پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
آنجا که آسمان زرد است
یکی از فیلمهای مطرح روز دوم -جمعه سیزدهم بهمنماه- سیویکمین جشنواره فیلم فجر فیلم «آسمان زرد کم عمق» به کارگردانی «بهرام توکلی» بود. بهرام توکلی که تاکنون سابقه کارگردانی فیلمهای «پابرهنه در بهشت»، «پرسه در مه» و «اینجا بدون من»را در کارنامه هنری خود دارد، با ساخت فیلم جدیدش علاقه خود را به قصهپردازی مبتنی بر روایتهای غیرخطی و البته مدرن همچنان به اثبات میرساند.
فیلم «آسمان زرد کمعمق» درباره زندگی یک زوج جوان است که حوادث مختلفی بر شکلگیری روابطشان تاثیر میگذارد. با آغاز تیتراژ ابتدایی فیلم و تعلیقی که با موسیقی «حسین علیزاده» به تماشاگر منتقل میشود، کشش لازم برای دیدن فیلم برای مخاطب به وجود میآید. نخستین پلان فیلم نمایی از چهره بدون احساس یک زن جوان با بازی «ترانه علیدوستی» را نشان میدهد که فقط اشک از چشمانش سرازیر میشود و بعد صدای گرفته مردی جوان با بازی «صابر ابر» که فرجام غمناک زندگی زناشویی خود را بازگو میکند و اصل داستان را با جمله از دست دادن عشقش، همسرش و... بازگو میکند.
یعنی همه چیز از انتها شروع شده. تماشاگر آخر ماجرا را میفهمد و دیگر تعلیقی برای تماشاکردن فیلم و عاقبت کار را فهمیدن وجود ندارد. اما آن چیزی که این اثر را به سینمای مدرن نزدیک میکند، چگونگی روایت شخصیتها و آگاه شدن مهران و غزال از حال و ذهنیات هم است؛ روایتی غیرخطی و البته رفت و برگشتهای زمانی که حال و گذشته به گونهای در هم تنیده شدهاند که تفکیک آن چندان راحت نیست.
این شکل از روایت چندان برای مخاطبانی که پیگیر فیلمهای ایرانی هستند، آشنا نیست. هرچند که به وفور سینمای جهان این تجربیات را پشت سر گذاشته است. اینجاست که فیلمساز دست به ابتکار میزند و درام خود را براساس وقایع و دیالوگها پیگیری میکند. اصلا دیالوگها در فیلمهای توکلی مهم هستند نظیر فیلم «پرسه در مه.» به طوری که تا اواسط فیلم دیالوگهای مهران و غزال گرهافکنی میکنند. اما با ورود زوج تازه ازدواج کرده و کشف قضیه تصادف کمکم گرهگشایی صورت میگیرد. خانه نیمه ویرانه، راه رفتنهای عصبی مهران در خانه متروک و... ارتباط فاصلهدار این زوج را بیشتر نمایان میکند. هرچند فیلمساز قصد ندارد فرمالیستی به روابط آدمها نگاه کند، ولی بیبرو برگرد فرم غالب فیلم، محتوا را شکل میدهد.
البته به نظر میرسید اگر روی شخصیت زوج دوم فیلم بیشتر پرداخته میشد از ابهامات فیلم کاسته میشد. اما با این حال ابهام از عناصر لاینفک سینمای مدرن است. به جای شخصیتپردازیها و تبارشناسی هر یک، پلانهای فیلم بیشتر در نماهای بسته فیلمبرداری شدهاند تا چهره و بازیهای بازیگران شخصیتها و اندوهشان را نمایش دهند. فقط عکسهای کارتپستالی از ناکجاآبادی در ایران که در فیلم روی آن تاکید میشود، بکر و رنگیناند و در عوض در طراحی و نورپردازی نماهای داخلی خانه طیفی از رنگهای خاکستری و بیروح و سرد به کار برده شده است که تضاد درون شخصیتها را به نمایش میگذارد. شاید همین ایده را فیلمساز از فیلم «رویاها»ی کوروساوا وام گرفته باشد. به عبارت دقیقتر تضاد دنیای آرمانی و واقعی به فاصله رنگهاست؛ جایی که آسمان، زرد و کمعمق است.
فرانک آرتا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه