یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


مبارزه با بدحجابی؛ تامین امنیت اجتماعی یا اجرای طرحی ایدئولوژیک!


مبارزه با بدحجابی؛ تامین امنیت اجتماعی یا اجرای طرحی ایدئولوژیک!
دوسال پیش طرح "امنیت اجتماعی در شب های تهران" مطرح شد. امسال طرح "ارتقاء امنیت اجتماعی با رویکرد امنیت اخلاقی"، و مشخص نیست که سال دیگر چه طرحی در راه باشد!
هر سال با آغاز فصل گرما مبارزه با مقوله «بدحجابی» بالا میگیرد.اما امسال در تهران «متوقف کردن خودروهای حامل افراد بد حجاب»از دیگر روش های مبارزه با بدحجابی اعلام شده است. مسئولان امر، ویژگی طرح امسال برخورد با بدحجابی را مبتنی بر بررسی های علمی دانسته و اعلام کرده اند بر اساس یک نظرسنجی اکثریت مردم خواهان مبارزه با بدحجابی آن هم به طور مستمر بوده اند.
پدیده مبارزه با بدحجابی بعد از دوران خاتمی ،رنگ دیگری به خود گرفت. از زمانی که فشارهای قبلی کم شد، پوشاک خانم ها رفته رفته تنوع بیشتری پیدا کرد. با این اتفاق، اعتراض لایه های سنتی جامعه بلند شد چراکه معتقد بودند نابسامانی های اجتماعی رشد کرده اند، همچنین صدا و سیما، بودجه هنگفتی را به تولید برنامه هایی در تایید ارتباط مستقیم رشد جرایم و بدحجابی تخصیص داد.
از سه چهار سال قبل تا کنون، این طرح هرساله اجرا میشود و تقریبا از بهار زمزمه های آن شروع شده و در تابستان به اوج خود میرسد و در مراکز تفریحی و در خیابانها سختگیری هایی اعمال می شود، تا در واقع با فشار قانونی زنان را ملزم کنند حجاب را، که تنها مورد تایید وحمایت حکومت وبخش اندکی از جامعه است، رعایت کنند.
امسال پوشیدن شلوارهای کوتاه، مانتوهای تنگ، چسبان و بدن نما و استفاده از شال های کوچک که به طور کامل موی سر را نمی پوشاند مصداق های بد حجابی برای زنان اعلام شده است.
یک استاد دانشگاه از آرایش و نحوه پوشش جوانان به عنوان یک مکانیسم جبرانی نام می برد و می گوید: ایران همواره در چهارراه حوادث و هجوم و حمله های متعدد قرار داشته و این ترس و ناامنی، عقده حقارتی را به وجود آورده که باید توسط مکانیسم های جبرانی، تعدیل شود. پس می توان آرایش غلیظ و این نحوه پوشش را نوعی مکانیسم جبرانی قلمداد کرد که می تواند دهن کجی ی باشد به سخت گیری هایی که در دوره ای نسبت به معاشرت ها و ارتباطات بین افراد صورت می گرفته است.
این روانشناس پوشش، رفتار و گفتار افراد جامعه را مظهر فکر، اندیشه و مجموعه ای از خواسته ها و احساسات انسان ها می داند و می گوید: مسئولان فرهنگی کشور در ابتدا باید منشاء و دلیل ناهنجاریهای جامعه را بشناسند، سپس به ارایه راه حل و رفع آنها بپردازند .
یکی از شعارهای دولت احمدی نژاد این بود که با ظاهرمردم کاری نخواهد داشت و این جمله احمدی نژاد که" آیا مشکل ما مدل موی جوانان ما است؟!" از ذهن هیچ کس پاک نخواهد شد.
زمانی که ماجرای کشف حجاب اتفاق افتاد زنها مجبور به کنار گذاشتن چادر و استفاده از کلاه به جای حجاب شدند. آن زمان توجیه دولتمردان این بود که زنان را از قالبهای محدود آزاد کرده و آنها را عملا وارد اجتماع کنند. و حال پس از گذشت بیش از نیم قرن، عکس این اتفاق می افتد!
اما همان اندازه که کشف حجاب ناپسند بود و مخالفت هایی را در پی داشت، حجاب اجباری هم در نوع خود عواقب ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.
احمد رضا رادان رئیس پلیس تهران در یک نشست خبری اعلام کرد که طرح برخورد با بدحجابی دارای ویژگی های علمی است. رئیس پلیس تهران گفت که ده درصد کل جامعه بد حجاب هستند و آنها هم در چهار گروه اصلی جای میگیرند که ویژگی سه گروه از آنها بی هویتی، بیماری و اختلال شخصیتی و انحراف اخلاقی است.
رادان درمصاحبه های متعددش درخواست ۹۳ درصد مردم از نیروی انتظامی برای مبارزه با بدحجابی را عامل اصلی اجرای این طرح اعلام کرده است.این درحالیست که در تحقیقات مامشخص نشد جامعه آماری که نیروی انتظامی از آنها نظرسنجی کرده است جز کدام یک از اقشار جامعه هستند!
شادی صدر فعال حقوق زنان در این باره می گوید:به نظر من برخلاف گفته مسئولان این طرح برآیند نظرات شهروندان نیست! وقتی ادعای تامین امنیت اجتماعی را با واقعیات موجود در جامعه مقایسه می کنیم در می یابیم این طرح مبتنی برنگاهی ایدئولوژیکی است!
لذا برخلاف آنچه که فرمانده انتظامی تهران بزرگ «درخواست ۹۳ درصدی شهروندان در نظرسنجی از نیروی انتظامی برای اعلام مصداق های بدحجابی و برخورد با آن» اعلام کرد، نمی توان به صرف یک نظر سنجی و یا درخواست ۹۳ درصدی! شهروندان به مقابله با بدحجابی و محو آن توسط چند گشت محسوس و نامحسوس انتظامی پرداخت و به این بهانه هر روز تعریف جدیدی از مدل لباس و پوشش ارئه کرد و قانون جدیدی برای مقابله با آن به کارگرفت .
هلیا پارسی نژاد


همچنین مشاهده کنید