جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین D و دردهای مزمن در زنان


ویتامین D و دردهای مزمن در زنان
دردهای مزمن یکی از مشکلاتی است که اکثر زنان به آن مبتلا هستند و علت آن بخوبی مشخص نیست.
بنابر تحقیقات اخیر، محققان به ارتباط بین کمبود ویتامین D و درد در زنان پی برده اند.
در مطالعات قبلی بیشتر برمسائل روانی زنان تأکید شده بود و علت دردها را ناشی از افسردگی فرض می کردند، این در حالی بود که بهبود چندانی در میزان درد زنان حاصل نمی شد.
اخیراً مطالعه ای روی بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ زن انجام گرفت که در آن به بررسی میزان ویتامین D موجود در جریان خون زنان پرداخته شد.
طبق نتایج این تحقیق هر اندازه میزان ویتامین D بیشتر بود، میزان درد در افراد کاهش پیدا می کرد.
اگر چه دلیل این امر دقیقاً مشخص نیست اما محققان احتمال می دهند که این امر ناشی از نقش ویتامین D در تنظیم سطح استروژن باشد که ممکن است بطور غیرمستقیم براحساس درد تأثیرگذار باشد.
همچنین محققان دریافته اند که ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی وجود دارد.
مطابق با آمار، احتمال ابتلا به این بیماری ها در زنان مسن در مقایسه با سایر زنان بیشتر است.
از منابع غنی از ویتامین D، می توان به انواع ماهی، تخم مرغ و مارگارین اشاره کرد.
ویتامین D، ویتامین قابل حل در چربی است که برای دریافت آن بطور طبیعی فرد باید روزانه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد.
علاوه بر این، در میان انواع ماهی های چرب، ماهی سالمون منبع غنی از ویتامین D است. ورزش، کاهش وزن و بهره گیری از رژیم غذایی صحیح در کاهش دردهای مزمن مؤثر است.
نوشیدن روزانه یک لیوان شیر یا آب پرتقال حاوی ۱۰۰ واحد ویتامین D است. میزان ویتامین D روزانه مورد نیاز برای افراد مختلف، ۲۰۰ تا ۶۰۰ واحد در روز، توصیه می شود.
مصرف ۹۰ گرم ماهی سالمون در روز حاوی ۴۲۵ واحد ویتامین D، ۹۰ گرم ماهی ساردین حاوی ۲۲۵ واحد ویتامین D و یک قاشق روغن ماهی حاوی ۱۳۶۰ واحد ویتامین D است. دانشمندان معتقدند: سبک زندگی، عوامل اجتماعی، میزان فعالیت جسمی و استعمال دخانیات از جمله عواملی است که در عدم جذب ویتامین D و افزایش احتمال ابتلا به دردهای مزمن نقش مهمی دارد.
از طرف دیگر، حفظ سیستم ایمنی و سلامتی سیستم عصبی، تنظیم قندخون و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و پارکینسون، کنترل فشار خون و پیشگیری از ابتلا به روماتیسم مفصلی از دیگر عواملی است که ویتامین D در آنها نقش دارد.
مصرف بیش از اندازه این ویتامین ممکن است در بدن مسمومیت ایجاد کند، از علائم مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین D می توان حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تکرر ادرار و ابتلا به دردهای مفصلی اشاره کرد.
میزان بالای کلسیم در خون نیز در جذب این ویتامین اختلال ایجاد می کند.

[بهار نجفی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید