دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
نگاهی به «شرح چهل حدیث » امام خمینی
امام خمینی شرح چهل حدیث را به عنوان كتاب اخلاقی نگاشته است كه علاوه بر راهنمایی خواننده، خود نیز جزئی از فرآیند علاج بیماریهای اخلاقی باشد. به عبارت دیگر، كاركرد یك كتاب اخلاق در نظر ایشان با كاركردی كه معمولا برای اینگونه كتابها در نظر میگیرند متفاوت است. اما پرسشی كه مطرح میشود این است كه چگونه یك كتاب میتواند بیش از اطلاعرسانی، ایفای نقش بكند.
۱. موضوع حفظ و شرح «چهل حدیث»، از روزگاران گذشته مورد اهتمام عالمان دینی بوده است. ریشه این مساله در روایتهایی است كه با مضمون واحد و به طرق مختلف، در كتابهای روایی اهل سنت و شیعه از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است. برحسب روایتی كه شیخ صدوق از طریق امام موسی كاظم(ع) از پیامبر(ص) نقل میكند، «هركس چهل حدیث درباره امور دینی مورد احتیاج امت من حفظ كرده، به آنها برساند، خداوند در روز قیامت وی را فقیهی عالم محشور میگرداند.» (۱)
عالمان بزرگی مانند شهید ثانی، به توصیه این روایت، به جمع و تنظیم احادیث پرداختهاند و آنها را با نام «اربعین» منتشر ساختهاند. در این میان، برخی از آنها مانند شیخ بهایی، علاوه بر جمع چهل حدیث، به شرح آنها هم پرداختهاند. (۲) امام خمینی هم با توجه به مضمون روایت فوق و با تاسی به اسلاف صالح خود، به گزینش چهل حدیث مربوط به امور دینی مردم و شرح آنها پرداخته است. از راه تامل در احادیث انتخابی هریك از این بزرگان میتوان دریافت كه از دیدگاه آنها چه اموری دارای اولویت دینی است. با نگاهی اجمالی میتوان دریافت كه بیشتر احادیثبرگزیده امام خمینی درباره مسائل اخلاقی است; كه این امر نشانگر اولویت و اهمیت این مسائل از دیدگاه امام، در عرصه دینداری است. به بیان دیگر، از نظر ایشان، آنچه مورد نیاز دینی مردم است، اخلاق میباشد. بیش از سی حدیث از احادیثبرگزیده امام، به صورت مستقیم و باقی احادیث هم بهطور غیرمستقیم به مسائل اخلاقی مربوط میشود. (۳) در برخی از «اربعین»های عالمان بزرگ، احادیث فقهی جایگاه خاصی دارد و در برخی دیگر، احادیث فلسفی و كلامی. ولی كتاب شرح چهل حدیث امام خمینی یك كتاب اخلاق است.
۲. اشاره شد كه چهل حدیث امام خمینی یك كتاب اخلاق است; اما باید توجه كرد كه كاركرد یك كتاب اخلاق در نظر ایشان با كاركردی كه معمولا برای اینگونه كتابها در نظر میگیرند متفاوت است.
آنچه معمولا از یك كتاب اخلاق انتظار میرود، عبارت است از ارائه راه رستگاری و كنكاش در شناسایی ریشههای انحراف اخلاقی; و خلاصه اینكه یك نسخه علاج برای آدمی باشد. هرچند با كمال تاسف، امروزه این كاركرد طبیعی و حداقلی اخلاق هم نادیده گرفته شده است و كتابهای اخلاق از اینكه نسخه علاج باشند، ناتوانند:
این كتب مذكوره [اخلاق ناصری، احیاء علومالدین و...] نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرات بود میگفتم نسخه بودن بعضی از آنها نیز مشكوك است. (۴)
اگر امام با تردید درباره نسخه نبودن برخی از كتابهای اخلاق سخن میگوید، امروزه ما با قطع و یقین میتوانیم درباره بسیاری از آنچه به نام اخلاق، ترجمه یا تالیف میشود، بگوییم كه آنها نسخه بیماریهای اخلاقی بشر نیستند و به جای پرداختن به مسائل اصلی اخلاق، به بیان تاریخ اخلاق و یا مسائل دیگر پرداختهاند.
اما جالب توجه است كه نقش كتاب اخلاق باید بیش از ارائه نسخه علاج باشد. از دیدگاه امام خمینی، اكتفا به ارائه نسخه كارساز نیست.
ریشههای اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، یك نفر را به مقصد نزدیك نكند و یك قلب ظلمانی را نور ندهد و یك خلق فاسد را اصلاح ننماید. (۵)
پس كاركرد كتاب اخلاق چیست؟ پاسخی كه امام میدهد این است:
كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسی نرم، و غیرمهذب مهدب و ظلمانی نورانی شود، و آن، به آن است كه عالم در ضمن راهنمایی، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالجباشد و كتاب، خود، دوای درد باشد نه نسخه دوانما. (۶)
امام خمینی شرح چهل حدیث را به عنوان كتاب اخلاقی نگاشته است كه علاوه بر راهنمایی خواننده، خود نیز جزئی از فرآیند علاج بیماریهای اخلاقی باشد. اما پرسشی كه مطرح میشود این است كه چگونه یك كتاب میتواند بیش از اطلاعرسانی، ایفای نقش بكند.
۳. امام خمینی معتقد است كه حلقه وصل نظرپردازی اخلاقی به عمل اخلاقی، موعظه است و نقش بسیار مهمی برای آن قائل است.
وعظ نقش بدیلناپذیری در انگیزش اخلاقی دارد و در واقع، علاج بودن یك كتاب اخلاق مرهون واعظ بودن آن است:
كتاب اخلاق، موعظه كتبیه باید باشد و خود معالجه كند دردها و عیبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. (۷)
بر این اساس است كه میبینیم زبان كتاب، زبان موعظه است. زیرا تا از راه وعظ، مطالب عقلی اخلاق به عمق ضمیر و جان آدمی سرایت نكند، فایده مطلوب از اخلاق حاصل نمیشود. مؤلف كتاب هرجا از بحث و بررسی علمی و فلسفی، فراغتی مییابد زبان وعظ میگشاید و آن یافتههای عقلی را به تجربههای قلبی تبدیل میكند.
البته آشكار است كه موعظه صرفا یك شیوه بیانی نیست كه هركس بتواند با آموختن مهارتهای لازم آن را به كار گیرد، بلكه موعظه یك فرآیند است و مبادی ویژهای دارد. بحث از این مبادی مجال ویژهای میطلبد; اما بیتردید، یكی از آنها عمل خود گوینده به مقتضای گفتارش است.
در جهان امروز نوشتههای فراوانی درباره اخلاق منتشر میشود و هزاران سخنرانی اخلاقی از طریق رسانههای صوتی و تصویری در اختیار مردم است; اما با كمال تاسف، شاهد انحطاط اخلاقی تعداد قابل توجهی از مردم هستیم. شاید یكی از علل این مساله فراموش كردن موعظه است و البته وجود موعظه منوط به وجود عالمان پرهیزكار و پیشروی است كه ضمن ارائه طریق، دستسالكان تازهكار را گرفته، به مقصد رسانند. و آنچه امروز كم است وجود چنین كسانی است، نه آنها كه بتوانند در عرصه اخلاق باریكاندیشی كنند و یا سخنسرایی كنند; هرچند آنها هم در جای خود مفید فایدهاند. (۸)
۴. مطالب كتاب شرح چهل حدیث، ابتدا به صورت درس در محفل طلاب حوزه علمیه قم مطرح شد و سپس به وسیله خود امام به صورت كتاب درآمد.
قصد من در ابتدا آن بود كه مطالب كتاب را در یك مقاله تلخیص كنم; ولی به دلایلی از این كار منصرف شدم. زیرا اولا كتاب از حشو و زواید خالی است و چندان مجالی برای تلخیص باقی نمیگذاد; ثانیا مطالب كتاب بسیار متنوع است و تلخیص آن، به ناچار، تنوع مطلوب آن را از بین میبرد; و ثالثا زبان كتاب موعظهای است و تلخیص آن، ساختار زبانی كتاب را دچار آسیب میكند. بر این اساس، تنها به چند مطلب مهم آن اشارهای كرده، تامل و تدبر در كتاب را به خوانندگان فهیم آن وامیگذاریم.
مطالعه اجمالی كتاب نشان میدهد كه طرحی در پس زمینه فكری گزینش و تدوین احادیث آن وجود داشته، كه احتمالا چنین است: اخلاق سیر و سلوك آدمی استبه سوی خداوند. از این روی، احادیثی در معرفی انسان و ویژگیهای فطری او و نیز در شناساندن اوصاف الهی آمده است، تا مبدا و مقصد سلوك اخلاقی معلوم گردد. اما بیشتر احادیث مربوط به كیفیتسلوك اخلاقی و نیز شناسایی موانع حركت از خود به خداوند است. روایاتی در مورد تفكر، اخلاص، شكر، عبادت، یقین، توبه، صبر، توكل و ذكر خداوند آورده شده است تا عناصر و مراحل سیر و سلوك را معرفی كند و در برابر، روایاتی نیز در خصوص ریا، عجب، كبر، حسادت، حب دنیا، نفاق، هوای نفس، غیبت، عصبیت، شك و وسواس برای شناساندن موانعی كه فراروی سالك است، آورده شده است.
۵. انسان و سرشت او. نكته اصلی در انسانشناسی امام خمینی مساله فطرت است. توجه فراوان ایشان به موضوع فطرت، نشانگر تاثیر فكری استاد بزرگوارشان مرحوم شاهآبادی است. (۹)
انسان از منظر امام خمینی موجودی بیهویت نیست; اگرچه عناصر هویت او همگی به صورت استعداد است.
بدان كه نفوس انسانیه در بدو ظهور و تعلق آن به ابدان و هبوط آن به عالم ملك در جمیع علوم و معارف و ملكات حسنه و سیئه، بلكه در جمیع ادراكات و فعلیات، بالقوه است و كمكم رو به فعلیت گذارد به عنایتحق جل و علا. (۱۰)
بازشناسی این استعدادها و بالقوگیها، كه سرشت آدمی را میسازند، بسیار مهم است. زیرا آنها قوای محرك عمل اخلاقیاند و برای سیر و سلوك آدمی ضرورت دارند.
یكی از مهمترین عناصر فطرت آدمی، عشق به كمال است:
یكی از فطرتهایی كه جمیع سلسله بنیالانسان مخمر بر آن هستند و یك نفر در تمام عایله بشر پیدا نشود كه برخلاف آن باشد، و هیچیك از عادات و اخلاق و مذاهب و مسالك و غیر آن آن را تغییر ندهد و در آن خلل وارد نیاورد، فطرت عشق به كمال است. (۱۱)
میتوان گفت كه علاقه آدمی به جمال و زیبایی، علم و دانایی و...، همگی ریشه در عشق به كمال دارند و به بیان دقیقتر، كمال، حیثیت تقییدی هر نوع تعلق خاطری است. اما باید توجه داشت كه عشق اصیل آدمی به كمال مطلق است و جستجوی كمالهای محدود و حتی وصال به آنها، او را از بی قراری نمیرهاند:
چون توجه فطری و عشق ذاتی به كمال مطلق متعلق است، و سایر تعلقات عرضی و از قبیل خطا در تطبیق است، هرچه انسان از ملك و ملكوت دارا شود و هرچه كمالات نفسانی یا كنوز دنیایی یا سلطنت و ریاست پیدا كند، اشتیاقش روزافزون گردد و آتش عشقش افروخته گردد. (۱۲)
اگر محبوب شما این جمالهای ناقص و این كمالهای محدود بود، چرا به وصول به آنها آتش اشتیاق شما فرو ننشست و شعله شوق شما افزون گردید. (۱۳)
امام خمینی، به تبع استاد خود، میخواهد از راه این عشق سوزان به كمال مطلق، بر اصل وجود آن كمال مطلق (خداوند) و بر ظرف وصال آدمی به آن كمال مطلق (قیامت) شاهد و دلیل آورد، كه البته پرداختن به آن و داوری در درستی آن، مجال دیگری میطلبد. (۱۴)
اشاره شد كه آنچه آدمی را به سیر و سلوك دشوار اخلاقی وامیدارد، همین عشق به كمال است. اگر فطرت آدمی فقط همین عشق به كمال بود همگان به مقتضای آن، در صراط مستقیم به وصال كمال حقیقی نایل میشدند; ولی در نهاد آدمی تمایلات دیگری هم هست كه ای بسا زودتر از عشق به كمال، ظهور و بروز مییابند:
بدان كه نفس انسانی گرچه به یك معنی، كه اكنون ذكر آن از مقصود ما خارج است، مفطور بر توحید بلكه جمیع عقاید حقه است ولی از اول ولادت آن در این نشئه و قدم گذاشتن در این عالم، با تمایلات نفسانیه و شهوات حیوانیه نشو و نما كند. (۱۵)
با توجه به این موضوع است كه در مقایسه، میتوان گفت جنبههای حیوانی آدمی فعلیت دارند:
پس، انسان حیوانی بالفعل است در ابتدای ورود در این عالم و در تحت هیچ میزان جز شریعتحیوانات، كه اداره شهوت و غضب است، نیست. (۱۶)
از دیدگاه مؤلف كتاب، آنچه میتواند آدمی را از اسارت این تمایلات حیوانی رهایی بخشد، عنصر تربیت نفس است. فلسفه ارسال پیامبران از ناحیه خداوند و نیز تعبیه عقل در آدمی، همین تربیت نفوس انسانی است:
چون عنایتحق تعالی و رحمتش شامل حال فرزند آدم در ازل بود، دو نوع از مربی و مهذب به تقدیر كامل در او قرار داد كه آن دو به منزله دو بال است.... این دو یكی مربی باطنی، كه قوه عقل و تمییز است و دیگری مربی خارجی، كه انبیا و راهنمایان طرق سعادت و شقاوت میباشند. (۱۷)
چون تربیت نفس و یا به تعبیر امام خمینی، جهاد نفس در هریك از ساحتهای مختلف نفس، متفاوت است، ناچار باید به ساحتهای آن اشاره شود.
به بعضی مقامات نفس اشاره كرده و وجوه سعادت و شقاوت آن را اجمالا بیان نموده، كیفیت جهاد نفس را در آن مقام بیان میكنیم. (۱۸)
مقام اول نفس جنبه ملكی اوست كه همان ظاهر نفس است و مصدر فعالیتهای بدنی و جوارحی آدمی است و قوای آن عبارتند از حواس ظاهری. سیطره نفس در این مقام از طریق وهم است. تربیتیا جهاد نفس در این مقام، «عبارت است از غلبه كردن انسان بر قوای ظاهره خود، و آنها را در تحت فرمان خالق قرار دادن، و مملكت را از لوث وجود قوای شیطان و جنود آن خالی نمودن است». (۱۹)
به هر حال، عرصه تربیت نفس در مقام ملكی همین اعمال آدمی است و البته جهاد نفس در این مقام، كار دشواری است و بر مجاهدان آن وعده بهشت اعمال داده شده است:
غالبا وصف جهنم و بهشت كه در كتاب خدا و اخبار انبیا و اولیا شده، جهنم و بهشت اعمال است كه از برای جزای عملهای خوب و بد تهیه شده است. (۲۰)
مقام دیگر نفس، جنبه ملكوتی آن است كه باطن نفس است و عرصه فعالیت نفس در این مقام، خلقیات است و جهاد نفس در این مرحله به اخلاق (۲۱) مربوط میشود:
گاهی اشاره خفیهای نیز به بهشت و جهنم اخلاق كه اهمیتش بیشتر استشده. (۲۲)
و بالاخره، مقام سوم نفس كه متاسفانه نام آن و نیز شرح آن ناگفته مانده و مؤلف محترم، مجال را برای طرح آن نامناسب دیده است;
مولف : محسن جوادی
پینوشتها:
۱. این روایت را شیخ صدوق در خصال و نیز ثواب الاعمال نقل كرده است.
۲. مرحوم خاتونآبادی از معاصران شیخ بهایی این كتاب را به فارسی ترجمه كرده كه اخیرا به صورت مصحح چاپ شده است. ر.ك: شیخ بهایی، اربعین، ترجمه خاتونآبادی، انتشارات حكمت.
۳. معمولا احادیث اعتقادی به صورت مختصر شرح شده و در اواخر كتاب آمده است.
۴. امام خمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ص۱۳.
۵. همان.
۶. همان.
۷. همان.
۸. «بدان كه مقصود این نیست كه علم اخلاق و منجیات و مهلكات نفس لازم نیست، بلكه مقصود آن است كه آن علم را صرفا باید مقدمه عمل دانست نه آنكه آن را مستقل دانسته صرف عمر در جمعآوری اصطلاحات كرد و از مقصد بازماند.» ر.ك: امام خمینی، شرح چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ص۵۲۷.
۹. مؤلف محترم در شرح چهل حدیثبه این موضوع تصریح دارند و میگویند:
«در این مقام [بحث فطرت] آنچه از محضر شریف شیخ عارف كامل، شاهآبادی دام ظله، كه متفرد است در این میدان، استفاده نمودم بیان میكنم.» ر.ك:امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص۱۸۱.
۱۰. همان، ص۲۳۷.
۱۱. همان، ص۱۸۲.
۱۲. همان، ص۱۲۷.
۱۳. همان، ص۱۸۴.
۱۴. مؤلف محترم میخواهد از راه فضیلت عشق به كمال مطلق براساس قاعده تضایف، به فعلیت معشوق یعنی كمال مطلق دلیل آورد. ر.ك: امام خمینی، همان، ص۱۸۷-۱۸۴.
۱۵. همان، ص۱۶۸.
۱۶. همان.
۱۷. همان، ص۲۳۷.
۱۸. همان، ص۵.
۱۹. همان، ص۶.
۲۰.همان، ص۱۳.
۲۱. امام خمینی اخلاق را در اینجا به معنای مضیق گرفتهاند كه موضوع آن فقط خلقیات یا ملكات نفسانی است; در حالی كه معمولا اخلاق را به معنای عام میگیرند كه موضوع آن شامل اعمال آدمی هم میشود.
۲۲. شرح چهل حدیث، ص۱۳.
۲۳. همان، ص۲۷.
۲۴. همان، ص۱۳.
۲۵. همان، ص۲۴.
۲۶. همان، ص۶.
۲۷. همان، ص۱۹۱.
۲۸. همان، ص۴۱۳.
۲۹. همان، ص۱۱.
۳۰. همان.
۳۱. همان، ص۱۹۱.
۳۲. همان.
۳۳. همان، ص۴۵۷.
۳۴. همان، ص۴۸۲.
۳۵. همان، ص۳۷۳.
۳۶. همان، ص۳۳۱.
۳۷. همان.
۳۸. منظور، رساله طلب و اراده است كه امام خمینی در جوانی نگاشتهاند.
۳۹. شرح چهل حدیث، ص۳۳۱.
۴۰. همان.
۴۱. همان، ص۲۱.
۴۲. همان، ص۴۵.
۴۳. همان، ص۳۷۸.
۴۴. همان، ص۹۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست