جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بانک ها هم رنگی شدند


به ۲۹ دی روز هوای پاك نزدیك می شویم. دلتان را خوش نكنید، در این روز هم قطعا مثل روزهای پردود گذشته خبری از هوای پاك نخواهد بود و آسمان تهران همچنان خاكستری خواهد ماند. خیلی هم عجیب نیست، چون اصلا ۲۹ دی به این دلیل روز هوای پاك نام گرفته كه به طور متوسط آلوده ترین روز سال است، هرچند كه تلاش ها جهت كاهش آلودگی هوای تهران بسیار است. حتی در این میان بانك ها هم بیكار ننشسته اند. حتما در خبرها درباره بانك سبز چیزهایی شنیده اید؛ بانك هایی كه فعالیت هایی هرچند ناچیز جهت كاهش آلودگی هوای تهران انجام داده اند. هرچه باشد اجتماع همین ناچیزهاست كه بالاخره كار را به سرانجام می رساند؛ بانك هایی كه پول را تنها هدف اول و آخر نمی دانند.
ولی چطور بانك ها می توانند در كاهش آلودگی هوا نقش داشته باشند؟قطعا می دانید كه بزرگترین عامل آلودگی هوای تهران و دیگر كلانشهرها ۷ شهر آلوده، تردد خودروهای بیشماری است كه هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود. روزانه حدود ۱۲۰۰ خودرو تنها در شهر تهران شماره گذاری می شود تا تردد را سخت تر و سخت تر و ترافیك را سنگین تر و سنگین تر كنند و شهروندانی كه استفاده از خودروی شخصی را بر ناوگان های حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند و به صورت تك سرنشین روانه خیابان می شوند. خب تقصیر هم ندارند، با این وضع اسفبار اتوبوس ها، مترو و مینی بوس ها هم كه دیگر غوز بالاغوز شده اند، خودشان به تنهایی سهم بزرگی در آلودگی ناشی از تردد خودروها به گردن دارند.
حالا چه ربطی دارد به بانك ها؟ مساله این است كه خیلی از این ترددها به منظور انجام امور بانكی است؛ امور بانكی كه شاید از راه دور هم قابل انجام باشد، اما نیاز به تجهیزات و متخصصانی دارد كه خب قطعا هزینه هایی هم در بر خواهد داشت و خب طبیعی است كه تمام بانك ها هم حاضر به صرف چنین هزینه هایی نباشند، اما زمانه، زمانه تكنولوژی و پیشرفت است و مردم روز به روز راحت طلب تر می شوند. پس به نفع خود بانك هاست كه با اجرای ترفندهایی، لزوم مراجعه مستقیم مشتریان به شعب بانك ها را كاهش دهند. با این كار علاوه بر مشاركت در طرح كاهش آلودگی هوای تهران، جلب مشتری هم خواهند كرد. بانك سپه، بانك رفاه و بانك توسعه صادرات از جمله بانك های پیشرویی هستند كه در این باره اقدام كرده و با استفاده از سیستم های مختلف مثل عابربانك، تلفن بانك، تعدد شعب و ... دست به كار شده اند. كاهش مراجعه مستقیم به بانك ها و در نتیجه كاهش تردد خودروهایی كه به منظور انجام امور بانكی روانه خیابان می شوند، گام موثری در كاهش آلودگی هوای تهران شاید به صورت غیر مستقیم است.
در خصوص ارایه خدمات غیر ضروری بانك ها به مشتریان، در راستای كاهش مراجعه و تردد روزانه و در نتیجه كاهش ترافیك شهری و در پی آن كاهش آلودگی هوای تهران، بانك سپه در سویه های متعدد و متفاوت گام های موثری برداشته. علاوه بر خدماتی كه در بالا اشاره شد، افتتاح حساب جاری طلایی از دیگر اقدامات این بانك است. استفاده از عابربانك برای واریز وجوه قبض های تلفن و برق، تبدیل تمامی حساب های كوتاه مدت دفترچه ای به كارت، امكان انتقال وجوه حساب های جاری طلایی از طریق تلفن همراه و حذف هزینه صدور كارت جهت گسترش فرهنگ استفاده از كارت از دیگر اقدامات بانك سپه به شمار می آید.طرح جالب بانك رفاه در زمینه كاهش آلودگی هوای تهران، ارایه خدمات بانكی توسط بانكی ها در محل های كار و منازل از نزدیك ترین شعب است. برقراری حساب های پس انداز و جاری همراه كه امكان انجام عملیات بانكی در نزدیك ترین شعبه را به مشتری می دهد، انجام امور فروش كارت خرید كتاب از نمایشگاه بین المللی كتاب در تمامی شعب، ارایه تسهیلات به متقاضیان تاكسی سمند گازسوز كه از سوی سازمان تاكسیرانی معرفی می شوند، استفاده از تلفنبانك و ایجاد سامانه اطلاع رسانی مكتوب و پست صوتی بانك رفاه كه مشتری با دسترسی به این سامانه علاوه بر انتقال نظرات و مسایل كاری خود به مسوولان بانك می تواند از تمامی خدمات مطلع شده و در صورت نیاز آنها را به صورت مكتوب در اختیار بگیرد، تمام اینها كه گفتیم خدماتی است كه از سوی این بانك برای مشاركت در كاهش آلودگی هوای تهران انجام شده است.اگر همه ارگان ها و سازمان ها كمی دلسوزی به خرج دهند و خود را در كاهش آلودگی هوای تهران به گونه ای سهیم كنند، شاید رویای آسمان آبی به حقیقت نزدیك شود.بانك توسعه صادرات ایران هم خوشبختانه از این دست است و خدمات خود را برای شركت در طرح بزرگ كاهش آلودگی هوای تهران چنین دسته بندی می كند. برای كاهش مراجعات مستقیم مشتریان به شعب بانكی، ۴ سیستم در حال خدمات رسانی است. اینترنت با كاربری مشاهده آخرین اطلاعات سهام در بورس تهران و خرید و فروش سهام، پرداخت قبوض خدمات شهری آب، گاز، برق، تلفن و ...، ارایه اطلاعات حساب مشتریان و ارسال و اعلام آخرین تغییرات حساب از طریق اینترنت - تلفن همراه كه علاوه بر كاربری های بالا امكان خرید از فروشگاه ها و مراكز خرید، انتقال وجوه بین حساب ها، تقاضای دسته چك، صدور چك و گزارش چك های صادره، ارسال و اعلام آخرین تغییرات حساب از طریق SMS و اعلام روزانه نرخ ارز را به مشتری می دهد - خدمات كارت بانك هم كارت اعتباری ارزی و هم كارت بانك توسعه عضو شتاب و امكان استفاده از تلفنبانك و فكسبانك. ارایه خدمات اینچنینی شاید برای خیلی از مراكز و ارگان هایی كه مردم روزانه برای انجام امور مجبور به مراجعه به آنها هستند مقدور باشد، ولی انگار مشغله های كاری اجازه فكر كردن مدیران آنها را به این قبیل مسایل شیك نمی دهد، ولی فراموش نكنیم كه ثانیه های عمرمان همین طور بیهوده در ترافیك و صف های متعدد سپری می شود؛ ثانیه هایی كه در هوای آلوده تهران شتاب می گیرد و نفس هایمان را به شماره می اندازد. تا كی می توانیم در این شهر دودگرفته نفس بكشیم و با ادامه روند كنونی تا كی حیات در تهران جاری خواهد بود...؟
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید