یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

چهار گام تا اوج گرفتن وبلاگ


چهار گام تا اوج گرفتن وبلاگ

بررسی ۴ عامل اصلی در رشد وبلاگ

تا به حال شده از وبلاگی توسط دوستانتان تعریفی بشنوید؟

تا به حال شده به وبلاگی سر بزنید و از تعداد بازدیدکنندگان و نظرات بالا برای نویسنده آن تعجب کنید؟

من در این مقاله سعی میکنم تجربیات خودم طی ۴ سال وبلاگ نویسی در سرویس دهنده های مختلف را در زمینه رشد و اعتلای وبلاگ نویسی موفق برای شما ارائه بدم.

این مقاله دارای دو بخش الف: زمان قبل از ثبت و راه اندازی وبلاگ ب: زمان بعد از راه اندازی و شروع فعالیت خواهد بود که در بخش اول به دو عامل "آدرس و نام وبلاگ" و "قالب و ظاهر" و در بخش دوم به دو عامل "محتوا" و " ارتباط با سایر افراد و وبلاگها و قواعد خاص آن" خواهد پرداخت. لازم به ذکر است که این مقاله بصورت اجمالی به چهار عامل یاد شده خواهد پرداخت. هر چند که هر کدام از این عوامل جای بررسی بیشتر را دارد ولی در حوصله این مقاله نمی گنجد.

● مقدمه:

قبل از اینکه تصمیم بگیرید وبلاگی داشته باشید و خود را در جمع وبلاگنویسان ببنید، در مورد وبلاگ آینده خود بیاندیشید. به زبان ساده تر وبلاگ آماده شده خود را پس از ۲ماه فعالیت تصور کنید و اجزا و قسمت های مختلف آن، رنگ بندی، حتی مطالب آن را ببنید. این کار باعث خواهد شد که شما طبق یک ذهنیت از پیش طراحی شده در یک مسیر درست و کوتاه به مقصود برسید.

الف ) زمان قبل از ثبت و راه اندازی وبلاگ

۱) آدرس و نام وبلاگ

بیشتر افراد در این فکرند که اولین قدم برای برپایی یک وبلاگ انتخاب یک یا چند کلمه انگلیسی برای آدرس وبلاگشان است. در حالی که قبل از این کار باید نوع سرویس دهنده وبلاگ را بشناسید و با توجه به ارائه خدمات آن سرویس دهنده وبلاگ و خدماتی که شما میخواهید، میزبان وبلاگ خود را انتخاب کنید و بعد از آن باید به سراغ آدرس و نامی مناسب برای وبلاگ رفت. البته انتخاب یک آدرس مناسب برای وبلاگ ویژگی های خاصی دارد که از آن جمله می توان به کوتاه بودن آدرس وبلاگ، استفاده نکردن از اعداد و همینطور خطوط و علائم و از همه مهمتر متناسب بودن با زمینه فعالیت اشاره کرد. فراموش نکنید غیر از آدرس کوتاه و مناسب، نام وبلاگ و همچنین آدرس ایمیلی معتبر و آشنا نیز دارای اهمیت است. نام وبلاگ تا حدود زیادی ماهیت وبلاگ را نمایان می کند و در واقع اولین حلقه ارتباطی بین خواننده و وبلاگ شماست. در مجموع آدرس وبلاگ، نام وبلاگ، ظاهر وبلاگ و محتوای وبلاگ چهار جزء جدایی ناپذیر در یک وبلاگ هستند و هر چه این ۴ مورد به یکدیگر نزدیک باشند وبلاگ شما بهتر جلوه خواهد کرد. پس همواره سعی کنید آدرس، نام، ظاهر و محتوای وبلاگتان متناسب با یکدیگر باشد.

۲) ظاهر و قالب وبلاگ

قدم بعدی همانطور که ذکر شد طراحی ظاهری وبلاگ یا همان انتخاب قالب مناسب برای وبلاگ است. تصور کنید استاد دانشگاه هستید و با ظاهری نامناسب می خواهید وارد کلاس درس شوید، مطمئنا هر چند که بهترین اطلاعات را داشته باشید دانشجویان دید بدی نسبت به شما پیدا می کنند. حال اگر می خواهید اولین بازدیدکننده وبلاگتان دید بدی نسبت به شما و وبلاگ شما پیدا نکند به ظاهر وبلاگتان اهمیت دهید.

همانطور که میدانید وبلاگها از نظر نوع فعالیت گوناگونی زیادی دارند و به تبع این گوناگونی و تنوع، ظاهر و قالب متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهند داشت و یقینا ظاهر یک وبلاگ علمی، ظاهر یک وبلاگ یا وب سایت خبری و ظاهر یک وبلاگ عاطفی باید تفاوتهای فاحشی با یکدیگر داشته باشند.

اگر شما تازه وبلاگ نویسی را شروع کرده اید و یا بر سر انتخاب و طراحی قالب مردد مانده اید، چند وبلاگ معروف و موفق را در زمینه فعالیت خود بیابید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

نکته دیگر در طراحی ظاهر وبلاگ این است که هیچگاه قالب وبلاگ خود را شلوغ نکنید. استفاده از تصاویر پر حجم، فلش ها و استفاده بیش از حد از کدهای جاوا ( مثل لرزیدن صفحه، باریدن برف، ... ) و همچنین دست کاری غیر اصولی در قالب وبلاگ نه تنها موجب زیبایی وبلاگ نمی شود بلکه باعث کند شدن در هنگام باز کردن وبلاگ و ظاهر نامناسب آن می شود و نتیجه ی آن طرد شدن بازدیدکننده است.

ب) زمان بعد از راه اندازی و شروع فعالیت

۱) محتوای وبلاگ

حال که آدرس، نام و قالب مناسبی مهیا کردید. نوبت محتوا و مطالب وبلاگ است. قبل از هر چیز از خود این سئوالات را بپرسید که: آیا مطالبی که در وبلاگتان قرار می گیرد متناسب با نوع فعالیتتان است؟ آیا مطالبی که در وبلاگتان ارائه می دهید مخاطب خواهد داشت؟ آیا مطالب و نوشته های شما برای دیگران مفید یا جالب است؟ نکته مهم این است که وبلاگی که در زمینه ای تخصصی مثل کامپیوتر فعالیت می کنید با وبلاگی که شخص نویسنده ی آن فقط خاطرات و حرفهای شخصی خود را در آن می نویسد هم از نظر محتوا و هم از نظر نحوه بیان متفاوت اند. این بار فرض کنید یک مغازه فروش لوازم کامپیوتر دارید؛ آیا می توانید ظاهر و وسائل درونی آن را مانند یک مغازه میوه فروشی در نظر بگیرید و حتی در آن هندوانه نیز بفروشید. قطعا مغازه لوازم کامپیوتر ظاهر و وسائل خاص خود را میخواهد و مغازه میوه فروشی نیز همینطور. به هرحال در هر زمینه ای که هستید فقط به همان موضوع بپردازید و از مسیر خود خارج نشوید. در ضمن مطالبتان را طوری ارائه دهید که ضمن تناسب با نوع فعالیتتان، ساده، قابل فهم و جذاب برای خوانندگان تان باشد. نکته دیگر اینکه اگر احیانا از تصاویر برای نوشته های تان سود می برید، هر چند که این کار در جذب بازدید کننده بیشتر و کمتر خسته شدن خواننده موثر است ولی استفاده نادرست از همین تصاویر و قرار دادن عکس هایی با اندازه های بزرگ و حجم زیاد نه تنها قالب وبلاگتان را بهم میریزد بلکه بازدید کننده خود را هم از دست می دهید.

برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به چند مطلب اخیر وبلاگ journal.blogfa.com

۲) ارتباط با سایر افراد و وبلاگها و قواعد خاص آن

امروزه وبلاگ های بزرگ و معروف در زمینه های مختلف ارتباط با سایر پایگاه ها را مدنظر قرار می دهند. ارتباط درست و بجا با سایر وبلاگ ها و پایگاه ها در رشد و جذب بازدیدکننده بیشتر موثر است. اگر میخواهید در بازدیدکنندگان سایر وبلاگها شریک شوید، باید با آنان ارتباط برقرار کنید و به تبادل لینک یا لوگو و ... بپردازید. البته اولویت را با وبلاگهایی بدهید که با شما هم فعالیت هستند. این بار فرض کنید نهالی نوپا و شکننده هستید برای اینکه رشد کنید باید ریشه بدوانید تا به درختی استوار تبدیل شوید. پس ریشه های خود را به سمت سایر وبلاگها هدایت کنید! البته این یک ارتباط دو طرفه است. تبادل لینک با وبلاگهایی که از نظر تعداد بازدیدکننده روزانه در وضعیت بهتری هستند مسلما موفقیت بیشتری دربر دارد.

البته مواردی مثل نظر دادن به نوشته های دیگران و دعوت آنان به بازدید وبلاگتان، ثبت وبلاگ تان در «فهرست وبلاگهای» میزبان خود، ثبت در موتورهای جستجو و همچنین عضویت در سایتهایی که در جهت افزایش ترافیک سایت ها یا وبلاگها فعالیت می کنند نیز در جذب بازدید بیشتر موثر است.

مسئله دیگر در راستای ارتباط با افراد و وبلاگها بحث احترام به بازدیدکننده است. همواره به نظرات بازدیدکنندگان خود احترام بگذارید و تا جایی که امکان دارد به خواسته های آنان عمل کنید. در عوض بی احترامی و نادیده گرفتن خواست آنان از دست دادن آنان است.

یکی دیگر از مباحثی که در جذب و ثابت نگه داشتن بازدیدکنندگان شما نقش دارد، بروز کردن وبلاگتان است. بروز نگه داشتن وبلاگ نشانه حیات وبلاگ شماست. بروز کردن صرفا به معنای ارسال پست جدید در وبلاگ نیست، حتی ویرایش مطالب گذشته و یا تغییر در قالب وبلاگ نیز بروز بودن است. به هرحال به بازدید کننده خود این را الغا کنید که هستید و ادامه می دهید.

و بحث پایانی اینکه به نوشته ها و حقوق دیگران احترام بگذارید. یک نوشته برای نویسنده آن دارای اهمیت است و باید به آن احترام گذاشت. قرار دادن مطالب دیگران در وبلاگتان بدون ذکر منبع، وبلاگ خودتان را بی اعتبار خواهد کرد و در واقع این را میفهماند که شما مطلبی برای ارائه ندارید. پس بهتر است اگر نوشته ای را از جایی کپی می کنید و در وبلاگ خودتان قرار میدهید حتما منبع آنرا ذکر کنید. این کار اخترام گذاشتن به حقوق خودتان است.

و در پایان اضافه کنم که رعایت این اصول ساده، به همراه موارد دیگر باعث جذب بازدید کننده برای شما خواهد شد. بازدید کننده هیچگاه آدرس کوتاه و مناسب، نامی زیبا و جذاب، مطالبی پر مغز و گیرا، ظاهری آراسته و منظم و احترام متقابل را از یاد نخواهد برد.

مهدی رنجبر