یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


از تولد دوباره سینما آزادی تا خاطره شدن سینما رودکی


از تولد دوباره سینما آزادی تا خاطره شدن سینما رودکی
سینمای ایران در بهار ۸۷ ؛ از تولد دوباره سینما آزادی تا خاطره شدن سینما رودکی


سینمای ایران «به همین سادگی» نوروز ۱۳۸۷ را با خاطرات صفهای طویل جلوی سینما آزادی آغاز کرد، سینما «رودکی» را به دفترچه خاطرات سینمادوستان در لاله زار سپرد و معاون سینمایی، امسال را برای سینمای ایران، سال رونق بخشی دانست. سینما «آزادی» در اولین بهار آغاز فعالیتش با استقبال مخاطبان مواجه شد و مدیرعامل توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این باره گفت: ما به هدف اصلی مان که قصد داشتیم، سینما آزادی فضای امنی برای پرکردن اوقات فراغت خانواده ها باشد نزدیک شده ایم و خانواده ها طی این مدت استقبال بسیار خوبی از این سینما داشتند و اکثرا هم راضی بوده اند.
□□□
در اولین جلسه شورای عالی تهیه کنندگان در سال ۸۷، نامه اداره کل نظارت و ارزشیابی درباره توجه تهیه کنندگان به عدم ارتباط با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مطرح شد و عمده اعضای حاضر شورا درباره وضعیت اسفبار غارت سرمایه های سینما و نمایش غیر مجاز فیلمهای ایرانی در شبکه های فارسی زبان هشدار دادند و در این جلسه، اسامی فیلمهای زیادی مطرح شد که بدون داشتن کپی رایت و مجوز از این شبکه ها پخش شده و باعث محروم شدن تهیه کنندگان از حقوق بین المللی فیلمهایشان شدند و اعضای حاضر خواستار چاره جویی پیرامون این مشکل از سوی وزارت ارشاد شدند.
□□□
در ابتدای بهار ۸۷؛ «رخشان بنی اعتماد» برای برگزاری کلاسهای فیلمسازی پیشرفته، مرور آثارش و دریافت مدرک افتخاری فروردین ماه راهی لندن شد و کلاس فیلمسازی پیشرفت هم برگزار کرد. کارگردان «گیلانه»، «بانوی اردیبهشت» همچنین در ادامه ی حضورهای بین المللی اش برای سخنرانی در میزگردی تحت عنوان «زنان سینماگر و تعهد» راهی جشنواره ی فیلم کن شد و به عنوان تنها زن کارگردان ایرانی در این میزگرد سخنرانی کرد.
□□□
چند هفته ای سپری می شد از آغاز سال ۸۷ که سینما «رودکی» (متروپل سابق) یکی دیگر از بازماندگان سینماهای لاله زار هم از چرخه نمایش خارج شد.
بهروز بهبهانی مدیر این سینما در گفتگویی این خبر را تأیید و اعلام کرد: به دلیل اینکه بافت لاله زار از موقعیت فرهنگی خارج شده است، فعالیت سینما «رودکی» توجیه اقتصادی نداشت و مجبور شدیم این سالن را که بالای ۶۰ سال قدمت دارد را تعطیل کنیم.در حالی که او ادعا کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه تغییر کاربری این سینما را صادر کرده است ، اما مدیر امور سینمایی معاونت سینمایی اعلام کرد: اجازه ای برای تغییر کاربری سینما «رودکی» صادر نشده است.سینما «رودکی» با نام قدیمی «متروپل» در سال ۱۳۲۹ با نمایش فیلم «بن هور» آغاز به کار کرده و طی سالهای اخیر بیشتر فیلمهای خارجی را به نمایش گذاشت.
□□□
با سپری شدن ۱۰ ماه از مرداد ماهی که قرار بود «سنتوری» داریوش مهرجویی به نمایش درآید و سرانجام در اواخر سال ۸۶ از پیاده روهای خیابان سر درآورد و به خانه ها رفت و مردم در ویدئوهای خانگی آن را به تماشا نشستند؛ «حجت- ف» متهم دستگیر شده که به عنوان اصلی ترین پخش کننده قاچاق این فیلم معرفی می شد، اردیبهشت ماه در یک برنامه رادیویی حضور پیدا کرد و اعلام کرد: از غیرقانونی بودن فروش این فیلم اطلاعی نداشته است.
او در یک اظهار نظر عجیب گفت: از ابتدا سینمای ایران و فیلمهای داریوش مهرجویی را از فیلم «گاو» دنبال می کردم. حتی دلیل انتخاب شغلم نیز علاقه ام به فرهنگ و سینما بوده است و مسائل مادی آن برایم اهمیت چندانی نداشته است.
او خود را ۲۴ ساله و دیپلم ریاضی معرفی کرد و ادامه داد: در مغازه کوچکی که واقع در یکی از فقیرترین محله های تهران است، فیلمهای مجاز را عرضه می کردم و فیلم «سنتوری» تنها فیلم غیر مجازی بود که مسؤولان در محل کارم یافتند.
در این برنامه مرتضی شایسته و فرامرز فرازمند تهیه کننده و پخش کننده سنتوری هم حضور داشتند.
محمدرضا جعفری جلوه هم سال ۸۷ را برای سینمای ایران، سال رونق بخشی دانست.معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونق بخشی به اقتصاد سینما و هویت بخشی به تولیدات آثار را دو رویکرد اصلی معاونت سینمایی در سال جاری برشمرد و اعلام کرد: این دو رویکرد اصلی به طور جدی فرا روی ماست و در این راستا به تولیدات بهتر در عرصه سینمای کشور می اندیشیم. او همچنین مهمترین برنامه معاونت سینمایی را برنامه منتهی به ساخت فیلم خوب دانست.
□□□
جشنواره ی فیلم کن هم طبق روال هر ساله اش برپا شد و سهم سینمای ایران در آن «ترانه تنهایی تهران» به کارگردانی سامان سالور در بخش دو هفته کارگردانان بود.اما شصت و یکم دوره برگزاری کن در حالی برپا شد که نمایندگان سینمای ایران را در این دوره مدیران سینمایی تشکیل دادند و حضور سینماگران در آن محدود بود و همین موضوع بازتابهای مختلفی را از سوی اهالی سینما به دنبال داشت.
□□□
اردیبهشت ماه دومین شب کانون کارگردانان با تقدیر از سه نسل فیلمسازی سینمای ایران، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی کیا، پرویز شهبازی و بزرگداشت ناصر تقوایی همراه شد و از عباس شباویز تهیه کننده پیشکسوت سینما هم تقدیر شد.
رئیس کانون کارگردانان اعلام کرد که قصد داشته ایم با برگزاری این جشن، تذکری نسبت به جایگاه مقام کارگردانان در سینما به عنوان مهمترین عضو سینمایی در سی سال اخیر داشته باشیم و همچنین گوشزد کنیم، وظیفه او را که هدایت و رهبری است و اعلام کرد: این ویژگی مهمترین رکنی است که او را متمایز می کند.او از کارگردانان سینمای ایران خواهش کرد: این گوهر گرانبها را به خاطر پرفروشی، ارزان نفروشید. حق داریم مخاطب زیاد را همراه کنیم اما نباید از استانداردها پایین بیاییم.
□□□
همچنان اصغر شاهوردی صدا بردار پیشکسوت سینمای ایران در بستر بیماری است و در این چند ماهه گذشته هنرمندان به دیدار او رفتند. در دیداری که مدیرعامل خانه سینما هم حضور داشت بر ضرورت یک صندوق حمایتی تأکید شد و رضا میرکریمی گفت: واقعیت ماجرا این است که هر وقت با حادثه های این چنینی روبرو می شویم، تازه متوجه می شویم چقدر امنیت اعضای شاغل در حوزه سینما شکننده و در معرض خطر است و ما نیازمند یک فکر جدی و اساسی به منظور تشکیل یک صندوق حمایتی هستیم تا این صندوق در مواقع لزوم و وضعیت اورژانس مشکلات اعضای حادثه دیده را برطرف کند.
□□□
و سرانجام بهمن فرمان آرا اعلام کرد: با اطمینان می گویم تا اخذ پروانه نمایش «خانه آشنا»، این فیلم درجایی به نمایش درنخواهد آمد. من می خواهم فیلمم دراین مملکت نمایش داده شود، چون فیلم را به خاطر مردم می سازم، نه منتقدان خارجی.
□□□
در فصل بهار قرار شد، فروش بلیتهای سینما بصورت نیم بها در روز شنبه باقی بماند و همچنان سینماگران به روند لغو امتیاز دو نشریه هنری واکنش نشان دادند.در سه ماهه ابتدای سال ۸۷ ؛ داود اسدی بازیگر و شاهرخ سخایی عکاس، مجید حاجی باشی مدیرتولید، اسماعیل داورفر بازیگر و فرهنگ معیری پدر چهره پردازی سینمای ایران هم از دنیا رفتند و به قطعه هنرمندان سپرده شدند.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید