جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اصولگرایی گفتمان پیروز


اصولگرایی گفتمان پیروز
میزان مشاركت و جهت گیری آرای مردم در انتخابات ۲۴ آذر به گونه ای رقم خورد كه برخی تحلیل گران سیاسی از آن به عنوان«روز بلوغ سیاسی مردم و انقلاب اسلامی ایران» نام بردند. درحالی كه اگر بخواهیم واژگان دقیق تری برای به تصویر كشیدن این روز پرشكوه انتخاب نمائیم باید از آن به عنوان«روز پختگی و كمال» مردم ایران یاد نمائیم، روزی كه رهبر معظم انقلاب در تجلیل از آن حماسه بزرگ به عنوان روز بیداری، خودباوری، نمایش مقتدرانه و حضور هوشیارانه ملت ایران نام بردند.
میزان مشاركت و جهت گیری آرای مردم در انتخابات ۲۴ آذر به گونه ای رقم خورد كه برخی تحلیل گران سیاسی از آن به عنوان«روز بلوغ سیاسی مردم و انقلاب اسلامی ایران» نام بردند. درحالی كه اگر بخواهیم واژگان دقیق تری برای به تصویر كشیدن این روز پرشكوه انتخاب نمائیم باید از آن به عنوان«روز پختگی و كمال» مردم ایران یاد نمائیم، روزی كه رهبر معظم انقلاب در تجلیل از آن حماسه بزرگ به عنوان روز بیداری، خودباوری، نمایش مقتدرانه و حضور هوشیارانه ملت ایران نام بردند.
مشاركت ۶۷ درصدی مردم در این انتخابات باعث گردید تا بدخواهان نظام هم علیر غم میل باطنی از آن به عنون روز پیروزی آرمان های نظام اسلامی ایران نام ببرند. ترجیع بند تمامی تفسیر هایی كه شبكه های خبری رویترز، سی. ان. ان، آسوشیتدپرس، دویچه وله، الجزیره، العربیه و بی.بی. سی از حضور ۳۰ میلیونی مردم در پای صندوق های رأی داشتند، اعتراف به وفاداری ملت ایران به آرمان های انقلاب اسلامی ایران بود.
در عصر روز ۲۴ آذر و درحالی كه صفوف متراكم رأی دهندگان تهرانی، اعجاب خبرنگار شبكه تلویزیونی سی.ان.ان را برانگیخته بود، این خبرنگار آمریكایی در تحلیلی از اوضاع كنونی ایران گفت: «درایران برخلاف برخی تفسیر ها و باورهای غلط، كشوری است با ثبات كه حرف خود را از زبان ملت خود می گوید. در این كشور اگر رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر خارجه و امامان جمعه سخنی را بر زبان می آورند در واقع ترجمان خواسته ها و مطالبات مردم این كشور است.»
● دستاوردهای ۲۴ آذر
برجسته ترین دستاورد ۲۴ آذر را باید افزایش مشاركت غرورانگیز مردم در صحنه انتخابات دانست. انتخاباتی كه بار دیگر ضریب امنیت ملی وهمبستگی و انسجام ملت ایران را به نمایش گذاشت. در انتخابات ۲۴ آذر امسال، میزان مشاركت مردم در انتخابات خبرگان از ۳/۶۴ درصد سال ۷۷۳۱ به ۲۶ درصد در سال جاری رسید. همچنین میزان مشاركت ۲/۴۹ درصدی انتخابات شوراها در سال ۸۱ به ۶۶ درصد در ۲۴ آذر رسید كه این میزان مشاركت حتی در كشورهایی كه خود را مهد دمكراسی می نامند، بی سابقه و حیرت انگیز است. كافی است نیم نگاهی به آخرین انتخابات برگزار شده در ایالات متحده آمریكا یعنی انتخابات پارلمان و سنا داشته باشیم كه میزان مشاركت مردم نتوانست از مرز ۲۵ درصد عبور نماید.
دومین ویژگی انتخابات ۲۴ آذر را باید سلامت آن دانست. در انتخابات ۲۴ آذر، این مردم بودند كه به صورت واقعی نامزدهای خود را برگزیدند نه خواست و اراده مجریان انتخابات. در انتخابات خبرگان، رقیب اصلی رئیس جمهور در انتخابات نهم ریاست جمهوری با اختلاف رأی ۶۰۰ هزار نفری نسبت به نفر دوم لیست تهران، بر صدر انتخاب شدگان خبرگان تكیه می زند. در انتخابات شورای شهر تهران هم، از لیست مورد حمایت مسوولان ستادهای انتخاباتی دكتر احمدی نژاد، تنها دو نفر موفق به ورود به شورای شهر می شوند و این در حالی است كه در دومین دوره شورای شهر تهران، تمام ۱۵ نفری كه دكتر احمدی نژاد در آن زمان به عنوان مسئول كمیته انتخابات شورای هماهنگی نیروهای انقلاب برگزیده بود، موفق به ورود به شورای شهر شده بودند. در این انتخابات خواهر رئیس جمهور كه درصدر فهرست انتخاباتی رایحه خوش خدمت قرار داشت رتبه هشتم و دیگر كاندیدای این فهرست یعنی خسرو دانشجو در ردیف چهاردهم جای می گیردو این نشان می دهد كه دولت به عنوان مجری انتخابات، امانت دار رأی مردم بوده است. همچنین در انتخابات میاندوره ای مجلس در حوزه انتخابیه تهران، سهیلا جلودارزاده كاندیدای جبهه دوم خرداد با اختلاف ۷ هزار رأی بر رقیب خود اسدالله بادامچیان كه از سوی برخی تشكل های اصولگرا حمایت می شد، پیروز گردید و این در حالی اتفاق افتاد كه احزاب وجریانهای سیاسی به این امر واقف هستند كه در انتخابات گسترده ای كه بیش از ۳ هزار صندوق در آن وجود دارد، جا به جا كردن چند هزار برگه رأی توسط مجریانی كه امانتدار رأی مردم نباشند، چه كار ساده و آسانی است.
● جهت گیری آرای مردم
یكی دیگر از مهمترین ویژگی های انتخابات ۲۴ آذر را باید درجهت گیری آرای مردم دانست. شبكه تلویزیونی بی.بی.سی. در اولین واكنش نسبت به تركیب شورای شهر تهران گفت: «از جامعه ایران باید به عنوان جامعه ای رمز آلود وناشناخته نام برد. پیش بینی تمامی كارشناسان سیاسی این بود در صورتی كه میزان مشاركت از مرز ۵۰ درصد بالاتر برود، شانس پیروزی اصلاح طلبان بیشتر خواهد شد و همه در این انتخابات چشم به آرای خاموش و خاكستری دوخته بودند در حالی كه نتیجه مشاركت ۶۷ درصدی هم پیروزی اصولگرایان بود.»
تفسیر بی.بی.سی در حالی منتشر گردید كه چند هفته پیش از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی، چهر ه های دوم خردادی همچون عطریانفر، رمضان زاده، محمدرضا خاتمی، مصطفی معین، مصطفی تاج زاده، مرعشی و موسوی لاری به صراحت اعلام كرده بودند كه ما چشم به مشاركت بالای ۵۰ درصد و به صحنه آمدن آرای خاموش داریم. شاید از این روی بود كه رسانه های بیگانه در انتخابات ۲۴ آذر، در چرخشی تأمل برانگیز سخن از تحریم انتخابات به میان نیاوردند و آنها هم به این تحلیل رسیده بودند كه هر چه مشاركت مردم در انتخابات بیشتر باشد، شانس پیروزی اصلاح طلبان بیشتر خواهد بود، از این روی از حضور مردم به عنوان «باطل السحر»نام می بردند، درحالیكه تحلیل آرای مردم نشان می دهد با ۵/۳ برابر شدن میزان مشاركت در سومین دوره انتخابات شوراها، میزان آرای نفر اول اصولگرایان و اصلاح طلبان هم ۳ برابر شده است. در دومین دوره شوراهای شهر تهران، حدود ۰۶۵ هزار نفر در انتخابات شركت كردند كه مهدی چمران در آن انتخابات حدود ۲۰۰ هزار و مصطفی تاج زاده ۶۵ هزار رای را به خود اختصاص داد. در انتخابات سومین دوره شوراها كه میزان مشاركت مردم تهران ۵/۳ برابر شده و به یك میلیون و نهصد و پنجاه هزار نفر رسید، میزان آرای چمران و معصومه ابتكار هم حدوداً ۳ برابر گردید و این در حالی است كه اگر اصولگرایان به ائتلاف می رسیدند، یقیناً آرای چمران از مرز كنونی فراتر رفته و بیانگر این مهم بود كه اصلاح طلبان نباید دل در كمند آرای خاموش داشته باشند.
از زاویه ای دیگر می توان میزان مقبولیت اصلاح طلبان را نسبت به انتخابات نهم ریاست جمهوری چنین ارزیابی كرد كه مجموع آرای كروبی، معین و مهرعلیزاده كه ۵۳ درصد آرای مردم را تشكیل می داد، در انتخابات شوراهای شهر تهران به رقم ۱۵ درصد رسید و این نشان می دهد كه از میزان مقبولیت اصلاح طلبان به میزان چشمگیری كاسته شده است. به عبارتی دیگر، نتیجه انتخابات ۲۴ آذر نشان داد كه اصولگرایی به عنوان یك استراتژی پایدار، به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده و كشور در مسیر اصولگرایی با گام های بلند و بی بازگشت در حال پیمودن مسیر تعالی خود می باشد و اگر در تعابیر سیاسی از رقیب بودن اصلاح طلبان سخنی به میان می آید بی اندكی تسامح می توان آن را پذیرفت اما رویكرد غالب مردم نشان داده كه اصلاح طلبی به معنای تجدید نظر طلبی به هیچ وجه نمی تواند رقیب اصولگرایی باشد واگر اصلاحات بخواهد در مسیر واقعی خود حركت نماید چاره ای جزآن نخواهد داشت كه در بستر اصولگرایی به اجرا در آید.
● میدان مانور ژنرال های سیاسی
انتخابات سومین دوره شوراها نشان داد كه مردم ایران اقبال بیشتری به چهره ها تا احزاب وگروهها دارند. در انتخابات نهم ریاست جمهوری هم این مدعا ثابت شد و كاندیدایی بر منصب ریاست جمهوری تكیه زد كه از سوی هیچ حزب و جریان سیاسی حمایت نمی گردید. شاید همین تجربه و درك رفتار سیاسی مردم بود كه پیش از انتخابات ۲۴ آذر، گروههای وابسته به جبهه دوم خرداد، ژنرال های سیاسی خود یعنی كروبی و خاتمی را به میدان آوردند اگرچه دراین میان سعی می كردند با قرار دادن تصویر هاشمی رفسنجانی در كنار كروبی و خاتمی، وزن جبهه خود را بالاتر ببرند. نكته قابل تأمل در تبلیغات انتخاباتی گروههای جبهه دوم خرداد این بود كه در روزنامه ها و سخنرانی های انتخاباتی خود، هزینه بسیاری از نام هاشمی رفسنجانی می كردند وسعی داشتند كه به جای عنوان «جبهه دوم خرداد» از عنوان «اصلاح طلبان» استفاده نمایند چرا كه نام جبهه دوم خرداد، هاشمی را از این گروهها جدا خواهد كرد، جبهه ای كه در ماههای اول به قدرت رسیدن، پیكان تیز خود را به سوی هاشمی نشانه رفته و به تعابیری همچون عالیجناب سرخپوش وی را متهم به مشاركت در قتل های زنجیره ای، به زنجیر كشیدن روزنامه نگاران و مخالفان نظام و فراگیر نمودن استبداد می نمودند.
در انتخابات خبرگان وشورای شهر تهران هم دقیقاً چهره ها رأی آوردند. نفرات اول خبرگان تهران و اكثر قریب به اتفاق استان ها را ملاحظه نمائید. در تهران آقایان هاشمی رفسنجانی، امامی كاشانی، مشكینی، یزدی، جنتی و مصباح یزدی درصدر قرارمی گیرند و در شوراها نیز چهر ه های شناخته شده ای چون مهدی چمران، مرتضی طلایی، عباس شیبانی، رسول خادم، هادی ساعی، علیرضا دبیر، پروین احمدی نژاد، معصومه ابتكار، احمد مسجد جامعی و محمد علی نجفی در لیست ۱۵ نفره قرار می گیرند. اگر قرار بود مردم به لیست احزاب و گروهها رأی بدهند باید ۱۵ نفر اول، از یك حزب و گروه بودند و چرا باید بین نفر اول لیست اصلاح طلبان با نفر آخر آنان بیش از ۱۵۰ هزار رأی فاصله باشد؟ و یا بین نفر اول لیست اصولگرایان اصلاح طلب با نفر پانزدهم بیش از ۴۵۰ هزار رأی فاصله باشد؟ اگر مردم لیستی و حزبی رأی می دادند چرا باید كاندیدای مستقلی به نامه علیرضا دبیر رتبه هفتم انتخابات را به خود اختصاص دهد؟ حتی این نكته به صورت كم رنگ تری هم در انتخابات خبرگان تهران رقم خورد و آقایان قمی و مرعشی شوشتری كه در لیست جامعتین حضور نداشتند، آرای مردم استان تهران را به خود اختصاص داده و به مجلس خبرگان راه یافتند.● درس ها و عبرت های ۲۴ آذر
انتخابات ۲۴ آذر، با همه شكوه و اقتداری كه برای مردم ونظام به همراه داشت، حاوی درس ها وعبرت های بسیاری هم برای احزاب و گروههای سیاسی بود.
۱) این انتخابات نشان داد كه جریان های سیاسی كشور به درك درستی از مطالبات، رفتارها و رویكرد های مردم نرسیده اند. از این رو جریان هایی كه خود را پیروز مطلق میدان قلمداد می كردند و از امواج مردمی سخن می گفتند باید از این انتخابات درس بگیرند. چرا باید نفراتی از لیست آنان در ردیف های ۴۵ به بعد قرار گرفته باشد؟
۲) اگر توفیقی برای برخی چهر ه های جبهه دوم خرداد درانتخابات شوراها به وجود آمد، مطمئن باشید كه این اصولگرایان بودند كه آنان را پیروز كردند. اگر لیست ۳ گانه اصولگرایان در انتخابات شوراهای شهر تهران نبود، نفرات ۱۶ به بعد یقیناً از آن اصلاح طلبان بود.
۳) انتخابات ۲۴ آذر، بار دیگر وزن اصلاح طلبان را با همه چهره هایی كه به میدان آوردند وهزینه كردند نشان داد. علیرغم تمامی شعارها و برنامه هایی كه آنان در این انتخابات مطرح كردند، نتوانستند بیش از ۱۵ درصد آرای شركت كنندگان را به دست آورند.
۴) نتیجه انتخابات ۲۴ آذر نشان داد كه برخورداری از ظرفیت پیروزی، همسنگ بهره مندی از ظرفیت شكست است. برای همیشه نمی توان باد پیروزی را در بادبان خود انداخت و به پیش رفت. اگر قرار باشد دایره و سبد نیروهای اصولگرا روز به روز توسط گروههای جبهه اصولگرایی، محدو دتر و كوچك تر شود و تنازعات بی پایه سیاسی همچون خوره به پیكره نیروهای انقلاب خودی رسوخ نماید، هیچ تضمینی برای همراهی و همگامی مردم با آنان درانتخابات های فرارو نمی باشد.
۵) عبرت های انتخابات نهم ریاست جمهوری، باعث گردید تا در انتخابات اخیر كمتر نشانی از شعارهای ساختارشكن، خودمحوری، تنگ نظری، تخریب چهره ها و افراطی گری مشاهده شود. كافی است به سرلیست گروهها وجریان های سیاسی حاضر در انتخابات نگاهی داشته باشیم به عنوان نمونه در لیست اصلاح طلبان، چهره هایی چون مسجد جامعی، ابتكار و نجفی جایگزین مصطفی تاج زاده، حجاریان و عبد الله نوری می شوندو در دوران تبلیغات انتخاباتی كمتر خبری از چهره های افراطی آنان همچون رمضان زاده، عبدی، آرمین، مزروعی و ... می توان یافت. انتخابات شوراها به اصلاح طلبان گوشزد كرد كه باید یك تغییر جدی در استراتژی و گفتمان خود به وجود آورند ودیگر فصل سخن گفتن از آوردن دمكراسی بر سر سفره های مردم گذشته است. هنوز به نظر می رسد كه در برخی چهره های جبهه دوم خرداد، اراده كافی برای درس گرفتن از گذشته وجود ندارد.
۶) تركیب آرای مردم در این انتخابات نشان داد كه مردم به پختگی بیشتری در رأی دادن به افراد و چهره های سیاسی رسیده اند. اگر در انتخابات های پیشین افرادی همچون فائزه هاشمی و محمدرضا خاتمی به صرف انتساب به چهره ای سیاسی، نفرات اول و دوم شهرتهران می شدند، در این انتخابات فرد منتسب به رئیس جمهور در رتبه هشتم قرار می گیرد.
۷) نتایج انتخابات ۲۴ آذر، بر این نظریه هم خط بطلان كشید كه «مردم همیشه درصدد تغییر وضع موجود هستند.» پس از ناكامی اصلاح طلبان درانتخابات های گذشته،برخی تحلیل گران وابسته به جناح دوم خرداد، علت شكست خود را خسته شدن مردم از چهره های تكراری عنوان می كردند و مردم ایران را مردمی تنوع طلب می خواندند كه هر دوره به دنبال چهره ها و جریان های جدید سیاسی هستند. افراد برگزیده مردم در انتخابات خبرگان و نفرات برتر لیست شوراهای تهران نشان داد كه مردم در رأی دادن خود از بلوغ و پختگی قابل قبولی برخوردار می باشند.
۸) به جرأت می توان ادعا كرد كه یكی از دلایل مشاركت بالای مردم در انتخابات ۲۴ آذر، فضای نسبتاً سالم تبلیغاتی و اخلاق مداری و آرامش حاكم بر فضای رقابت های سیاسی بود. در این میان، تغییر نحوه تبلیغات مسئولان ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد كه درقالب لیست رایحه خوش خدمت وارد میدان رقابت شده بودند، از دیدگان هوشیار و نقاد مردم دور نماند. مردم خاطره تبلیغات كاغذ های كاهی، كارتن های بریده شده، جعبه های شیرینی و ماژیك هایی را در خاطره داشتند كه از احمدی نژاد چهره ای ساده زیست و مردمی تصویر كرده بود، اما در این دوره رنگ و بوی تبلیغات آنان متكی بر تابلوهای عظیم تبلیغاتی و پوسترهای تمام رنگی بنا نهاده شده بود. تبلیغاتی كه موجبات رویگردانی برخی افراد را از شعارها وگفتمان های آنان فراهم آورد.
۹) پررنگ شدن شعارهای دینی و استفاده از نمادهای انقلابی را در این دوره از انتخابات باید به فال نیك گرفت. سه روز مانده به برگزاری انتخابات، ۱۵ چهره اصلاح طلب به مرقد حضرت امام(ره) رفتند تا روز بعد در صفحه اول روزنامه های اصلاح طلب تصویر قاب گرفته شده كاندیداهای اصلاح طلب در پس زمینه بارگاه ملكوتی امام راحل به نمایش درآید.
۱۰) بیانیه ستاد رایحه خوش خدمت پس از اعلام نتایج انتخابات شورا، را نشان داد كه ظرفیت شكست و ناكامی آنان بیش از ظرفیت پیروزی آنهاست. پذیرش رأی مردم و تبریك به كاندیداهای پیروز نشان داد كه در جبهه اصولگرایی، هدف اول تمام احزاب وجریان های سیاسی باید رقابت برای خدمت به مردم باشد. در اینجا نباید از رفتارهای نسنجیده وخام چهره های اصلاح طلب هم غافل بود. آنهایی كه درصدد بودند به قول سید محمد خاتمی، شیرینی حضور مردم را با شبهات به كام مردم تلخ نمایند. این گروهها كه نشان دادند نه ظرفیت پیروزی و نه ظرفیت شكست را دارند، در اولین روز پس از انتخابات با ناشیگری هر چه تمام برای خود كف زدند و هورا كشیدند و با قیافه ای حق به جانب به وسط معركه آمدند تا جشن پیروزی بر پا كنند. با آغاز شمارش آراء ومیزان اعتماد مردم به آنان، شكیبایی و تحمل از كف داده و سعی نمودند با تمام توان به میز بازی لگد بزنند كه اگر نبود تدابیر چهره های با تجربه و پخته آنان، این حركت نابخردانه چهره های افراطی ضربه مهلك دیگری به اندك آبروی باقیمانده اصلاح طلبان وارد می ساخت.
بی تابی جریان های اصلاح طلب برای شمارش آرا در حالی اتفاق می افتاد كه شمارش یك میلیون و سیصد هزار رأی مردم در شوراهای دور اول ۷ روز و شمارش ۶۰۰ هزار رأی شوراهای دور دوم در زمان دولت خاتمی، ۴ روز به طول انجامیده بود و این در حالی است كه درانتخابات ۲۴ آذر، بیش از ۶ میلیون برگه رأی در سه انتخابات برگزار شده در تهران به صندوق ها ریخته شده بود. در انتخابات شورای شهر این دوره تهران كه مشاركت ۳ برابر شده بود، حدود دو میلیون برگه رأی كه اسامی ۱۵۰۰ نامزد در آنها وجود داشت، به صندوق ها ریخته شده بود.
● فرصت های نظام
اما این انتخابات، فرصتی دوباره برای نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم آورد تا با تدابیری سنجیده، مشاركت ملی و كلان مردم را تبدیل به قدرت و ظرفیت جدیدی در صحنه داخلی و بین المللی نماید. در این انتخابات یك ملت به حرف آمدند واعلام موضع كردند كه وظیفه رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی كشور، ترجمه خواست و اراده مردم به جهانیان است. مردمی كه با پیام رسا اعلام كردند ایران یك كشور با ثبات، انقلابی و وفادار به آرمانهای نظام اسلامی است. در خلق این حماسه، همه مردم و گروههای سیاسی مشاركت داشتند وهمه به نوعی در رقم زدن این افتخار بزرگ سهیم هستند. حیف است دراین مجال از تدبیر مجلس هفتم هم كه با تجمیع دو انتخابات خبرگان كه مفهومی ترین انتخابات و انتخابات شوراها كه مصداقی ترین، مستقیم ترین، فراگیرترین و ملموس ترین نوع مشاركت است، سخنی به میان نیاوریم، تدبیری كه باعث شد مسیرهای مشروع مشاركت حداكثری بیش از پیش تقویت گردد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید