طی چند سال اخیر استفاده از گوشیهای هوشمند و نرمافزارهای مختلف
رواج بسیاری پیدا کرده و دیگر برای مواردی از شمردن تعداد صلوات تا مکانیابی
جغرافیایی و به یادآوری مناسبات مختلف نرمافزارهای خاصی طراحی شده است، اما یکی
از نرمافزارهایی که میتوان آن را ایدهای بومی و جدید دانست نرمافزارهای نذری یاب
است که گویا بازار نسبتاً گرمی هم دارند. بر این اساس، سایتهایی مانند بازار که نرمافزارهای مختلف را برای
دانلود افراد در دسترس آنها قرار میدهند طی هفتههای اخیر چنین نرمافزارهایی را
معرفی کرده و در اختیار علاقهمندان قرار دادهاند. نکته جالب اینکه این نرمافزارها
برخلاف بخش قابل توجهی از نرمافزارهایی که بر روی بازار ارائه میشوند، رایگان
نبوده و برای نصب و فعالسازی آنها باید مشترک هزینهای 1000 تومانی را تقبل کند. اما شما میتوانید با این اپلیکیشنهای تلفن همراه براساس روزها و
مناسبتهایی مانند تاسوعا، عاشورا، اربعین و غیره محلهای مختلفی که در شهر شما به
پخش غذای نذری میپردازند را مشاهده کنید.
نکته جالب اینکه این لیست براساس آدرس، نوع غذا و روز طراحی شده و در
آن اطلاعات کاملی در اختیار کاربر قرار داده میشود که به طور مثال در ظهر فلان
روز، در کدام مناطق شهر چه غذاهایی نذری داده میشود. همچنین با استفاده از جستوجوی پیشرفته و موقعیتیاب حتی این امکان
فراهم شده که افراد نزدیکترین غذاهای نذری که به محل سکونت آنها وجود دارد را
پیدا کند. البته با توجه به وسعت نذریهایی که این روزها داده میشود قطعا
اطلاعات این نرمافزار تمام نذریهای شهرها را در بر نمیگیرد، اما در آنها امکانی
برای بررسی برخی از این موارد فراهم شده و حتی به سایر افراد هم اجازه داده میشود
تا در صورت علاقهمندی نذورات خود را از طریق این نرمافزار ثبت کرده و در معرض
دید دیگران قرار دهند. هنوز استفاده از این نوع نرمافزارها تمام شهرهای کشور را در بر
نگرفته و تقریبا شهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان را شامل میشود. نمایش موقعیت کاربر، محاسبه فاصله او و جستوجوی لحظهای و پیشرفته از
جمله امکاناتی است که در این نرمافزارها در نظر گرفته شده است.
برنامه نذری یاب برای تلفن همراه:
با اپلیکیشن تلفن همراه نذری یاب میتوانید نذریهای شهر خود را
ببینید و با استفاده از جستجوی پیشرفته و موقعیتیاب به نزدیکترین محلی که در آن
نذری میدهند مراجعه کنید. این برنامه به این خاطر ایجاد شده تا این سنت نیکو،
شایستهتر انجام شود. این اپلیکیشن در راستای خدمت رسانی به عزاداران حسینی ارائه شده است.
امکانات و ویژگی ها:
- نمایش موقعیت شما
- محاسبه فاصله شما
- جستجو لحظه ای و پیشرفته
- آرشیو
- امکان کارکرد در حالت آفلاین
- بروزرسانی آنلاین
- تغییر شهر و نحوه نمایش
- کاربردی در طول سال و زمان های مختلف برای شهرهای تهران - مشهد - اصفهان و به
زودی بسیاری از شهرهای دیگر ایران
برای استفاده از این اپلیکیشن به خاطر وجود نقشه گوگل، نیازمند نصب Google Play Services هستید. شما میتوانید نطرات و یا اشکالات خود را در خصوص برنامه نذری یاب به ایمیل info@nazriyab.com ارسال نمایید.
شکل گیری سایت نذری یاب از کجا شروع شد؟
یک سایت کوچک و نقلی اما کامل و مجهز برای پیدا کردن "نذری"های
ماه محرم! باورش هم خیلی سخت نیست. یک راهنما با نقشه دقیق و منو و این توضیح که
در فلان روز محرم، در فلان محله تهران، چه غذایی نذر می شود. از قیمه و حلیم و
باقالی پلو با گوشت گرفته تا شله زرد و کاچی و شربت!
Nazriyab.com امسال دومین سالی است که فعال شده و به
همین دلیل مو لای درز آدرس هایی که دارد نمی رود! این را داوود مظفری که یکی از
طراحان سایت است، میگوید. او که خودش تجربه کار طراحی سایت را دارد، ایده اولیه
این سایت را ظرف چند دقیقه با دوستش آرمان طاهریان که او هم یک طراح سایت است؛
مطرح می کند و حاصل کار میشود سایت "نذری یاب". یک سایت شسته و رفته بر پایه "گوگل مپ"
با همه جزئیات نذریهای تهران، اصفهان و مشهد از روز اول محرم تا پایان ماه صفر. پس از طراحی، سایت به شبکههای اجتماعی معرفی میشود، نزدیکی های محرم
است و استقبال آنقدر بالا می رود که تا یک میلیون نفر از این سایت در سال گذشته
بازدید میکنند اما در داخل سایت نذری یاب چیزهای عجیبی دیده میشود که شاید اگر
این سایت نبود، دسترسی به این میزان اطلاعات واقعا سخت میشد. در حال حاضر برای محرم امسال، در سایت نذری یاب، ۱۴۹ آدرس نذری در شهر
تهران ثبت شده و جالب اینجاست که بخش عمده این نذریها در شمال تهران هستند. شهرک
غرب، سعادت آباد و بخشهای شمالی خیابان شریعتی از پرنذریترین مناطق تهران هستند
و در عوض محلههای پایین دستی چون راه آهن، عبدل آباد و … یا نذری ندارند یا در
این سایت به ثبت نرسیده که احتمال زیاد، فرض دوم قویتر است. طراحان این سایت میگویند که روش اصلی کار با نذری یاب این طور است که
هر فرد، خودش میآید و اطلاعات محل و نوع نذریاش را در این سایت ثبت میکند و به
همین دلیل، ۱۴۹ آدرسی که از سال قبل در سایت مانده، کاملا تایید شده هستند چراکه
لااقل یک بار امتحانشان را پس دادهاند.
ایرانیها از هر مرام و مسلکی که باشند، عاشقان نذری هستند و این به
گفته جامعه شناسان، هم ریشه در آداب و رسوم اجتماعی دارد و هم در اعتقادات مذهبی
آدم ها اما پیوند چنین فعالیتهای سنتی با تکنولوژی همیشه عجیب و غریب بوده. حالا
این اعجاب بیشتر و بیشتر شده است چرا که نذری یابی اینترنتی همان طور که میتواند
یک امکان فوق العاده از بهره وری اینترنتی باشد، یک کار نامتعارف برای مخاطبان
اصلی نذری نیز هست. در آیین ما، نذری یک اقدام خداپسندانه برای آنهایی است که میخواهند
از خوان نعمت خود به تهیدستان و بی بضاعتان انفاق کنند اما وقتی چنین مراسم
باشکوهی با تکنولوژی گره میخورد، وضع عوض میشود و گویی وسیله، خود نوعی هدف شده
و یافتن گنج اهمیت پیدا میکند نه میراث فرهنگی پشت شیشههای موزه!
"نذری یاب"، این روزها باز هم در
شبکههای اجتماعی دست به دست میچرخد و احتمالا خیلی زود، بازدید کنندگانش رکورد
پارسال را بزنند. این در حالی است که در اینترنت هنوز هیچ سایتی برای "بیمارستان
یابی"، "اورژانس یابی"، "موزه یابی"، "پارکینگ یابی"
و خیلی دیگر از نیازهای روزانه شهروندان وجود ندارد.
صحبتی با مسئول سایت نذری یاب:
مسئول سایت نذری یاب میگوید: نذری به ما نرسید من هم سایت راه
انداختم.
در دهه اول محرم و ایام تاسوعا و عاشورا، لینکهایی به سرعت در شبکههای
اجتماعی جابهجا میشد و برای هرکس آن ایده تازگی داشت. لینکی که این بار یکی از
علایق ایرانیها در عزاداریها را نشان گرفت؛ نذریها، شله زرد، قیمه امام حسین
(ع)، حلیمهای صبح عاشورا و تاسوعا و قرمهسبزیهای سبز و ترش مزه با سرچی کوتاه
در تهران راحتتر قابل رویت بود و کاربر سایت میتوانست به جستوجوی محل توزیع
نذری در نزدیکترین نقطه نزدیک به خانهاش بپردازد. سایتی که زود در شبکههای
اجتماعی دست به دست شد و به گفته داود مظفری، طرح و مدیر سایت، سرعت راهاندازیاش
به همان اندازه انتشار کوتاه و چند ساعته بوده. همین باعث شده طراح و مدیر این
سایت پسری از نسل چهارم به همراه دوستانش دست به کار شود و صحت اطلاعات درج شده در
سایت را تایید کند. کاری که البته مانند همه تصمیمها غلط هم داشت و تعدادی از
اطلاعات غلط از آب درآمد. داود مظفریدانشجوی کامپیوتر دانشگاه آزاد است و یک نسل چهارمی
که وقتی امسال غذای نذری نصیبش نشد، به فکر راهاندازی سایت نذرییاب در تهران
افتاد.
داود میشود حدس زد که تو یه نسل چهارمی هستی، اما واقعاً از نظر
ظاهری فرق داری با همنسلیهایت. تو شبیه به اصطلاح بچه مثبتها هستی، این تیپهایی
که همهاش در حال درس خواندن، نمره آوردن و شیطانی نکردن، هستند. واقعا بچه مثبت
هستی؟
خب من زندگی خاص خودم را دارم. شیطنتهای خاص خودم را دارم و شاید در
این تعریفها نگنجد، اما خب مهم برایم این است که بتوانم با هر ظاهر و رفتاری
اهداف خوم را پیش ببرم.
دقیقا متولد چه سالی هستی؟ و کجا درس میخوانی؟
من متولد 22 بهمن 1372 هستم. دانشجوی رشته نرمافزار در دانشگاه آزاد
هستم و کار تخصصی که دنبال میکنم، توسعه وبسایتها و برنامهنویسی برای این سایتهاست.
آخرین کاری که کردم هم همان سیستم نذرییاب است.
در طراحی سیستم نذرییاب ظاهراً همکاری هم داشتی، اما امروز تنها
آمدی، همکارت چطور؟
همکار من آرمان طاهریان است که طراح سایت است، دانشجوست و در سمنان
زندگی میکند.
داود! جرقه اولیه این سایت نذرییاب چه شکلی در ذهن یک جوان 19 ساله
زده شد؟ این که احتمالاً اهل هیات عزاداری و نذری خوردن و دنبالش کشتن بودی یا چیز
دیگری؟
اولین بار ایده چنین سیستمی دو سال پیش به ذهن من رسید، ولی فقط در حد
فکر و ایده بود. قطعاً همینطور است، مردم ما امام حسین (ع) را دوست دارند و نذری
ایشان را نعمت و برکت میدانند. هسته ایده من هم تاسیس یک بانک اطلاعاتی بود که با
توجه به عرضه و تقاضا در وقت و مصرف سوخت و انرژی برای صرفهجویی به مردم کمک کند.
10 سال قبل هم مردم همه میدانستند که در منطقه کجا چه نذری دارند و به همدیگر
انتقال میدادند. حالا من میخواستم این بخش از زندگی را به صورت آنلاین عرضه کنم.
یعنی میخواهی بگویی دو سال روی این ایده کار کردهای؟
نه. راستش تنبلی کردم و ایده را دنبال نکردم.
و دوباره کی به فکرش افتادی؟
امسال قبل از تاسوعا دوباره یادش افتادم و آن را در توییترم توییت
کردم.
چرا این زمان؟
علتش این بود که معمولاً هر سال در این روز برای ما نذری میآوردند و
امسال این اتفاق نیفتاد. بیرون رفتن ما و پیدا کردن نذری کلی وقت از خانواده گرفت
و از اینجا بود که من دوباره یاد این ایده افتادم که از این طریق به مردم کمک شود.
و بازخوردها پس از این چند روز چگونه بوده است؟ آماری از بازدیدکنندگان
دارید؟
امروز آمار بازدیدکنندههای سایت از مرز 70 هزار رد شد؛ یعنی روزی 20
- 10 هزار بازدید.
پیشبینی میکردی که نذرییاب اینقدر فراگیر بشود؟
اصلاً چنین تصوری نداشتم و برای همین روی دامنه شخصی خودم سایت
راآپلود کردم. فکر نمیکردم سایت اینقدر سریع رشد پیدا کند. فکر میکنی به خاطر
ایده نویی که پشت کار بود، خیلی زود برای خودش جا باز کرد. اما فقط ایده نو هم نبود، شبکههای اجتماعی هم خیلی کمک کردند. درست است. نذرییاب خیلی زیاد در شبکههای مجاری اشتراک گذاشته شد و
همینطور وبسایتهای مربوط به اینترنت و فناوری اطلاعات و همچنین خبرگزاریها
مطبوعات هم به سایت ما پرداختند و باعث فراگیری بیشترین شدند. برای مثال فردای
روز عاشورا روزنامه ابتکار به نذرییاب پرداخت یا خبرگزاری وبنا سایت را به
اشتراک گذاشت.
خب، طبق آماری که گوگل به تو میدهد، چند درصد از بازدیدکنندگان از
شبکههای مجازی وارد شده بودند؟
حدود 60 درصد از بازدیدکنندگان سایت از طریق معرفی آن در شبکههای
اجتماعی و اشتراکگذاری لینک وارد شدهاند.
"نذری یاب" و چگونگی آن
این روزها و همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، یکی از
اقدام های مذهبی مردم دادن نذری در محله ها و شهر های کشور است. اما در سال های
اخیر این موضوع هم همچون دیگر موضوعات به شبکه های اجتماعی و دستگاه های ارتباط
جمعی اینترنتی رسیده است. ماجرا از آن جا شروع شد که دو جوان دانشجوی رشته
کامپیوتر برای پیدا کردن نذری به مشکل میخورند و
ایده ایجاد وب سایتی بر ذهنشان خطور می کند که این روزها سر و صدا کرده است. وب سایتی با عنوان نذری یاب که حتی پیامک هم میشود و مردم دهان به
دهان آن را به یکدیگر معرفی می کنند. براساس اطلاعات سایت رده بندی الکسا، سایت
نذری یاب هم اکنون رتبه ١٢هزار و ٤٣١ را بین سایت های ثبت شده در ایران دارد (عصرشنبه
١٠ آبان). نگاهی به جزییات اطلاعات این وب سایت هم گویای این حقیقت است که بیشتر
بازدیدکنندگان این سایت (با اختلاف اندک) مردها هستند و بیشتر بازدیدها هم از محل
کار انجام شده است. نگاهی به سطح تحصیلات بازدیدکنندگان این سایت هم نشان میدهد که در
رتبه اول بازدید کنندگان دبیرستانی ها، رده بعدی دانشگاهی ها و بعدتر کم سوادترها
هستند که این خود گویای فراگیر شدن اطلاع یابی مردم از شبکه های اینترنتی در هر
زمینه ای است.
ایده شکل گیری نذری یاب
محرم آن سال، کوچه و خیابانهای زیادی را پشت سر گذاشتیم بدون این که
نشانی خاصی داشته باشیم. هرجا رفتیم خبری از نذری نبود یا این که دیر رسیده بودیم
و نذری تمام شده بود. خلاصه آن ظهر عاشورا نتوانستیم میهمان سفره امام حسین(ع)
باشیم و همین موضوع باعث شد ایده راه اندازی یک سایت نذری یاب به ذهنمان خطور کند. این جملات، گفتههای یک جوان دهه هفتادی است که با همکاری دوستش سایت
نذری یاب را برای اولین بار به دنیای مجازی آورده است. آرمان طاهریان و داوود
مظفری هر دو دانشجوی رشته کامپیوتر هستند. خودشان می گویند کار را "دلی"
انجام دادهاند و چون میدانستند نذری برای بسیاری از ایرانیها به معنای خیر و
برکت است، دوست داشته اند که با استفاده از دانش و تخصصشان یک راه میانبر و ساده
برای پاسخگویی به این نیاز جامعه پیدا کنند. حالا سایت آنها یکی از پربازدیدترین سایت های ایرانی است. استقبال از
سایت نذری یاب به اندازه ای بوده است که پیشنهادهای فراوانی برای جذب آگهی و
درآمدزایی داشته اند اما آرمان طاهریان یکی از این دو جوان طراح سایت نذری یاب به "شهروند"
میگوید بسیاری از پیشنهادهای آگهی را رد کرده اند تا ثابت کنند این کار را از روی
علاقه به امام حسین (ع)انجام دادهاند و به آن نگاه درآمدی نداشتهاند. البته ناگفته نماند که نذری یاب مخالفهای سرسختی نیز داشته است تا آن
جا که یک بار سایتشان را فیلتر کرده اند اما توضیحات صادقانه طراحان سایت نذری یاب
باعث شده است که شورای بازبینی فضای مجازی قانع شود که سایت را رفع فیلتر کنند. به
جهت بالا گرفتن ماجرا، گروه اقتصادی "شهروند" برای درک کم و کیف شکل
گیری این ایده و روند فعالیت این وب سایت و محل تأمین هزینه های آن ماجرا را
پیگیری کرده است. گفت وگوی "شهروند" با آرمان طاهریان طراح این سایت را
در ادامه میخوانید:
نذری یاب چطور شکل گرفت و پیش بینی می کردید که سایت تان تا این
اندازه بیننده داشته باشد؟
ایده اولیه متعلق به داوود بود و جرقه شکل گیری آن هم به محرم دو سال
پیش برمی گردد که ما موفق نشدیم ظهر عاشورا میهمان امام حسین(ع) باشیم. این موضوع
باعث شد که فکر کنیم خوب است یک سایت راه اندازی کنیم و با جی پی اس نشانی دقیق
محل های توزیع نذری را در اختیار عزاداران امام حسین (ع) قرار بدهیم. بعدا فکر
کردیم این سایت می تواند در تمام روزهای سال فعال باشد زیرا ما یک کشور مسلمان
هستیم و به مناسبت های مختلف مراسم توزیع نذری را داریم. همین شد که با داوود شروع به طراحی سایت کردیم و کارمان از ظهر تا شب
بیشتر طول نکشید. بعد از آن ظاهر سایت را ارتقا دادیم و آن را به شکل یک پایگاه
حرفه ای جست وجو درآوردیم.
محل های توزیع نذری را از کجا جست وجو می کنید؟
کاربرانی که خودشان یا دوستان و اطرافیانشان نذری دارند درخواستشان را
برای ما ثبت می کنند. من و داوود به همراه دوستانمان به آدرس ثبت شده مراجعه می
کنیم و از صحت درخواست مطمئن می شویم سپس آن را روی سایت به نمایش می گذاریم.
درخواست ثبت نذری به صورت آگهی هم داشته اید؟ یعنی این که بابت ثبت
آدرس به شما دستمزد بدهند؟
بله. درخواست های فراوانی از سمت هیأت های مذهبی داشته ایم. حتی
بسیاری از این هیأت ها خواهان آن بوده اند که در سایت برایشان بنر درست کنیم و
آگهی آنها را با طراحی خاص به نمایش بگذاریم اما چون نگاه ما به سایت درآمدزایی
نبوده و سیاست های مالی برای آن نداشته ایم از پذیرش این آگهی ها خودداری کردیم تا
ثابت کنیم ما این کار را از روی علاقه به امام حسین (ع) شروع کردیم اما ممکن است
در آینده این سایت را به سمت و سوی یک شغل مجازی هدایت کنیم و برنامه های درآمدی
برایش تعریف کنیم.
اما من یکی، دو آگهی روی سایت تان دیدم. موضوع چیست؟
آن یکی، دو آگهی برای ما درآمد ایجاد نکرده است و تنها برای پوشش
مخارج سایت پذیرفته شده است. علاوه بر این ما می خواستیم با پذیرفتن تعداد محدودی
آگهی به سایتمان وجهه رسمی بدهیم تا کسی تصور نکند این سایت تفننی است و به خاطر
سرگرمی طراحی شده است!
روزانه چقدر بازدید دارید؟
در روزهای معمولی سال حدود ١٠ تا ٢٠ هزار بازدید را ثبت می کنیم اما
در ایام خاص مثل محرم و صفر شمار بازدیدهایمان به ١٠٠ هزار تا هم می رسد.
اخیرا پیامک هایی دریافت کرده ام که در ازای کسر مبلغی نشانی محل های
توزیع نذری را در اختیار افراد می گذارد. این پیامک ها از سمت شما ارسال می شود؟
خیر. من هم این موضوع را از دوستانم شنیده ام اما ما به هیچ عنوان
سیستم پیامکی راه اندازی نکرده ایم و نشانی محل های توزیع نذری را کاملا رایگان در
اختیار افراد می گذاریم. البته به تازگی یک اپ اندرویدی هم طراحی کرده ایم و قرار
است تا دو،سه روز آینده آن را به کاربران موبایل عرضه کنیم. زیرا فکر کردیم موبایل
همگانی تر است و افراد راحت تر می توانند محل های توزیع نذری را شناسایی کنند.
اپلیکیشن نذری یابتان هم رایگان است؟
نه. اپلیکیشن مان را با یک مبلغ جزیی در اختیار کاربران موبایل قرار
می دهیم اما سایت نذری یاب همچنان رایگان است.
قضیه فیلتر شدن سایتتان چه بود؟
در ابتدای راه اندازی سایت مخالفت هایی شکل گرفت. عده ای تصور میکردند ما این سایت را برای تفریح و شوخی راه اندازی کردهایم و عدهای میگفتند با
این کار وجهه معنوی نذری را زیر سوال میبرید اما ما به همه توضیح دادیم که هیچ
کدام از تصورات آنها حتی در مخیله ما نگنجیده است. ما مراسم نذری را دوست داشتیم و
میدانستیم خیلی افراد دیگر هستند که شیفته این مراسم معنوی و زیبا هستند.
بنابراین چه اشکالی دارد ما از طریق تکنولوژی و یک ابزار نو به هم محله ای هایمان
اطلاع رسانی کنیم که در کدام منطقه میتوانند به نذری دسترسی داشته باشند. درواقع
تا قبل از این و تا چند سال قبل هم محله ای ها به صورت شفاهی و دهان به دهان به
همدیگر اطلاع میدادند که در کدام نقطه نذری توزیع می شود و ما این موضوع را با یک
ابزار جدید طراحی کردیم. فقط همین!
سایت نذری یاب هم در ابتدا با این برداشت نادرست فیلتر شد ولی وقتی ما
شفاف سازی کردیم و شورای بازبینی فضای مجازی توضیحات ما را شنید و دید که پشت پرده
اداره این سایت دو جوان دانشجوی رشته کامپیوتر است که نشانی و هویت واقعی دارند و
مستقل از هر حزب و گروه کار می کنند سایت را رفع فیلتر کرد.
برخورد رسانهها با نذری یاب چگونه بود؟
خوشبختانه رسانه ها نذری یاب را دقیق تر بررسی کرده بودند و به این
باور رسیده بودند که این سایت پاسخ علمی به یک تقاضای جامعه است. آنها لینک ما را
منتشر کردند و کار ما را مورد نقد و بررسی حرفه ای قرار دادند. من در همین جا می
خواهم از آنها تشکر کنم.
اطلاع دارید سایت های مشابه نذری یاب وجود دارد یا نه؟
میدانم که مشابه سایت نذری یاب وجود ندارد اما بعد از طراحی این
سایت، اصناف مختلفی از ایده ما الگوبرداری کردند به عنوان مثال رستوران یا ملک یاب
ها بعد از طراحی سایت ما ایجاد شدند. عدهای هم که از طریق راه اندازی سیستم
پیامکی تلاش کردهاند از این طریق به درآمدزایی برسند اما میتوانم بگویم نذری یاب
در نوع خودش اولین بود و ایده ما یک ایده بکر و نو به شمار میآمد.
برای آینده نذری یاب چه برنامهای دارید؟
همانطور که گفتم ما اصلا پیش بینی نمیکردیم از این سایت تا این
اندازه استقبال شود. یک پروژه کوچک دانشجویی بود و خیلی "دلی" ایجاد شده
بود اما وقتی استقبال از سایت را دیدیم، پس از دو سال از راه اندازی آن، فکر کردیم
میتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم و یک شغل ایجاد کنیم. میخواهیم نذری یاب
را به صورت خلاقانه تر طراحی کنیم. شاید آیتمهایی برای کمک به خیریه ها یا
بازارچههای خیریه به آن اضافه کنیم و با ارتقای آن، سیاستهای مالی و درآمدزایی
برایش تعریف کنیم و به نوعی یک شغل مجازی دایر کنیم اما تأکید میکنم که قصد
نداریم از آن پول سازی کنیم و باعث رویگردانی مخاطبانمان شویم زیرا برای ما خواسته
مخاطبان سایتمان اهمیت زیادی دارد.
مجله اینترنتی وب