سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

دائو دِ جینگ، کتاب طریقت و فصیلت



      دائو دِ جینگ، کتاب طریقت و فصیلت
گروه کتاب

لائو دسو، 1391، دائو دِ جینگ، کتاب طریقت و فصیلت، ترجمه سودابه فضائلی، قم: نشر ادیان،83 صفحه همراه با طرح های مجموعه دکتر مظفر بختیار، عکس های اورمزد بختیار و صفحه آرایی امین اصلانی.
(...) چینیان با وسواس احترام آمیزی آثار فیلسوفان خود را نسخه برداری می کردند، و کتابهای مقدس به طرز معجزه آسایی در طول هزاره ها حفظ شدند، همین امر باعث شد که «دائو د جینگ» ، این میراث معنوی بشریت، به دست ما برسد، کتابی که از دیر باز  با تحسین همراه با اکرام و عشق به آن توجه می شد، و به زعم عرفا، فرشته نگهبانی از این کتاب مراقبت کرده تا امروز آن را به ما برساند.

مفهوم واژه «دائو» راه  و طریقت است و در عین حال به معنای معلمی است که به وسیله گفتار به شاگردانش  آموزش می دهد و همچنین به معنای گفتن است، با «دائو» می گوییم و با «دائو» آگاه و بیدار  می شویم، در این مفهوم دائو، برابر حکمت است. بیش از هر چیز «دائو» مفهومی باطنی و کاهنانه دارد و نشانگر ارتباط میان زمین و آسمان، ارتباط روح القدس با روح انسان است. در اسطوره ای آمده  است که یوی کبیر یکی از سه خاقان آغازین چین سوار بر اژدهای بالداری و به کمک  دم اژدها، آبراهی در زمین حفر کرد و جلوی سیل عطیمی را گرفت که در زمین به راه افتاده بود و به سوی  آسمان می رفت، این آبراه «دائو» خوانده می شد. که در اینجا «دائو» هم به معنای راه گریز از خطرات است و هم به معنای برقراری نظم.

واژه ی «دِ» به معنای فصیلت است، کسی که «دِ» را در تملک دارد خردمند است و الگوی اخلاق و رفتار و کردار «دِ» هنگام تلمذ در خدمت استادان معنوی حاصل می شود. مفاهیم «دائو» و «دِ» نزدیک به یکدیگر هستند. «دائو» بیش از هر چیز نشانه رسیدن به نظم کیهانی و تعادل درونی است. «دِ» فضیلتی است که به وسیله ی آن می توان به «دائو» رسید. سبک «دائو دِ جینگ» همواره ایجازی عظیم و اغلب تقطیعی غیر منظم دارد که خواند آن را مشکل می کند. (...)

از متن پیشگفتار کتاب

 

بخشی از کتاب

(...)

زیر گنبد کبود زیبا می انگارند، زیبا را

اینک زشتی

نیک می انگارند، نیک را

اینک بدی

 

و اینگونه است که هست و ناهست می زایند یکدیگر را

و اینگونه است که سهل و سخت کامل می کنند یکدیگر را

بلند و کوتاه شکل می دهند یکدیگر را

و به هم می رسنند بالا و پایین

که یکی می شود صوت و نوا

و گره می خورد قبل و بعد

اینگونه است که استاد ازل با لافعل

بی کلام درس می گوید

و خلق عمل می کنند

و اوست مدد کارشان

ساختن بی تملک

عمل بی انتظار

جه زیبا به انجام می برد عمل را

بی وابستگی

و نه که وابسته نیست به آن

می پاید این عمل

(از متن کتاب)

 

مرکز پخش در تهران:

خیابان حافظ نرسیده به جهارراه کالج، نبش کوچه بامشاد، شماره 409، پکتا، تلفن:  5- 88940333 (021)

 

لائودسو در ویکیپدیا
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%AA%D8%B3%D9%87

دائو دِ جینگ در ویکیپدیا
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D9%88_%D8%AA%D9%87_%D8%AC%DB%8C%D9%86%DA%AF

 

 

دوست و همکار گرامی

چنانکه از مطالب و مقالات منتشر شده به وسیله «انسان شناسی و فرهنگ» بهره می برید و انتشار آزاد آنها را مفید می دانید، دقت کنید که برای تداوم کار این سایت و خدمات دیگر مرکز انسان شناسی و فرهنگ، در کنار همکاری علمی،  نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان وجود دارد. برای اطلاع از چگونگی کمک رسانی و اقدام در این جهت خبر زیر را بخوانید

http://anthropology.ir/node/11294