یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
معمای اسطوره
فلسفه غرب، بنابر سنتی درازآهنگ، آغاز خود را با طرد اسطوره و گذر از آن روایت می كند كه توسط سلسله نخستین فیلسوفان یونان باستان پیشاسقراطیان، در سده های پنجم و ششم قبل از میلاد، تحقق پیدا كرده است. این روایت، به طور خاص، با نام طالس ملتوسی ۶۴۸ تا ۵۴۶ ق م، به عنوان پدر فلسفه غرب و پیشاهنگ این سلسله، پیوند خورده است. اما روایت مسلط «گذار از اسطوره به فلسفه» یا شعار معروف «از mythos بهlogos » از «اسطوره سازی» به «خردورزی» را امروزه بسیاری به چالش كشیده اند و بدین سان، پدرخواندگی طالس را نیز منكر شده اند.
آنها به گذاری مطلق از اسطوره به فلسفه قائل نبوده و معتقد نیستند كه طالس، یك بار برای همیشه، با اسطوره و اسطوره سازی وداع كرده و از آن پس او و فلاسفه اخلاف او، به سرای جاوید فلسفه و خردورزی عقلانیت در آمده اند. به نظر می رسد كورنفورد یونانی شناس انگلیسی نخستین كسی بود كه به این نوع تاریخ نگاری فلسفی به نحوی كه «طالس ناگهان از آسمان نازل شد و به محض برخورد به زمین، دریای فلسفه جاری شد»، انتقاد كرد و مدعی گونه ای پیوند پایدار میان «رازورزی اسطوره ای» و «خردورزی فلسفی» شد. گادامر نیز می گوید: «ببینید چقدر این برداشت از تاریخ سست است كه، مطابق آن، فلسفه از طالس و مكتب ملتوس ملطیه آغاز می شود...
این طرح مرسوم «از mythos بهlogos » مشكوك به نظر می رسد. شاید در هر دو مورد بایستی بگوییم كه سر و كار ما بیشتر با logos است تا با mythos.» این ناقدان، حداكثر، گذار از گونه ای «خردورزی» به گونه ای دیگر از «خردورزی» را باور دارند. به عبارت دیگر، از نظرگاه آنها، «عقلانیت فلسفی» تنها گونه عقلانیت نیست و باید عقلانیت های دیگر را، از جمله «عقلانیت اسطوره ای»، به رسمیت شناخت. چنانچه نیچه به عقلانیت اسطوره ای اعتماد بیشتری داشت و به همین نسبت، به عقلانیت فلسفی كه در آن «شناخت زندگی» بر خود «زندگی» رجحان دارد، بدگمان بود. یا اینكه برخی، برخلاف پیش انگاشت رایج كه در جهان نگری اسطوره ای هیچ مجالی برای «آزادی» و «آگاهی» قائل نیست، الاهیات اسطوره ای را از الاهیات فلسفی كمتر دگماتیك دانسته اند.
از دید آنها، در الاهیات اسطوره ای نه بعد تراژیك جهان نفی شده و نه خدایان تنزیه شده اند، حال آنكه الاهیات فلسفی هیچ گاه نتوانسته به نحو رضایت بخشی «مسئله شر» را، با حفظ رویكرد تنزیهی اش به خدا، حل كند. برخی ناقدان، همانند میرچا الیاده، با حفظ همین رهیافت، تعبیر گذار از گونه ای «اسطوره سازی» به گونه ای دیگر از «اسطوره سازی» را ترجیح می دهند، چرا كه كمتر گمراه كننده است و القای «كمال» و «پیشرفت» نمی كند. اینكه بگوییم فرزندان من «یكی از یكی زیباتر»، البته، معنایی جز این ندارد كه «یكی از یكی زشت تر». اما پیدا است، اولی حمل بر خوش بینی می شود و دومی حمل بر بد بینی. ناقدان اخیر از ما می خواهند به تاریخ اندیشه خوش بین نباشیم و برای آن سیری خطی ترسیم نكنیم. آنها تاكید می كنند كه هیچ وداع تاریخی با اسطوره صورت نگرفته و اندیشه خام «اسطوره زدایی»، كه در دوره جدید مطرح شد، خود، نوعی اسطوره جدید است.
مسعود زنجانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست