چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
نشانه
تصویر: اکو
نام و آثار امبرتو اکو برای بسیاری از خوانندگان ایرانی آشناست. اکو - نشانهشناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رماننویس ایتالیایی- دارای کرسی نشانهشناسی در دانشگاه بلونیا است. کتابهایی از جمله نام گل سرخ، آونگ فوکو، بائودولینو، نشانهشناسی و مقالات بسیاری از وی تا کنون به زبان فارسی ترجمه شده است.
نشانه[1]
نام و آثار امبرتو اکو برای بسیاری از خوانندگان ایرانی آشناست. اکو - نشانهشناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رماننویس ایتالیایی- دارای کرسی نشانهشناسی در دانشگاه بلونیا است. کتابهایی از جمله نام گل سرخ، آونگ فوکو، بائودولینو، نشانهشناسی و مقالات بسیاری از وی تا کنون به زبان فارسی ترجمه شده است.
یکی از مهمترین آثار اکو در حوزۀ نشانهشناسی کتاب « نشانه» است. اکو در این اثر، به عنوان یکی از نظریهپردازان نشانهشناسی، به تبیین مفهوم نشانه میپردازد. نسخۀ اصلی کتاب « نشانه» که در سال 1973 به ایتالیایی نوشته شده است، 7 سال بعد در 1980 توسط ژان- ماری کلینکنبرگ[2] - زبانشناس، متخصص نشانهشناسی بلژیکی و استاد دانشگاه لییژ - به زبان فرانسه ترجمه شد.
کتاب « نشانه» در واقع، کتابی آموزشی با بیانی ساده محسوب میشود، نه شرح یک نظریۀ واحد در حوزۀ نشانهشناسی. به زعم منتقدان، این اثر از سه جنبه مهم است:
1. این کتاب مفهوم نشانه را دربرمیگیرد و نه کلیت موضوعاتی که در تحقیقات نشانهشناسی به آنها پرداخته میشود؛
2. در این اثر نه یک نظریۀ واحد، بلکه چشماندازی از نظریات مختلف در مورد نشانه معرفی میشود. در واقع، نویسنده تلاشی برای ارائۀ نتیجهگیری قطعی و مسائل نظری جدید نمیکند، بلکه بیشتر به معرفی برخی از مسائل مرتبط با مفهوم نشانه پرداخته است.
3. این اثر مبتنی بر این اصل است که مفهوم نشانه تنها مختص به حوزۀ زبانشناسی یا نشانهشناسی نیست، بلکه میتوان ردپای آن را در طول تاریخ تفکر فلسفی یافت.
کتاب « نشانه» در واقع اثر مرجع برای افرادی محسوب میشود که برآنند تا به مطالعۀ زبانشناسی و نشانهشناسی بپردازند. امبرتو اکو در این اثر، مفهوم نشانه را به عنوان ترکیبی از دال و مدلول تبیین میکند، سپس نظریات خود را در تقابل با نظریات سوسور و پییرس قرار داده است و در نهایت دستهبندیای را به عنوان همنهاد گستردهای از تمام نظریههای پیرامون نشانه ارائه میدهد. نویسنده در این کتاب سعی نموده با تبیینی از نشانه به نظریهای گستردهتر از نشانمندی برسد. در تعریفی کلی، نشانه مادۀ اولیۀ فرآیندی است که به کمک آن هر موجودی میتواند بر پایۀ یک نظام ارتباطی با دیگران ارتباط برقرار کند. پییرس این فرآیند را نشانمندی نامیده است. اما در فرآیند نشانمندی هرگز تبادل نشانههای منفرد بررسی نمیشود. در واقع، تمام گفتمانها پیش از هر چیز باید به مفهوم نشانه بپردازند.
این اثر دارای یک پیشگفتار و 5 فصل است:
- در پیشگفتار، بهگونهای داستانوار، خواننده را با روند عینی نشانمندی آشنا میسازد. در این قسمت اکو بیان میکند چگونه شخصیتهای داستانش از نشانه استفاده میکنند، بدون اینکه به آن آگاه باشند. از نظر وی این افراد، آگاهانه نشانمندی را موضوع خود نمیدانند و به اندیشۀ انتقادی دربارۀ ماهیت نشانه که محرک نشانمندی است نمیپردازند. آنچه که میتوان از داستان نتیجه گرفت این است که تمامی افراد فارغ از موقعیت اجتماعی، فرهنگی، شهری یا روستایی به نوعی در فرآیند نشانهپردازی درگیر هستند.
- در فصل نخست، نویسنده با تبیینی گذرا و تقریبی از نشانه، تلاش میکند چارچوب اولیهای برای بحث فراهم آورد و در ادامه نشانه را به عنوان عنصر فرایند ارتباط و دلالت بررسی میکند. وی در آخر، سعی میکند دیدگاههای نشانهشناسانه، نحوی و کاربردشناسانه از نشانه را برای خوانندگان توضیح دهد.
- در فصل دوم، نویسنده فهرستی از دستهبندیهای گوناگون نشانه مبتنی بر نُه سنجه از دوران باستان تا زمان نگارش کتاب نشانه ارائه را نموده است. این نُه سنجۀ مختلف عبارتند از منبع تولید نشانه، دلالت و استنباط، میزان مشخۀ نشانهشناسانه، قصد و میزان آگاهی فرستنده، کانال فیزیکی و دستگاه دریافت انسانی، رابطه با مدلول، توانایی بازتولید دال، گونۀ رابطه فرضی با مصداق، رفتاری که نشانه نزد گیرنده القا میکند. محتوای سادۀ این دو فصل، نه تنها یک دورنمای نظری منحصر به فرد را ارائه، بلکه مجموعهای یکپارچه و منظم از نظریات مختلف را به خوانندۀ خود عرضه میکند.
- در فصل سوم، نویسنده ساختار درونی نشانه را با رویکرد ساختگرایی در زبانشناسی بررسی میکند. دلیل پرداختن به مبحث ساختگرایی از نظر امبرتو اکو این است که این جریان، نقش بهسزایی در گسترش نشانهشناسی داشته است و برای بررسی نشانههای غیرزبان شناسانه، بنیان نظری محکمی را فراهم میسازد. در خلال این فصل، وی مفاهیم اساسی را در ساختگرایی مانند رمزگان، ساختار، تقابل و تفاوت و ... توضیح میدهد.
- در فصل چهارم، اکو شیوههای متفاوت تولید و تفسیر نشانهها را توصیف میکند. بحث از الگوی زبانشناسانهای که در فصل سوم طرح شده است فراتر میرود، و نویسنده به تحلیل نشانههای غیرزبانی نیز میپردازد، اما این کار با استفاده از برداشتهای ارائه شده در همان الگو، صورت گرفته است.
- در فصل پنجم، نویسنده مسائل فلسفی نشانه را بررسی میکند. در این فصل، مفهوم نشانه نه به گونهای تاریخی بلکه به وجهی فلسفی تبیین شده است. در نهایت این قسمت با فلسفۀ پییرس پایان مییابد، زیرا مؤلف اثر قصد داشته است عقیدهای را به عنوان نتیجهگیری به خواننده ارائه دهد و سخن آخر را به پییرس واگذارد: «انسان زبان خود است، زیرا فرهنگ چیزی نیست جز، نظامی از نظامهای نشانه. انسان حتی زمانی که تصور میکند سخن میگوید، با هنجارهایی به سخن در میآید که بر نشانههای مورد استفادۀ وی، حاکم است. بیتردید، شناخت این هنجارها، شناخت جامعه است؛ اما شناخت قاطعیتهای نشانهشناسانه نیز میباشد».
یاد آوری شود که برگردان متن فرانسۀ این کتاب به فارسی توسط نگارندۀ این سطور در دست انجام است و به زودی همزمان در کانادا و ایران به نشر خواهد رسید.
[1] Eco Umberto (1988), Le signe, Paris, Biblio essai
[2] Jean- Marie Klinkenberg
سایر مطالب مرتبط در انسان شناسی و فرهنگ
سه قصه امبرتو اکو
http://www.anthropology.ir/node/23266
ویژه نامه ی «زبان و متن»
http://anthropology.ir/node/18342
ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139
ویژه نامه ی نوروز 1393
http://www.anthropology.ir/node/22280
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست