یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


اتوبوس های شلوغ، مسافران خسته


اتوبوس های شلوغ، مسافران خسته
اتوبوس‌های شیراز شلوغ است. جا برای تکان خوردن و یا جابه‌جا کردن پا در اکثر اتوبوس‌های این شهر نیست. با کسانی که بیشتر زمان رفت‌وآمد خود را با این اتوبوس‌ها می‌گذرانند، مصاحبه کرده‌ایم اما انگار در میان مردم این مساله وجود دارد و در میان متولیان، این امر هیچ مساله‌ای نیست. برخی از اتوبوس واحدها در زمان مقرر حضور دارند اما به علت زمانی که برای آن به فرض ۴۰ دقیقه در نظر می‌گیرند و... مسافران از ایستادن در ایستگاه و انتظار کشیدن برای اتوبوس خسته شده و از آنجایی که بیشتر افراد جامعه ما را افراد کم‌درآمد تشکیل می‌دهند و... به ناچار ترجیح می‌دهند یا به خانه برگردند و یا پیاده به محل موردنظر بروند و اگر هم پولی را پس‌انداز دارند، به دلیل این‌که رانندگان پول خرد ندارند، به اجبار پول اضافه هم پرداخت کنند و... در حال حاضر بیشتر مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد، دانش‌آموزان دختر و زنان به دلیل امنیت اجتماعی و ایجاد امنیت روانی از اتوبوس استفاده می‌کنند. در اکثر این اتوبوس‌ها جنگ اعصاب بین مسافران دیده می‌شود.
کمبود جا نه برای نشستن حداقل برای ایستادن در اکثر واحدهای اتوبوسرانی شیراز فریاد می‌زند. انتظار زیاد برای آمدن اتوبوس در ایستگاه‌ها نتیجه‌اش این می‌شود که عده زیادی هنگام رسیدن خط‌های موردنظر به محل، امان پیاده شدن به مسافران را نمی‌دهند و به سرعت سوار بر اتوبوس شده و با افرادی که قصد پیاده شدن دارند، جنگ و جدل به‌پا می‌کنند و یا این افراد در هنگام پیاده شدن از اتوبوس، باید از دو ایستگاه قبل‌تر اعلام پیاده شدن نمایند تا این‌که با برخورد برخی از رانندگان که چرا زودتر اعلام پیاده شدن نمی‌کنید و... مواجه نشوند. عوامل مختلفی در این بی‌نظمی دخالت دارد؛ ترافیک، افزایش جمعیت، بی‌نظمی برخی از رانندگان و عدم‌رعایت قانون، اطلاع‌رسانی ضعیف مردم در هنگام برخورد با موانع و مشکلات با سازمان حمل‌ونقل و... کافیست در طول هفته در زمان‌ها و ساعت‌های مختلف با خط‌های موجود در شهر جابه‌جا شوید. آن هنگام است که متوجه این هرج و مرج و بی‌نظمی‌ها خواهید شد. از طرفی تلاش و کوشش سازمان حمل‌ونقل در برقراری امنیت و نیز رفع این مشکلات بر کسی پوشیده نیست اما این عوامل هم جزو مساله‌های مهمی است که شهروندان روزانه با آن مواجه هستند و در این خصوص اقدامات انجام‌شده بسیار ضعیف می‌باشد. دختری ۲۲ ساله که به همراه دوست خود منتظر خط ۹۶ است و به گفته خودش، بیشتر از خط‌های ۶۰، ۶۲ و ۹۶ برای رفت‌وآمد استفاده می‌کند، می‌گوید: خط ۹۶ همیشه شلوغ است و هنگامی که دانش‌آموزان از مدارس تعطیل می‌شوند، جمعیت بیشتر می‌شود و عده‌ای به ناچار و به علت کمبود جا منتظر خط بعدی می‌مانند اما وقتی خط بعد را هم شلوغ می‌بینند، دیگر منصرف می‌شوند. او با بیان این‌که خط ۹۶ همانند لاک‌پشت حرکت و از هر ایستگاه تا ایستگاه بعدی صدبار برای سوار کردن مسافران توقف می‌کند، بیان می‌دارد: دانش‌آموزان دختر و زنان به دلیل امنیت اجتماعی و... از اتوبوس استفاده می‌کنند و همیشه به‌وضوح مشخص است که جمعیت خواهران بیشتر از مردان است، اما متاسفانه همیشه این معضل که ظرفیت تکمیل است و جا برای بقیه مسافران منتظر در برخی ایستگاه‌ها نیست، وجود دارد. دوست این دختر ۲۲ ساله در مورد خط‌های ۶۰ و ۶۲ می‌گوید: بیشتر مواقع هنگام پیاده شدن مسافران دعوا به راه می‌افتد و از آنجایی که کرایه این خط ۶۰ تومان است، اکثر اوقات کرایه اضافی می‌گیرند. وی توضیح می‌دهد: رانندگان در اکثر اوقات مسافران را پیاده نمی‌کنند و وقتی به آنان تذکر داده می‌شود، در جواب می‌گویند: چرا زنگ اتوبوس را نمی‌زنید و یا این‌که برای پیاده شدن خود خبر نمی‌دهید و... زنی ۴۷ ساله که به همراه چند نفر دیگر منتظر خط ۷۸ است، می‌گوید: این خط از همه خط‌‌هایی که تا به حال با آنان رفت‌وآمد کرده‌ام، دیرتر به ایستگاه می‌آید و کمی شلوغ است و در برخی ساعات بر آن افزوده می‌شود. وی در پاسخ به این‌که شاید به دلیل کم بودن مسافران، تعداد این خطوط کم و نیز زمان آمدن آن زیاد است، می‌گوید: برعکس مسافران زیاد است، بیشتر افراد یا شاغل هستند و یا محصل و باید در زمان مقرر خود را به محل مورد نظرشان برسانند اما این خط‌ها آن‌قدر دیر می‌رسند که کسی هم برای سوار شدن نمی‌ماند. برخی از شهروندان از خط‌های ۱۵۰، ۹۶ و ۱۰۹ راضی هستند اما عده‌‌ای در خصوص خط‌های ۱۸ که به گفته‌ آنان افتضاح شده است و خط‌های ۸۰ اعتقاد دارند که اگر این خط‌ها زیادتر شوند بهتر است، جا نیست، شلوغ است و... برخی دیگر هم که با خط‌های ۳۳ و ۳ رفت‌وآمد کرده‌اند، بیشتر گله‌مندند و می‌گویند: دیده می‌شود که خطی در عبور از یک مسیر ۵ دقیقه‌ای ۲۰ دقیقه وقت صرف می‌کند و... اما ۷۴ و ۷۰ هم به نظر مردم خوبتر از برخی خط‌ها می‌باشد و خط‌های ۹۰ که دیدنیست!! و هنگام سوار شدن مسافران قابل بیان نیست و فقط کافیست قصد سوار شدن به آن خط را داشته باشید و... راه‌حل این همه ازدحام و شلوغی چیست؟
آیا نیاز به افزایش تعداد اتوبوس‌ها نیست؟ آیا باید همچنان شاهد این روند بود و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد و با کارهای کارشناسی بدون ‌رضایت مردم اقدام به کاری برای عموم کرد و... مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شیراز می‌گوید: رانندگان حق حرکت در خارج از تعرفه‌های زمانی خود را ندارند و برنامه‌های سرویس‌های اتوبوس‌ها کار کارشناسی‌شده است و زمان تعیین‌شده برای رانندگان خطوط براساس طول مسیر و عوامل دیگری که در این امر دخیل است، سنجیده می‌شود و رانندگان براساس تعرفه‌ زمانی موردنظر موظف به حضور به موقع در ایستگاه‌های مربوطه می‌باشند. وی بیان می‌کند: علی‌رغم این‌که در بحث تعمیر اتوبوس‌ها مشکلاتی وجود دارد اما هیچ محدودیتی برای افزایش خطوطی که نیاز به توسعه دارند، وجود ندارد و اگر تشخیص داده شود که تعداد اتوبوس‌ها باید زیاد شود، آمادگی برای افزایش تعداد خطوط وجود دارد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اظهار می‌کند: اگر تخلفی صورت گیرد و یا این‌که موردهایی برای افزایش برخی خطوط از سوی مردم به صورت موردی و دایم گزارش شود، حتماً اقدامات لازم را برای آن انجام خواهیم داد و... مهندس مسعود حسن‌شاهی شرایط انتخاب و گزینش رانندگان را داشتن گواهینامه پایه یک و حداقل گذشت یک‌سال از زمان تحویل گواهینامه رانندگی پس از تست و تشخیص صلاحیت راننده برای گزینش رانندگان اتوبوس‌ها می‌داند. وی در خصوص تفکیک قسمت خواهران و برادران، با بیان این مطلب که این امر در دستور کار دولت است، اضافه می‌کند: انتخاب نوع اتوبوس با سازمان اتوبوسرانی نیست و اتوبوس‌های مورد نیاز از قراردادهای وزارت کشور با شرکت تولیدکننده تامین می‌شود. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شیراز در خصوص این‌که چرا با وجود هماهنگی‌های انجام‌شده در زمانی که دانش‌آموزان از مدارس تعطیل می‌شوند، بیشتر شلوغی و بی‌نظمی‌ها و نیز کمبود جا را در آن زمان شاهدیم، می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی شیراز با سازمان آموزش و پرورش بیش از ۳۰ تا ۴۰ جلسه برگزار کرد و تعامل و هماهنگی بسیار خوبی با نواحی چهارگانه شیراز صورت گرفت. این سازمان اقدام به تجهیز ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در زمانی که سرویس‌دهی مدارس شکل نگرفته بود، کرد و به تقویت خطوط پرداخت و در حال حاضر از سوی آموزش و پرورش درخواستی در خصوص افزایش تعداد خطوط در زمان تعطیلی مدارس گزارش نشده است و... مهندس مسعود حسن‌شاهی در خصوص کرایه‌ تنها خطی که ۶۰ تومان است، توضیح می‌دهد: خوشبختانه در دوره‌های نرخ‌گذاری جدید شورای شهر شیراز و سازمان اتوبوسرانی بیشتر به فکر تعیین اعداد و ارقامی بوده‌ایم که مسافران کمتر با مشکل داشتن پول خرد مواجه شوند. وی اظهار می‌کند: امروز تنها خطی که دل‌نگران آن هستیم و به دلیل کرایه ۶۰ تومانی، این خط با مشکل پول خرد مواجه است و با قیمت‌گذاری جدید همخوانی ندارد، خط ۳۶ است. این مقام مسوول تصریح می‌کند: در این خصوص تدابیری که اندیشیده شده است، نصب سامانه پرداخت الکترونیک کرایه‌ اتوبوس است که در ابتدا ۳۰۰ دستگاه در فاز یک به سامانه پرداخت الکترونیک کرایه تجهیز می‌شوند که با این وجود مشکل کم و زیاد شدن کرایه‌ها حل خواهد شد. وی اضافه می‌کند: با روندی که پیش می‌رود، در شروع کار ۵۰ درصد ناوگان مجهز و در پروسه ۶ ماهه، همه اتوبوس‌ها به این سامانه مجهز خواهند شد. مهندس حسن‌شاهی از نصب سیستم‌هایی که وضعیت راننده را در هنگام حرکت اعم از سرعت، توقف بی‌مورد و... نشان می‌دهد، در آینده نزدیک خبر می‌دهد.
منبع : روزنامه تحلیل روز


همچنین مشاهده کنید