یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

شانس همت بیشتر است


شانس همت بیشتر است

رسالت و همت از خیلی جهات با هم شباهت دارند هر دو مانند خطوط موازی از میانه تهران عبور كرده اند, تا حد فاصل شرق و غرب شهر باشند هر دو بزرگراه تنها اتوبان های شرقی غربی تهران هستند و به همین جهت می توان آنها را جزو پرازدحام ترین بزرگراه های پایتخت به حساب آورد

سلام كرج، كجا رو نگاه می كنی؟ منم رسالت، همونی كه قرار بود اونقدر بزرگ بشه تا برسه به تو. یادت نیست؟ حق داری. چهار سال، زمان كمی نیست. اون هم برای تو كه روز به روز بزرگ تر می شی و سرت شلوغ تر. می دونم خسته ای اما چاره ای نیست. باید تحمل كنی. فقط ۴سال دیگه مونده. البته اگر این تونل لعنتی بذاره ... نه، چیزی نیست. یعنی تو كه غریبه نیستی. خاك اینجا خیلی سسته. می ترسم آخرش هم كار دستم بده...

چی؟... همت؟... حرفش رو هم نزن. اون تو ترافیك خودش مونده، چه برسه به اینكه بخواد بار اضافی كرجی ها رو هم تحمل كنه... چی؟... رقابت؟...بی خیال. من كجا، همت كجا؟ اصلا می دونی چیه، اگه بخوای من رو با اون مقایسه كنی ۴سال دیگه كه هیچی، ۴۰سال دیگه هم دستت به من نمی رسه... .

رسالت

رسالت می خواهد به كرج برسد. این را نه از دیالوگ خیالی او باكرج كه از عزم شهرداری تهران برای گسترش این بزرگراه می توان فهمید. بزرگراه رسالت در صورت تكمیل تنها اتوبانی خواهد بود كه با دو تكه كردن تهران، شرق و غرب پایتخت را به یكدیگر متصل می كند. این بزرگراه با طول ۴۰ كیلومتر از خیابان دماوند در منتهی الیه شرق تهران آغاز شده و تا انتهای محدوده منطقه ۲۲ ادامه می یابد. احداث این بزرگراه در كنار عملیات احداث تونل رسالت و تقاطع مربوط به آن، حدود۱۲۰ میلیاردتومان برای شهرداری تهران هزینه داشته است و این در حالی است كه برای تكمیل این پروژه، ۱۰۰میلیاردتومان دیگر باید هزینه شود. در حال حاضر احداث ادامه این بزرگراه در منطقه ۵ دنبال می شود و قرار است به وسیله یك پل از خیابان ستاری عبور كند؛ پلی كه هم اكنون پایه های آن احداث شده و احتمالا تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

اما شاید به جرات بتوان مهمترین مرحله گسترش این بزرگراه را بهره برداری از تونل رسالت نامید؛ تونلی كه تاخیر در گشایش آن برای شهروندانی كه از بزرگراه رسالت غرب(شهید حكیم) به بزرگراه كردستان می روند، دردسردهای فراوانی را ایجاد كرده است. این منطقه اغلب دارای ترافیك سنگینی است و كاهش عرض آن به كمتر از نصف، در تقاطع رسالت با بزرگراه كردستان بر سنگینی ترافیك می افزاید؛ به همین دلیل است كه مسئولان شهرداری تهران به تكاپو افتاده اند تا هرچه زودتر این تونل را به مرحله بهره برداری برسانند.تونل رسالت با ۱۷۴۰ متر طول دارای دو تونل باند رفت و برگشت با سه خط عبوری است كه طول تونل بزرگ ۸۴۰ متر و تونل كوچك ۱۵۰متر است. دهانه داخلی تونل ها ۵/۱۳ متر، قطر حفاری ها ۹/۱۶ متر وشیب طولی خط پروژه در تونل های بلند ۷/۲ درصد و در تونل های كوتاه ۴درصد پیش بینی شده است و جهت تامین تردد در امتداد بزرگراه آفریقا یك پل به طول ۸۱ متر و عرض ۱۰متر اجرا خواهد شد.از سوی دیگر در صورتی كه تا پایان امسال عملیات احداث بزرگراه رسالت در منطقه ۵ به اتمام برسد، احداث بخش دیگر این بزرگراه در منطقه ۲۲ ادامه پیدا می كند، اما هنوز به علت آماده نبودن طرح مطالعاتی، فعالیت اجرایی احداث ادامه بزرگراه آغاز نشده است.

همت

همت برای رسالت یك رقیب است، اما نه فقط برای رسیدن به كرج. در میان بزرگراه های شهر تهران كه حكم شریان های حیاتی آن را دارد، این بزرگراه كه متشكل از بزرگراه های همت، زین الدین و وفادار است، اهمیت ویژه ای دارد. این بزرگراه كه یكی از طولانی ترین بزرگراه های شهر تهران محسوب می شود، از منتهی الیه منطقه ۲۲ تا منتهی الیه شرق منطقه ۱۴ ادامه یافته و پس از عبور از پنج منطقه شهری و قطع تمامی شریان های مهم شمالی جنوبی در میانه تهران، این كلانشهر را به دو نیمه تقسیم می كند. بخشی از این بزرگراه ۸/۴۳ كیلومتری در منطقه ۵ افتتاح شده و بخش دیگری نیز در منطقه ۲۲ تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد؛ البته اگر بدشانسی هایی كه تاكنون گریبانگر همت غربی شده است، به پایان رسیده باشد. یكی از این مشكلات برخورد بخشی از پروژه آماده افتتاح بزرگراه همت غرب به لوله های فشارقوی گاز بود كه بهره برداری از این بخش را به تعویق انداخت. همچنین آماده نبودن برخی دسترسی های محلی برای بخش غربی بزرگراه همت یكی دیگر از موانعی بود كه برسر از بن بست درآوردن منطقه ۲۲ قد علم كرد؛ موانعی كه مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران از رفع آنها می گوید: در حال حاضر لوله های گاز كاملا پوشانده شده اند و خاك ریزی روی آنها در حال انجام است. در مورد ورودی وخروجی ها هم مشكل این است كه طرح های چنین پروژه هایی چندین سال پیش به تصویب رسیده و از آن زمان تا مرحله تخصیص اعتبار و آغاز پروژه، تغییرات گسترده ای در وضعیت شهری این مناطق ایجاد شده است؛ مثلا همین طرح همت غربی در سال ۷۲ مصوب شده و بنابراین اكنون و بعداز گذشت ۱۲ سال، طبیعتا نیاز به تدابیر جدیدی دارد كه ورودی و خروجی های پیش بینی نشده، یكی از این موارد است .مهندس هادیانی همچنین مشكل دیگر این مسیر را كمبود پل های عابرپیاده می داند: در این مسیر چندین پل عابر پیاده وجود دارد كه همگی قوسی شكل هستند و این درحالی است كه برای بخش جدید، پل های معمولی طراحی شده بود. بنابراین تصمیم گرفته شد تا برای این قسمت نیز پل های قوسی شكل ساخته شود تا ناهمگونی به چشم نیاید. همین مسئله باعث تاخیر در افتتاح این بخش از بزرگراه همت شد در عین حال، همت برای نفس كشیدن، امیدهای دیگری نیز دارد. به گفته معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، با گشایش تونل رسالت و امتداد بزرگراه رسالت از این زیرگذر، در آینده نزدیك از بار ترافیك بزرگراه شهید همت تا ۳۰ درصد كاسته می شود. مهندس حمید بهبهانی همچنین معتقد است كه با تعریض بخشی از بزرگراه شهیدهمت در مقطع پل های فجر و خیابان شهیدبهایی كه در دست مطالعه است، ترافیك این بزرگراه باز هم كاهش خواهد یافت.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.