یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
کتاب "کارکرد های فرهنگی- هنری عکاسی در ایران 1380-1330خورشیدی)"
کتاب "کارکرد های فرهنگی- هنری عکاسی در ایران 1380-1330خورشیدی)" توسط محمد خدادادی مترجم زاده تألیف شده است با ذکر این نکته که تحصیلات دانشگاهی آقای خدادای مترجم زاده در زمینه هنر می باشد(کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ی عکاسی و دکتری پژوهش هنر). بر این اساس و با توجه به اینکه وجود چنین کتابی در میان جامعه شناسان کمتر دیده می شود؛ نگارش این اثر قابل ستایش است.
نگرش و دیدگاه این کتاب به گونه ای است که کارکرد و خصلت چند وجهی و چند گانه ی هنری، فرهنگی، رسانه ای و ... را در عکاسی در نظر گرفته است و این موضوع در همان ابتدا و در فهرست اثر مشاهده می شود.
در فصل اول تحت عنوان " فرهنگ و هنر و عکاسی" نویسنده ابتدا به بیان تعاریفی از فرهنگ و هنر می پردازد. و در ادامه با ارائه ی مصوبه هایی مراحل تکوین فرهنگ وهنر را در قالب سازمانی و وزارت خانه ای دنبال می کند و سپس با بررسی نگاه این وزارت خانه ها به عکس و عکاسی توضیح می دهد که چطور در طی این چند سال عکاسی به عنوان یک کنش فرهنگی و هنری مطرح شد و چگونه عکس به عنوان یک کالای فرهنگی و هنری به حساب آمد.
فصل دوم با نام "عکاسی به مثابه شغل" در ابتدا به بررسی دیدگاه تاریخی شکل گیری عکاسخانه ها در دوره ی قاجار می پردازد و در قسمت بعد تشکیل اتحادیه ی عکاسان، رونق عکاسی تبلیغاتی و صنعتی و توسعه ی فروشگاه های دوربین و لوازم عکاسی و شغل های مرتبط با عکاسی را مطرح می کند. و در قسمت آخر دید دولت به عکاسی را بیان می کند که این شغل را نه به عنوان شغل هنری بلکه زیر نظر مشاغل وزارت کار و امور اجتماعی قرار می دهد.
در فصل سوم با عنوان "تغییرات اجتماعی و عکاسی" نویسنده به بیان رخداد های مهم اجتماعی و سیاسی مثل انقلاب، قیام، کودتا و ملی شدن صنعت نفت، جنگ تحمیلی و غیره می پردازد که در طی سال های 1330 تا 1350 در کشورمان رخ داد و به تأثیر عکاسی بر این رویدادها و نقش بازتاب دهندگی و انعکاسی آن ها می پردازد. و نیز نقش عکس را در مواجهه با برخی از تغییرات آرام و فرهنگی نیز بیان می کند.
"عکاسی و مطبوعات" عنوان فصل چهارم این کتاب است که در آن به بیان نقش عکس در مطبوعات و دسته بندی انواع عکس های مطبوعاتی می پردازد و همچنین نقش مطبوعات را در ترویج فرهنگ عکاسی بیان می کند و همینطور تاریخ شروع انتشار مجله های خاص عکس و عکاسی را مورد توجه قرار می دهد.
فصل پنجم با عنوان "عکاسی به مثابه هنر" به این موضوع اختصاص دارد که چگونه در ایران عکاسی به مثابه حرفه و شغل جایگاهش را به عکاسی هنری داد. همچنین بین عکاسی به مثابه هنر سنتی و معاصر تمایز قائل می شود و بیان می کند که چه ملاکی و چه نهاد هایی برای سنجش مقام هنر بودن عکس مطرح بودند و هستند. همچنین به بررسی نماشگاه های انفرادی و گروهی عکاسی، نهاد هایی مثل موزه ی هنرهای معاصر تهران، دانشگاه و انتشارات و غیره می پردازد و نقش آنها را در تقویت عکاسی هنری بیان می دارد.
"عکاسی و مردم" عنوان فصل آخر این کتاب است که به بررسی شهروندان عکاس، عکاسی مردمی و عکاسی به منزله ی کنشی در زمان فراغت می پردازد و معتقد است سلیقه ی عامه در عکاسی دارای قدرت پنهانی است که بر جریان عکاسی معاصر ایران و همچنین بر بازار لوازم عکاسی در ایران تأثیر بسزایی گذاشته است.
صفحه نویسنده در انسانشناسی و فرهنگ:
http://anthropology.ir/node/23985
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان اوکراین دولت سیستان و بلوچستان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم افغانستان مجلس
سیل هواشناسی تهران شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی یسنا آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان ارز
مسعود اسکویی تلویزیون ایتالیا صدا و سیما دفاع مقدس حج مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه آمریکا انگلیس یمن نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
خواب آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا صاعقه تبلیغات موبایل گوگل
سلامت کبد چرب فشار خون گرما