شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فضای نا بهنگام انتخابات


فضای نا بهنگام انتخابات
اگر به روزنامه ها و پایگاه های خبری سری بزنیم به عینه مشاهده می کنیم که بخش مهمی از اخبار و تحلیل های آنها به موضوع انتخابات ریاست جمهوری دهم اختصاص یافته است، و حتی برای این که از قافله خبر سازی و جریان سازی عقب نمانند نیز اقدام به درج اخبار خلاف واقع می نمایند.
سوال اصلی این است که علی رغم این که نزدیک به یک سال تا موعد انتخابات باقی مانده است چرا باید هم و غم عده ای این باشد که فضا را انتخاباتی کنند؟
این رفتار در حالی انجام می گیرد که موضوعات بسیار مهم تری که با معیشت و زندگی مردم سر و کار دارد نیز وجود دارد اما از منظر عده ای بی اهمیت یا کم اهمیت تلقی شده و به صورت گسترده ای موضوع انتخابات را می پردازند و تاسف از اینجا است که چون خبر و رویداد انتخاباتی وجود ندارد مجبورند اخبار خلاف واقع به مردم تحویل بدهند.
اینکه چرا این اتفاق می افتد؟ به خاطر سیاست زده بودن احزاب و جریانات سیاسی است که به خاطر منافع حزبی و گروهی خود از منافع ملی و موضوعات اصلی و اساسی مردم غافل هستند.
اخبار و تحلیل های امروزه از چند جهت نمی تواند مقرون به صواب باشد.
۱) مردم ایران شگفتی آفرین هستند، رفتار غیر منتظره و شگفتی آفرین مردم ما تحلیل گروه های سیاسی و تحلیل گران موضوعات اجتماعی را همیشه با اشتباه رو به رو کرده و به نوعی آنها را سر درگم نموده است.حضور ۳۰ میلیونی در دوم خرداد ۷۶ و رای کم سابقه و شگفتی آفرین به آقای احمدی نژاد گویای این است که تحلیل گران سیاسی از درک رفتار اجتماعی مردم عاجزند و هر گونه پیش بینی و تحلیل به دلیل رفتار مردم و زمان زیاد تا انتخابات غیر قابل اعتماد می باشد.
۲) اگر به اخبار و تحلیل های موجود نظری بیفکنیم، خصوصا در دوم خرداد این موضوع دیده می شود که آنها به دنبال چهره سازی هستند. فرصت یک ساله از منظر آنها زمان مناسبی است تا بتوانند چند چهره را مطرح کنند و به توسط مطبوعات و سایت ها مصاحبه ای با آنها ترتیب داده و بعد سایت دیگری آنرا نقد کند و بعد فرد سیاسی مطرح همان جناح به تکذیب آن بپردازد و …
همین پروسه که در تبلیغات نقش فراوانی دارد خود به خود در چهره سازی افراد کمک خواهد کرد، یعنی این که از منظر دوم خرداد فضای پیش رو کارکرد چند گانه دارد؛ از یک سو بتوانند به ضعف شدید شخصیت های تاثیرگذار با چهره سازی فایق آیند و از منظر دیگر بتوانند به چند کاندیدا و در نهایت کاندیدای واحد برای تصمیم سازی فایق آیند.
۳) رفتار چندگانه با مردم
سیاسی بازی با مردم و رفتار چندگانه و اصالت قایل نشدن به صداقت می تواند آفت بزرگی برای مشارکت مردم باشد. نگاه عمیق به رویدادهای انتخاباتی و تلاش برای راه اندازی مطبوعات و پایگاه های خبری اینترنتی که همه در قالب جریان آزاد اطلاع رسانی! خود را عرضه می کنند اما در نهایت ترفندی برای جریان سازی های سیاست زده انتخاباتی می باشند، به دلیل این که فاقد اصالت و صحت هستند، مردم را با ابهام روبه رو نموده و موجب دلسردی و بی اعتنایی آنها به این جریان ها خواهد شد. در انتخابات مجلس هشتم دیدیم که تقریبا جریان های سیاسی همه حضوری فعال داشتند اما به خاطر پیشینه و عقبه ای که از آنها در ذهن پویشگر مردم باقی مانده بود اقبالی به آنها نشد. جریان دوم خرداد که در قالب طیف مشارکتی، سازمانی ها و اعتماد ملی و … دیگران به میدان آمده بودند با شکست فاحش روبه رو شدند چرا که عملکرد آنها در مرعی و منظر مردم قرار داشت.
۴) تبلیغات زودرس
رفتار سیاسی فوق می تواند نوعی تبلیغات زودرس نیز قلمداد شود چرا که کاندیداها باید در یک فضای برابر به رقابت بپردازند اما رسانه ها و تریبون هایی که گسترده به موضوع می پردازند، با تبلیغات زودرس و زیر پا نهادن قانون از رانت های تبلیغی نیز بهره می برند که خلاف عدالت می باشد. به هر حال دامن زدن به اتفاقی که قرار است یک سال دیگر روی دهد در شرایط حاضر که موضوعات مهمتر و جدی تری پیش روی مردم می باشد در قامت احزاب و محافل سیاست زده می باشد و در دایره توجهات مردم تعریف نمی شود.
دکتر محمدرضا جمالی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید