جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چرا کروبی در بین نامزدهای موجود اصلح است


چرا کروبی در بین نامزدهای موجود اصلح است
اگر انتخابات فرصتی باشد تا نامزدهای انتخاباتی مطالبات بحق مردم را بتوانند بازگو کنند و فضای جامعه دموکراتیزه شود و با موانع پیدا و نهان جنبش اصلاح طلبانه مردم ایران برخورد قاطع کند، در بین نامزدهای موجود انصافاً چه کسی بهتر از کروبی و تیم کارشناسی سیاسی و تکنوکرات همراه او این مهم را انجام داده اند. به فرض قاطع و با دلایل ذیل الذکر می توان گفت کروبی یک گام جلوتر از سایر کاندیداها قرار دارد.
۱) موضع گیری شفاف و صریح ایشان در مقابل سردار فیروزآبادی مبنی بر عدم دخالت دادن نیروی انتظامی در انتخابات بنا به گفته حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، نص صریح قانون اساسی.
۲) طرح بازنگری در قانون اساسی در مواردی مانند برخورد با نظارت استصوابی با ابزار و راهکارهای قانونی باید توجه کرد که نظارت استصوابی از موانع حقوق شهروندی است. که با روح دموکراتیک و پروسه مبارزات اصلاح طلبانه مردم شریف ایران تضادی آشکار دارد و حقوق شهروندی مردم را در انتخابات از مردم سلب می کند. به راستی چه کسی جز شیخ اصلاحات در این مورد به خصوص که یکی از مهم ترین اصلاحات ساختاری محسوب می شود، با شورای محترم نگهبان وارد مناقشه شده است. اگر این دفاع از حقوق شهروندی نیست، پس چه چیزی حقوق شهروندی محسوب می شود. پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی از جمله موارد مرزبندی سیاسی کروبی با سایر کاندیداهای محترم است که قابل توجه و حائز اهمیت است.
۳) فارغ از تبلیغات زهرآگین دشمنان جمهوری اسلامی در ارتباط با حقوق بشر که به نظر من حقوق بشر را وسیله قرار داده اند که اصل نظام را نشانه روند و چون از روند مبارزات مردم ایران و وفاداری شان به انقلاب و کشور بی خبرند و همیشه به بیراهه رفته اند اما در یک گفتمان «مسالمت آمیز و مدافع انقلاب و نظام» باید بپذیریم گفتمان حقوق بشری نیز از جمله مطالبات مردم ایران است. آقای کروبی در شعارهای انتخاباتی مخالفت خود را با اعدام کودکان زیر ۱۸ سال اعلام کردند که موجب برافروخته شدن جناب حسین شریعتمداری و سایر کیهان نشینان شد و چه زیبا بود جواب شیخ اصلاحات که من «سعید سیرجانی نیستم. شیخ مهدی کروبی هستم». کسانی که با پیچ و خم سیاست آشنایی دارند، باید از این پاسخ شجاعانه و صریح مطلب را گرفته باشند که کروبی در کجای جنبش اصلاح طلبانه مردم ایران قرار دارد و پرچمدار اصلاحات کیست.
۴) دفاع از قومیت های نژادی و مذهبی؛ مورد فوق آشکارا در قانون اساسی آمده است و متاسفانه تا به امروز معطل مانده. باز هم کروبی بسیار صریح و بی پرده از حقوق بحق اقوام متنوع و شریف مردم ایران از کرد و بلوچ و سیستانی و ترکمن دفاع کرده و در اتحاد اهل تسنن و تشیع پافشاری کرده که این مواضع اگر اجرایی شود در واقع نظام مقدس جمهوری اسلامی از استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد و «اپوزیسیون برانداز» را چه در داخل و چه در خارج خلع سلاح خواهد کرد.
۵) دفاع از حقوق زنان؛ باز هم اعتقاد دارم شیخ اصلاحات یک گام جلوتر از سایرین است نه به این خاطر که اعلام کرده یک وزیر زن در کابینه ام خواهم داشت بلکه مهم تر از آن، اعلام موضع ایشان در ارتباط با پیوستن به کنوانسیون جهانی رفع تبعیض علیه زنان که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس از مخالفت شورای نگهبان به تشخیص مصلحت رفت و سپس در بایگانی قرار گرفت، ایشان به عنوان وعده انتخاباتی قول داد با حق تحفظ نسبت به این مهم با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری از کانال های قانونی در این راستا تلاش خود را خواهد کرد.
باید توجه کرد یکی از وظایف مهم رئیس جمهور اجرایی کردن حقوق شهروندی مردم مندرج در قانون اساسی است. پیوستن به کنوانسیون ها و سازمان های جهانی با حق تحفظ از اصول اسلامی از نصوص صریح قانون اساسی است.
۶) بنده بر این باور نیستم که رئیس جمهور معجزه خواهد کرد. عرصه و میدان سیاست میدان واقعیت ها است. نباید تخیل گرا و ایده آلیست بود و از رئیس جمهور توقعات حداکثری داشت اما مطمئن هستم در بین کاندیداهای موجود که خواهان تغییر شرایط فعلی هستند، این کروبی است که از شروع مبارزات اصلاح طلبانه مردم ایران پرچمدار اصلاحات و در تمام بحران ها مرد میدان بوده و وظیفه خود را انجام داده است؛دفاع از زندانیان سیاسی، دفاع از لقمانیان تا ترک مجلس، دفاع جانانه از آقاجری به رغم اختلاف مواضع با ایشان، دفاع از دانشجویان ستاره دار، دفاع از استادان دگراندیش و... واقعاً بی جهت نیست که سازمان ادوار تحکیم وحدت پس از گفت وگوهای طولانی و رایزنی با سایر نامزدهای انتخاباتی ایشان را ارجح دانست. برادران ادوار تحکیم و متعاقب آن جنبش دانشجویی از نامزدی ایشان برای تصرف پست ریاست جمهوری دفاع کرد.
تردیدی ندارم کسی از تعهد عمادالدین باقی و احمد زیدآبادی به پایبندی به مبارزات حقوق بشری و مبارزات اصلاح طلبانه شک و تردید داشته باشد چون این برادران در راستای مبارزات خود هزینه آن را نیز پرداخته اند.
جان کلام اینکه چون این برادران در راستای مبارزات خود هزینه آن را نیز پرداخته اند، تیم ستاد انتخاباتی کروبی از سایر نامزدهای انتخاباتی به مراتب باتجربه تر، پخته تر و کارآزموده تر و از همه مهم تر اینکه هر کدام از مشاورانی که کنار آقای کروبی هستند مانند خود او از مبارزان دوران قبل از انقلاب بودند و در دوران اصلاحات جزء کسانی بودند که هزینه مبارزات اصلاح طلبانه مردم ایران را به عنوان پیشتازان این مبارزه پرداخت کرده اند. در انتخابات لحظه حساس و خطیر فعلی کشور مهم ترین مساله شرکت در انتخابات است.
صحنه را برای رقیب باقی نگذاریم. روز ۲۲ خرداد پرشور به پای صندوق های رای بیاییم و هر که را اصلح می دانیم، انتخاب کنیم. مهم تر از انتخاب فرد برای به سرانجام رساندن پروسه اصلاح طلبی شرکت در انتخابات است. ملت شریف ایران برای حفظ انقلاب مام وطن در این لحظات حساس و خطیر برای افزایش ضریب امنیت سیاسی در صحنه داخلی و خارجی باید با استفاده از یک فرصت در انتخابات شرکت کرده و با انتخاب نامزد مورد نظر خود ضریب مشارکت عمومی را بالا ببرد که امروزه در فن مملکت داری افزایش مشارکت عمومی فارغ از اینکه چه کسی انتخاب می شود از مهم ترین مسائل است.
به یاد داشته باشید اصلاح طلبی پروسه است، برنامه نیست. راه طولانی در پیش داریم. انتخابات یک ایستگاه آن است. با حضور در اولین ایستگاه دشمنان دین و انقلاب و وطن عزیزمان را ناکام بگذاریم. غافل نشویم که غفلت و پشیمانی سودی ندارد. اگر ضمانت اجرایی هر کاندیدای اصلاح طلب را در تحقق وعده های انتخاباتی خود یکسان فرض کنیم باز این شیخ اصلاحات است که در وفای به عهد نسبت به دیگران بیشتر قابل اطمینان است و گذشته ایشان بیانگر این مهم است. کروبی اهل عهدشکنی نیست در پیمان و میثاق با مردم همراه هیات کارشناسی خود تمام همت خود را به کار خواهد برد تا موفق شود از موانع عبور کند و چنانچه موانع قابل عبور نبود، به قول خود شفاف مشکلات را با مردم نه به صورت کلی و به قولی فرافکنی و کلی گویی، بلکه مصداقی و روشن با مردم در میان خواهد گذاشت. این هم از خصوصیات و ویژگی شیخ است. قدر او را بدانیم و از فرصت استفاده کنیم. در سیاست چنانچه از فرصت ها استفاده نکنیم، ای بسا فرصت ها خدای نکرده تبدیل به تهدید شود.
دکتر مسعود فلسفی*
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید