چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
درباره کتاب فرایند متمدن شدن نوربرت الیاس
یکی از جذابترین کتب موجود در حوزه علوم اجتماعی، کتاب فرایند متمدن شدن «the civilizing process» نوربرت الیاس است. جذابیت این کتاب به دلیل تلفیق عوامل روانشناختی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی وتاریخی است که الیاس بصورتی درخشان تئوری خود را بر آن بنا مینهد. هدف اصلی الیاس در این کتاب تشریح فرایندی است که در اروپا به پدیدهای بنام تمدن منجر شده است.
نوربرت الیاس در سال 1897 در شهر برسلائو «Breslau » که اکنون جزئى از خاک لهستان است، اما قبلاً بخشى از آلمان بود، در خانوادهای یهودی به دنیا آمد. پس از تحصیلات در پزشکی و فلسفه، در زمانی که روانکاوی فرویدی بازار پررونقی داشت، به تحصیل در جامعهشناسی آلمان، که به شدت تحت تأثیر ماکس وبر بود، روی آورد. در بحبوبه جلوس نازیسم از آلمان گریخت و پس از اقامتی کوتاه در فرانسه، پس از جنگ جهانی دوم به انگلستان پناهنده شد و آنجا به تدریس فلسفه پرداخت که طی این مدت با سنت تجربی جامعهشناسی انگلوساکسون غنیتر شده بود. وی در سنین نوجوانی به خدمت در جبهه جنگ فراخوانده شده بود و در جنگ جهانی دوم مجبور شد زندگی در تبعید را تحمل کند. وی در سال 1990 در سن نودو سه سالگی دار فانی را وداع گفت.
به لحاظ فکری سه تن بیش از همه بر اندیشه الیاس اثرگذاشتهاند: زیگموند فروید و مفهوم «ناخوشایندیهای فرهنگ»، ماکس وبر و «سلطه کاریزماتیک»، ارنست کاسیرر و «تحلیل فرایندی بلندمدت».[1]
«فرایند متمدن شدن» الیاس در سال 1939 در بال سویس منتشر شد. این کتاب اثری است دو جلدی: جلد اول آن که در سال 1973 تحت عنوان تمدن آدب و رسوم « La civilization des moeurs» منتشر شد، به بررسی تحول رفتاری و تغییر در آداب و رسوم از دوره رنسانس به بعد میپردازد. وی توضیح میدهد که چگونه ملاک و معیارهای اروپاییانِ پس از قرون وسطی که عملاً در خشونت، رفتارهای جنسی و ... نمود پیدا میکردند به دلیل افزایش آستانه شرم و دلزدگی دگرگون شدند.
جلد دوم در سال 1975 تحت عنوان پویایی غرب « La dynamique de l'Occident » منتشر شده است و تحلیلی تاریخی و سنتزی انسانشناختی از پدیدههای مشاهده شده ارائه میدهد. در این بخش نوربرت الیاس بیش از هر چیز به تحلیل ساختار و پویاییهای جامعه فئودالی میپردازد چرا که به زعم او علل تغییر و تحولات رفتاری را باید در پویایی فرایندهای ساختارهای اجتماعی مشاهده کرد.
در واقع میتوان گفت مسأله اصلی الیاس در فرایند متمدن شدن بررسی منطق تغییر تمدنی اروپا پس از قرون وسطی است. وی تحقیق خود را با این پرسش آغاز کرد که در اثر چه اتفاقاتی صورتهای خاصی از رفتار، رفتار متمدنانه شناخته می شوند و چگونه رفتارها تغییر شکل پیدا میکنند؟
الیاس برای نشان دادن روند تغییرات در رفتارها از کتب آدابِ بسیاری استفاده کرده است. یکی از معروفترین کتابها متعلق به اراسموس « Erasmus» است با نام «در باب مدنیت بچهها». اراسموس تسلط زیادی بر ادبیات، فرهنگ و هنر یونانیان داشت.[2] ایشان بر فضای کلی رنسانس تأثیر عمیقی گذاشت و به دلیل تسلط بر ادبیات و فرهنگ و هنر یونان و روم باستان از جمله پیشروان احیای ادبیات و فرهنگ یونان و روم باستان بود. او شیفته و دلبسته ادبیات باستانی و زبان نیکو بود و معتقد بود که درست خواندن و نیکو سخن گفتن همان درست اندیشیدن است و درست اندیشیدن شرط مسلم رفتار نیک است. درسنامههای مدنی دوره رنسانس مجموعهای غنی و تقریباً بهرهبرداری نشدهای در اختیار الیاس میگذارد که نه تنها وضعیت این آداب را در برههای از زمان، بلکه تحولشان را نیز نشان میدهند.
جلد نخست: تغییر در رفتار طبقات بالا در غرب
- بخش اول از جلد نخست: ظهور مفاهیم «فرهنگ» و «تمدن»
در آغاز بخش اول از جلد نخست کتاب، الیاس به بررسی آنتیتر بین فرهنگ « Kultur» و تمدن « Zivilization » در آلمان میپردازد. به زعم الیاس کانت اولین کسی بود که در سال 1784 آنتی تز این دو مفهوم را بیان کرد. وی می گفت ایده اخلاق قسمتی از فرهنگ است اما استفاده عملی از این ایده به تمدن بر می گردد[3]. مفهوم انگلیسی و فرانسوی تمدن به فکت های سیاسی، اقتصادی، دینی، تکنیکی، اخلاقی یا اجتماعی و مفهوم آلمانی فرهنگ به فکت های فکری، هنری و دینی اشاره دارد.
در ادامه الیاس به گسترش اختلافات بین دو گروه روشنفکران طبقه متوسط و آریستوکراتهای دربار در آلمان اشاره میکند، چیزی که در فرانسه هرگز اتفاق نیفتاد. در آلمان سخنی از مفهوم «تمدن» نبود چیزی که مطرح بود همانا «فرهنگ» بود[4] و همین تأکید بر «فرهنگ» آلمان را به سمت نوعی ملّیگرایی سوق داد.
در قسمت پایانی این بخش الیاس به ظهور مفهوم «تمدن» در فرانسه میپردازد. وی اشاره میکند که در فرانسه نه تنها عناصر اجتماعی به نفع ملیگرایی محدود نشد، بلکه در بین بورژواهای فرانسوی فرایندی کاملاً بر عکس نیز اتفاق افتاد. در این کشور طبقه بورژوا و متوسط روابط نزدیکی با جامعه درباری برقرار کردند[5] به زعم الیاس مرحله اساسی از فرایند تمدن درست در زمانی اتفاق افتاد که «آگاهی» ازتمدن، یعنی آگاهی از برتری رفتار در میان درباریان در زمینه استفاده از علم، تکنولوژی و هنر ایجاد شده و سپس به سراسر ملل غرب گسترش پیدا کرد.
- بخش دوم: تمدن به مثابه گذار ویژه رفتار بشری
الیاس با استفاده از کتابهای آداب و معاشرت توانست به طور تجربی تغییرات رفتاری را دنبال کند. بخش عمدهای از کتاب الیاس در برگیرنده ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مردم قرون وسطی است[6] . برخی از این رفتارها را اعمال و حرکاتی در بر میگیرند که مطرح کردن آنها در زمان حاضر فرد را دچار نوعی شرم میکند. برخی از این رفتارها در مورد محرکات حیوانی، نظیر خوردن، نوشیدن، خوابیدن، قضای حاجت کردن، فین کردن، تف کردن، مقاربت جنسی، آروغ زدن، خوردن غذا با دست، پا کردن صورت با آستین لباس، برهنگی از خانه تا حمام، صدا دادن حین غذا، ادرار کردن روی فرش، مطرح کردن مسائل جنسی در نزد کودکان، عدم استفاده از دستمال بر سر میز و ... است. سپس الیاس در پایان این بخش، به بررسی روند ایجاد تغییر در این گونه رفتارها بخصوص پس از قرن پانزدهم پرداخته است. الیاس در این قسمت نشان میدهد که به تدریج و با مرور زمان بر قواعد و آداب و رسوم افزوده میشود.
الیاس نقش اهمیت سلامت و بهداشت را در بروز این گونه تغییر و تحولات رد میکند و آنرا به کنترل نفس مرتبط میسازد. به زعم وی جامعه به تدریج با برانگیختن اضطراب و دلهره به سرکوب لذت دست میزند، یعنی با بردن آن به درون و نهان کردنش، به خصوصی کردن آنها پرداخته و با منفی دانستن احساسات، انسانها را در فرایند اجتماعی شدن قرار داده است.
جلد دوم: صورتبندی دولت و تمدن
- بخش نخست از جلد دوم: فئودالیته و صورتبندی دولت
الیاس تکوین تاریخی فرایند تمدن در اروپا را از دوره فئودالی قرن یازدهم تا دولتهای پادشاهی دوره رنسانس و تا اوج آن در عصر روشنگری بازسازی میکند. از قرن یازده تا سیزده توزیع فرصتها بر اساس زور صورت میگرفت. در تمام قرون وسطی بین کلیسا، دربار و شاهزادهها بر سر عوامل تولید و کنترل آن نزاع بود. در طی این قرون گروه چهارمی به این سه گروه اضافه شد و آن بورژوازیهای شهرنشین بودند. پیامد این اختلافات همیشه یکسان بود و آن این بود که در تمامی کشورهای قارهای و نیز انگلستان شاهزادهها و یا نمایندههای آنها تمرکز قدرت را در جایی که املاک برابر نبود بدست میگرفتند به عبارت دیگر وسعت زمینهای واگذاری به فرزندان شاه افزایش یافت و به تدریج قدرت مطلق در انحصار یک چهره برتر قرار گرفت. در کشورهای انگلستان و فرانسه این چهره شاه بود و در آلمان و ایتالیا، حاکمان محلی.
هنیش در تقسیمبندی تکوین تاریخی تمدن در اروپا را در سه مرحله میبیند:
- قرن یازده تا سیزده: مرحله رقابت آزاد
- قرن چهارده تا پانزده: مرحله تیولدای
- قرن پانزده: انحصار بزرگ متمرکز.
سؤالی که در ادامه الیاس در کتاب خود مطرح میکند این است که چطور شاه به چنین قدرت مطلقی دست پیدا میکند؟ الیاس معتقد است در همان کشورهایی که شاه قدرت مطلق را در دست گرفت، کنترل نفس، خویشنداری و نوگرایی نیز به طرز چشمگیری افزایش یافت[7]
به زعم الیاس مهمترین و مؤثرترین جامعه به لحاظ رفتارهای آراسته و با وقار، فرانسه بود. بسیاری از حالات و رفتارها از فرانسه به سرتاسر کشورهای اروپایی گسترش پیدا کرد. در اواخر قرون وسطی یک آریستوکراسی متمدن سراسر کشورهای اروپایی را در بر گرفت که مرکز آن پاریس بود. به تدریج تمام بورژواها، زبان، رفتار، حالات و سخن گفتن خود را به افراد دربار نزدیک کرده و به نوعی تلاش میکردند سبک زندگی واحدی را تجربه کنند. الیاس معتقد است همانا شناخت دولت مطلقه و نحوه صورتبندی آن نکته کلیدی شناخت کل فرایند تمدن است.
در این مرحله است که مکانیسم انحصار استفاده از زور و اخذ مالیات در دست شاه قرار میگیرد. افزایش تدریجی بخش پولی و گسترش مبادلات اقتصادی در جامعه در اواخر قرون وسطی پیامدهای بسیار متفاوتی برای اکثریت جنگاوران از یک سو و شاه و اشرافیت و دربار از سوی دیگر داشت. هرچه مبادلات اقتصادی پولیتر میشد، ضرر وزیان های زیادتری به لردها و جنگاوران وارد میآمد. یکی از شرایط اولیهای که به قدرتگیری شاه دامن زد همین انحصار پول و مالیات بود که در نتیجه آن دولت مطلقه شکل گرفت. در ادامه صورتبندی دولت مطلقه، انحصار خشونت و استفاده از ابزاهای نظامی و ارتش در اختیار دولت قرار میگرفت، قدرت شاه افزایش پیدا میکرد و توان جنگاوران و لردها نیز رو به افول میرفت. در ادامه گسترش مبادلات اقتصادی و انحصار دولتی، نهادهای وابسته بسیاری تشکیل شد که هر چه بیشتر افراد را به یکدیگر وابسته میساخت.
الیاس معتقد است جنگهای صلیبی شکل خاصی از نخستین جنبش بزرگ گسترش استعمار توسط مسیحیان غربی است. چرا که در این مرحله بود که به دلیل کمبود زمینهای کشاورزی، برای شاهزادگان جوان امیدی برای تصاحب زمین وجود نداشت به همین دلیل حرکت به سوی سرزمینهای دیگر آغاز گردید.
الیاس میگوید تغییر در رفتار انسانها و یا آنچه که ما از آن به عنوان «تمدن» نام میبریم ارتباط بسیار نزدیک و در هم تنیدهای با به «به هم وابستگی» افراد دارد. در جامعه فئودالی به هم وابستگی افراد و مناطق کم است و قاعدهای در روابط بین افراد حاکم نیست. چیزی که بعدها لازمه دولت مطلقه شد. در این دوره شوالیه کسانی بودند که کمترین سهم را در زنجیره پولی و اقتصادی داشتند و نتها یک وسیله برای معاش داشتند ولی در عوض آنها از زندگی خود لذت میبردند، آنها وحشی و مستعد برای خشونت بودند. با پایان قرون قرون وسطی و همزمان با افزایش انحصار مالیات و خشونت در دست دولت تعداد بیشتری از آنها در نظام فئودالی ادغام شدند. الیاس معتقد است دو نکته کلیدی برای فهم جامعهشناسی تغییرات تمدن وجود دارد: ادغام تدریجی طبقه بالای جنگاوران از یک سو و ادغام شدید طبقه بالای جامعه در دربار مرکزی شاه.
دربار و جامعه درباری همچون شهر در قرن بیستم جایگاهی مرکزی داشت. از نظر الیاس عنصر کانونی جامعه قرن 17 همین دربارهای سلطنتی بودند و نه شهرهای بزرگ و کوچک. الیاس سنگ بنای ساختارهای معاصر و روابط اجتماعی آن را گسترش امور روزمره پادشاهان فرانسوی و متعلقات آنها به جامعه درباری بزرگتر میداند[8]. الیاس همچنین به نقش زنان در صورتبندی فرهنگ و تلاش آنان در ظهور صورتهای صلح طلبانه درباری اشاره دارد.
- بخش دوم از جلد دوم: به سوی نظریه فرایند تمدن
الیاس در بخش پایانی کتاب خود اشاره میکند که تمدن با نوعی عقلانیت و یا برنامهریزی بلندمدت عقلایی انسانها همراه نیست. فرایند تمدن، تغییر احساسات و رفتار انسانها به سمت و سویی خاص است. ایشان اساس این تغییر و تحولات را در هم تنیدگی و به هم وابستگی افراد میداند. به زعم الیاس قاعده دائمی صورتبندی اجتماعی، به طرز یکسانی نه ناشی از قاعده ذهن و دلایل انسانها و نه ناشی از نظم «طبیعت» است. این قاعده به طرز اجتناب ناپذیری در ارتباط با یکدیگر عمل میکند.
الیاس در کتاب خود به خوبی نشان میدهد که چطور استانداردهای خاص کنترلهای رفتاری در یک دوره مشخص با ساختار کارکرد اجتماعی و تغییر در روابط ساختاری به هم دیگر گره خورده است. به عبارت دیگر الیاس فرایند تغییر و تحولات در رفتارهای انسانی، {در جلد نخست کتاب}، را به عواملی ساختاری از قبیل شکلگیری دولت مطلقه، انحصار مالیاتگیری و اعمال خشونت در دست آن و... ، {در جلد دوم کتاب}، ربط داده و معتقد است در این فرایند است که روابط بین دربار و دیگر گروههای جامعه افزایش پیدا کرده و رفتارهای متمدنانه دربار به سایر جامعه اشاعه پیدا میکند و این چنین است که نظریه خود را با عنوان «فرایند متمدن شدن» شکل میدهد.
الیاس درپایان میگوید در حال حاضر بسیاری از قوانین حاکم بر احساس و رفتار ما که در ضمیر باطنی و فرانهاد شخصی ما ریشه دوانیده، باقی ماندهی قدرت و خواست گروههای حاکم بوده و هیچ کارکردی بجز تقویت احتمال قدرت آنان ندارد[9] .
[1] فرجی، مهدی (1388) فرایند گسترش تمدن فرنگی در ایران از دوره ناصری تا پایان پلهوی اول (از 1228 تا 1320)، رساله دکتری، جامعه شناسی نظری- فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ص 37
[2] همان ص 123
[3] Norbert, Elias (2000) The Civilizing Process: sociogenetic and psychogenetic inestigation, translated by Edmund Jepbcott, balckwell publishing, p9
[4] الیاس،2000: 26
[5] الیاس،2000، 31
[6] الیاس،2000، 102-72
[7] الیاس،2000: 188
[8] فرجی،1388: 107
[9] الیاس،2000: 446
ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس زنان
تهران زلزله پلیس هواشناسی شهرداری تهران بارش باران حجاب قتل آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
مسکن خودرو قیمت مسکن مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب تئاتر تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران موسیقی کتاب صدا و سیما
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص استرس رژیم غذایی کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون