چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
کتاب "کارکرد های فرهنگی- هنری عکاسی در ایران 1380-1330خورشیدی)"
کتاب "کارکرد های فرهنگی- هنری عکاسی در ایران 1380-1330خورشیدی)" توسط محمد خدادادی مترجم زاده تألیف شده است با ذکر این نکته که تحصیلات دانشگاهی آقای خدادای مترجم زاده در زمینه هنر می باشد(کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ی عکاسی و دکتری پژوهش هنر). بر این اساس و با توجه به اینکه وجود چنین کتابی در میان جامعه شناسان کمتر دیده می شود؛ نگارش این اثر قابل ستایش است.
نگرش و دیدگاه این کتاب به گونه ای است که کارکرد و خصلت چند وجهی و چند گانه ی هنری، فرهنگی، رسانه ای و ... را در عکاسی در نظر گرفته است و این موضوع در همان ابتدا و در فهرست اثر مشاهده می شود.
در فصل اول تحت عنوان " فرهنگ و هنر و عکاسی" نویسنده ابتدا به بیان تعاریفی از فرهنگ و هنر می پردازد. و در ادامه با ارائه ی مصوبه هایی مراحل تکوین فرهنگ وهنر را در قالب سازمانی و وزارت خانه ای دنبال می کند و سپس با بررسی نگاه این وزارت خانه ها به عکس و عکاسی توضیح می دهد که چطور در طی این چند سال عکاسی به عنوان یک کنش فرهنگی و هنری مطرح شد و چگونه عکس به عنوان یک کالای فرهنگی و هنری به حساب آمد.
فصل دوم با نام "عکاسی به مثابه شغل" در ابتدا به بررسی دیدگاه تاریخی شکل گیری عکاسخانه ها در دوره ی قاجار می پردازد و در قسمت بعد تشکیل اتحادیه ی عکاسان، رونق عکاسی تبلیغاتی و صنعتی و توسعه ی فروشگاه های دوربین و لوازم عکاسی و شغل های مرتبط با عکاسی را مطرح می کند. و در قسمت آخر دید دولت به عکاسی را بیان می کند که این شغل را نه به عنوان شغل هنری بلکه زیر نظر مشاغل وزارت کار و امور اجتماعی قرار می دهد.
در فصل سوم با عنوان "تغییرات اجتماعی و عکاسی" نویسنده به بیان رخداد های مهم اجتماعی و سیاسی مثل انقلاب، قیام، کودتا و ملی شدن صنعت نفت، جنگ تحمیلی و غیره می پردازد که در طی سال های 1330 تا 1350 در کشورمان رخ داد و به تأثیر عکاسی بر این رویدادها و نقش بازتاب دهندگی و انعکاسی آن ها می پردازد. و نیز نقش عکس را در مواجهه با برخی از تغییرات آرام و فرهنگی نیز بیان می کند.
"عکاسی و مطبوعات" عنوان فصل چهارم این کتاب است که در آن به بیان نقش عکس در مطبوعات و دسته بندی انواع عکس های مطبوعاتی می پردازد و همچنین نقش مطبوعات را در ترویج فرهنگ عکاسی بیان می کند و همینطور تاریخ شروع انتشار مجله های خاص عکس و عکاسی را مورد توجه قرار می دهد.
فصل پنجم با عنوان "عکاسی به مثابه هنر" به این موضوع اختصاص دارد که چگونه در ایران عکاسی به مثابه حرفه و شغل جایگاهش را به عکاسی هنری داد. همچنین بین عکاسی به مثابه هنر سنتی و معاصر تمایز قائل می شود و بیان می کند که چه ملاکی و چه نهاد هایی برای سنجش مقام هنر بودن عکس مطرح بودند و هستند. همچنین به بررسی نماشگاه های انفرادی و گروهی عکاسی، نهاد هایی مثل موزه ی هنرهای معاصر تهران، دانشگاه و انتشارات و غیره می پردازد و نقش آنها را در تقویت عکاسی هنری بیان می دارد.
"عکاسی و مردم" عنوان فصل آخر این کتاب است که به بررسی شهروندان عکاس، عکاسی مردمی و عکاسی به منزله ی کنشی در زمان فراغت می پردازد و معتقد است سلیقه ی عامه در عکاسی دارای قدرت پنهانی است که بر جریان عکاسی معاصر ایران و همچنین بر بازار لوازم عکاسی در ایران تأثیر بسزایی گذاشته است.
صفحه نویسنده در انسانشناسی و فرهنگ:
http://anthropology.ir/node/23985
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست