جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هواپیمای KJ-۲۰۰


هواپیمای  KJ-۲۰۰
هواپیمای پیش اخطار KJ-۲۰۰ موسوم به Balance Beam در سال ۱۹۹۰ در چین و توسط صنایع هواپیمایی شانخی پایه ریزی شد، رادار خطی شکل آن که به سیستم سوئدی ERIEYE شباهت زیادی دارد توانایی اسکن ۳۶۰ درجه را به این هواپیما اعطا می نماید، برد رادار این هواپیمای پیش اخطار چینی نیز چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر می باشد.
هرچند شباهت های زیادی میان این هواپیمای چینی و Ericsson PS-۸۹۰ Erieye سوئدی وجود دارد، اما این امر که فناوری آن از سوئد به دست آمده قطعی نیست لیکن بخاطر در دسترس بودن چنین فناوری هایی در بازار تسلیحات این امر دور از ذهن نیز نمی باشد. در صورتی که چینی ها از فناوری سوئدی در ساخت این هواپیما استفاده کرده باشند، به احتمال زیاد امکان اسکن سطح و تعیین موقعیت اهداف سطحی نیز در این هواپیما وجود خواهد داشت.
با وجود اینکه در چهارم ژوئن ۲۰۰۶ یکی از نمونه های آزمایشی KJ-۲۰۰ دچار سانحه شد و سقوط کرد، لیکن پروازهای آزمایشی این پرنده چینی همچنان ادامه دارد، هرچند هنوز زمان دقیق ورود به خدمت این پرنده چینی مشخص نیست لیکن چینی ها اولا بخاطر دارا بودن مرز های گسترده و دوما قیمت نسبتا کم KJ-۲۰۰ نسبت به KJ-۲۰۰۰ (نمونه مونتاژ شده در چین A-۵۰I) علاقه زیادی به ورود به خدمت هرچه سریعتر KJ-۲۰۰ دارند.
گفتنی است که KJ-۲۰۰ برپایه هواپیمای ترابری Y-۸ (نمونه چینی An-۱۲) ساخته شده است، لیکن در طی مراحل طراحی دستخوش تغییرات زیادی شده از جمله کاکپیت سه نفره آن به دو نفره تبدیل شده، قسمت شیشه ای دماغه آن حذف گردیده و با یک پوشش فلزی که در آن سیستم های راداری جای دارد جایگزین شده است، بجای موتور های روسی از چهار موتور توربوپراپ پرات اند ویتنی کانادا PW۱۵۰B با ملخ شش تیغه ای Dodi R-۴۰۸ انگلیسی استفاده شده است، وزن برخواست و برد آن افزایش یافته و همچنین در نوک بال ها و نوک سکان عمودی غلاف هایی نصب شده است.
منبع : کلوب


همچنین مشاهده کنید