چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
مجله ویستا

غذا، نوشیدنی و هویت



      غذا، نوشیدنی و هویت
پیتر لوگوسی ترجمه بیان علایی حسینی

هویت به آنچه که فکر می کنیم (یا احساس می کنیم) هستیم، همچنین به آنچه که دیگران فکر می کنند می باشیم، بر می گردد. هویت مستقیما با ارزشهایمان، نگرشها، باورها، ترجیحات، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری که ما را از اطرافیانمان جدا می کند وصل شده است.
بهر حال، هیچکدام از ما در ارزشهایمان، اعتقادات یا ویژگی هایمان منحصربفرد نیستیم و غالبا هویت ما آنها (ارزشها، اعتقادات و..) را از دیگران تقلید می کند. بدون شک هویت ما توسط مردمی که در تعامل با آنها هستیم، محیط هایی که در آن زندگی می کنیم و فرهنگهایی که با آن مواجه می شویم، شکل داده می شود. بنایراین، برای بهتر فهمیدن چگونگی پدیدارشدن هویتها، توجه به زمینه های فرهنگی و اجتماعی در جایی که مردم زندگی می کنند مهم می باشد. خوردن و آشامیدن در تمام فرهنگها جهانی هستند؛ اما باورها و روشهای جانبی خوردن و آشامیدن، ویژگی های خاصی از فرهنگ ها را در کنار هویت مردمی که بخشی از آن فرهنگ ها را شامل می شوند، منعکس می کند. غذا، نوشیدنی و هویت با روشهای چند گانه ای در تعامل هستند. این فصل این تعاملات را در تنظیمات اجتماعی و خدمات تجاری مورد بررسی قرار می دهد. این بررسی رابطه بین غذا، نوشیدنی و هویت را از چشم انداز مصرف، بطور مثال چگونه غذاها و نوشیدنی ها، در تنظیمات خانگی و اجتماعی هویت را تحت تاثیر قرار می دهد؛ و چگونه هویت و تمایل به بیان شکل احساس خودمان با اینکه چه وقت، چگونه و چه غذاها و نوشیدنی هایی مصرف کنیم ارتباط برقرار می کند. همچنین این فصل شامل هدف تولید از منظر زمینه های عمدتا تجاری می باشد. اینکه چگونه مفاهیم هویتی در خلال بازاریابی و شکل تجارب تجاری پذیرایی استخراج می شوند را مورد بحث قرار می دهد. همچنین این فصل راه و روشهای هویتی کارکنان درگیر در تجربه های مرتبط با تهیه غذا و نوشیدنی را مورد بررسی قرار می دهد. این فصل به پنج بخش تقسیم می شود: اول بررسی مفاهیم مختلف هویت. دومین بخش بر روی روشهای هویتی اجرا شده در فضاهای مختلف اجتماعی متمرکز شده است. بخش سوم، چهارم و پنجم به طور خاص بر جنسیت، طبقه و قومیت، به عنوان جنبه های خاصی از هویت متمرکز شدده است.

هویت، شناسایی و تعلق

 قبل از ادامه دادن بحث مهم نشان دادن سه فرضیه چالش آور و مرتبط با فرهنگ می باشد که می تواند فهم ما را از هویت محدود کند.                                             

اول، آنکه شاید فرض شود که هویت چیز ذاتی است، و اینکه ما متولد می شویم با ویژگی های ژنتیکی که تا حد زیادی ارزش ها، نگرشها، باورها، اولویت ها و مشخصه های ما را قبلا تعیین کرده اند. ما نمی توانیم حقیقتی را که تاثیر ژنتیک و صفات به ارث برده شده بر رفتارها و هویت می گذارند را نادیده بگیریم. به هر حال، در این فصل برای ما امکان یا خصوصا فایده ای، که روی عوامل ژنتیکی زیربنای هویتی متوقف شویم، وجود ندارد. همچنین مهم به یاد داشتن اهمیت اجتماعی و فرهنگی در شکل دادن هویتمان و چشم پوشی از جبرگرایی بیولوژیکی است. بسیاری از دانشمندان برای توضیح دادن روش تعامل عوامل محیطی با ژنتیک در شکل دادن صفات شخصیتی تلاش کرده اند.(ریمنReimann))، آنگلیتنر(( Angleitner و سترلاو( Strelau) ،1997).

دوم، شاید فرض شود که تاکید بر ارزشها، نگرشها، باورها، اولویت ها و مکان های متمایز هویت در قلمرو ذهن، سبب شود که هویت به یک فرایند شناختی تقلیل یابد. همانگونه بارکت(1999) اظهار می کند، با جدا کردن ذهن از بدن تهدید بوجود می آید، برای مثال، تفکر از انجام و احساس. مهم تاکید کردن بر این است که ما می بینیم، لمس می کنیم، می بوییم، می شنویم و مزه می کنیم. ما تجارب و احساسات را از طریق مغزمان پردازش می کنیم، اما با جهان از طریق بدنمان ارتباط برقرار می کنیم. ماهیت چند حسی از تجربه انسان، به ویژه درباره غذا و نوشیدنی، یعنی اینکه بدن و وضعیت فیزیکی را در شکل دادن به هویت مان نمی توانیم نادیده بنگریم (بل((Bell و والنتین(Valentine)، 1997).
سوم، شاید فرض شود که هویت جنبه های پایدار روانشناختی ما، از پیش تعیین شده است. بازاریابی و تبلیغات اغلب ما را به یافتن یا شناخت واقعیتهایمان سوق می دهد- اشاره به آشکار شدن وجود یک خود واقعی معتبر. به هر حال این چشم انداز، نادیده انگاشتنِ ماهیت پویای هویت و روش تغییر احساساتمان در مراحل مختلف زندگی یا در حوزه های مختلف فعالیتمان را نشان می دهد. یک رویکرد جایگزین برای هویت به رسمیت شناختن تغییرات هویتی و اینکه توسط محیط زیست مان و روابطمان با دیگران هویتها شکل داده می شوند. دانشمندان علوم اجتماعی استدلال می کنند که ما بطور مستمر هویتمان را می سازیم (هال(Hall) و دوگی(Du Gay)، 1996).

در یک کلام، ما افراد متفاوتی در زمینه های مختلف اجتماعی هستیم. برای مثال، ما شاید هنگام خوردن یک وعده خانوادگی به طور متفاوتی، از زمانی که در حال خوردن غذا با دوستان یا همکاران هستیم، صحبت یا عمل کنیم. همچنین ممکن است در یک محیط رسمی رفتاری به طور متفاوت، از زمانی که  در خانه یا در یک مکان غیر رسمی تر مشغول خوردن یا آشامیدن هستیم، داشته باشیم. علاوه بر این ما در مراحل مختلف زندگیمان ارزشهای مختلف، افکار یا رفتارهایی را در اولویت قرار می دهیم. یک شخص جوانِ مجرد ممکن است اولویت های متفاوتی نسبت به فرد مسن تر، متاهل با فرزند و تعهدات خانوادگی مختلف داشته باشد. مفهوم این که چگونه فکر کنیم یا عمل کنیم، و ما کی هستیم، دائما در تغییر است. نویسندگان توصیه می کنند که بجای فکر کردن درباره هویت به عنوان چیزی واقعی و باثبات، فکر کردن درباره خودشان به واسطه مفهوم هویت مفیدتر است (مثال. بهابها(Bhabha)، 1990، 1996؛ هال(Hall)، 1996). اینکه ما فکر می کنیم یا احساس می کنیم چه کسی هستیم بواسطه چگونگی تمیز دادن با دیگری یا دیگران یا در کنار دیگری یا دیگران، شکل داده می شود. شاید ما در حالات ارزش ها، مشخصات، رفتارها، و غیره کم یا بیش شبیه افراد دیگر باشیم.


پیتر به عنوان مطالعه گر مدیریت تشریفات در مدرسه آکسفورد مشغول به کار می باشد. او با برقراری ارتباط  بین جامعه شناسی، جغرافیا و انسان شناسی، به بررسی تشریفات دوران معاصر می پردازد. او بر روی حوزه های گسترده ای شامل: مدیریت تجربهِ مشتری، ایجاد همکاری در تجربیات مصرف کنندگان، خدمات و بازسازی شهری، تجربیات مهاجران از کار خدماتی، اخلاق در پژوهش، فرهنگ سازمانی و کارآفرینی تحقیق کرده و موضوعاتی را منتشر کرده است.

این ترجمه چکیده یکی از فصول کتاب "Food & Drink: the cultural context" (2013)  ویرایش شده توسط دونالد اسلون، از مدیریت تشریفات مدرسه اکسفورد، دانشگاه بروکس آکسفورد انگلستان می باشد

منبع:

http://www.goodfellowpublishers.com/free_files/Chapter%202-c11ba47049da61b9faf6bc588c772932.pdf

 

پرونده ی «غدا» در انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/10379