یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


پرواز را به خاطر بسپار


ساعت پرواز در بلیت ها ۱۷:۴۰ ثبت شده است و مسافران سرانجام پس از یك ساعت تاخیر كه ظاهرا عرف پذیرفته شده هواپیمایی ایران است در ساعت ۱۸:۴۰ وارد سالن ترانزیت می شوند. ۱۰دقیقه بعد مسافران بر صندلی های هواپیمای ایرباس هشت ردیفه تكیه زده اند. ساعت ۱۸:۵۰ است و خلبان اولین استارت پرواز را می زند، اما از پرواز خبری نیست. ساعت ۱۹:۳۰ نقص فنی هواپیما اعلام می شود. مسافران كلافه اند و كادر پرواز می كوشند تا نقص فنی را برطرف كنند. خلبان از تلاش كادر پرواز و تیم تعمیر هواپیما برای رفع نقص فنی خبر می دهد. نیم ساعت گذشته، ولی كادر فنی موفق به راه اندازی هواپیما نشده اند.
دوباره صدای خلبان در هوای نه چندان مناسب كابین هواپیما می پیچد. این بار صحبت از ترمزهایی است كه قفل شده اند و چرخ هایی كه نمی چرخند و نوید دوباره خلبان كه تیم تعمیر هواپیما همچنان در تلاشند تا پرواز هر چه زودتر انجام شود. نیم ساعت دیگر هم می گذرد. مردم همچنان داخل هواپیما نشسته اند و منتظرند. خلبان مسافران را به آرامش دعوت كرده و اعلام می كند كه تیم تعمیر تصمیم دارد آخرین شانس خود را هم امتحان كند، ولی آخرین شانسی وجود ندارد ۳ ساعت است كه مسافران در هواپیما نشسته اند و نقص فنی هواپیما برطرف نشده است. كودكان و افراد مسن كلافه اند و بی تابی می كنند. برای خلبان هم سلامتی مسافران مهمتر است، پس پرواز منتفی است.
در سالن ترانزیت
ساعت ۹:۳۰ شب، فرودگاه تبریز، سالن ترانزیت. حدود ۲۷۰ نفر مسافر در سالن ترانزیت فرودگاه تجمع كرده اند. مردم كلافه و سردرگم هستند و كسی پاسخگو نیست. هر كس چیزی می گوید: چراها پاسخی ندارند. انتظامات فرودگاه از مردم می خواهد كه بارها و وسایلشان را پس بگیرند و سالن فرودگاه را ترك كنند، اما مردمی كه ۴ ساعت در فرودگاه معطل بوده اند حالا می خواهند بدانند تكلیفشان چیست؟ انتظامات هم چیزی نمی داند و تصمیم گیری نهایی و روشن شدن تكلیف را به فردا موكول می كند. سرانجام ساعت ۱۰ شب، تیزهوش، رئیس ایران ایر تبریز در سالن فرودگاه حاضر می شود.
رئیس ایران ایر ۱۰ دقیقه زمان می خواهد تا پیگیری كرده و مسائل را حل كند. كسب تكلیف از تهران، اما تا ۴۵ دقیقه دیگر به طول می انجامد. تیزهوش و كادرش سعی دارند تا پروازی فوق العاده برای همان شب ترتیب بدهند.
پرواز فوق العاده
مسافران در سالن ترانزیت پراكنده اند. قرار است هواپیمایی به مقصد تبریز، تهران را ترك كند. مسافران، منتظر رسیدن هواپیمای فوق العاده هستند. بلندگوهای سالن مدام اعلام می كنند: مسافران محترم، لطفا بارهای خود را تحویل بگیرید.، مسافران محترم، فرودگاه هیچگونه مسئولیتی در قبال بارهای شما ندارد. و ... عده ای از مسافران نگران بارهای خود هستند و سالن را ترك می كنند. مردم به این وضعیت اعتراض دارند. كسی باید پاسخگوی بارهایی باشد كه از ترانزیت خارج می شوند. بار دیگر تیزهوش برای آرام كردن مسافرانی كه پس از ساعت ها معطلی دیگر حسابی از كوره در رفته اند در سالن حاضر می شود. مردم خسته، كلافه و گرسنه اند و فرودگاه تعدادی ساندیس و كلوچه به عنوان شام بین مسافران پخش می كند. تیزهوش به خاطر سخنانی كه مرتب از بلندگوهای فرودگاه پخش شده است از مردم عذرخواهی می كند و پرواز فوق العاده همچنان در راه است.
نیمه شب در آسمان
هواپیما سرانجام ساعت ۱۲ نیمه شب در فرودگاه تبریز بر زمین می نشیند. مسافران خواب آلود و خسته بارهای خود را تحویل می گیرند تا دوباره مراحل شماره گذاری را طی كنند. این در حالی است كه ۴۰ نفر از مسافران قبل از رسیدن پرواز فوق العاده، از پرواز انصراف داده و فرودگاه را ترك كرده اند. بالاخره بارها شماره می خورند و كارت پرواز ۲۳۰ نفر مسافر به جای مانده مجدد تایید می شود. سرانجام پس از بارگیری و در ساعت ۲:۳۰ بامداد هواپیما آماده پرواز است. مسافران وارد هواپیما می شوند. شماره صندلی ها مشخص نیست. هر كس هر جا كه بتواند می نشیند. عده ای از همراهان از زن و فرزند خود دور افتاده اند و خدمه پرواز هم كار چندانی از پیش نمی برند. در چنین شرایطی خبر تازه ای دهان به دهان به مسافران خسته و عصبانی می رسد. كارمند فرودگاه در اعلام اسامی و تعداد مسافران اشتباه كرده است. ظرفیت هواپیمای فوق العاده كمتر از تعداد مسافران است. در نتیجه باز هم ۳۰ نفر از مسافران از پرواز جا می مانند!
از پرواز به هتل!
۳۰ نفر مسافر بدشانس كه از پرواز فوق العاده هم جا مانده اند شب را میهمان هواپیمایی ایران ایر هستند! ساعت حدود ۳ بعد از نیمه شب است كه مسافران در هتل اقامت می كنند. مسافران پرواز فوق العاده، بامداد روز شنبه در تهران فرود می آیند و ۳۰ نفر مسافر به جای مانده در دو مرحله در ساعت های ۳۰: ۸ و ۱۱:۳۰ صبح شنبه در هواپیمایی كه آسمان را می شكافد تا به مقصد تهران برسد، از شدت بی خوابی و فشار عصبی چرت می زنند. همه از كار و برنامه های خود باز مانده اند و زمان زیادی تلف شده است. مسافران اما با تشكیل یك شورای احقاق حقوق و انتخاب ۳ نفر نماینده از میان خود پیگیر حقوق ضایع شده خود و دریافت غرامت بیش از ۲۰ ساعت تاخیر از شركت هواپیمایی هما هستند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید