جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

"سواد رسانه‌ای" نخستین دانستنی مدیران در بزرگراه‌های اطلاعاتی


"سواد رسانه‌ای" نخستین دانستنی مدیران در بزرگراه‌های اطلاعاتی

حالا دیگر نه کارمندان، کارمندهای سابق‌اند و نه مدیران، مدیر به همان معنایی که می‌شناختیم. اکنون نه تنها شیوه‌های مدیریت در مشاغل مختلف دگرگون شده است، بلکه این دگرگونی در …

حالا دیگر نه کارمندان، کارمندهای سابق‌اند و نه مدیران، مدیر به همان معنایی که می‌شناختیم. اکنون نه تنها شیوه‌های مدیریت در مشاغل مختلف دگرگون شده است، بلکه این دگرگونی در مدیریت رسانه‌ها حتی بر شیوه‌های مدیران دیگر مشاغل نیز تاثیرات بسزایی داشته است. به عنوان مثال اکنون به انجام رساندن وظیفه هدایت و رهبری در سایه فن آوری‌های ارتباطی واطلاعاتی بسیار بیشتر از دوران مکانیکی آسان وکم هزینه شده است.

نظارت و کنترل از راه دور، آموزش از راه دور و... بیشتر هزینه‌های حمل و نقل را حذف کرده است و مدیران با دستانی گشاده‌تر به اهدافشان نزدیک می‌شوند. بیشتر محدودیت‌ها در عرصه مدیریتی از میان رفته‌اند و فضای سایبر مفهوم سنتی "اقتصاد" را بدرود گفته است.

در مفهوم جدید "علم اقتصاد " مدیران شانی دیگر دارند. آنان به جای انجام کار توسط "دیگران" به معنای "آدم‌ها" اکنون دیگران را به معنای نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزارها در نظر می‌گیرند و کارها را برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل می‌کنند. از این معنا‌سازی که نمونه‌ای از آن را در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهدیم، تنظیم رفتارهای مدیریتی را باید مرهون عصر جدید اطلاعات وارتباطات واحداث "بزرگراه‌های اطلاعاتی" دانست.

در این بزرگراه‌ها تنها کسانی می‌توانند برانند که با قواعد و مهارت‌های رانندگی به خوبی آشنا باشند. بدون "دانستن" هرگز مدیران نمی‌توانند قرن دانایی را درک کنند. در این راه نخستین دانستنی مدیران "سوادرسانه‌ای"است. آن‌ها در گام‌های بعدی باید بر سطح دانش مدیریتی خود به‌گونه‌ای روز افزون بیافزایند، وگرنه هرگز نمی‌توانند از طریق بزرگراه‌های امروزی که با پدیده‌هایی چون بلاگرها، وردپرس، یوتیوپ، مای‌اسپیس، فیس بوک، فرندفید، ای‌میل و فلیکر شناخته می‌شوند؛ به سر منزل مقصود برسند.