شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
جای خالی فیلم های اجتماعی
جشنوارهی امسال هم گذشت. سهم اجتماع در فیلمهای امسال بسیار اندک بود و محوریت قصهها همچنان بر مدار لیلی و مجنونهای دورهی معاصر میگذشت. در سینمای ایران انگار همهی جذابیتها و عوامل کشش بیننده (مخاطب) رابطهی دختر و پسر است.
این اپیدمی حتی به فیلمهای فاخرتر (هنری) نیز سرایت کرده و در عین اینکه رابطهی محترمی با مخاطب برقرار میکنند (کنعان)، اما قصه باز هم بر مدار رابطهی زن و مرد میچرخد؛ گویا فیلمسازان متفاوت نیز برای این که قادر به ادامهی فیلمسازی باشند مجبورند به گونهیی به سینمای بدنه ادای دین کنند و برای حفظ رابطهی خود با مخاطب به کاهش سطح سلیقهی مخاطب عام و خاص سینمای ایران دامن بزنند!
نگاهی کوتاه به عناوین فیلمهای بخش مسابقهی سینمای ایران این نکته را به اثبات میرساند که کار به آنجا کشیده که فیلمسازان برای آنکه فریاد کنند موضوع فیلمشان دربارهی رابطهی دختر و پسر یا زن و مرد است، عناوین کاملاً مرتبط با آن را هم انتخاب کردهاند! عناوینی چون «همخانه»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «تنها دو بار زندگی میکنیم» و ... سایر فیلمها مثل «خواب زمستانی»، «کنعان» و «هامون و دریا» نیز تلویحاً و با استعاره به این موضوع پرداختهاند و در قصه، تمام و کمال در خدمت رابطهی جنس مذکر و مؤنث هستند. در این میان فیلمسازان جوانی مانند «بهنام بهزادی» نویسنده و کارگردان تنها دو بار زندگی میکنیم، با نگاهی متفاوت به عرصهی اجتماع و ظلمهای جامعه، نگاهی نو به رابطهی دختر و پسر دارند و با روایتی غیرخطی و ساختاری منسجم به این نوع رابطه میپردازند.
اما فیلمهایی مثل «سبز کوچک» با ساختاری منسجم و متمرکز در نوشته و کارگردانی، مورد کملطفی و کجسلیقگی قرار میگیرند و در بخش مهمان جشنواره پذیرفته میشوند، حال آنکه فیلمهایی دیگر با وجود عدم انسجام و پرداخت مناسب، بهواسطهی برخی ملاحظات، در کمال تعجب در بخش مسابقه قرار گرفته و نامزد دریافت سیمرغ هم میشوند و این در حالی است که وزارت ارشاد از ابتدا این داعیه را داشته که از فیلمسازانی که رویکرد معناگرا داشته باشند و نگاهی انسانی را در فیلمسازی رعایت کنند حمایت میکند؛ با این حال فیلم شریفی چون سبز کوچک که حاصل نگاه انسانی یک نوجوان نویسنده به اجتماع پیرامونش است، به نحوی مهجور در جشنواره به نمایش درآمد و در دیدهی داوران ننشست!
به جرئت میتوان ادعا کرد جشنوارهیی که گذشت از جمله ضعیفترین دورههای جشنوارهی فیلم فجر بود، چرا که:
۱) فیلمها از نظر کیفی در حد استاندارد نبودند و خلاقیت خاصی در آنها دیده نمیشد. همه چیز بر مدار قصههای خطی پیش میرفت و رسالت رسانهی سینما مبنی بر اثرگذاری بر مخاطب و رفتار اجتماعی او، در هیچ کدام از فیلمها به چشم نمیخورد.
۲) اگر معتقد باشیم که جشنواره ویترین سالانهی تولیدات سینمای ایران است، به این نکته میرسیم که حمایتهای مادی از سینمای ایران چندان قوامیافته و متفکرانه نیست؛ نتیجه این که این جشنواره میتوانست آینهی تمامنمای روحیهی جسور دولت نهم باشد، اما ملاحظهکاری بیش از حد مدیران سینما خلاقیت را از فیلمسازان گرفته و حاصلی جز تولید چند اثر معمولی و فعال شدن فیلمسازان کارمند (!) برای سینمای ایران نداشته است.
۳) حواشی فراوان جشنوارهی امسال ناشی از مطلقانگاری برخی از خودیها و دیگران بود، همآنان که خود را سفیدی مطلق و دیگران را باطل میدانند با رفتار و تصمیماتشان رونق را از جشنواره گرفتند و جشنوارهیی باری به هر جهت برگزار نمودند و از سویی با این کار بیشترین لطمه را به خویش زدند چرا که دود این گونه شتابزدگی در تصمیمگیری و برخوردهای فراوان به چشم خودشان میرود و عمر مدیریت و تاریخ مصرفشان تنزل مییابد.
به هر حال جز یکی - دو جرقهی نو آن هم بهطور خودجوش از ناحیهی جوانان راهیافته به عالم سینما، جشنوارهی امسال جشنوارهیی خالی از ایده بود؛ حتی فیلم شریف و فاخری مانند «آواز گنجشکها» که از حیث کارگردانی بینقص مینمود، خالی از ایدهی متمرکز و سراسری بوده و در فصلهای مختلف به سوی قصههای زاید میرود و این اثر را عاری از وحدت ایده برای اثرگذاری بر مخاطب کرده است.
پس هیچکس نمیتواند ادعا کند که جشنوارهی بیستوششم فیلم فجر فیلمهای ممتازی داشت، بلکه جشنوارهیی معمولی متأثر از تصمیماتی معمولی بود؛ در واقع انعکاس تمامنمای پارادوکس مدیریت در امر سینما، در این جشنواره متجلی بود.
باید برای برونرفت از این بحران - کمبود ایدهپردازی در مدیریت سینمای کشور و فیلمسازان - راههای متفکرانهتری یافت، راهکارهایی که تعامل سازندهی مدیران و هنرمندان را در پی داشته باشد و حاصل آن در زمان اکران و نمایش فیلمها، در برخورد با مخاطبان، نمود یابد.
امیر فرضالهی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات انتخابات مجلس مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم ایران ستاد انتخابات کشور مجلس مجلس دوازدهم رئیسی دولت رئیس جمهور دولت سیزدهم
تعطیلی مدارس فضای مجازی هلال احمر ترافیک سیل شهرداری تهران بارش باران قتل پلیس آموزش و پرورش سازمان هواشناسی وزارت بهداشت
چین قیمت خودرو بانک مرکزی گاز خودرو قیمت طلا نمایشگاه نفت قیمت دلار مالیات پالایش و پتروشیمی مسکن دلار
نمایشگاه کتاب رضا عطاران کتاب سینما مست عشق نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران حضرت معصومه (س) مهران مدیری سریال
فناوری دانش بنیان
فلسطین اسرائیل سازمان ملل رژیم صهیونیستی جنگ غزه آمریکا روسیه حماس رفح اوکراین حمله به رفح نوار غزه
فوتبال پرسپولیس سپاهان استقلال لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مغز فیبرنوری ناسا اپل ایلان ماسک سامسونگ
سازمان غذا و دارو توت فرنگی روغن زیتون هندوانه آسم