پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
نقش برنامههای تلویزیونی در توسعه فرهنگ کارآفرینی
مطالعاتی که در گذشته درباره نقش رسانهها در توسعه کارآفرینی انجام شده است، نشان میدهد رسانهها و بویژه تلویزیون به عنوان یک رسانه عمومی در این زمینه بار سنگینی بر عهده دارند.
گرچه اهمیت برنامه های تلویزیونی در توسعه کارآفرینی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما پیش از این درباره اثربخشی ژانرهای مختلف برنامه های تلویزیونی مطالعاتی در سطح کشور انجام نشده بود.
نتیجه تحقیقاتی که درباره این موضوع انجام شد نشان می دهد گویا در میان ژانرهای مختلف برنامه های تلویزیونی، برنامه های مستند تاثیرگذارتر از بقیه هستند.
برنامه های مستند نیز دسته بندی های مختلفی دارند. به طور کلی برنامه های مستند در دو گروه مستند گزارشی و زندگینامه تقسیم می شود.
در زندگینامه سرنوشت کارآفرینان را می توان مورد نقد و بررسی قرار داد و می توان گفت در حوزه مستند زندگینامه تاکنون هیچ برنامه ای از تلویزیون ایران پخش نشده و عموما مستند هایی که از شبکه های مختلف به نمایش درآمده از نوع مستند گزارشی بوده است.
در اغلب این برنامه ها نیز کم و بیش ردپایی از مولفه های مختلف کارآفرینی دیده می شود، اما در این زمینه محدودیت های متعددی وجود دارد. حجم برنامه هایی که با هدف توسعه کارآفرینی در کشور ساخته شده چندان قابل توجه نیست. نه تنها کمیت این گروه از برنامه ها بلکه کیفیت آن نیز مورد رضایت نیست.
در عین حال که برنامه های مستند و بخصوص مستند گزارشی از توان بالقوه خوبی برای ارائه اطلاعات کارآفرینی برخوردار است، اما این برنامه ها مخاطب خاص خود را دارد و برای کودکان و نوجوانان خیلی مناسب نیست.
در حالی که این گروه طیف وسیعی از مخاطبان هستند که می توانند در توسعه کارآفرینی نقش مهمی داشته باشند.
کارآفرینی یعنی تبدیل ایده به راه و روش کسب و کار. مستندهای علمی هم می توانند در خلق این ایده تاثیرگذار باشند و به عنوان جرقه ای برای ایجاد یک ایده کارآفرینی عمل کنند.
تحلیل محتوای برنامه ها نشان داده فیلم، مسابقه، سریال های تلویزیونی، اخبار و مستند گزارشی هر کدام مخاطب خاص خودشان را دارند و شاید بتوانند به نوعی علاوه بر ایجاد سرگرمی در افزایش اطلاعات و تغییر نگرش ها در مخاطبان تاثیرگذار باشند.
براساس سطح فرهنگی کشورها برنامه های تلویزیونی می توانند تاثیرات متفاوتی در کارآفرینی داشته باشند. پرداختن به زندگی کارآفرینان می تواند برای مخاطب خیلی جذاب باشد بنابراین در اولویت است اما این موضوع با موانع و محدودیت های بسیاری همراه است.
در حال حاضر، جای خالی رسانه ها و بویژه تلویزیون که عمومیت بیشتری دارد در فرهنگسازی کارآفرینی بخوبی احساس می شود.
مهرداد آقامحمدی - پژوهشگر کارآفرین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست