شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دغدغه هایی به نام اتا


دغدغه هایی به نام اتا
دولتمردان اسپانیایی در طول سالهای اخیر معضل وجود گروه اتا را بیش از پیش حس نموده اند.در زمان نخست وزیری خوزه ماریانا اسنار،شاهد وقوع انفجاری گسترده در متروی شهر مادرید بودیم.اسنار سعی کرد این انفجار را به اتا نسبت دهد.انفجاری که موجب شکست سنگین نخست وزیر سابق اسپانیا در انتاخابات شد.پس از سرکار آمدن خوزه رودریگرز زاپاته رو نیز این روند ادامه یافت.به عبارت دیگر،فعالیتهای اتا در تقابل با خواسته ها و منافع دولت مرکزی مادرید قرارگرفت.محاکمه برخی سران سابق اتا نیز بر شدت این روند افزوده است.
اخیرا شاهد بودیم که دادسرای ملی اسپانیا “خوزه خاویر آریزکورن” معروف به “کانتائوری” رئیس سابق گروه جدایی طلب “باسک” (اتا) را به ۸۲سال زندان محکوم کرد.
کانتائوری که از سال ۱۹۹۹۴ تا ۱۹۹۹ میلادی، ریاست باند اتا را بر عهده داشته است، به جرم صدور دستور قتل “فرناندو موخیکا” مقام حزب سوسیالیست درمنطقه باسک در سال ۱۹۹۶ میلادی در شهر “سان سباستین” و چندین مورد قتل دیگر، پیش از این به چند صد سال زندان محکوم شده بود.
دادسرای ملی اسپانیا او را بجرم شرکت در انفجار خودرویی بر سر راه خودروی گشتی پلیس در بخش “آلتو د آرمندیا” در روز ششم اوت سال۱۹۸۷میلادی که منجر به مرگ دو مامور پلیس و یک عابر شد، به۸۲ سال زندان محکوم کرد.
این دادگاه همچنین او را به پرداخت ۳۰۰ هزار یورو جریمه نقدی به خانواده ماموران پلیس به قتل رسیده، محکوم کرد. بنابراین، طبق قوانین اسپانیا کانتائوری دستکم تا ماه نوامبر سال ۲۰۳۶ میلادی در زندان بسر خواهد برد و فرصت ادامه همکاری با گروه جدایی طلب باسک را ندارد.
از سوی دیگر،خوزه ل رودریگرز زاپاته رو تاکید کرد که اتا فرصت مذاکره با دولت را از دست داده است و باید بهای آن را نیز بپردازد.
رئیس دولت اسپانیا به شکلی قاطعانه هرگونه احتمال و امیدواری برای مذاکره با اتا را رد کرده و تاکید نموده است که در دوره آتی قانونگذاری هم مکانیسمی برای مذاکره با اتا نظیر آنچه که در دوره فعلی در نظر گرفته شد وجود نخواهد داشت. بر این اساس اگر نشانه‌های غیر قابل انکاری در خصوص ارتباط حزب ملی گرای باسک با باتاسونا شاخه سیاسی اتا به دست آید از فعالیت آن جلوگیری به عمل خواهد آمد.
همچنین تلاش مشترک پلیس اسپانیا و فرانسه در راستای مقابله با اتا در جای خود قابل تامل است.اخیرا سران اسپانیا و فرانسه توافقنامه تشکیل گروه پلیسی مشترک برای مقابله با اقدامات تروریستی اتا را امضا کردند.
این توافقنامه در جریان دیدار خوسه لوئیس رودریگز زاپاترو، رئیس دولت اسپانیا با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه امضا شد. بر اساس این توافقنامه پلیس اسپانیا و فرانسه نیروی مشترکی برای تعقیب عاملان اتا و مقابله با اقدامات تروریستی این گروه تشکیل می‌دهند.
با نزدیکتر شدن به زمان برگزاری انتخابات سراسری اسپانیا،تلاش دولت مادرید در راستای مهار اتا و جدایی طلبان باسک بیشتر شده است.لازم به ذکر است که دولت اسپانیا ۹‌ مارس (۱۹‌ اسفند) را روز برگزاری انتخابات سراسری در این کشور اعلام کرده است . انتظار می رود رقابت نزدیکی میان حزب سوسیالیست حاکم به رهبری نخست وزیر و محافظه‌کاران مخالف وجود داشته باشد.
خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست وزیر اسپانیا پس از پیروزی در انتخابات مارس ۲۰۰۴‌ بار دیگر به دنبال دومین دور حضورش در سمت نخست وزیری اسپانیا است.
نظرسنجی‌ها در اسپانیا نشان می‌دهد که سوسیالیست‌ها با اختلافی اندک ازحزب محافظه‌کار پیش هستند. محافظه‌کاران به شدت از عملکرد ناکام زاپاترو در مذاکرات صلح با گروه اتا انتقاد کرده‌ و قول داده‌اند که مالیات‌های مشاغل تجاری و کارگران کم درآمد را قطع کنند و دولت حاکم نیز قول داده که ۶‌/۱ میلیون شغل جدید در صورت پیروزی‌اش پس از این انتخاب در اسپانیا ایجاد کند.
مسلم سوری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید