سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

کرایسلر کراس فایر SRT-۶


کرایسلر کراس فایر SRT-۶
همه میدانید که طی یک اقدام جنجالی کارخانجات مرسدس بنز و دوج کرایسلر به هم ادغام گردیدند . کرایسلر کراس فایر یکی از خودروهای اسپرت کرایسلر می باشد که می توان گفت ریشه آن برمیگردد به نسل قبلی مرسدس بنز SLK . اکنون کراس فایر اسپرت شده توسط گروه وایپر ( که خودروهای دوج - کرایسلر را اسپرت میکند ) با نام SRT-۶ به بازار عرضه شده است .
کراس فایر اولین کرایسلری است که از فرمول SRT استفاده مینماید . تمام SRT های دیگر دوج میباشند . هر چند که یک کرایسلر دیگر و یک جیپ هم به زودی به این لیست اضافه خواهد شد . مثلا کرایسلر SRT نسبت به برادران معمولیش چهار مشخصه دارد که آن را کاملا از آنها متمایز می گرداند . این چهار خاصیت عبارتند از : طراحی خارجی زیبا و اسپرت تر ، طراحی داخل خودرو ، قدرت موتورو قابلیت مانور و ترمز خودرو . SRT -۶ در دو گونه کوپه و کروک به بازار عرضه میشود.
SRT مخفف street racing&technology می باشد که یعنی تکنولوژی و مسابقات خیابانی . در گذشته حتما اسم خودروهای اسپرت شده دوج - کرایسلر را با علامت SRT مشاهده نموده بودید ، مثلا دوج نئون SRT-۴ ، دوج وایپر و رام SRT-۱۰ و حالا کراس فایر SRT-۶ که از موتور شش سیلندر سوپر شارژر دار SLK ۳۲ AMG استفاده مینماید .
در طراحی خارجی خودرو در جلوصورت خودرو کمی پایین تر آمده ، در عقب بال قوی قرارگرفته ( که البته بسیار کارآمد نیز می باشد و فقط برای زیبایی نیست ) و در زیر خودرو از رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچ با لاستیکها ی نرم و چسبناک میشلن استفاده شده است . در داخل خودرو از صندلیهای کاملا اسپرت با خاصیت نگهدارنده بالا در سر پیچها استفاده شده و میتوانید از سیستم صوتی ۲۴۰ وات اینفینیتی نیز نهایت لذت را ببرید .
زیر کاپوت زیبای کراس فایر با یک موتور نیرومند سوپر شارژر شش سیلندر خورجینی برخورد مینمایید که قابلیت تولید ۳۳۰ اسب بخار قدرت و گشتاوری برابر با ۳۱۰ پوند - فوت را دارا میباشد . البته قدرت تولیدی موتور در مدل بنز SLK ۳۲ کمی بیشتر میباشد و برابر ۳۴۹ اسب بخار است . تنها گیربکس ارائه شده برای این خودرو مدل چند حالته پنج سرعته اتوماتیک میباشد . در این خودرو برای تعادل بهتر از فنرهایی استفاده شده که قوی تر بوده و میزان بازی کردن آنها نیز کمتر شده ، ولی در قسمت جعبه فرمان تغییرات زیادی به عمل نیامده .
با توجه به قرار گرفتن دیسکهای ترمز خنک شونده برروی هر چهار چرخ شما می توانید در هر سرعتی با آرامش کامل از قدرت نگهدارنده خودرو استفاده نمایید .
نتیجتا خودروی جمع شده توسط (Karmann) آلمان یک بازیکن خارق العاده است . با دارا بودن توان شتاب ۰-۹۶ کیلومتر درساعت حدود ۵ ثانیه ، گریز از مرکز ۰.۹ g و زمان مارپیچی معادل میتسوبیشی اولوشن و فراری ، SRT-۶ وسیله جدی است . به نظرما یک سیستم فرمان تیزتر و محکمتر سفارش خوبی برای این خودرو خواهد بود ولی الان هم آنچنان کاستی مشاهده نمی شود .
در سرپیچها با سرعت بالا جلو خودرو سریع تغییر مسیر را قبول میکند واین با چسبندگی حیرت آور پشت خودرو دنبال میشود . البته برروی این خودرو یک کنترل کننده تعادل اتوماتیک نیز نصب شده که به راحتی توسط یک سوئیچ می توان آن را غیر فعال نمود .
این خودرو در در یک کلاس خاص خودش قرار گرفته یعنی چیزی بالاتر از کلاس نیسان ۳۵۰z ، بی ام و Z۴ و آئودی TT ولی پایینتر از خودروهایی مانند کروت و پورشه ۹۱۱ .
این خودروشاید به نظر گران قیمت باشد و آنچنان تائیر احساسی بر روی شما نگذارد ولی باید بگویید که این بسته خیلی مزایا نیز دارد . در ضمن نسبت به AMG مشابه خود نیز ۵ تا ۱۰ هزار دلار ارزانتر می باشد .
● مشخصات خودرو :
▪ قیمت پایه : کوپه ۴۵۶۹۵ دلار، کروک ۴۹۹۹۵ دلار
▪ نوع خودرو : موتور جلو ، دیفرانسیل عقب ، دو درب ، دو سرنشین
▪ موتور : ۳.۲ لیتر ، ۳۳۰ اسب بخار قدرت ، سوپر شارژر ، شش سیلندر ، SOHC ، سه سوپاپ برای هر سیلندر
▪ شتاب ۰-۹۶ کیلومتر در ساعت : ۴.۹ ثانیه
ترجمه و تلخیص : امیر ارجمند فصیحی
منبع : خودرو وب


همچنین مشاهده کنید