سه شنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۳ / 7 January, 2025
مجله ویستا

هدف , احترام به مخاطب است


هدف , احترام به مخاطب است

با گوش دادن به رادیو آوا می توانی ذهنت را از موسیقی پر کنی هرچند هنوز هم گردانندگان این رادیو می توانند تنوع بیشتری به برنامه های خود بدهند, مثلا پخش موسیقی ها و ملودی های محلی کشورهای دنیا, یکی از برنامه هایی است که می تواند در جدول پخش رادیو آوا قرار گیرد و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند تک نوازی سازهای ایرانی و خارجی هم می تواند, دلنشین و زیبا باشد

با گوش دادن به رادیو آوا می‌توانی ذهنت را از موسیقی پر کنی؛ هرچند هنوز هم گردانندگان این رادیو می‌توانند تنوع بیشتری به برنامه‌های خود بدهند، مثلا پخش موسیقی‌ها و ملودی‌های محلی کشورهای دنیا، یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند در جدول پخش رادیو آوا قرار گیرد و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند. تک‌نوازی سازهای ایرانی و خارجی هم می‌تواند، دلنشین و زیبا باشد.

مدتی است رادیو «آوا» برنامه‌هایش ۲۴ ساعته شده است. یعنی هر زمان که رادیو را روی موج این فرستنده تنظیم کنی، نوایی و آوایی از آن پخش می‌شود. گاهی سازی می‌نوازد و گاهی ساز و آواز با هم درهم می‌آمیزد.

این صداها گاهی به گذشته می‌بردت و گاهی در دنیای مدرن امروز راهی نشانت می‌دهد و ثابت می‌کند که موسیقی ایرانی هم با سازها و ملودی‌های روز ناآشنا نیست.

رادیو آوا برنامه‌ریزی حساب شده‌ای دارد و در این برنامه‌‌ریزی، تنوع را رعایت کرده است، برای همین در ساعاتی از روز موسیقی کلاسیک پخش می‌کند و به موسیقی محلی و بومی هم توجه نشان می‌دهد.

با گوش دادن به رادیو آوا می‌توانی ذهنت را از موسیقی پر کنی؛ هرچند هنوز هم گردانندگان این رادیو می‌توانند تنوع بیشتری به برنامه‌های خود بدهند، مثلا پخش موسیقی‌ها و ملودی‌های محلی کشورهای دنیا، یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند در جدول پخش رادیو آوا قرار گیرد و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند. تک‌نوازی سازهای ایرانی و خارجی هم می‌تواند، دلنشین و زیبا باشد.

رادیو آوا یک حسن دیگر هم دارد؛ بعد از پخش یک قطعه موسیقی یا آواز، گوینده‌ای، نظر مخاطب را به این نکته جلب می‌کند که او شنونده رادیو آواست و در ادامه، فرکانس و موج دریافت رادیو نیز اعلام می‌شود.

اعلام این‌که شنونده در حال شنیدن برنامه کدام رادیو است، نکته‌ مغفول بیشتر رادیو‌هایی است که در حال حاضر روی موج‌ها و فرکانس‌های مختلف برنامه پخش می‌کنند.

مثلا برای هر کدام از ما پیش آمده که وارد مکانی شده‌ایم که رادیو در آنجا روشن است و اتفاقا برنامه خوبی هم پخش می‌کند؛ اما شنونده‌ای که خودش موج رادیو را انتخاب نکرده است و از اواسط برنامه به شنوندگان آن پیوسته، اصلا متوجه نمی‌شود که به کدام رادیو گوش می‌دهد و شنونده چه برنامه‌ای است.

این یکی از ضعف‌های رادیو است که باید برای معرفی خود به شنونده‌ها، فکری بکند. به طور مثال می‌تواند هر چند دقیقه یک بار از طریق گوینده یا مجری، نام، موج و فرکانس رادیو را اعلام کند.

این ضعف در رادیو آوا وجود ندارد؛ اما این رادیو ضعف جدی‌تری دارد. رادیو آوا موسیقی و آواز پخش می‌کند، بدون این‌که شناسنامه این آواها و نواها را معرفی کند.

مثلا هر روز ظهر، موسیقی فیلم پخش می‌کند. گوینده اعلام می‌کند: رادیو آوا و موسیقی فیلم؛ اما موسیقی که پخش می‌شود، معلوم نیست متعلق به کدام فیلم است یا گوینده اعلام می‌کند: رادیو آوا و موسیقی کلاسیک؛ اما موسیقی که پخش می‌شود، بدون شناسنامه است؛ در حالی‌ که اگر برای هر کدام از موسیقی‌ها، شناسنامه‌ای آماده شود، هم سواد شنوندگان را در زمینه موسیقی بالا می‌برد و هم آنها را بیشتر به انواع موسیقی علاقه‌مند می‌کند.

آماده کردن شناسنامه برای موسیقی‌ها و‌ آوازها شاید کار زمانبر و هزینه‌برداری باشد؛ اما رادیویی که تعریفش موسیقی است، اگر موسیقی‌های پخش شده را معرفی نکند، از کار حرفه‌ای دور می‌شود و از طرفی به مخاطب خود احترام لازم را نمی‌گذارد.

گردانندگان رادیو آوا اگر این نکته را هم مدنظر قرار دهند، این رادیو به یکی از بهترین رادیوهای ایرانی تبدیل می‌شود.

● بازار فقط تهران نیست

پخش آزمایشی شبکه تلویزیونی بازار مدتی است آغاز شده است. آنهایی که دستگاه گیرنده دیجیتال (ستاپ باکس) دارند، می‌توانند برنامه‌های این شبکه را تماشا کنند.

در تمام دنیا، شبکه‌های تلویزیونی کاملا تجاری و اقتصادی وجود دارند که روی ماهواره هم قرار دارند و محصولات مختلف را با نشان‌های (مارک‌های) گوناگون معرفی می‌کنند؛ البته این شبکه‌ها قبل از راه‌اندازی، بازار جذب مشتری را در بیشتر کشورهای دنیا فعال می‌کنند.

آنها با راه‌اندازی نمایندگی‌هایی در کشورهای مختلف، این امکان را برای مردم مهیا می‌کنند که آنها اجناس معرفی شده را به‌ آسانی خریداری کنند.

اما تلویزیون بازار ایران که فعلا در مرحله آزمایشی است، فقط برای مردم ایران پخش می‌شود و به خریداران کشورهای دنیا یا حتی مردم خارج از تهران هم کاری ندارد.

این شبکه کارش بیشتر شبیه آگهی‌های بازرگانی است که مراکز تجاری و اقتصادی فعال در تهران را معرفی می‌کنند.

راه‌اندازی آزمایشی شبکه بازار می‌تواند برای بازرگانان و تجار ایرانی این فرصت را ایجاد کند که آنها هم می‌توانند مانند تاجران موفق خارجی در شهرهای مختلف ایران شعبه داشته باشند و از ظرفیت شبکه بازار برای معرفی اجناس خود استفاده کنند.

مثلا در شبکه بازار گل‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها، سوپر پروتئین‌ها، لباس‌فروشی‌ها و... فعال در تهران که شهرت زیادی هم دارند، معرفی می‌شوند؛ اما بیشتر این فروشگاه‌ها بجز تهران در شهر دیگری شعبه ندارند که مردم بتوانند به محصولات‌ آنها دسترسی پیدا کنند و اگر برای این شبکه برنامه‌ریزی نشود و تاجران و بازرگانان و صاحبان شرکت‌های مهم از ظرفیت‌های این شبکه برای توسعه کار خود استفاده نکنند، کم‌کم بینندگان شبکه بازار فقط به مردم تهران محدود می‌شود.

تلویزیون بازار، امکان رسانه‌ای است که می‌تواند در خدمت تجارت نوین باشد و مراکز پخش و نمایندگی‌های محصولات تجاری را فعال کند.

تلویزیون بازار اولین شبکه‌ رسانه‌ای است که می‌تواند خلاقیت را در بازاریابان ایرانی تقویت کند؛ البته اگر تا زمان افتتاح رسمی، این شبکه بتواند ساختار حرفه‌ای‌تری پیدا کند و با اهالی اقتصاد و بازار رابطه بیشتر و موثرتری برقرار کند.

طاهره آشیانی