سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

در نكوهش یك بازی بررسی بازی ۳ Driver


در نكوهش یك بازی بررسی بازی ۳ Driver

ركود همیشگی صنعت بازی در فصل زمستان و نبود بازی ِ جذاب جدید از یك طرف و بررسی سلسله عواملی كه موجب شد از بازی موفقی مانند Driver دنباله ای ضعیف ساخته شود از طرف دیگر موجب شد كه برای این شماره این بازی را انتخاب كنم درواقع با آشنایی با ضعف بازی ها و نقد آن ها خواهیم آموخت كه برای انتخاب بازی های خوب چه عواملی را باید در نظر داشته باشیم, تا از وقتی كه صرف بازی كردن می كنیم, نهایت استفاده را كرده باشیم

شاید ازهنگامی كه بخش معرفی بازی‌ها در ماهنامه‌شبكه راه‌اندازی شده‌است تاكنون، در مورد هیچ بازی‌ای به این اندازه نقد منفی نوشته‌نشده‌باشد و شاید برای بسیاری از خوانندگان این سوال پیشآید كه باتوجه به این‌كه در هر شماره قرار است تنها یك بازی در مجله نقد شود، انتخاب یك بازی ضعیف و نوشتن مطالب منفی در مورد آن چه ضرورتی می‌تواند داشته‌باشد. در جواب این سوال باید گفت ركود همیشگی صنعت بازی در فصل زمستان و نبود بازی‌ِ جذاب جدید از یك طرف و بررسی سلسله عواملی كه موجب شد از بازی موفقی مانند Driver دنباله‌ای ضعیف ساخته شود از طرف دیگر موجب شد كه برای این شماره این بازی را انتخاب كنم. درواقع با آشنایی با ضعف بازی‌ها و نقد آن‌ها خواهیم آموخت كه برای انتخاب بازی‌های خوب چه عواملی را باید در نظر داشته باشیم، تا از وقتی كه صرف بازی كردن می‌كنیم، نهایت استفاده را كرده باشیم.

مشخصات بازی‌

تاریخ پخش: ۱۵ مارس ۲۰۰۵ (۲۵ اسفند ۸۳)

شركت تولید كننده : Reflections

شركت پخش كننده : Atari

تعداد CD : دو عدد

طراحی شده برای : GC ،Xbox ،۲PS ،PC

نوع بازی: اكشن سه‌بعدی ماشین سواری‌

مخاطبین بازی بر اساس درجه بندی ESRB : درجه M (۱۷ سال به بالا)

قابلیت بازی چند نفره شبكه‌ای: ندارد

حداقل تجهیزات لازم برای اجرای بازی:

System:

CPU: ۱.۵ Ghz processor or equivalent

RAM: ۲۵۶ MB RAM

CDROM: ۴X CDROM

Video Memory: ۶۴ MB VRAM

Hard Drive Space: ۵۵۰۰ MB

Other: Win ۲۰۰۰/XP

سایت اختصاصی بازی: www.Driv۳r.com

سایت شرکت پخش کننده: www.atari.com

نمره ارزیابی بازی : ۴ از ۱۰ (بد)

اولین سری بازی‌های Driver در سال ۲۰۰۰ به بازار آمد و در آن سال بود كه همه اعتراف كردند كه با ورود این بازی به دنیای بازی‌های كامپیوتری نوع جدیدی از بازی‌ها خلق شده‌است. نوعی كه بعد‌ها پایه و اساس ساخت بازی‌های موفق و مشهوری مانند GTA و Mafia شد. در واقع بدعت شركت Reflections كه از زیرشاخه‌های شركت بزرگ آتاری می‌باشد و در نیوكاسلِ انگلیس واقع است، در آن سال موجب شد كه دو نوعِ بازی‌های اكشن و ماشین‌سواری، با ادغامی خلاقانه تبدیل به نوعی از بازی شود كه امروزه بسیاری از بازی‌ها را شامل می‌شود. سری دوم این بازی نیز برروی PS و ۲PS فروشی موفقیت‌آمیز داشت تا آنجا مجموع فروش دو قسمت اول بازی را برروی تمام كنسول‌های در حدود دوازده میلیون نسخه در جهان تخمین می‌زنند!ساختِ سری سوم بازی Driver با تبلیغاتی فراوان و وسیع از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و در سال ۲۰۰۴ این بازی ابتدا برروی كنسول‌های ۲PS و Xbox وارد بازار شد و قرار شد كه بعد از نه ماه كار برروی نواقص این بازی روی این دو دستگاه، نسخه PC آن به بازار بیاید. ولی متاسفانه نه‌تنها این عیوب در نسخه PC بازی برطرف نشده‌است بلكه به‌علت حفظ سازگاری بازی با صفحه‌كلید و ماوس در نسخه PC عیب‌های تازه‌تری نیز در آن پیدا شده‌است.برای ساخت این بازی همكاری عظیمی بین هالیوود و آتاری صورت گرفت. به طوری‌كه از شركت فیلم‌سازیِ كارگردان بزرگ انگلیسی <رایدلی اسكات> سازنده فیلم‌های <گلادیاتور> و <هانیبال> دعوت شد تا فیلمی سه دقیقه ای بر پایه داستان این بازی بسازد. (این شركت فیلم سازی پیش از این فیلم های تبلیغاتی شركت BMW را ساخته بود كه در سایت BMWFilms.Com موجود می باشند) این فیلم سه دقیقه‌ای كه "The Gunlet" (دستكش آهنی) نام گرفته است، در سایت بازی و تبلیغات گسترده‌ای كه در سراسر جهان برایش انجام شد، مورداستفاده قرار گرفت. همچنین برای صدای چهار شخصیت اصلی داستان بازی از چهار هنرپیشه سرشناس استفاده شد. جای شخصیت اصلی بازی، <مایكل مدسن> هنرپیشه معروف فیلم‌های Kill Bill ، سگدانی و روح صحبت كرد. او كه قبلاً نیز به همكاری با بازی‌های كامپیوتری علاقه‌ نشان داده بود و در بازی‌های GTA III و True Crime صدای خود را به شخصیت‌های مجازی بازی‌ها داده‌بود، جای Tanner شخصیت اصلی بازی صحبت كرد. <وینگ‌ریمز> بازیگر، ماموریت غیرممكن، <میكی‌رورك> بازیگر فیلم‌های تیم دونفره و خط باریك قرمز و <میشل رودریگوئیز> هنرپیشه فیلم سریع و آتشین، نیز جایِ شخصیت‌های دیگر بازی صحبت كردند. در زمینه موسیقی بازی نیز از هنرمندانی دعوت به همكاری شده‌است و همزمان با پخش بازی، CD موسیقی جداگانه‌ای نیز از موسیقی این بازی وارد بازار شد كه شامل ۱۴ قطعه موسیقی بود.اما با تمام این سر و صدا‌هایی كه همزمان با شروع ساخت بازی، از طرف شركت آتاری ایجاد شد، ظاهراً اصل ماجرا از جانب این شركت فراموش‌شد! اینكه آن‌ها قرار است در درجه اول بازی كامپیوتریِ موفقی را بسازند و در درجه دوم برای پیش‌بردن این هدف از ابزار‌های كمكی مانند فیلم‌،‌ موسیقی، صدای هنرپیشه‌های مطرح و ... استفاده كنند! متاسفانه Driver۳ همه چیزش خوب است به غیر از بازی‌اش! به‌طور مثال هنگامی‌كه Install شدن بازی تمام می‌شود و شما Demo دیدنی اول بازی را می‌بینید، فراموش می‌كنید در حال انجام بازی هستید و آنقدر مجذوب صدا‌ها، موسیقی و فیلم می‌شوید كه شاید فكر كنید كه در حال انجام بهترین بازی عمرتان هستید، اما هنگامی وارد فضای فانتزی‌گرافیكی و پر از ایراد بازی می‌شوید، این امید شما سریعاً به یأس تبدیل می‌شود. اشكالات گرافیكی بازی بسیار زیاد است، طوری كه شاید بتوان گفت اولین بازی Driver دارای گرافیك بی‌نقص‌تری نسبت به این نسخه می‌باشد. در مرحله اول بازی شما در خانه خود می‌باشید و می‌توانید نگاهی كلی به حركات، پس‌زمینه‌ها و گرافیك كلی بازی بكنید. درهمین‌جاست كه به‌كلی مایوس خواهید شد. اوج این نقض را هنگامی كه در استخر خانه خود شنا می‌كنید خواهید دید! در واقع شما در فضایی بی‌آب، بدون هیچ تغییر در سطح استخر و در فضایی خلاء گونه فقط دست و پای خود را تكان می‌دهید، گوئی به‌جای شنا كردن، پرواز می‌كنید. از ایرادات گرافیكی دیگرِ بازی كم‌نور و پرنور‌شدن صحنه‌ها و به‌خصوص اشیائی مانند ساختمان‌ها و درخت‌ها، در هنگام حركت كردن می‌باشد. همچنین ظاهر شدن ناگهانی صحنه‌های عمیق‌تر بازی با نزدیك شدن به آن‌ها كه در قسمت رانندگی بسیار آزاردهنده ‌می‌شود. بامزه‌ترین ایراد گرافیكی بازی هنگامی است كه شخصیت Tannerهنگامی كه برخلاف نور می‌ایستد، برای نمایش این تاریكی تمام بدنش تاریك می‌شود جز صورتش! حركات شخصیت‌ها درون بازی بسیار سطحی طراحی شده‌اند. برای درك این مطلب می‌توانید بپرید و تاثیر مضحك این حركت را ببینید. مطمئناً برای بازی‌ای به اسم Driver قسمت راندن اتومبیل‌ها ‌باید قسمتی حساس و زیبا باشد كه متاسفانه در این بازی اصلا جذاب از‌كار در نیامده‌است. این قسمت درواقع‌ مضحكه‌ای بیش نیست! كنترل یا Handling ماشین‌ها از هر بازی ابتدایی چندین سال پیش نیز ضعیف‌تر است. گرچه می‌توانید سوار بیش از ۷۰ نوع وسیله نقلیه، اعم از ماشین‌های مختلف، موتور و دوچرخه، قایق‌موتوری و غیره شوید، ولی راندن هریك از این وسایل بدتر از دیگری است.خارج از ایرادات گرافیكی بازی، داستان و محیط خود بازی نیز دارای مشكلات فراوان است. هنگامی كه در حال تعقیب و گریزی هستید بازی هیچ‌گونه هیجانی برای شما ایجاد نمی‌كند و همین امر تمام بازی را تكراری و خسته كننده می‌كند. تیراندازی‌ها به یك شوخی می‌ماند! در واقع دشمنان شما به عروسك‌های خیمه‌شب‌بازی می‌مانند كه بی‌هدف درجای خود ثابتند و تیر می‌زنند. آن‌ها نه دنبال شما می‌آیند، نه از دست شما فرار می‌كنند، و درواقع هوش مصنوعی‌ آن‌ها، بسیار ضعیف است، به‌طوری‌كه اگر به‌جای شما یك ماموت هم جلوی آن‌ها قرار گیرد آن‌ها باز تیر خود را به هدف نخواهند زد! قسمتی از نمایش خنده‌دار صحنه‌های تیراندازی را در شكل ۲ می‌بینید! وجود كیت‌های پزشكی نیز آنقدر زیاد و دردسترس می‌باشد كه هیجان اندك این برخورد‌ها را كمرنگ‌تر می‌كند. هوش‌مصنوعی قسمت رانندگی بازی نیز كیفیتی بهتر از قسمت پیاده ندارد.

ارزیابی بازی

محیط بازی ۳

گرافیك ۴

صداها ۴

جذابیت ۳

داستان ‌ ۵

نمره كل ۴.۵ از ۱۰ (بد)

حركات ماشین پلیس یا دیگر ماشین‌هایی كه در تعقیب شما می‌باشند بسیار خنده‌دار و ابتدایی می‌باشد. پلیس‌ها تا زمانی كه در یك فاصله بسیار نزدیك به ماشین شما نباشند از ماشین پیاده نمی‌شوند و به شما تیر‌اندازی نمی‌كنند. به‌طور مثال اگر پلیسی دنبال شما باشد و شما از ماشین پیاده‌شوید و از روی ریل‌های بین اتوبان به قسمت مقابل بپرید پلیس به‌جای اینكه از ماشینش پیاده شود و دنبال شما بیاید و تیراندازی كند، با ماشین آنقدر به‌این ریل‌ها می‌كوبد تا شما به‌راحتی فرار كنید! اگر هم به‌طور اتفاقی از ماشین پیاده شود آنقدر سردرگم دور خود می‌چرخد كه شما را یاد فیلم‌های كمدی صامت می‌اندازد! در واقع كنترل در بازی Driver۳ شاید بیشترین ایراد بازی باشد. در هر دو قسمت پیاده و سواره بازی كنترل به‌طرزی ابتدایی و پرایراد طراحی شده‌است. هنگامی كه می‌خواهید جهت نگاه Tanner را تغییر دهید این حركت ابتدا آرام صورت می‌گیرد و سپس شتاب این تغییر زیاد می‌شود، نوآوری‌ای كه حركات شخصیت را در این بازی بسیار سخت و غیرمعمول كرده‌است. از همه جالب‌تر در قسمت كنترل‌ها، كلید‌های قراردادی كنترل بازی (Default Control Keys) می‌باشد. در این قسمت تمامی حركات حمله با تفنگ در قسمت صفحه‌كلید روی پنج كلید تعبیه شده است در حالی كه از هیچ‌كدام از دكمه‌های ماوس استفاده نشده است!! شاید مدت نیم ساعت ابتدایی، وقتتان صرف درست كردن این دكمه‌ها باشد. سایت GameSpot این طراحیِ قسمت كلید‌های قراردادی صفحه‌كلید را <تمرین دیوانگی> خطاب كرده است و ادعا كرده‌است كه اگر جایزه‌ای بود برای <بدترین طراحی كلید‌های پیش‌گزیدهِ كنترل> مطمئناً این بازی این جایزه را از آن خود می‌كرد!

ارزیابی دیگر مجلات و سایت های بازی

GameSpot

۸/۳ از ۱۰

IGN

۴/۵ از ۱۰

Action Trip

۳۲ از

Gamers Depot

۳از۵

ِ‌Video Games & UKComputer

۶۴ از۱۰۰

Computer Games RO

۶۳ از ۱۰۰

PC Gaming۲

۱۰۰ ۶/۴

Jolt Online Gaming UK

۵/۳ از ۱۰


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.