جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چگونه اتومبیل‌ها جریان زندگی را مختل می‌کنند


چگونه اتومبیل‌ها جریان زندگی را مختل می‌کنند
در كالیفرنیا كشمكشی حقوقی در جریان است. مقامات ایالتی در تلاشند تا استانداردهای جدیدی را برای انتشار گازهای گلخانه‌ای طرح كرده و آن را بقبولانند. چنین مقرراتی در مورد اتومبیل‌ها و خودروهای باری سبك، به كاهش انتشار گازهای آلاینده خروجی از اگزوزها به ۲۵ درصد منتهی خواهد شد. تاكنون با توجه به استانداردهای اتخاذ شده از سوی ۱۰ ایالت دیگر، ایالت كالیفرنیا از سختگیرانه‌ترین استانداردها برخوردار بوده است. این پیشنهاد جدید از استاندارد فدرال انتشار گازهای آلاینده پیشی گرفته و احتمال دارد كه محدودیت‌ها را در سطح ملی بالاتر ببرد. حدس بزنید چه كسی از این موضوع خوشحال نیست؟ در میان ناراضیان، شركت دایملركرایسلر، جنرال موتورز و ائتلاف اتومبیل‌سازان حضور دارند و ادعا می‌كنند كه ایالت كالیفرنیا قانون فدرال هوای پاك را نقض كرده است. زیرا این ایالت تاكنون هیچ‌گونه اعلام سلب مسوولیتی در این مورد از سوی آژانس حفاظت محیط‌زیست (EPA) دریافت نكرده است. به بیان دیگر، غول‌های اتومبیل‌سازی اكنون در پناه آژانس حفاظت محیط‌زیست (EPA) و قانون فدرال هوای پاك سنگر گرفته‌اند تا از مقررات جدید طرح شده سرپیچی كنند.
شما می‌توانید وضعیت فوق را در راس دلایل ده‌گانه‌ای قرار دهید كه نشان می‌دهند چگونه اتومبیل‌ها زندگی ما را مختل كرده‌اند، دلایل دیگر به شرح زیرند:
۱) سپر به سپر
در آمریكا طی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰، میزان رشد تعداد اتومبیل‌ها چهار برابر میزان رشد جمعیت بوده است. امروز در آمریكا حدود ۲۰۰ میلیون اتومبیل وجود دارد و در نتیجه آمریكایی‌ها سالانه هشت میلیارد ساعت از عمر خود را در ترافیك سپری می‌كنند.
۲) اتومبیل‌ها مردم را می‌كشند
در قرن بیستم، ۲۵۰ میلیون آمریكایی بر اثر تصادفات رانندگی مجروح یا معلول شده‌اند. به طور متوسط هر روز در ایالت متحده ۱۲۱ نفر بر اثر حوادث رانندگی كشته می‌شوند. هم‌چنین دلیل عمده مرگ كودكان پنج تا ۱۴ ساله در نیویورك، تصادف اتومبیل با عابر عنوان شده است.
۳) اتومبیل‌ها حیوانات را می‌كشند
اتومبیل‌ها، كامیون‌ها و دیگر وسایط نقلیه كه سوخت فسیلی می‌سوزانند هر هفته یك میلیون حیوان وحشی را در ایالات متحده به قتل می‌رسانند البته باید گفت كه این آمار ده‌ها هزار حیوان خانگی را شامل نمی‌شود.
۴) خرج دست و دلبازانه دلار
طی قرن گذشته در ایالات متحده مساحتی معادل تمام زمین‌های قابل كشت در اوهایو، ایندیانا و پنسیلوانیا آسفالت شده است. هزینه نگهداری چنین مساحتی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در روز است.
۵) زمین‌گرم‌تر می‌شود
اتومبیل‌ها عامل انتشار یك چهارم كل گازهای گلخانه‌ای منتشره در آمریكا هستند.
۶) نفت در رگ‌های ما
ایالات متحده سالانه ۶۰ میلیارد دلار صرف واردات نفت می‌كند. اتومبیل‌ها در آمریكا روزی هشت میلیون بشكه نفت می‌سوزانند.
۷) آن‌ها همه زباله هستند
اتومبیل‌ها هر ساله هفت میلیون پوند زباله و قراضه غیرقابل بازیافت تولید می‌كنند.
۸) لاستیك‌ها جا می‌مانند
حدود یك میلیارد تایر دورانداختنی چشم‌انداز ما را كه آن نیز هر روز بیش‌تر آسفالت می‌شود، مخدوش كرده‌اند. هر تایر در سال، یك پوند از وزن لاستیك خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب ذرات لاستیك در اتمسفر رها می‌شوند و دوباره برمی‌گردند و در خانه جدیدشان یعنی در آب آشامیدنی و یا در گلوی ما جا خوش می‌كنند. اتومبیل‌ها در جنگ اول خلیج‌فارس كه ۴۰ روز طول كشید جهنمی به پا كردند، در حالی كه ۱۴۶ آمریكایی به خاطر حفظ امنیت و تداوم جریان نفت در این مدت كشته شدند، در ایالات متحده، ۹۰۰ر۴ آمریكایی بر اثر حوادث رانندگی جان باختند.
منبع: Znet
میكی زی
برگردان: بابك پاكزاد
منبع : فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید