شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


«تقاطع» می توانست بهتر تمام شود


«تقاطع» می توانست بهتر تمام شود
ابوالحسن داودی، كارگردان «تقاطع» معتقد است: فیلمسازان روحیات و درونیات خودشان را در قالب سینما بیان می كنند و در این میان عده ای به خاطر حرفه فیلم می سازند و عده ای دیگر با علاقه كاری را انتخاب می كنند، اما داودی خود را متعلق به گروه دوم می داند.این كارگردان ادامه داد: زمانی كه فیلمنامه «تقاطع» از دو، سه سال قبل در اختیارم قرار گرفت، احساس كردم فضای آن را دوست دارم و علاقه مندم چنین كاری را در این شرایط بسازم.
وی به سابقه همكاری اش با فرید مصطفوی اشاره كرد و گفت: مصطفوی كه فیلمنامه اولیه «تقاطع» را در اختیارم گذاشت، جزو قدیمی ترین دوستان سینمای ام محسوب می شود و به نوعی می توانم بگویم هر دو نفرمان فعالیت حرفه ای مان را با هم در سینما شروع كردیم. از جمله فیلمنامه های «پاییزان» و «روز باشكوه» كه با هم نوشتیم كه توسط رسول صدرعاملی و كیانوش عیاری ساخته شد.
داودی در ادامه توضیح داد: زمانی كه فیلمنامه اولیه را خواندم، به نظرم فیلمنامه كامل و خوبی بود.اما دوست داشتم نظرات خودم را هم در فیلمنامه داشته باشم؛ به همین خاطر بازنویسی نهایی را با همكاری فرید مصطفوی انجام دادم و دیدگاه های خودم را با كمك او به فیلمنامه اضافه كردم.به گزارش ایسنا، كارگردان «تقاطع» درباره فاصله چند ساله كه بین نگارش فیلمنامه و ساخت آن به وجود آمد، گفت: ابتدا فیلمنامه «تقاطع» قرار بود به عنوان اولین محصول «سینما گستر» تولید بشود.
شخصا نیز با اهداف بزرگی وارد سینما گستر شدم، فكر می كردم با توجه به آن اهداف، روند فیلمسازی در سینمای ایران از این شكل سنتی و فقیری كه هم اكنون درسینما هست تغییر خواهد كرد، اما متاسفانه به دلایلی كه در جای خودش قابل بررسی و تحلیل است، سینماگستر شكل نگرفت.
بنابراین روند ساخت این فیلمنامه نیز در آنجا به نتیجه نرسیده و پس از ناامیدی از امكان این تولید در سینماگستر، ناصر شفق اظهار آمادگی كرد كه این فیلمنامه را بسازد.داودی كه سه سال گذشته «نان، عشق و موتور هزار» را ساخته بود، در پاسخ به اینكه آیا «تقاطع» نسبت به فیلمهای قبلی اش كارگردانی مشخص تری دارد، گفت: به لحاظ فرم و شكل كار، «تقاطع» كارگردانی مشخص تری دارد اما از سوی دیگر شاید «نان، عشق و موتور هزار» نیز با توجه به نوع داستان و روایت آن در ساختش به دقت و ظرافتهایی احتیاج داشت كه باید آنها را مورد توجه قرار می دادیم تا تماشاگر با آن ارتباط برقرار كند. به همین دلیل خودم احساس می كنم «تقاطع» شاید راحت تر از كار قبلی ام بود، چون فرم سینمایی در این كار مشخص تر بود و من صراحتا با ابزاری كه داشتم می توانستم كار بكنم.
وی همچنین گفت: در مراحل مختلفی از ساخت فیلم سعی كردیم، توازنی بین بازیهای متعدد در شخصیتهای دوم فیلم به وجود آوریم چون به معنای واقعی شخصیت اول نداشتیم.داودی در ادامه گفت: نسبت به كارهای قبلی ام مخصوصا «نان، عشق و موتور هزار» معتقد نیستم كارگردانی ویژه تری دارد، البته به جز صحنه تصادف كه سعی كردم هر آنچه در توان و بضاعت سینمای فقیر ما هست برای واقعی ترشدن این صحنه به خدمت بگیرم.
وی درباره صحنه تصادف توضیح داد: صحنه تصادف در فیلمنامه اولیه كه فرید مصطفوی در اختیار من گذاشت به این شكل نبود. فرید مصطفوی فیلمنامه «تقاطع» را بر مبنای یك تصادف واقعی كه چند سال قبل در شهرك غرب اتفاق افتاده بود، نوشته بود و بعدا در بازنویسی نهایی سعی كردم تصادف را به شكل سینمایی تری بنویسم و خیلی دربند واقعیت موجود نباشم و در واقع تصادف شكل وحشتناك تری از آنچه در فیلمنامه اولیه بود، پیدا كرد.
دراجرای این صحنه نیز با توجه به اینكه معتقد بودم، این صحنه «قلب» فیلم است و باید نیروی اصلی را برای بقیه فیلم به وجود بیاورد. تمام سعی خودمان را انجام دادیم. معتقد بودم اگر این صحنه درست درنیاید، هر اتفاقی كه برای فیلم بیفتد عملا نخواهد توانست آن ارتباط لازم را با تماشاگر برقرار كند و عوامل اصلی كار هم دراین زمینه سنگ تمام گذاشتند.
داودی به نوع دكوپاژ این صحنه اشاره كرد و گفت: به دلیل اهمیت این صحنه و باوجود اینكه من در اكثر كارهایم دكوپاژ را سر صحنه جابه جا می كنم، اما در مورد این صحنه خاص یك ماه قبل از شروع فیلمبرداری پیش بینی های لازم را انجام دادم و دكوپاژ این صحنه را با مشاوره مفصل با تمام عواملی كه در آن صحنه سهیم بودند از جمله مدیر تولید تا مدیر فیلمبرداری، طراح صحنه، تدوینگر و... چك كردم.
این كارگردان در ادامه گفت: تمام تلاشم را انجام دادم تا با حداقل امكانات اقتصادی این صحنه گرفته شود و هزینه كه برای این صحنه انجام شده شاید كمتر از ۷ تا ۸ میلیون تومان باشد. برای گرفتن این صحنه نماهای غلتیدن و برخورد را با سه دوربین فیلمبرداری كار كردیم و در كنار آن یك دوربین ویدئویی داشتیم. بعضی تصاویر را هم به دو شكل طراحی كردیم تا اگر در شكل اول اجرا درست در نیاید، در شكل دوم آن را اجرا كنیم.
ابوالحسن داودی شخصیتهای مختلفی را در فیلم «تقاطع» نام می برد كه در بازنویسی نهایی اضافه شده اند و معتقد است: سناریوی اولیه خیلی تلخ تر از این سناریو بود و پایان آن یك پایان محتوم و سیاه به نظر می آمد. خودم در این سن و سال احساس می كنم وظیفه دارم به گونه ای واقعیتها را بیان كنم. اما معتقدم شأن انسان بسیار بالاتر از آن است كه امید درش وجود نداشته باشد. بنابراین در پایان بندی فعلی به اعتقاد خودم این امید به زندگی و بهتر شدن شرایط وجود دارد، در عین حال نیز از پایان بندی فعلی خیلی رضایت ندارم و معتقدم شاید می توانستم بهتر از این فیلم را تمام كنم.
این كارگردان همچنین ساخت فیلمهای جدی را در شرایط فعلی كار سختی دانست و گفت: در جامعه كمتر پذیرش مطرح كردن معضلات وجود دارد، چون به هر حال به دلیل شرایط خاص فرهنگی كه داریم بسیاری از قیود و سنت ها گاهی آنقدر قابل احترامند كه با رسانه سینما كه در ذات خود تمایل به آشكارسازی دارد نمی خواند، بنابراین خیلی از مسائل و معضلات جامعه را نمی توان به تصویر درست، روشن و آشكار رساند، به همین دلیل كار ما به عنوان فیلمساز در مطرح كردن معضلات اجتماعی در این مرحله سخت تر هم می شود.داودی در پایان درباره فیلم بعدی اش گفت: طرح اولیه فیلمنامه از رضامیركریمی است و بخشی در جنوب فیلمبرداری خواهد شد و به دلیل فصل خاص، اوایل اسفند ماه فیلمبرداری را آغاز خواهیم كرد. نام موقت فیلمنامه «لاك پشتها» است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید