جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حمایت گسترده مردمی؛ برگ برنده سید حسن نصرالله


حمایت گسترده مردمی؛ برگ برنده سید حسن نصرالله
استعفای پنج وزیر ائتلاف شیعیان لبنان از كابینه این كشور و پس از آن كنار كشیدن یك وزیر دیگر و تاكید شدید امیل لحود، رئیس جمهوری لبنان بر بی اعتباری كابینه و دولت كنونی، فواد سنیوره نخست وزیر را در تنگنای خاصی قرار داده و سران گروه معروف به « ۸ مارس » كه منتقدان دولت به حساب می آیند، دولت سنیوره را فاقد مشروعیت و وجاهت قانونی اعلام كرده اند.
در همین خصوص میشل عون، رییس حزب آزاد ملی نیز خواستار استعفای سه وزیر دیگر كه جزو سهمیه رئیس جمهوری در تركیب دولت هستند، شده تا زمینه سقوط دولت فراهم شود.سران گروه ۸ مارس دولت كنونی را دولت فراگیر و شامل همه لبنانی ها ندانسته وخواهان تشكیل دولت وحدت ملی هستند.
طراد حماده، وزیر كار و محمد فنیش، وزیر نیرو از اعضای حزب الله و فوزی صلوخ، وزیر امور خارجه، محمدخلیفه، وزیر بهداشت و درمان و طلال الساحلی، وزیر كشاورزی از اعضای جنبش شیعه امل، پنج وزیر ائتلاف شیعیان این كشور در كابینه ۲۴ نفره دولت لبنان بودند كه از ادامه حضور در دولت سنیوره استعفا كردند.
این اقدام نتیجه اصرار سران گروه «۱۴ مارس» بر مطرح شدن موضوع دادگاه بین المللی محاكمه عاملان ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق این كشور بود.با اقدام وزرای حزب الله و امل در خروج از كابینه، لبنان وارد مرحله جدیدی از اختلافات سیاسی خود شد.نیاز به تشكیل یك دولت وحدت ملی زمانی احساس شد كه قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای و احزاب وابسته داخلی لبنان تلاش كردند تا با ایجاد اختلاف میان طوایف مختلف لبنان دستاورد ایستادگی ۳۳ روزه ملت لبنان در برابر رژیم اسراییل را از میان ببرند؛ اما اجتماع میلیونی مردم لبنان درجشن پیروزی حزب الله در جنوب بیروت (جمعه ۳۱ شهریور) در واقع یك رفراندوم ملی برای بقای مقاومت اسلامی به عنوان تنها نیروی باز دارنده به شمار آمد.
حزب الله حمایت اكثریت قاطع مردم لبنان را با خود دارد و تجمع ۵/۱ میلیون نفری از جمعیت سه میلیونی لبنان در جریان مراسم جشن پیروزی در «ضاحیه» این را به عیان مشخص كرد. حزب الله اگر بخواهد دست به اقدام بزند كافی است كه همین جمعیت را به عدم همكاری با دولت دعوت كند آنگاه در كمتر از یكی- دو هفته دولت فرو می پاشد.گروه حاكم ۱۴ مارس به خوبی می داند كه با تشكیل دولت وحدت ملی و حضور قوی جریان مخالف در تركیب كابینه نمی تواند به تحقق اهداف و برنامه های خود از جمله تعیین رئیس جمهوری كاملا همسو با خود در دوره پس از امیل لحود، خلع سلاح حزب الله و مقاومت، و تشكیل دادگاه بین المللی با اختیارات وسیع فراملی در پرونده ترور رفیق حریری خوش بین باشد.
از سوی دیگر موافقت با این درخواست توسط جریان ۱۴ مارس می تواند پیروزی سیاسی بزرگ دیگری را برای حزب الله رقم زده و این حزب را بیش از پیش قدرتمند سازد.حمایت ها و پشتیبانی های قوی خارجی از هیئت حاكمه لبنان و حفظ دولت فواد سنیوره در برابر جناح رقیب اكنون به فصل مشترك برنامه سیاسی آمریكا، فرانسه، عربستان سعودی و دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. این كشورها می كوشند با توسل به ابزارهای مختلف از جمله كمك های كلان اقتصادی و مالیه به دولت لبنان ، مانع قدرتمندتر شدن جریان مخالف دولت گردند. لذا طبیعی است كه به مخالفت با تشكیل دولت وحدت ملی برخیزند.
در پی فشارهای حزب الله و نیروهای موسوم به ۸ مارس، رهبران رقیب لبنانی هفته گذشته اولین دور گفت وگوهای خود را درخصوص درخواست های حزب الله برای تشكیل دولت وحدت ملی به منظور حذف بحرانی كه می تواند آشوب ها در این كشور را پس از گذشت سه ماه از جنگ اسراییل به وجود آورد، آغاز كردند.
رهبران اكثریت ضد سوری ( ۱۴ مارس)، نمایندگان حامی سوریه، حزب الله لبنان و متحدانشان در ساختمان پارلمان در مركز بیروت به منظور انجام مشورت های ملی كه چهار دور به طول انجامید، گردهم آمدند؛ اما از همان جلسه اول مشخص بود كه امید دستیابی به یك توافق بسیار كمرنگ است.حزب الله، به گروه ۱۴ مارس تا اواسط ماه نوامبر فرصت داده تا با تشكیل یك دولت وحدت موافقت كند یا اینكه با اعتراضات خیابانی برای برگزاری انتخابات جدید روبرو می شوند.اگر چه حزب الله لبنان دولتی متشكل از نمایندگان بیشتر احزاب مخالف را خواستار شده است اما رهبران گروه ۱۴ مارس اعلام كرده اند كه در نظر دارند نمایندگی میشل عون، رهبرمارونی ها و متحد حزب الله و مخالف دولت را در دولت سنیوره مورد بررسی قرار دهند؛ اما با تشكیل یك دولت جدید و ارایه یك سوم از كرسی های كابینه سنیوره به مخالفانشان مخالفند، چرا كه چنین اقدامی می تواند تصمیمات در دولت لبنان را مسدود كند یا با استعفای آنها دولت سقوط كند.
احزاب و تشكل های معروف به گروه ۸ مارس خواهان اختصاص یك سوم پست های وزارتی در دولت لبنان هستند تا دولت وحدت ملی را محقق شده بدانند.پاسخ منفی میشل عون رهبر حزب مسیحی آزاد ملی- كه معرف حدود ۶۰ درصد از مسیحیان لبنان است- به درخواست آمریكا برای فاصله گرفتن از حزب الله لبنان و كناره گیری امین جمیل رهبر حزب كتائب- و در واقع رهبر مسیحی های مارونی لبنان- از گروه ۱۴ مارس و همچنین تعدیل مواضع فرانسوی ها كه مهمترین حامیان خارجی مسیحیان لبنان به حساب می آیند در پی همراهی گروه های مسیحی- و سه چهره شاخص آن عون، جمیل و لحود- با حزب الله لبنان، و ایجاد شكاف در مواضع فرانسه- آمریكا نسبت به لبنان از مهمترین وقایعی بوده اند كه اوضاع لبنان را هرچه بیشتر به نفع حزب الله تغییر داده اند.
این اتفاقات در حالی رخ داده كه سعدالدین حریری و فواد سنیوره نتوانستند محمدرشید قبانی، رهبر جمعیت علمای اسلامی لبنان و مفتی اهل سنت این كشور را به مخالفت با حزب الله ترغیب كنند. وی حتی حمایت از حزب الله را شرعاً لازم شمرده است.از سوی دیگر میشل عون، از رهبران سیاسی مسیحی لبنان كه برخی گروه های لبنانی به دنبال ایجاد اختلاف میان او و حزب الله بودند، با حضور در تلویزیون المنار ضمن تاكید بر ادامه ائتلاف با حزب الله، دولت را به تظاهرات مردمی تهدید كرد.وی خلع سلاح حزب الله لبنان را تنها از طریق ایجاد اعتماد میان گروه های لبنانی و پایان دادن به نگرانی های موجود ممكن دانسته است. در نتیجه وی معتقد است كه ابتدا باید به نگرانی های موجود پایان داده شود و اعتماد میان گروه ها برقرار گردد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید