چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران


نگاهی به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره ) و به دلیل ایجاد تحول بنیادین در جامعه نیاز به وجود مدارس علمیه خواهران بیش از پیش احساس گردید از این رو ، شورای عالی حوزه علمیه قم در تاریخ ۱۳۷۵/۱۲/۱۰ مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را با اهداف معین تاسیس کرد تا ضمن سازماندهی ، هدایت و نظارت مدارس علمیه خواهران ، فصلی نوین و تحولی شگرف در حیات معنوی و مادی زن مسلمان ایرانی به‌وجود آورد .
● ساختار کلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران همچون سایر مراکز و نهادها دارای اهداف ، ساختارو سلسله وظایفی است که به شرح ذیل هستند :
الف ) اهداف
اهم اهداف این مرکز در طراحی نظام آموزشی ، تربیتی و پژوهشی ، طراحی و تبیین روشها و ضوابط و مقررات لازم ، هدایت و نظارت به منظور تحقق برنامه ها و ضوابط مصوب ، پشتیبانی معنوی و مادی از مدارس علمیه خواهران با رعایت اصل استقلال آنها ، تربیت نیروهای آشنا به معارف اسلامی جهت حضور در عرصه تعلیم و تربیت نظام اسلامی ایجاد وحدت رویه در مدارس ، ایجاد هماهنگی میان برنامه ها و روشها متناسب با ویژگی های خواهران و فراهم سازی امکان تعامل و تبادل امکانات با سایر نظامهای آموزشی ، خلاصه می شود.
ب) ساختار سازمانی مرکز
دو حوزه مدیریت و معاونتها ، ساختار سازمانی مرکز را تشکیل می دهند که سه مجموعه دفتر مدیر ، مدیریت ارتباطات و دبیرخانه زیرمجموعه های مدیر مرکز می باشند.
ج) وظایف و اختیارات
۱) مدیر مرکز
هدایت و نظارت و اداره کلیه فعالیتهای مرکز ، پیشنهاد قائم مقام به شورای عالی جهت تائید و انتخاب معاونین ، ابلاغ مصوبات شورای عالی به واحدهای تابعه و تصویب آیین نامه اجرایی آنها پس از طرح و بررسی در شورای عالی صدور مجوز تاسیس حوزه های علمیه خواهران پس از هماهنگی با شورای عالی ، نصب و عزل مدیران مدارس ، تصویب اولیه برنامه و بودجه سالانه مرکز و ارائه به شورای عالی جهت تصویب نهایی ، تصویب شرح وظایف قسمتها و بخشهای داخلی معاونتها پس از طرح و بررسی در شورای اداری ، ارائه مستمر گزارش فعالیت مرکز به شورای عالی به کار گیری و استفاده از مشاورین به منظور انجام وظایف محوله ، فراهم سازی زمینه های قانونی و اجرایی لازم جهت تامین و افزایش منابع مالی مورد نیاز مرکز ، امضای اوراق و اسناد تعهد آور مرکز، تاسیس دفاتر مورد نیاز برای انجام وظایف محوله و معرفی به مرکز به سایر دستگاه ها و نهادها و ارتباط با شخصیتها و سازمانها به منظور معرفی مرکز اهم وظایف مدیر مرکز می باشند.
۲) قائم مقام مدیر مرکز
پیگیری و انجام امور و وظایف محوله از طرف مدیر مرکز ، انجام وظایف مدیر در زمان عدم حضور وی و شرکت در جلسات شورای اداری و سایر شوراهای مورد نیاز ، وظایفی هستند که قائم مقام مدیر مرکز عهده دار آنها می باشد .
۳) دفتر مدیر مرکز
اخذ و ثبت مکاتبات مربوط به مدیر مرکز ، بررسی مکاتبات مربوط به مدیر و پاسخگویی به آنها پس از هماهنگی با مدیر مرکز، پاسخگویی به مراجعات مدیر و ارجاع درخواستها و افراد به بخشها و افراد مربوطه ، تنظیم اوقات مدیر متناسب با قرارهای تنظیم شده و هماهنگی با مدیر در انجام آنها ، فراهم کردن لوازم ، مطالب و مقدمات لازم برای شرکت مدیر در جلسات ، ابلاغ مصوبات شورای عالی و شورای اداری مرکز و تصمیمات به معاونتها و واحدهای تابعه ، شرکت مسئول دفتر در شورای اداری ، ارائه احکام موسسین و مدیران حوزه های علمیه خواهران به مدیر جهت امضا و تهیه خلاصه اخبار و اطلاعات جاری مرکز و حوزه های تابعه و ارائه به مدیر مهمترین وظایف دفتر مدیر مرکز می باشند .
۴) مدیریت ارتباطات
زمینه سازی ملاقات و ارتباط مدیر با شخصیتهای حوزوی و غیر حوزوی به منظور معرفی اهداف ، ماموریتها و خدمات مرکز و جلب مساعدت آنان ، انجام مصاحبه با رسانه های عمومی در چارچوب ضوابط مرکز ، بررسی نظرات و مطالب منتشره نسبت به مرکز ، ارزیابی و پاسخگویی به آنها ، ارسال پیام های تبریک و تسلیت ، تهیه پیش نویس بیانیه و اطلاعیه های مرکز در ارتباط با مناسبتهای مختلف ، زمینه سازی حضور ، مشارکت و معرفی مرکز در همایشها و مجامع مرتبط با فعالیتهای مرکز، معرفی مرکز ازطریق نشریه عمومی ، جزوات و رسانه های گروهی ، تنظیم و برگزاری مناسبتهای اسلامی انقلابی در مرکز، برگزاری جلسات ، تهیه پلاکارد و ... نشر و چاپ اطلاعیه ها و آگهی های مرکز ، پاسخ به نامه های عادی اشخاص در صورتی‌که مربوط به مسائل کلی حوزه های علمیه خواهران باشد ، ارجاع نامه هایی که حاوی مطالب مربوط به معاونتهای مختلف باشد به معاونتهای مربوطه ، شرکت در مراسم و مناستهای اسلامی از طرف مرکز ، اعلام مواضع مرکز در مناسبتهای ملی در قالب اطلاعیه و بیانیه و ارائه گزارش عملکرد ماهانه مدیریت به دفتر مدیر، وظایفی هستند که مدیریت ارتباطات عهده دار آنها می‌باشد‌.
۵) دبیر خانه
دریافت و ثبت کلیه نامه ها و مراسلات پستی و غیر پستی شامل پیک و فاکس و... مربوط به مرکز، ارجاع نامه های ثبت شده به قسمتهای مربوطه و پیگیری انجام آنها تشکیل بایگانی مناسب با رعایت مسائل فنی و حفاظتی به منظوری حفظ و طبقه بندی کلیه مکاتبات مرکز، ثبت و ارسال کلیه مراسلات مرکز ، نظارت بر مراعات اصول نامه نگاری ، حفظ رده مکاتباتی و طبقه بندی کلیه مراسلات مرکز ، کتابت ، تایپ و ویرایش و تکثیر نامه ها ، ضوابط و مقررات و سایر مطالب مورد نیاز و تحویل اسناد محرمانه به طور مستقیم به دفتر مدیر وظایفی هستند که بر دوش دبیرخانه نهاده شده اند .
۶) شورای اداری
این شورا متشکل از مسئولان و معاونین مرکز کار ارزیابی اقدامات مرکز نسبت به مسائل مهم مدارس ، بررسی و تصویب طرحهای مورد نیاز معاونتها و برنامه های آموزشی و تربیتی حوزه در موارد ارجاعی به شورا ، بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه مرکز و پیشنهاد به شورای عالی ، بررسی و تصویب شرح وظایف معاونتها و دفاتر، بررسی و تصویب ضوابط و مقررات مربوط به اداره مدارس علمیه خواهران ، بررسی و تصویب چگونگی هدایت و نظارت بر مدارس علمیه و تصمیم گیری در خصوص تعطیلات غیر رسمی مدارس و نیز گشایش و اختتام مدارس تابعه را عهده دار می باشد .
۷) دفتر برنامه ریزی و نظارت
این دفتر نیز با سه مدیریت وظایفی را بر عهده دارد
▪ مدیریت نظارت و ارزشیابی
اعمال نظارت و بازرسی های لازم از مرکز و مدارس ، بررسی و پیگیری گزارش تخلفات در مرکز یا مدارس ، رسیدگی و پیگیری شکایات واصله از مدارس، ارزیابی عملکرد مرکز و مدارس در دوره های مختلف زمانی و مقایسه با اهداف و وظایف و ارزشیابی نیروی انسانی از وظایف این مدیریت می باشد.
▪ مدیریت آمار و اطلاعات
این مدیریت هم به جمع آوری ، تنظیم و نگهداری آمار و اطلاعات مربوط به مدارس علمیه خواهران سراسر کشور ، انجام بررسیهای آماری و ارائه تحلیل در زمینه نیازمندیها ، امکانات و فرصتهای مدارس علمیه ، اطلاع رسانی به معاونین و مدیران مرکز در زمینه فرهنگی - تربیتی ، آموزشی ، پژوهشی و پشتیبانی ، اخذ گزارشهای عملکرد معاونتهای مرکز و تهیه و تنظیم در قالب گزارشهای فصلی ، سالانه ، موردی و ارائه به شورای عالی ، ارزیابی و تحلیل میزان رشد فعالیتها و عملکرد مرکز و ارائه گزارش نظر سنجی سالانه در خصوص عملکرد مرکز از نگاه مسئولان مدارس می پردازد.
▪ مدیریت برنامه و بودجه
بازبینی سازمان ، روشها و تشکیلات مرکز و تهیه پیشنهادات اصلاحی ، پیش بینی و تنظیم برنامه و بودجه سالانه بر اساس پیشنهاد معاونتها ، تعیین میزان بودجه هر یک از قسمتها و صدور ابلاغ پرداخت آن در چارچوب برنامه و بودجه مصوب ارائه گزارش عملکرد مالی مرکز به شورای عالی و سایر مراکز ذی ربط، بررسی و کارشناسی آیین نامه ها ، ضوابط مقررات و طرحها و پیشنهادات ارائه شده جهت طرح در شورای اداری ، تعیین و ابلاغ دستور کار شورای اداری ، تهیه و تنظیم صورت جلسات شورای اداری ، تهیه و پیشنهاد برنامه معاونتها در قالب برنامه کلان مرکز ، تشکیل کمیته ارزیابی و پشتیبانی از مدارس و تعیین و ابلاغ دستور کار کمیته ، تدوین صورت جلسه کمیته ارزیابی و پشتیبانی و ارسال آن به دفتر مدیر و ارسال صورت جلسات و ابلاغ مصوبات کمیته ارزیابی و پشتیبانی به معاونت ها و دفاتر هم از وظایف این مدیریت است.
۸) دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
این دفتر که در مهر ماه ۱۳۷۷ تاسیس شد ، نهادی است علمی -پژوهشی ، وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با سه مدیریت “اداری مالی “ ، “اطلاع رسانی “ و “پژوهش “ . اما وظایف این دفتر هم شامل تبیین دیدگاه نظام مند دین پیرامون زن و خانواده ، پرورش گروه و کارشناس در حوزه مطالعات اسلامی زن در خانواده ، ارتقای آگاهی ها و تحلیل ها در حوزه مطالعات دینی زن و خانواده با تکیه بر اطلاع رسانی روز آمد ، تعمیق پژوهش ها و کارشناسی های دینی در حوزه زنان و پشتیبانی هدفمند از توسعه و گسترش آن ، پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در حوزه زن و خانواده می باشد که در راستای انجام این وظایف ، همگن سازی پژوهش ها و مطالعات بنیادی وکاربردی با نیازهای مخاطبان ، جلب مشارکت بانوان در فعالیت های پژوهشی دفتر ، اولویت دهی به پژوهشهای قابل استفاده و تاثیر گذار در برنامه ریزی کشور، اولویت دهی به پژوهش های اثباتی نسبت به پژوهش های نقد محور، بهره مندی از پژوهش گران ویژه در قالب هیئت علمی به منظور تشکیل هسته های تخصصی ، همکاری و ارتباط مستمر با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور استفاده از ظرفیتهای علمی آنان و توسعه و تعمیق پژوهش ها و کارشناسها ، روزآمدی پژوهش ها و بررسی و مطالعه میان رشته ای پدیده ها و مسائل مربوط به حوزه زن و خانواده را در اولویت کاری قرار داده اند.
۹) دفتر فناوری و اطلاعات
این دفتر هم به منظور بهره گیری از فناوریهای نوین در جهت ارتقای سطح ماموریتهای مرکز در حوزه مدیرراه اندازی گردید که از طریق دو مدیریت “فناوری اطلاعات “ و “ فرآوری محصولات “ وظایف خود را به انجام می رساند اما اهم وظایف این دفتر نیز شامل مطالعه ، تحلیل و ارزیابی روشهای نوین آموزشی ، اطلاع رسانی و ارتباطی رایج دنیا به معاونتها و دفتر مرکز جهت استفاده در انجام ماموریتهای مرکز و تبدیل دستاوردها و مفاهیم کلیدی آن به مفاهیم و روشهای قابل فهم و اجرا در زمینه آموزه های دینی و بومی سازی آن در حوزه های علمیه خواهران ، مشاوره و ارائه خدمات کارشناسی فنی در زمینه فناوری آموزشی فرهنگی و اطلاعات به معاونتها ، دفاتر و سایر بخشهای زیر مجموعه مرکز، مطالعه و طراحی فنی و پیشنهاد نظام نوین آموزش مجازی (غیر حضوری ، نیمه حضوری ) اعم از سیستم جامع و سیستم تک درس ، در چارچوب مصوبات و ضوابط مرکز، تولید و تکثیر محصولات آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی و اداری در قالب های دیداری و شنیداری (فیلم ، لوح فشرده ،کاست و...) ، تولید محصولات کمک آموزشی و عکس ، اسلاید ، پوستر ، نقشه ، لوح ، کارت ، تابلوهای تصویری ، احجام هندسی ، سرگرمی های فکری و...، تحلیل سیستم ، تجزیه ، طراحی ، تولید یا تهیه ،تکمیل و اصلاح نرم افزارهای مورد نیاز مرکز در زمینه آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی و اداری جهت توسعه کاربری فناوری اطلاعات و مکانیزه شدن امور، طراحی ،راه اندازی و نگهداری فن پایگاهها ی اطلاع رسانی مرکز،پشتیبانی فنی شبکه های مرکز و ارائه خدمات سخت افزاری به معاونتها و دفاتر مرکز و کارشناسی و ارائه خدمات فنی لازم در زمینه تهیه ، تولید ،اصلاح و تکمیل نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز می باشد.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید