پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مربیگری موفق و ارتباط مؤثر


مربیگری موفق و ارتباط مؤثر

مربیگری عبارت است از هنر بهسازی عملکرد دیگران, بدین معنی که رمبیان کاراته با ارائه تکنیک ها به کاراته کاهای دوجوی خود روش های دفاعی و حمله ای را ارائه داده و آنان را از جنبه های روانی و جسمانی برای اجراء مطلوب پرورش می دهند

● مربیگری یعنی چه؟

مربیگری عبارت است از هنر بهسازی عملکرد دیگران، بدین معنی که رمبیان کاراته با ارائه تکنیک‌ها به کاراته‌کاهای دوجوی خود روش‌های دفاعی و حمله‌ای را ارائه داده و آنان را از جنبه‌های روانی و جسمانی برای اجراء مطلوب پرورش می‌دهند.

● نقش‌های یک مربی

مربی ورزش در راستای انجام وظایف خود نقش‌های متعددی را بر عهده دارد که مهمترین آنها عبارت است از:

۱) مربی به‌عنوان معلم

مربیان باید شیوه‌های آموزشی را برای سطوح مختلف به‌کار ببرند و بدانند که شاگردان از سطوح مختلف یادگیری برخوردار هستند.

۲) مربی به‌عنوان رهبر

مربیان الگوی رفتاری شاگردانشان هستند. مربیان با ارتباط با شاگردان از قابلیت‌های آنان آگاهی پیدا کرده و هدایت می‌کنند.

۳) مربی به‌عنوان سازمان‌دهنده

مربیان با توجه به اهداف گروه، تدارک لازم را برای حضور موفق ورزشکاران در مسابقات، رویدادهای ورزشی و فرآیندهای دیگر زندگی پیش‌بینی فراهم می‌کنند.

● مربی موفق به نیازهای مربیگری توجه می‌کند

سه نیاز اصلی در مربیگری هر رشته ورزشی وجود دارد:

۱) نیازهای رشته ورزشی

یعنی مردم چقدر به این رشته نیاز و توجه دارند.

جایگاه رشته ورزشی در ساختارهای جهانی ورزش در کجا و چه رتبه‌ای قرار دارد. آیا تدارک و برنامه لازم برای توسعه و تکامل و همچنین ایمنی مسابقات و رقابت‌های رشته ورزشی پیش‌بینی شده است؟

● نیازهای مربی

مهم است که مربیان از علم و تکنولوژی برای آموزش رشته ورزشی برخوردار بوده و همواره به دانش روز مجهز شوند. مربیان باید قابلیت رهبری داشته باشند.

● نیازهای شاگردان

در مربیگری موفق در نظر داشتن نیازهای شاگردان از جنبه‌های مختلف فوق‌العاده مهم است از جمله این نیازها می‌توان به انگیزه رضایت، برناه و تمرین مطلوب اشاره کرد.

● ارتباط مؤثر

مهمترین ویژگی مربیان موفق دنیا این است که برای توسعه مهارت‌های مربیگری و ارتباط مؤثر با شاگردانشان وقت می‌گذارند. ارتباط از ویژگی‌های بارز توسعه انسانی در پدیده‌ها و فرآیندهای مختلف ورزش و مربیگری است.

مهارت‌های ارتباطی برای مربیان به دو گروه مهارت‌های ارتباطی کلامی و مهارت‌های ارتباطی غیرکللامی تقسیم می‌شود. از ویژگی‌های مهم مهارت‌های ارتباط کلامی ثبات و استحکام، صداقت و اختصار است و مهارت‌های ارتباط غیرکلامی مهم که در اختیار مربیان است حالات چهره، زبان بدن و مهارت گوش دادن است.

● اختلالات برقراری ارتباط

مردم راه‌های اختلال آمیز برقراری ارتباط را در کودکی از خانواده و محیط می‌آموزند از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: چگونه ظاهربین باشیم، چگونه ظاهرسازی کنیم، چگونه پنهان‌کاری کنیم، چگونه دروغ بگوئیم و از این قبیل که اینها برقراری ارتباط را تضعیف می‌کنند.

● آفت‌های ارتباط سالم

▪ مربیان باید به موانع و آفت‌های ارتباط سالم و مؤثر توجه داشته باشند.

▪ صحبت کردن و هرگز گوش نداند.

▪ همیشه کنترل کردن و دستور دادن.

▪ هرگز کنترل نکردن و بی‌تفاوت بودن.

▪ در کنترل، نداشتن عواطف و هیجانات.

▪ بی‌توجهی به ارتباط غیرکلامی.

▪ یاروقار شدن به شاگردان.

● سخن آخر

مربیان برای برقراری ارتباط مؤثر می‌توانند مهارت‌های مرتبط را یاد بگیرند و با به‌کارگیری و تجربه آموخته‌‌ها وارد دنیای مربیگری موفق شوند.

دکتر محمدرضا فضلی

موضوع فوق سخنرانی دکتر محمدرضا فضلی در گردهمائی مربیان و کمربند سیاه‌های کیوکوشین کاراته استان تهران می‌باشد.