی (خرده فروشی ) به روش سنتی را ادامه ندادندكه از آنجمله AMAZON وبه تازگی CD می باشد.
اخیرا نامها و مارك های معروف تجاری ماننند (گپ و وال مارت ) و شركتهایی از این قبیل اقدام به تاسیس فروشگاههای خود بر روی اینترنت كرده اند ودر این رابطه متخصصین امر اظهار داشته اند كه این شركتها وسایر شركتهای نام آشنا می توانند با این اقدام برای مدتها بر روی اینترنت حضور داشته باشند چرا كه امروزه تنها چیزیكه یك فرد به آن نیاز دارد داشتن یك دستگاه كامپیوتر ،یك نمایشگر ودسترسی به اینترنت است تا بتوانند به راحتی هر آنچه را كه بخواهند از جزئی ترین تا كلی ترین كالا (ماشین) از این طریق خریداری نمایند.
حتما در دوسال گذشته راجع به تجارت الكترونیكی اززوایای مختلف مطالبی شنیده اید.
برای نمونه شما در موردتمام شركتهایی كه ارائه دهنده تجارت الكترونیكی هستند شنیده اید .
-تمامی اخبار مر بوط به تحول وحركت به سوی تجارت الكترونیكی وتبلیغات اغراق آمیز شركتهایی كه با تجارت الكترونیكی كار می كنند را خوانده اید.
-شاهد آن بوده اید كه در بازار سهام چه ارزش فراوانی به شركتهایی كه در بازار سهام آنها با سیستمweb كار می كندداده می شود حتی اگر سودی عاید این شركتها نشود.
امكان دارد شما نیز كالایی رااز طریق webخریداری كرده باشید كه در این صورت تجربه شخصی در مورد تجارت الكترونیكی دارید.
با این وجود ممكن شما احساس كنید كه درك درستی از تجارت الكترونیك ندارید.
این تبلیغات اغراق آمیز چیست؟چرا به تجارت الكترونیك بهای زیادی داده می شود؟اگر شما نظری در مورد تجارت الكترونیك دارید چگونه می توانید آنرا اجراكنید؟
در صورتیكه سوالاتی از این قبیل دارید این مقاله كه در مورد چگونگی عملكرد تجارت الكترونیكی است با قرار دادن شما در فضای كامل تجارت الكترونیكی پاسخگوی شما خواهد بود.
قبل از اینكه تجارت الكترونیك را به طور كامل مورد بحث قرار دهیم بهتر است تا تصویر درستی از تجارت ساده وسنتی داشته باشیم .در صورتیكه فهمیدن ودرك كلمه تجارت بسط وتعمیم مفهوم تجارت الكترونیكی نیز به آسانی صورت می گیرد.
در فرهنگ لغت Merriam Websters Collegiate تجارت اینگونه تعریف شده است .
۱) روابط اجتماعی تبادل افكار ،عقاید واحساسات
۲) مبادله ویا خریدوفروش كالا در مقیاس وسیع شامل حمل ونقل از مكانی به مكان دیگر.
ما علاقه مندیم تا در خصوص دومین معنی ارائه شده در تجارت بحث كنیم .
وقتی به تجارت به روشهای متفاوت نظر بیاندازید متوجه چندین نقش مختلف در امر تجارت خواهید شد.
▪ خریداران :كسانی هستند كه می خواهند با پرداخت پول كالایی را خریداری ویا از سرویسی بهره مند شوند .
▪ فروشندگان :كسانی هستند كه كالاویا خدماتی را به خریداران عرضه می كنند .معمولا فروشندگان به دو صورت مختلف می باشند ، خرده فروشانی كه بطور مستقیم اجناس خود را به مصرف كننده می فروشند وعمده فروشان ویا توزیع كنندگان كالا كه اجناس وتولیدات خود را به خرده فروشان ویا دیگر طالبان كالا می فروشند .
▪ تولیدكنندگان :كسانی هستند كه محصولاتی را كه توسط فروشندگان ارائه می شود را تولید می كنند،یك تولید كننده همواره ضرورتا یك فروشنده نیز هست زیرا تولید كننده محصولات تولید شده خود را به عمده روشان ،خرده فروشان ویا بطور مستقیم به مصرف كننده عرضه داشته وبفروش می رسانند.
● اصول تجارت
در ذیل فهرستی از اصول مهم یك فعالیت تجاری آمده است .این موارد شامل عملكرد فروش یك كالا توسط یك خره فروش به مشتری است .
▪ وجود داشتن چیزی برای فروش
اگر خوسته باشید چیزی را به یك مشتری بفروشید اصل مطلب آنست كه چیزی برای فروش داشته باشید. این كالا می تواند هر چیزی باشد ، از بی ارزش ترین كالا تا با ارزش ترین آن ، شما میتوانید
این كالا را مستقیما از تولید كنندگان آن ویا از طریق توزیع كنند گان كالا خریداری نمایید ویا اینكه خود تولید كننده وعرضه كننده آن كالا باشید.
▪ مكان
شما می بایست همچنین مكانی برای عرضه كالاهای خود داشته باشید .داشتن یك مكان برای ارائه كالا ضروری است .این مكان گاهی اوقات می تواند بسیار موقتی حتی به شكل یك شماره تلفن باشد! كه این شماره تلفن در تجارت به عنوان مكان شما قلمداد می شود.
▪ جلب مشتری
برای جلب وجذب مشتری نیازمند یافتن روشهایی می باشید كه به این فرآیند بازاریابی گویند.چنانچه كسی از امكانات شما اطلاعاتی نداشته باشد ، هرگز قادر به فروش كالای خود نخواهید شد. یكی از روشهای جذب مشتری قرار دادن محل فروش در مراكز پر رفت وآمد تجاری است . تهیه و ارسال كاتالوگ مربوط به پذیرش سفارشات پستی نیز خود نوعی دیگر از این موارد است . روشهای دیگری شامل دادن آگهی ،جارزدن در خیابان ویا حتی گذاشتن فردی درلباس عروسكی در كنارخیابان تا بادست تكان دادن برای ماشینهای در حال عبور جلب مشتری نمود.
۴) سیستم در یافت پول
سیستمی برای دریافت پول اجناس سفارش داده شده از طرف مشتری نیز بایستی وجود داشته باشد . بطور مثال در فروشگاههای بزرگ ومعتبر پرداخت اجناس خریداری شده بصورت نقدی یا چك ویا از طریق كارتهای اعتباری انجام می شود.از طرفی دیگر در بعضی از شركتها نیازی نیست تا پول خریدكالا ویا سرویس ارائه شده در زمان تحویل آنها پرداخت شود وبرخی از محصولات وخدمات پیوسته درحال ارائه شدن هستند (آب ،برق و....)كه هزینه آنها بافرستادن صورتحساب دریافت می گردد.
۵) تحویل كالا
روش وسیستمی است برای تحویل محصول ویا خدمات به مشتری لازم لست وجود داشته باشد . در فروشگاهی مانند (وال-مارت) این عمل به صورت خودكار انجام می شود .
مشتری كالای مورد نظر خود رابرداشته پول آنرا پرداخت می نماید و از فروشگاه خارج می گردد . در خرید و فروشهایی كه از طریق سفارشات پستی صورت می گیرد كالای مورد نیاز مشتری بسته بندی شده واز طریق پست فرستاده می شود.اجناس بزرگ نیز توسط كامیون ویاقطار ارسال می گردد.
۶) كالای مر جوعی
گاهی اوقات مشتری كالای خریداری شده را نمی پسندد ،بنابراین می بایست روشی برای پذیرفتن كالای مرجوعی خود بیابید. بطور قطع مبلغی را برای پس فر ستادن كالا از طرف مشتری منظور خواهید كرد وهمواره مشتریان خود را نسبت به عدم باز پس گرفتن كالای فروخته شده واینكه درصورت پس فرستادن آن بعنوان جریمه هزینه ای كسر خواهد شد شد ، مطلع وآگاه سازید.
۷) معیوب شدن كالا
گاها یك كالای فروخته شده دچار اشكال ویا خرابی می شود در این حالت می بایست در صورت داشتن ضمانت نامه در مورد كالای فروخته شده به تعهدات آن عمل كرد كه این مسئله در مورد خرده فروشان وفروشندگان جز این قسمت از كار اغلب توسط تولید كنندگانی كه جنس را در اختیار آنها قرار داده اند تا بفروش رسانند انجام می شود وتعهد این كار بر عهده آنها می باشد.
۸) سرویس وخدمات پس از فروش
امروزه بسیاری از محصولات آنقدر متنوع وعملكرد آنها پیچیده شده است كه نیازمند خدمات وارائه سرویس پس از فروش به مشتری می باشند،در این حالت نیازمند داشتن بخشی تحت همین عنوان می باشد تا موارد مربوط به راهنمایی و كمك به مشتری جهت استفاده از آن كالا را انجام دهند.
كامپیوتر در این زمینه می تواند مثال بسیار خوبی باشد . كالاهایی مانند تلفن همراه كه مدام در حال تغییر وتحول هستند ، نیازمند دگرگونی وتغییر در خدمات پس از فروش نیز می باشند زیرا مشتر ی خواهان آنست تا این خدمات در طول زمان تغییر نماید .
در فروشگاههایی كه از طریق تجارت الكترونیكی صورت می گیرد تمامی این عناصر وجود دارد.
برای اداره كردن تجارت الكترونیك عوامل زیر مورد نیاز است :
▪ داشتن یك محصول برای عرضه كردن
▪ مكانی برای فروش-در تجارت الكترونیك محصولات بر روی وب سایت عرضه می گردند ووب سایت حكم مكان رادارد كه در آن اجناس وخدمات ارائه میگردد .
▪ روشی برای جلب مشتری به وب سایت خود
▪ روشی برای دریافت سفارشات online form
▪ روشی برای دریافت پول
معمولا عمل پرداخت حسابهای شركتها وبازرگانان از طریق كارت اعتباری صورت می گیرد ودر این حالت باید بر روی وب سایت از ضمانت مطمئنی جهت انتقال این اطلاعات به بانك بر خوردار باشیم ویا اینكه اصلا مایل باشید دریافت پول را از همان روشهای معمول ومتداول سنتی یعنی پرداخت مستقیم ونقدی ویا از طریق چك وپست صورت دهید.
▪ اجرای سهل وآسان عملیات ارسال كالا به مشتری
▪ روشی برای دریافت كالای مرجوعی
▪ در صورت نیاز روشی برای انجام ادعاهایی كه در خصوص تضمین كالا صورت گر فته است .
▪ روشی برای فراهم آوردن سرویس دهی به مشتری :اغلب از طریق پست الكترونیك وفرمهای online انجام می شود.
● تبلیغات اغراق آمیز چرا؟
تبلیغات اغراق آمیز بسیاری در مورد تجارت الكترونیك وجود دارد .
داشتن مشتر كات وشباهتهایی كه بین تجارت الكترونیك وتجارت از طریق دریافت سفارشات پستی وجود دارد ،ممكن است از این همه تبلیغات در این رابطه متعجب شوید.
به نمونه هایی از این قبیل توجه كنید:
بخش پژوهش شركت Forresterاعلام داشته كه تا سال ۲۰۰۱ از طریق شركتهای كوچك (خرده فروشان)۱۷ میلیارد دلاربه مشتریان خود كالا خواهند فروخت .
انتظار می رود با گستر ش ودسترسی تجارت جهانی به وب سودآوری به مراتب بالاتر از فروش مستقیم در خود آمریكا را داشته باشد.
طبق گزارش relly O وAssociatesفروش از طریق تجارت الكترونیكی از۳/۱میلیارد دلار در سال ۱۹۶۱ به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ خواهد رسید !
بیشتر خریدها از منزل صورت می گیرد تا حضور افراد در محلهای فروش كالا وآماری در حدود ۷۰% خرید از این طریق اعلام شده است كه تا ۶۰% از آن منتج به خرید قطعی از طرف كاربران گردیده است و این نوع از خرید درحال توسعه وگسترش می باشد چرا كه از اتلاف وقت كاسته واز حضور فیزیكی اجتناب ورزیده است .
گزارشات كه دربالا آورده شد ونتیجه تحقیقات e-market بوده است ،اعلام می دارد اكثرا این روش از خرید شامل كالاهای زیر بوده است :
كالاهایی مانند:
ـ كامپیوتر(سخت افزار-نرم افزلرو...)
ـ كتاب
ـ نوارهای موسیقی
ـ خدمات مالی
ـ سرگرمی ها
ـ لوازم خانگی
ـ پوشاك
ـ كادو و گل
ـ خدمات مسافرتی
ـ اسباب بازی
ـ تهیه بلیط
ـاطلاعات
● شركت Dell
درگزارشات قبلی هیچ اشاره ای در مورد شركتهایی كه با تعجیل كوركورانه ای سعی به دستیابی اینترنت وبرپاكردن شركتهای خود بر روی وب را دارند ، اشاره نشده است .این چه علاقه وانگیزه ای است كه حتی كوچكترین شركتها درامردادوستد علاقه مند به دست یافتن به امكانات وتسهیلات تجارت الكترونیكی می باشند كه در این راه هزینه های آنچنانی را پرداخت می كنند.
برای آنكه بهتر پی به این موضوع ببریم نگاهی به وضعیت یكی از موفق ترین شركتها در امر تجارت الكترونیك یعنی شركت Dellمی اندازیم .
Dell یكی از شركتهای موفق است به مانند Gateway۲۰۰۰-Micronودیگر شركتهایی از این قبیل كامپیوترهای custom-conf خود را به مشتریان و مصرف كنند گان ودیگر شركتها وادارات ارائه وبفروش می رساند.
Dell كار خود را بعنوان یك شركت پذ یرش سفارشات پستی آغاز نمود وبا دادن گهی در پشت جلد مجلات وفروش كامپیوتر های خود از طریق تلفن اقدام نمود.
تجارت الكترونیكی شركت Dell بر روی اینترنت بواقع به طرز گسترده ای عمومیت یافته وامروزه
بخوبی جا افتاده است ودلیل آنهم اینست كه شركت Dell بیشترین فروش كالا را بر روی اینترنت داشته باشد.
بر اساس نظر سنجی وتحقیق IDG شركت Dell در حال حاضر روزانه مبلغی بالغ بر ۱۴ میلیون دلار فروش قطعات وتجهیزات كامپیوتری دارد.
۲۵% از فروش شركت Dell از طریق اینترنت می باشد!آیا این مسئله برای شركت واقعا باارزش است ؟ شركت Dell بیش از یك دهه می باشد كه محصولات خود را از طریق پست وتلفن بفروش رسانده است .در حدود یك قرن می باشد كه سفارشات پستی یكی از روشهای متداول ومر سوم در دادو ستد ها بوده است .بنابراین اگر۲۵% از فروش محصولات شركت Dell از طریق اینترنت به جای استفاده از تلفن صورت پذیرفته است آیا این خود معامله بزرگی نیست ؟
پاسخ این سوال به سه دلیل زیر مثبت است !
۱) اگر شركت Dell قرار بود ۲۵% فروش خود رااز طریق تلفن را ازدست می دا د تا به همان میزان ۲۵% فروش از طریق اینترنت دست می یافت درآن صورت هنوزهیچ مزیتی از تجارت الكترونیك در این رابطه مشخص نمی باشد . شركت Dell قادر به فروش كامپییوتر های بیشتری نمی گردیده چنانچه از طرفی فروش محصولات خود از طریق وب باعث افت وجه شركت بپندارند.(گفته شود كه این شركت دیگر توانایی پرداخت پرسنل خود درامر پاسخگویی سفارشات تلفنی نیست) و اگر چنانچه از طرفی افرادی از طریق اینترنت ووب خرید می كنند تمایل بیشتری به خرید از لوازم وتجهیزات نشان دهند وهمچنین هزینه های دادوستدی ومعاملاتی ارزانتر وارائه محصولات بر روی وب جذاب وگیرا بوده كه در نتیجه تمام اینها افزایش معاملات را در پی داشته باشد.بنابراین رفتن برروی وب واینترانت برای این شركتها به مراتب پر نفع تر خواهد بود.
۲) حال چنانچه در این دگرگونی (تمایل خریداران به تجارت اینترنتی )مشتریهای تلفنی خودرا ویا به عبارتی كلی تر فروش تلفنی خود را از دست دهد چه باید كرد؟ واین چیزی است كه امكان اتفاق افتادن آن وجود دارد كه در صدی از خریداران تمایل به این امر پیدا كنند تا اجناس وكالاهای خود را از طریق اینترنت خریداری نمایند،بدلیل آنكه اینترنت با در بر داشتن سایتهای مختلفی كه در این رابطه وجود دارد این امكان را برای خریداران و كاربران بوجود می آورد كه با وقتی بیشتر به فكر كردن وتصمیم گرفتن بپردازند و به سهولت قیمت اجناس مشابه را با سایر فروشندگان دیگر مقایسه كنند وقیمت نهایی را بدست آورند.بنابراین شركت Dell در ساخت وب سایت خود برای جذب وجلب چنین خریدارانی از این نكات بر خلاف سایر سایتهای دیگر بهره جسته واین مزیتی برای این شركت شده تا وی را از سایر رقبا متمایز ساخته وبازار را در این رابطه در اختیار گیرد.
۳) این یك باور كلی است اگر برای بار اول یك مشتری از یك مكانی خرید كند آن فروشنده سعی در نگه داشتن آن مشتری می كند وبا جلب رضایت وی سعی می كند تا علاوه بر نگه داشتن آن مشتری برای خود از طریق اوبتواند مشتریهای دیگری را برای خود جمع كند .بنابراین اگر شما نیز توانسته باشید یك وجه موفقی در بدو راه اندازی وب سایت خود برا ی مشتریان ومتقاضیان خدماتتان بوجود آورید این مزیتی برای شما می شود تا نسبت به سایر رقبایتان كه بعد از شما خواهان وارد شدن در این عرصه از بازار هستند زبانزد باشید . شركت Dellنیز وب سایت خود را بسیار جلوتر از دیگران در این زمینه راه اندازی نمود واین نیز یكی دیگر از برتریهای این شركت نسبت به سایر رقبایش شد.
این سه مطلب مهمترین فاكتورهایی می باشند كه در پس جاروجنجالهای تجارت الكترونیك وجودداشته كه البته فاكتورهای دیگری نیز در این رابطه وجوددارند.
● جاذبه های تجارت الكترونیك
۱) فهرست زیر خلاصه ای از جاذبه های تجارت الكترونیكی را بیان می كند:
▪ بهای پایین معاملات
▪ حجم بالای خرید در یك معامله
▪ یكی شدن با چرخه های تجارت
در مورد اول توضیح آنكه ،چنانچه سایت تجارت الكترونیك بخوبی عمل كند بدلیل خود كار بودن فرآیند تجارت بر روی وب می توان هزینه های مربوط به گرفتن سفارشات وخدمات پس از فروش را بطور قابل ملاحظه ای كاهش داد.
۲) در مورد دوم:
سایت آمازون دارای مشخصه ای است كه هیچ فروشگاه دیگری آن راندارد .هنگامیكه شما توضیحات مربوط به كتابی را می خوانید ،مطلع می شوید كه چه كتابهای دیگری را سایر افراد در زمان سفارش دادن كتاب مورد نظرتان خریدار ی كرده اند.این بدین معنی است كه شما می توانید كتابهایی را بیابید كه مطالبش در رابطه با كتاب مورد نظر شماست وسایر افراد نیز آنها را خریداری كرده اند .
بدلیل مشخصه هایی اینچنین افراد می توانند كتابهای بیشتری را از این سایت خریداری نمایند تا از یك كتابفروشی معمولی.
۳) وب سایتی كه به نحوی با چرخه های تجارت در ارتبا ط می باشد می تواند اطلاعات بیشتری نسبت به گذشته در دسترس مشتریان خود قرار دهد .بعنوان مثال اگر شركت Dell مراحل تولید وساخت تا ارسال هر یك از دستگاههای كامپیوتر خود را نشان می دا د ،خریدار وسفارش دهنده دستگاه می توانست دقیقا بداند كه سفارش وی تا چه مرحله ای پیش رفته است واین همان كاری است كه شركت Fedex آنرا انجام داده است ، تمامی این مراحل بصورت زنده نشان داده می شود !(on-line) وبدینوسیله اطلاعات بیشتری را در اختیار خریدار خود می گذارد.
افراد می توانند خریدهای خود را بطرق مختلف انجام دهند.شركتهایی كه فروش خود را از طریق سفارشات پستی انجام می دهند امكان خرید از منزل رانیز مهیا ساخته اند وتجارت الكترونیكی نیز شما را از این نعمت بر خوردار ساخته است .اما وب مشخصه های دیگری نیز دارد.
این مشخصه ها عبارتند از:
▪ توانایی به انجام رساندن یك سفارش در عرض چند روز
▪ توانایی در به سهولت انجام دادن سفارشات پیچیده
▪ امكان مقایسه كردن قیمتها بین چندین فروشنده به اسانی
▪ امكان دسترسی ومطالعه كاتالوگهای مهم وبزرگ به راحتی
● كاتالوگهای بزرگ (حجیم )
شركتی كه امور دادوستد خود را از طریق اینترنت انجام می دهد می تواند كاتالوگی را روی صفحه وب قرار دهد كه هرگز نمی توان آن را در یك صندوق پستی معمولی آنرا جای داد.
برای نمونه سایت آمازون فروشنده ۳ میلیون كتاب است .تصور كنید كه این شركت خواسته باشد تمامی اطلاعات موجود در پایگاه داده های خود را در یك كاتالوگ (كاغذ)جای دهد.
● وضعیت پیشرفت سفارش
استفاده از ابزارخودكار ،ارتباط با مشتری را بصورت وسیع وباصرف هیچ هزینه ای امكان پذیرمی سازد.
برا ی مثال ،مشتری می تواند زمانیكه سفارش او مورد تایید قرار گرفت از طریق یك پیغام خودكار پست الكترونیكی تایید سفارش او از طرف شركت مر بوطه به وی اعلام شود .وهمچنین در بقیه مراحل تكمیلی سفارش به همین صورت با دریافت پیامهای پست الكترونیكی در جریان وضعیت ومیزان روند كار خود قرار گیرد.
یك خریدار راضی به احتمال زیاد چیزهای دیگری را نیز مجددا از این شركت خریداری خواهد نمود.
برخورداری از این امكانات است كه این جار وجنجالها را در مورد استفاده از تجارت الكترونیك به راه انداخته است .نكته پایانی كه لازم است در مورد تجارت الكترونیك به آن اشاره كرد این است كه این نوع تجارت فرصتی را فراهم می سازد تا افراد بتوانند تجارت را به طریقی كاملا جدید انجام دهند.در شركتهایی كه كار خود را از طریق سفارشات پستی انجام می دهند هزینه بسیار بالایی برای چاپ وفرستادن كاتالوگ می پردازندكه در پایان هم دور ریخته می شود.
همچنین هزینه بالایی برای استخدام كارمندان در بخش مربوط به پاسخ گویی تلفن ودر نهایت گرفتن سفارشات پرداخته می شود.اما در تجارت الكترونیك هم هزینه مربوط به توزیع كاتالوگ وهم هزینه سفارش گیری از مشتریان صفرمی باشد!این بدین معنی است كه بدلیل تغییر در هزینه ها ،ارائه محصولات باقیمت پایین تر وهمچنین ارائه محصولاتی كه قبلا قادر به عر ضه آن نبودیم امكان پذیر می باشد.
با این حال باید خاطر نشان كنیم كه تاثیر تجارت الكترونیكی برای فروش كالا از این حد فراتر نمی رود وتجارت از طریق در یافت سفارشات پستی نیز بسیاری از همان مزایای تجارت الكترونیكی را داراست اما این مسئله بدین معنا نیست كه شهر شما فاقد فروشگاههای بزرگ گردد وهمچنین در این گونه فروشگاهها شما می توانید كالای مورد نظر خود را لمس كنید وفورا آنرا خریداری نمایید (در محل ).تجارت الكترونیك نمی تواند هیچكدام از مشخصه ها را دارا باشد ،بنابراین فروشگاههای بزرگ بدین زودی برچیده نخواهد شد.
امیر جبلی
منابع:
http://www.howstuffworks.com
http://www.hydonline.com
http://www.auridian.com/articles/html/b۲b-b۲c-c۲b-۲bc-bbc۲-c۲c.htm
http://www.stfx.ca/institutes/xedc/pub/articles/۰۱۰۲۰۵_ecommerce۴.htm
http://www.stfx.ca/institutes/xedc/pub/articles/۰۱۰۶۱۲_ecommerce۵.htm
http://aacart.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست