پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مربیگری موفق و ارتباط مؤثر
● مربیگری یعنی چه؟
مربیگری عبارت است از هنر بهسازی عملکرد دیگران، بدین معنی که رمبیان کاراته با ارائه تکنیکها به کاراتهکاهای دوجوی خود روشهای دفاعی و حملهای را ارائه داده و آنان را از جنبههای روانی و جسمانی برای اجراء مطلوب پرورش میدهند.
● نقشهای یک مربی
مربی ورزش در راستای انجام وظایف خود نقشهای متعددی را بر عهده دارد که مهمترین آنها عبارت است از:
۱) مربی بهعنوان معلم
مربیان باید شیوههای آموزشی را برای سطوح مختلف بهکار ببرند و بدانند که شاگردان از سطوح مختلف یادگیری برخوردار هستند.
۲) مربی بهعنوان رهبر
مربیان الگوی رفتاری شاگردانشان هستند. مربیان با ارتباط با شاگردان از قابلیتهای آنان آگاهی پیدا کرده و هدایت میکنند.
۳) مربی بهعنوان سازماندهنده
مربیان با توجه به اهداف گروه، تدارک لازم را برای حضور موفق ورزشکاران در مسابقات، رویدادهای ورزشی و فرآیندهای دیگر زندگی پیشبینی فراهم میکنند.
● مربی موفق به نیازهای مربیگری توجه میکند
سه نیاز اصلی در مربیگری هر رشته ورزشی وجود دارد:
۱) نیازهای رشته ورزشی
یعنی مردم چقدر به این رشته نیاز و توجه دارند.
جایگاه رشته ورزشی در ساختارهای جهانی ورزش در کجا و چه رتبهای قرار دارد. آیا تدارک و برنامه لازم برای توسعه و تکامل و همچنین ایمنی مسابقات و رقابتهای رشته ورزشی پیشبینی شده است؟
● نیازهای مربی
مهم است که مربیان از علم و تکنولوژی برای آموزش رشته ورزشی برخوردار بوده و همواره به دانش روز مجهز شوند. مربیان باید قابلیت رهبری داشته باشند.
● نیازهای شاگردان
در مربیگری موفق در نظر داشتن نیازهای شاگردان از جنبههای مختلف فوقالعاده مهم است از جمله این نیازها میتوان به انگیزه رضایت، برناه و تمرین مطلوب اشاره کرد.
● ارتباط مؤثر
مهمترین ویژگی مربیان موفق دنیا این است که برای توسعه مهارتهای مربیگری و ارتباط مؤثر با شاگردانشان وقت میگذارند. ارتباط از ویژگیهای بارز توسعه انسانی در پدیدهها و فرآیندهای مختلف ورزش و مربیگری است.
مهارتهای ارتباطی برای مربیان به دو گروه مهارتهای ارتباطی کلامی و مهارتهای ارتباطی غیرکللامی تقسیم میشود. از ویژگیهای مهم مهارتهای ارتباط کلامی ثبات و استحکام، صداقت و اختصار است و مهارتهای ارتباط غیرکلامی مهم که در اختیار مربیان است حالات چهره، زبان بدن و مهارت گوش دادن است.
● اختلالات برقراری ارتباط
مردم راههای اختلال آمیز برقراری ارتباط را در کودکی از خانواده و محیط میآموزند از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: چگونه ظاهربین باشیم، چگونه ظاهرسازی کنیم، چگونه پنهانکاری کنیم، چگونه دروغ بگوئیم و از این قبیل که اینها برقراری ارتباط را تضعیف میکنند.
● آفتهای ارتباط سالم
▪ مربیان باید به موانع و آفتهای ارتباط سالم و مؤثر توجه داشته باشند.
▪ صحبت کردن و هرگز گوش نداند.
▪ همیشه کنترل کردن و دستور دادن.
▪ هرگز کنترل نکردن و بیتفاوت بودن.
▪ در کنترل، نداشتن عواطف و هیجانات.
▪ بیتوجهی به ارتباط غیرکلامی.
▪ یاروقار شدن به شاگردان.
● سخن آخر
مربیان برای برقراری ارتباط مؤثر میتوانند مهارتهای مرتبط را یاد بگیرند و با بهکارگیری و تجربه آموختهها وارد دنیای مربیگری موفق شوند.
دکتر محمدرضا فضلی
موضوع فوق سخنرانی دکتر محمدرضا فضلی در گردهمائی مربیان و کمربند سیاههای کیوکوشین کاراته استان تهران میباشد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران زلزله هواشناسی معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی واکسن اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری