دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
چگونه ادبیات انقلاب را ثابت کردیم؟
چهار پنج سال پیش حوزهٔ هنری فقط دو یا سه رمان داشت، ولی اکنون این عدد دورقمی شده است. رمانهایی هم هست که در مورد آنها وسواس به خرج رفته و اینگونه نبوده که هر رمانی با هر موضوعی منتشر شود. این امر قطعا با برنامهریزی بوده که حالا به اینجا رسیدیم که چندین رمان موفق و خوب داشته باشیم. از هشت سال پیش، دغدغه اصلی من، در مرکز آفرینش های ادبی ، راهاندازی دوباره رماننویسی بود. یعنی رمانی که از مدتها پیش جریان آن شروع شده، ولی بنا به دلایلی متوقف شده بود و کمتر دوستان نویسنده به سراغِ این ژانر ادبی (رمان) میرفتند. در حالی که ما به این ژانر ادبی نیاز داشتیم، بنابراین زمینهها را فراهم کردیم و بعد از هشت سال فکر میکنم هفت هشت مورد رمان خوب داریم که میتوان گفت داشتن آنها در زمان حالا بدون برنامه نبوده است.
اما اگر درباره این برنامهها بپرسید باید بگویم اول اینکه دغدغه نوشتن رمان را در نویسندگان زنده کردیم. از سویی باید وضعیت خروجی رمان هم درست میشد و کار انتشار اثر هم به شکل مناسبی اتفاق می افتاد. اما دست ما خالی نبود ، ما یک سابقه در کارگاه رمان حوزه هنری داشتیم ، یک زمانی کارگاه رونق خوبی پیدا کرد و نویسندگان خوبی به کارگاه روی آوردند، و داشتیم به نقطه خوبی در دهه هفتاد میرسیدیم. متأسفانه از وقتی انتشارات حوزه هنری مشکل پیدا کرد و کتابها را چاپ نکردند دوباره از رونق آن کاسته شد و رسیدیم به رکود. این بود که ما میدانستیم یکی از عوامل اصلی آن رکود، بحث نداشتن یک خروجی و انتشارات حرفهای بود. پس یک کار مهم صورت گرفت و انتشارات سوره مهر تأسیس شد.انتشارات قبلی تعطیل شد و سوره مهر تأسیس شد. دوستان ما در سوره مهر در اطلاع رسانی ، تبلیغ و بازاریابی ، حرفهای کار کردند . این امر یکی از دلایلی بود که در واقع باعث شد که نویسندگان دوباره به رمان توجه کنند و این دغدغه در آنها ایجاد شد . به عبارتی قبول کردند که اگر مطلب بنویسند، مشتری و مخاطب دارد. در همین راستا سلسله جلساتی برای نوینسدگان برگزار شد.
برنامههایی برای آنها فراهم میشد که مؤثر بود. اما گفته شد که یکی از عوامل موفقیت امروز ، ایجاد انگیزه برای نویسندگان بود. شاید سوال شود که این ایجاد انگیزه به چه صورت بود؟ پاسخ این است که در موضوعات مختلف فرق میکند؛ اما مهم تر از هر مسئله ای این بود که دلیل از بین رفتن انگیزه نویسندگان ما این بود که آنها گمان می کردند که مخاطب ندارند. به هر حال هر نویسنده دنبال مخاطب است. اینکه بداند اقعاً اثرش مخاطب دارد و یا برعکس. اگر به این نتیجه برسد که اثرش مخاطب ندارد، این برای نویسنده مصیبت است. متأسفانه این اتفاق افتاده بود و درست هم نبود، و دوستان به این نتیجه رسیده بودند که ادبیات انقلاب و هنرِ انقلاب مخاطب ندارد.در برخی جلسات هم این موضوع را بیان میکردند ، بطوریکه معتقد بودند باید آن را پذیرفت. متأسفانه این مسئله جوِ غالب دهه هفتاد بود. ولی ما وقتی کار را شروع کردیم واقعاً این باور را نداشتیم، لذا گفتیم که این جو را میشکنیم و شکستیم. باید این جو را عوض میکردیم تا به دوستان ثابت کنیم که ادبیاتِ انقلاب و هنرِ انقلاب اتفاقاً بیشترین مخاطب را دارد که خب حالا شما می بینید که چه رمان های خوبی در این حوزه نوشته شده که بسیاری از آنها مخاطب خوبی دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی ایران سقوط بالگرد بالگرد شهادت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
تهران هواشناسی پلیس هلال احمر سردار رادان امتحانات نهایی سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
یارانه یارانه نقدی قیمت دلار بورس قیمت خودرو خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون شهید رئیسی هنرمندان سینما سینمای ایران شعر لیلا حاتمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سریال زری خوشکام نمایشگاه کتاب علی حاتمی
قرآن تجهیزات پزشکی
امیرعبداللهیان رژیم صهیونیستی ترکیه روسیه ولادیمیر پوتین آمریکا غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه حماس چین
فوتبال پرسپولیس استقلال رییس جمهور لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس تراکتور بازی بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل اینترنت هواپیما نمایشگاه ایران هلث
رژیم غذایی سرطان استرس آلزایمر سازمان غذا و دارو کاهش وزن پزشک مغز انسان