جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۳سال جنگ سرد کره شمالی


۱۳سال جنگ سرد کره شمالی
● ۱۹۹۴
در ماه اكتبر، دولت آمریكا به ریاست جمهوری بیل كلینتون توافقی را با كره شمالی در ژنو پس از دو سال مذاكره امضا كرد. در نتیجه كره شمالی می پذیرد كه برنامه هسته ای خود را كنار بگذارد. در عوض آمریكا، كره جنوبی و ژاپن دو راكتور آب سبك در اختیار پیونگ یانگ قرار خواهند داد.
● ۱۹۹۸
۳۱ آگوست، كره شمالی تصدیق می كند كه موشك حامل اولین ماهواره اش را پرتاب كرده است. گزارش های متعدد نشان می دهند كه یك موشك تائپودونگ I از فراز جزیره اصلی مجمع الجزایر ژاپن (هونشو) عبور كرده و به دریا سقوط كرده است.
● ۲۰۰۲
در اكتبر فرستاده وزارت خارجه آمریكا، جیمز نلی، مداركی را ارایه می دهد كه به گفته واشنگتن تایید می كنند پیونگ یانگ مخفیانه در حال توسعه یك برنامه غنی سازی اورانیوم است. كره شمالی پاسخ می دهد كه حق دارد سلاح های هسته ای در اختیار داشته باشد.در دسامبر، پیونگ یانگ تایید می كند كه در نظر دارد دوباره راكتور یونگ بیون را راه اندازی كند و دستگاه های امنیتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را در این نیروگاه غیرفعال كند. همچنین بازرسان آژانس را اخراج می كند.
● ۲۰۰۳
در ژانویه، كره شمالی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان ، پی، تی) را ترك می كند. در ماه آگوست اولین دور مذاكرات شش جانبه در پكن آغاز می شود، پیونگ یانگ تهدید می كند كه اقدام به آزمایش یك بمب اتمی و یك موشك بالستیك جدید خواهد كرد. در ماه اكتبر، كره شمالی می گوید كه توانایی خود را در زمینه غنی سازی اورانیوم افزایش داده است.
‌● ۲۰۰۴
در ژانویه، كره شمالی یك هیات رسمی ایالات متحده از جمله یك كارشناس هسته ای از راكتور یونگ بیون بازدید می كند. در فوریه، پدر بمب هسته ای پاكستان عبدالقادر خانف می پذیرد كه فناوری غنی سازی را در اختیار چند كشور از جمله كره شمالی، لیبی قرار داده است. پیونگ یانگ می گوید كه اعتراف عبدالقادر خان نادرست است. در ماه ژوئن سومین دور تماسها برگزار می شود. ایالات متحده كمك های نفتی و تضمین های امنیتی را برای پیونگ یانگ پیشنهاد می كند در صورتی كه این كشور برنامه هسته ای خود را كنار گذارد. دور دوم مذاكرات شش جانبه در پكن آغاز می شود.
● ۲۰۰۵
در فوریه پیونگ یانگ برای اولین بار اعلام می كند كه سلاح هسته ای در اختیار دارد و اضافه می كند كه مذاكرات را ترك می كند. در دسامبر در چارچوب مذاكرات شش جانبه، كره شمالی متعهد می شود كه برنامه هسته ای خود را در ازای كمك، تضمین امنیتی و همكاری دیپلماتیك رها كند. در ماه نوابر پنجمین دور گفتگوها بدون هیچ پیشرفتی در پكن رها می شود. كره شمالی بعد از آن به طرح آمریكا برای آسیب زدن به سرمایه های بین المللی این كشور اعتراض می كند.
● ۲۰۰۶
در جولای هفت آزمایش پرتاب موشك از ساحل شرقی اش انجام می دهد، از جمله آزمایش موشك دور برد تائپودونگ - ۲ در اكتبر- پیونگ یانگ اولین ساخته هسته ای خود را منفجر می كند.
● ۲۰۰۷
۸ فوریه نشست بین المللی درباره كره شمالی در پكن آغاز می شود. ۱۳ فوریه كره شمالی متعهد می شود كه برنامه هسته ای خود را كنار بگذارد. راكتور هسته ای اصلی خود را در ازای كمك در زمینه تامین انرژی غیرفعال كند. این توافق در پكن با حضور نمایندگان دو كره، ایالات متحده، روسیه، ژاپن و چین حاصل شد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید