دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

زندگی نامه جولیان و براملی



      زندگی نامه جولیان و براملی
تاتیانا اوارووا ترجمه محمد ملاعباسي

تولد: 1921، مسکو ، روسیه
مرگ: 1990، مسکو ، روسیه


ج. براملی(J.Bromly) از طریق تمرکز بر قوم شناسی نظری، به ویژه به خاطر سهمش در گسترش نظریه قوم (ethnos) شناخته شد. براملی علیه رویکردهای نظری مانند جامعه شناسی زیستی که بر زیستی بودن قوم در اصل خود تاکید می کردند، استدلال می کرد و قوم را در درجه نخست و بیش از همه یک واحد تاریخی- فرهنگی، که به طور نزدیکی با بنیان های اقتصادی اجتماعی خود پیوسته است، در نظر می گرفت. براملی این ساختارهای ترکیبی را با عنوان « ارگانیسم های قومی- اجتماعی (ethno-social organisms) (ESO) تعریف کرد. تفاوت اصلی میان یک واحد تاریخی- فرهنگی به طور کلی و یک قوم، ساخت و سیمای شخصیت اعضای آنهاست. دومی [قوم]، دارای یک خودآگاهی قومی و هویت خود قومی self-ethnic-identity ( قومیت و ملیت) است که توسط عاملی اساسی برای برابرنهاد (antithesis) «ما- آنها» یعنی « قوم- نام» (ethnonym) بیان می شود. براملی ویژگی های شخصیتی زندگی قابل مشاهده قوم را با محیط های اجتماعی فرهنگی مرتبط می کرد. پیکر بندی منحصر به فرد هر قوم، نه بوسیله گروهی از ویژگی های مشخص فردی، بلکه در ارتباط با ترکیبی از عوامل منحصر به فرد برای هر قوم ، پدیدار شده است. واحدهایی که توسط ج. براملی پیشنهاد شده بودند، از یک طرف، ساختار سلسله مراتبی خود و از طرف دیگر پویایی های تاریخی خود را منعکس می کردند. یک تغییر تطوری در اجزا فردی یک نظام قومی، که به انحلال آن نظام به عنوان یک کل واحد منجر نشود، به صورت یک فرایند تطور قومی (ethno-evolutionary) درک می شود. هر قوم در طول دوره حیات خود، تقریبا به صورت مستمر متحمل تغییرات تطور قومی می شود. فرایندهایی قومی که منجر به تخریب نظام قوم می شود، فرایند های انتقال قومی (ethno-transformatory) نامیده شده اند.
ج. براملی تأثیر وسیع پیشرفت فناورانه بر فرهنگ سنتی روزمره مردم(قوم ها) را به عنوان یک ویژگی برجسته مردم نگارانه عصر حاضر معرفی می کرد. او استدلال کرد که خصلت های قومی مردم مدرن، تدریجا از حوزه فرهنگ مادی، به حوزه فرهنگ غیر مادی سوق داده شده است. صورت های پیشرفته این تحول اخیر، به بخشی از زندگی روزمره مردم مدرن تبدیل شده و در پیامدش، یک نقش قومی مهمی را در کشورهای پیشرفته صنعتی فراهم آورده است.
براملی، توجهی ویژه به پویایی های نظام های قومی مدرن، به ویژه کنش های متقابل مابین پدیده های طبقاتی- اجتماعی و پدیده های قومی داشت. او که به عنوان یکی از پیشگامان گذر از مرزهای رشته ای در مردم نگاری شوروی [و رسیده به نوعی مردم نگاری میان رشته ای] شناخته می شود، همواره بر تحقیقات گسترده قوم نگارانه درباره جنبه های قومی – فرهنگی مردم مدرن شوروی و جزییات زندگی سنتی روزمره آنها و نیز خانواده به عنوان واحد اساسی انتقال های میان نسلی اهتمام ورزید. مطالعه قوم نگارانه خود براملی در این زمینه، بر ازدواج و خانواده در صربستان (Serbia) و کرواسی (Croatia) متمرکز شد.
ج. براملی به عنوان یکی از پایه گذاران والای علم در اتحاد شوروی[پیشین] مورد توجه بود. او رئیس مؤسسه مردم شناسی(Institute of of Ethnography) (از سال 1966) و مدیر شورای علمی مسائل ملیتی (National Council of National Problems) ، در فرهنگستان علوم (Academy of Sciences) در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی(USSR) (از سال 1969) بود.

تحصیلات:
دیپلم از گروه تاریخ دانشگاه ایالتی مسکو(Moscow State University) (معادل کارشناسی در شوروی) 1950
Kandidat Nauk (معادل دکترا در شوروی) مؤسسه مطالعات اسلاوی(Slavic) ، آکادمی علوم شوروی، مسکو، 1956
Doctor Nauk (معادل دکتر دارای حق مدیریت تز در شوروی) مؤسسه مطالعات اسلاوی(Slavic) ، آکادمی علوم شوروی، مسکو، 1963

کار میدانی:
زادار (zadar)، کرواسی، 1959،‌ 1960- 1962 ( 1 تا 3 ماه در هر سال)

تألیفات مهم:
قوم و قوم نگاری،‌
(1973) Ethnos I Ethnographia ،, (Ethnos and Ethnography)Moscow:Nauka

مقالاتی در نظریه قوم
(1983)Ocherki Teorii Etnosa, ( Essays in Ethnos Theory), Moscow: Nauka

قوم نگاری نظری
(1984) Theoretical Ethnography, Moscow،Nauka

فرایند های قومی، نظریه، تاریخ، مدرنیته،
(1987) Etnosotsyalnye protessey: Teoriya ,Istiria,Sovremennost ،( Ethnosocial Processes: Theory, History, Modernity) Moscow،Nauka

TATIANA UVAROVA