یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
زنان در حکومت امام زمان(عجّ)
امروز بانوان همانند بسیاری از مردم به آینده میاندیشند؛ به یك انقلاب جهانی و یك حكومت موعود، كه چگونه در برابر قدرتهای بزرگ غلبه پیدا میكند! آیا برنامههای اوچیست؟ چه كسانی با او همكاری میكنند و زنان در آن زمان چه نقشی دارند؟ دشمنانش چه كسانیاند و راز و رمز موفقیتش در گرو چیست؟
ما در این نوشتار كوتاه نقش زنان در ایّام غیبت و ظهور امام زمان، علیهالسلام، را مورد بررسی قرار میدهیم.
نقش زنان در دوران غیبت صغری
در دوران سخت غیبت صغری، در روزهایی كه شیعیان پس از دویست و شصت سال با یك آزمایش بزرگ رو به رو بودند و میبایست با غیبت امام خو كنند، یك زن به عنوان مفزع و پناه معرفی میشود و آن مادر بزرگوار امام حسن عسكری، علیهالسلام، است. در این دوره، اگر چه امام هادی و امام حسن عسكری، علیهماالسلام، زمینه غیبت را از پیش فراهم كرده بودند و شخصیتهای مورد اعتمادی همانند عثمانبن سعید عمری و پسرش محمد بن عثمان رابهعنوان وكیل معرفی كرده بودند، بهدلایلی از موقعیت مادر امام حسن عسكری، علیهالسلام، معروف به »جدّه«، استفاده شد و وی پناه شیعه معروف گردید. ازگفتگوی احمد بن ابراهیم با »حكیمه« دختر امام جواد، علیهالسلام، برمیآید كه پس از گذشت دوسال از رحلت امام حسن عسكری، علیهالسلام، همچنان بسیاری از كارها بهدست مادر بزرگوار امام حسن عسكری، علیهالسلام، انجام میشده است ولی در حقیقت ازطرف حضرت حجهٔبنالحسن، علیهالسلام، و به فرمان آن حضرت صورت گرفته است. شیخ صدوق، رحمهٔاللهعلیه، از احمد بن ابراهیم نقل كرده است كه در سال ۲۶۲ ق. بر حكیمه دختر امام جواد، علیهالسلام، وارد شدم و از پس پرده با وی سخن گفتم و از او درباره اعتقادش به امامان پرسیدم. او همه آنها را یكایك شمرد و آنگاه حجهٔبنالحسن بن علی را نیز نام برد... از او پرسیدم: این فرزند كجاست؟ گفت: در پس پرده غیب است. گفتم پس شیعه به چه كسی پناه ببرد؟ گفت: به جدّه، مادر امام حسن عسكری، علیهالسلام. سپس افزود: این دستور از سوی امام حسن عسكری، علیهالسلام، و بهپیروی از امام حسین، علیهالسلام، صورت گرفته است. زیرا امام حسین، علیهالسلام، در ظاهر برای حفظ جان فرزندش امام سجاد، علیهالسلام، به خواهرش زینب كبری، علیهاالسلام، وصیت كرد و درنتیجه تا مدتی هرآنچه از امام زینالعابدین، علیهالسلام، صادر میشد به حضرت زینب، علیهاالسلام، نسبت داده میشد تا امر پنهان باشد۱ و حساسیتها نسبت به امام سجاد، علیهالسلام، كمتر شود. این امتیاز برای جدّه باقی بود تاآنكه كسانی مانند »عثمانبن سعید« و دیگر سفرا و نایبان خاص امام زمان، علیهالسلام، در بین شیعیان شناخته شدند و منزلت یافتند. پس از شهادت امام عسكری، علیهالسلام، یك بانو، نظر دستگاه خلافت بنیعباس را نسبت به تعقیب امام زمان تغییر داد. نوشتهاند پس از گزارش جعفر كذّاب، كه در خانه امام حسن عسكری، علیهالسلام، فرزند خردسالی از آن حضرت باقی مانده است، آنها به خانه امام هجوم بردند و پس از دستگیری صیقل (یكی از كنیزان امام) فرزند خردسال را از او مطالبه كردند. او نخست انكار كرد و آنگاه برای اینكه موضوع برای آنها پوشیده ماند، گفت من حامله هستم. از اینرو آن كنیز را بهدست »أبی الشوارب«، قاضی وقت، سپردند تا از او مراقبت كند. در مدتی كه صیقل زیرنظر قاضی نگهداری میشد دستگاه خلافت با مرگ عبید بن خاقانی و شورش صاحب الزنج روبهرو شد و صیقل از وضعیت آشفته سود جست و فرار كرد.۲
نقش زنان در دوران ظهور
حال سزاوار است بدانیم زنان در حكومت قائم آل محمد، علیهالسلام، چه میكنند؟ چه كسانی هستند؟ چند نفرند؟ از كجا میآیند و چه مسؤولیتی برعهده دارند؟ براساس برخی از روایات، حضور و نقش این زنان ازنظر زمان و موقعیت، چهارگونه است:
الف) حضور پنجاه زن در بین یاران امام
اولین گروه از زنانی كه به محضر امام زمان میشتابند آنهایند كه در آن ایّام میزیستهاند و همانند دیگر یاران امام، علیهالسلام، به هنگام ظهور در حرم امن الهی بهخدمت امام، علیهالسلام، میرسند. در اینباره دو روایت وجود دارد: روایت اول: امّ سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور، از پیامبر روایت كرده است كه فرمود:
یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس إلیه كالطّیر الواردهٔ المتفرقهٔ حتّی یجتمع إلیه ثلاث مأهٔ و أربعهٔ عشر رجلاً فیه نسوهٔ فیظهر علی كلّ جبّار و ابن جبّار...۳ در آن هنگام پناهندهای به حرم امن الهی پناه میآورد و مردم همانند كبوترانی كه از چهار سمت به یك سو هجوم میبرند بهسوی او جمع میشوند تا اینكه در نزد آن حضرت سیصد و چهاردهنفر گرد میآیند كه برخی از آنان زن میباشند كه بر هر جبار و جبار زادهای پیروز میشود.۴ روایت دوم: جابربن یزید جعفی، ضمن حدیث مفصلی از امام باقر، علیهالسلام، در بیان برخی نشانههای ظهور نقل كرده كه: و یجییء واللَّه ثلاث مأهٔ و بضعهٔ عشر رجلاً فیهم خمسون امراهٔ یجتمعون بمكهٔ علی غیر میعاد قزعاً كقزع الخریف یتبع بعضهم و هیالآیهٔ الّتی قال اللَّه: »أینما تكونوا یأت بكم اللَّه جمیعاً إنّ اللَّه علی كلّ شیء قدیر...«۵ بهخدا سوگند، سیصد و سیزده نفر میآیند كه پنجاه نفر از این عده زن هستند كه بدون هیچ قرار قبلی در مكه كنار یكدیگر جمع خواهند شد. این است معنای آیه شریفه: »هرجا باشید خداوند همه شما را حاضر میكند. زیرا او بر هر كاری توانا است«.
پنجاه زن از سیصد و سیزده نفر!
نكته شگفت در این دو روایت این است كه میفرماید: سیصد و سیزده مرد گرد آیند كه پنجاه نفر ایشان زن هستند! دوم آنكه: در روایتی كه نام یاران برشمرده شده است نام هیچ زنی وجود ندارد.۶ در پاسخ این شبهه میتوان گفت: این چند نفر در زمره همان سیصد و سیزده نفر هستند. زیرا اولاً امام، علیهالسلام، میفرماید: »فیهم«؛ یعنی در این عده پنجاه زن میباشد. دوم: شاید تعبیر مردان بدین سبب باشد كه بیشتر این افراد مرد هستند و این كلمه از باب فزونی عدد مردان، چنین ذكر شده است. سوم: اگر مقصود همراهی خارج از این عده بود امام میفرمود: »معهم«، نه اینكه بفرماید »فیهم«، زیرا این سیصد و سیزده نفر مانند عدد اصحاب بدر برشمرده شدهاند و همه یاران و فرماندهان عالیرتبه و ازنظر مقام و قدرت درحد بسیار بالایی هستند كه برخی با ابر جابهجا میشوند و اینها بدون شك با بقیه مردم آن زمان فرق بسیار دارند. بنابراین اگر بگوییم آنها جزو همان سیصد و سیزده نفر هستند برای آنها رتبه و موقعیت ویژه قائل شدهایم و اگر بگوییم در زمره یاران دیگر حضرت باشند از امتیاز كمتری برخوردارند.
ب) زنان آسمانی
دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند كه خداوند برای حكومت جهانی حضرت ولیعصر، علیهالسلام، در آسمان ذخیره كرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی، علیهالسلام، به زمین میآیند.
ابوهریره از پیامبر، صلّیاللَّه علیه و آله، روایت كرده كه: ینزل عیسی بن مریم علی ثمان ماهٔ رجل و أربع مائهٔ امرأهٔ خیار من علی الأرض و أصلح من مضی. عیسیبن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایستهترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد. آیا این زنان از امتهای پیشین هستند یا امت اسلامی زمان پیامبر، صلّیاللَّهعلیهوآله، و معصومین، علیهمالسلام؛ یا از دورانهای مختلف؟ آنها از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شدهاند و برای عهدهداری منصبی در حكومت حضرت میآیند یا برای مسایل دیگر؟ اینها پرسشهایی است كه این حدیث از آنها چیزی نمیگوید.
ج ) رجعت زنان
سومین گروه از یاوران حضرت بقیهٔاللَّه، علیهالسلام، زنانی هستند كه خداوند به بركت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد كرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود. این گروه دو دستهاند: برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان سخن بهمیان آمده است. در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد میشود كه به هنگام ظهور قائم آل محمد، صلّیاللَّهعلیهوآله، زنده خواهند شد و در لشكر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.طبری در دلائل الامامهٔ، از مفضلبن عمر نقل كرده كه امام صادق فرمود: همراه قائم [آل محمد، صلّیاللَّهعلیهوآله] سیزده زن خواهند بود.گفتم آنها را برای چه كاری میخواهد؟ فرمود: به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را بهعهده خواهند گرفت. عرض كردم: نام آنها را بفرمایید. فرمود: قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه [مادر عمار یاسر]، زبیدهام خالد احمسیّه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه.۷ »صیانه ماشطه« در زمان حضرت موسی میزیسته است و مادر عمار یاسر در ابتدای بعثت به شهادت رسید. »حبابه« در زمان علی، علیهالسلام، و »قنواء« در زمان امام حسن و امام حسین، علیهالسلام، و بقیه در زمانهای دیگر زندگی میكردهاند. این گروه سیزده نفری رجعت خواهند كرد و خداوند برای قدردانی از آنها، به بركت امام زمان آنها را زنده خواهد كرد. در این روایت امام صادق، علیهالسلام، از آن سیزده زن فقط نام نه نفر را یاد میكند. در كتاب خصایص فاطمیّه۸ بهنام نسبیه، دختر »كعبه مازینه«، و در كتاب منتخبالبصائر بهنام »وتیره« و »أحبشیه« اشاره شده است.۹
زنان سرافراز
اینك به اختصار به شرح حال برخی از زنان نامبرده اشاره میكنیم.
۱. صیانه ماشطه
او یكی از همان سیزده بانویی است كه در دولت حضرت مهدی، علیهالسلام، زنده شده، به دنیا بازمیگردد. وی همسر »حزقیل«، پسر عموی فرعون، و شغلش آرایشگری دختر فرعون بود.او همانند شوهرش به پیامبر زمان خود، حضرت موسی، ایمان آورده بود امّا همچنان ایمان خود را پنهان میكرد.نوشتهاند: روزی وی مشغول آرایش دختر فرعون بود كه شانه از دستش افتاد و بیاختیار نام خدا را برزبان جاری ساخت. دختر فرعون گفت: آیا نام پدر مرا بر زبان آوردی؟ گفت: نه، بلكه نام كسی را بر زبان آوردم كه پدر تو را آفریده است. دختر فرعون ماجرا را نزد پدر بازگو كرد و فرعون صیانه را احضار كرد و گفت: مگر به خداییِ من اعتراف نداری؟ گفت: هرگز! من از خدای حقیقی دست نمیكشم و تو را پرستش نمیكنم. فرعون دستور داد تا تنور مسی برافروزند و همه بچههای آن زن را در حضورش در آتش افكنند. چون نوبت به طفل شیرخوارش رسید صیانه میخواست به ظاهر از دین برائت جوید كه كودك شیرخوارش به زبان آمد و گفت: مادر صبر كن كه تو بر حق هستی! فرعونیان آن زن و بچه شیرخوارش را در آتش افكنده، سوزاندند و خداوند دراثر صبر و تحمل آن زن در راه دین، او را در دولت امام مهدی زنده میگرداند تا هم به آن حضرت خدمت كند وهم انتقام خود را از فرعونیان بگیرد.
۲ - سمیه، مادر عمار یاسر
وی هفتمین نفری بود كه به اسلام گروید و بدینسبب دشمن سخت به خشم آمد و بدترین شكنجهها را براو روا داشت.۱۰ او و شوهرش یاسر در دام ابوجهل گرفتار آمدند و او نخست آنها را اجبار كرد كه پیامبر خدا را دشنام دهند، امّا آنها حاضر به چنینكاری نشدند. او نیز زره آهنی به سمیه و یاسر پوشانید و آنها را در آفتاب سوزان نگهداشت. پیامبر كه گاه از كنارشان عبور میكرد آنها را به صبر و مقاومت سفارش مینمود و میفرمود: صبراً یا آل یاسر فإنّ موعدكم الجنهٔ. ای خاندان یاسر، صبر پیشه سازید كه وعده گاه شما بهشت است. سرانجام ابوجهل برهریك ضربتی وارد ساخت و ایشان را بهشهادت رساند.۱۱ خداوند این زن را به پاداش صبر و مجاهدتی كه در راه اعتلای اسلام نشان داد و بدترین شكنجه را از دشمن خدا تحمل كرد، در ایّام ظهور مهدی آل محمد، صلّیاللَّهعلیهوآله، زنده خواهد نمود تا تحقق وعده الهی را ببیند و در لشكر ولیّ خدا به یاوران آن حضرت خدمت كند.
۳ - نسیبه، دختر كعب مازنیه
او معروف به »امعماره« و از زنان فداكار صدر اسلام است كه در برخی از جنگهای پیامبر اسلام، صلّیاللَّهعلیهوآله، شركت جسته و مجروحان جنگی را مداوا كرده است. او در جنگ احد بهترین نقش را ایفا كرد. با دیدن صحنه فرار مسلمانان و تنها گذاشتن پیامبر به دفاع از جان شریف پیامبر پرداخت و در این راه بدنش زخمهای فراوان برداشت. پیامبر عزیز این فداكاری را ستود و به فرزندش عماره چنین فرمود:امروز مقام مادر تو از مردان جنگی والاتر است.۱۲ پس از فروكش كردن جنگ، نسیبه با سیزده زخم۱۳ سنگین به همراه دیگر مسلمانان به خانه برگشت و به استراحت پرداخت. با شنیدن فرمان پیامبر خدا، صلّیاللَّهعلیهوآله، كه فقط مجروحان جنگ باید به تعقیب دشمن بشتابند، نسیبه از جای برخاست و آماده رفتن شد، امّا بهعلت شدت خونریزی نتوانست شركت كند. همین كه پیامبر از تعقیب دشمن برگشت، پیش از آنكه به خانه برود، عبداللَّه بن كعب مازنی را برای احوالپرسی نسیبه و سلامتی وی به نزد او فرستاد و چون از سلامتی وی آگاه گشت شادمان موضوع را به پیامبر خبر داد.۱۴ نسیبه از كسانی است كه برای یاری امام مهدی، علیهالسلام، زنده خواهد شد.۱۵
۴. امّ ایمن
از زنان پرهیزكار و خدمتكار حضرت رسول، صلّیاللَّهعلیهوآله، است. پیامبر بهاو مادر خطاب میكرد و میفرمود: هذه بقیهٔ اهل بیتی.۱۶ این زن، باقیماندهای از خاندان من است. وی همواره در كنار زنان مجاهد، در جبهه جنگ به مداوای مجروحان میپرداخت.۱۷ ام ایمن از شیفتگان خاندان امامت بود كه در ماجرای فدك، حضرت زهرا، علیهاالسلام، او را بهعنوان شاهد معرفی كرد. وی پنج یا شش ماه پس از پیامبر از دنیا رفت.۱۸ خداوند به بركت مهدی آل محمد، علیهالسلام، به هنگام ظهور، او را زنده میگرداند تا در لشكرگاه امام به خدمت گماشته شود.
۵. امّ خالد
در روایت دو بانو بدین نام مشهور شدهاند: ام خالد احمسیه و ام خالد جهنّیه. شاید مقصود ام خالد مقطوعهٔ الید (دست بریده) باشد كه یوسفبن عمر، پس از بهشهادت رساندن زیدبن علی بن الحسین در كوفه، دست او را به جرم شیعه بودن قطع كرد. در كتاب رجال كشی درباره شخصیت و مقام این زن فداكار از امام صادق، علیهالسلام، مطلبی ذكر گردیده كه حایز اهمیت است. ابوبصیر گوید: در خدمت امام صادق نشسته بودیم كه ام خالد مقطوعهٔالید از راه رسید. حضرت فرمود: ای ابابصیر، آیا میل داری كه كلام امّ خالد را بشنوی؟ من عرض كردم: آری ای فرزند رسول خدا، با شنیدن آن شادمان میگردم... در همان موقع ام خالد به خدمت امام آمد و سخن گفت. دیدم وی در كمال فصاحت و بلاغت صحبت میكند. سپس حضرت پیرامون موضوع ولایت و برائت از دشمنان با او سخن گفت.۱۹
۶. زبیده
مشخصات كاملی از او نقل نشده است. احتمال دارد زبیده زن هارونالرشید باشد كه شیخ صدوق، رحمهٔاللهعلیه، دربارهاش گفته است: وی یكی از هواداران و پیروان اهل بیت است. هنگامی كه هارون دانست از شیعیان است قسم خورد كه طلاقش دهد. زبیده كارهای خدماتی بسیاری داشت كه یكی آبرسانی به عرفات است. همچنین نوشتهاند وی یكصد كنیز داشت كه پیوسته مشغول حفظ قرآن بودند و همیشه از محل سكونت او صدای تلاوت قرآن شنیده شد. زبیده در سال ۲۱۶ ق. رحلت كرد.۲۰
۷. حبّابه والبیّه
از زنان والامقامی است كه دوره زندگی هشت امام معصوم را درك كرد و پیوسته مورد لطف و عنایت ایشان قرار داشت. در یك یا دو نوبت بهوسیله امام زینالعابدین و امام رضا، علیهماالسلام، جوانیاش بهاو بازگردانده شد. اولین ملاقات وی با امیر مؤمنان، علیهالسلام، بود كه از آن حضرت دلیلی بر امامت درخواست كرد. حضرت در حضور وی سنگی را برداشت و بر آن مهر خود را نقش كرد و اثر آن مهر در سنگ جای گرفت و به او فرمود: پس از من هر كه توانست در این سنگ چنین اثری برجای بگذارد او امام است. از این رو حبابه پس از شهادت هر امامی نزد امام بعدی میرفت و آنان مهر خود را بر همان سنگ میزدند و اثر آن نقش میبست. نوبت كه به امام رضا، علیهالسلام، رسید حضرت نیز چنین كرد. حبابه نه ماه پس از رحلت امام رضا، علیهالسلام، زنده بود و پس از آن بدرود حیات گفت.۲۱ روایت شده است كه وقتی حبابه به خدمت امام زینالعابدین رسید یكصد و سیزده سال از عمرش سپری شده بود. حضرت با انگشت سبابه خود اشارهای نمود و جوانیاش بازگشت.۲۲ همچنین نوشتهاند: صورت حبابه از زیادی سجود سوخته و از عبادت همانند چوب خشكیدهای شده بود.۲۳۸. قنواء
دختر رشید هجری، یكی از شیعیان و پیروان علی، علیهالسلام، و خود از یاران باوفای حضرت امام جعفر صادق، علیهالسلام، است۲۴. وی دختر بزرگمردی است كه در راه محبت و دوستی امیر مؤمنان بهطرز دلخراشی بهشهادت رسید. از گفتار شیخ مفید برمیآید كه قنواء به هنگام ورود پدرش نزد عبیداللَّه بن زیاد شاهد قطع دو دست و دو پای پدر خود بوده و بهكمك دیگران بدن نیمهجان پدر را از دارالاماره بیرون آورده و بهخانه منتقل كرده است. روزی قنواء به پدرش گفت: پدرجان، چرا این همه خود را بهرنج و مشقت عبادت میاندازی! پدر درجواب گفت: دخترم، پس از ما گروهی خواهند آمد كه بینش دینی و شدت ایمانشان از ما، كه این همه خود را بهزحمت عبادت انداختهایم، بیشتر است.۲۵
د. بانوان منتظر
چهارمین گروه یاوران امام زمان بانوان پرهیزكاری هستند كه پیش از ظهور حضرت بقیهٔاللَّه، علیهالسلام، رحلت كردهاند. به ایشان گفته میشود: امام تو ظاهر گشته است، اگر مایلی میتوانی حضور داشته باشی. آنان نیز به اراده پروردگار زنده خواهند شد. رجعت زنان مربوط به گروه خاصی نیست و هر بانویی خود را با خواستهها و شرایط زندگی در حكومت مهدی آل محمد، علیهالسلام، تطبیق دهد ممكن است در آینده از رحمت خداوندی بهرهمند گشته، برای یاری امام زنده شود. یكی از آن شرایط خواندن دعای »عهد« است كه در فرد، نوعی آمادگی برای پذیرش حكومت آخرین ذخیره الهی ایجاد میكند. بهفرموده امام صادق، علیهالسلام: هر كه چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود خداوند او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد...۲۶
انتظار فرج
یكی از شرایط حضور در حكومت بقیهٔاللَّه و توفیق دیدار با آن حضرت انتظار فرج است؛ یعنی آمادگی كامل برای پذیرش حكومت حق و آراستن به آنچه كه مهدی، علیهالسلام، میگوید و میخواهد. انتظار فرج یعنی نفی هرگونه سلطه از بیگانگان و مبارزه با افكار انحرافی و فساد اخلاق و در یك كلام، انتظار فرج یعنی بیزاری از دشمنان خدا و پیامبر و معصومین، علیهمالسلام. بیسبب نیست كه انتظار از بهترین اعمال شمرده شده است، بلكه فرد منتظرِ دولت مهدی همانند كسی است كه در پیش روی رسول خدا شهید گشته و در خون خود غلتیده است و اگر بر همان حالت انتظار از دنیا برود بسان كسی باشد كه در خیمه مهدی فاطمه، علیهماالسلام، میباشد. ابوبصیر از امام صادق روایت كرده كه آن حضرت روزی فرمود: آیا شما را خبر ندهم به چیزی كه خداوند عملی را بدون آن از بندگانش قبول نمیكند؟ گفتیم: آری. فرمود:شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت پیامبر، صلّیاللَّهعلیهوآله، و اقرار به آنچه كه خداوند فرموده، از دوستی ما و بیزاری از دشمنان و اطاعت و پیروی از ما. نیز داشتن ورع و پرهیزكاری و انتظار كشیدن برای قائم، علیهالسلام. آنگاه فرمود: بدرستی كه برای ما دولتی است، خداوند آن را هر زمانی كه اراده كند برقرار میسازد. سپس افزود: هركس كه دوست دارد از یاران قائم، علیهالسلام، باشد باید در انتظار بهسر برد و خود را به ورع و محاسن اخلاق بیاراید، و اگر در همان حال بمیرد برای او اجری همانند كسی است كه آن حضرت را درك كرده باشد.۲۷
پینوشتها:
۱. سوره تحریم (۶۶)، آیه ۱۱.
۲. صدوق، محمد بن علی بن الحسین، كمالالدین، ج ۲، ص۵۰؛ الطوسی، محمد بن الحسن،
الغیبهٔ، ص ۱۳۸.
۳. همان، ص ۴۷۶.
۴. الهیثمی، نورالدین علیبن ابی بكر، مجمعالزوائد، ج ۷، ص۳۱۵؛ معجم احادیث الإمام
المهدی، ج ۱، ص ۵۰۰.
۵. همان.
۶. المجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۲۳.
۷. الطبری، محمد بن جریر، دلائل الامامهٔ، ص ۳۱۴.
۸. همان، ص ۲۶۰.
۹. ریاحین الشریعهٔ، ج ۵، ص ۴۱؛ به نقل از خصایص فاطمیه.
۱۰. چشماندازی از حكومت مهدی، علیهالسلام، ص ۷۴؛ بهنقل از بیان الائمه، ج ۳، ص ۳۳۸.
۱۱. ابن الاثیر، علی بن ابی الكرم، اسدالغابه، ج ۵، ص ۴۸۱.
۱۲. ریاحینالشریعه، ج ۴، ص ۳۵۳.
۱۳. الواقدی، محمد بن عمر، مغازی، ج ۱، ص ۲۷۳.
۱۴. همان، ج ۲، ص ۲۶۸.
۱۵. همان، ج ۱، ص ۲۷۰.
۱۶. ریاحین الشریعه، ج ۵، ص ۴۱؛ بهنقل از خصایص فاطمیّه.
۱۷. چشماندازی از حكومت مهدی، علیهالسلام، ص ۷۶؛ تهذیب الكمال، ج ۳۵، ص ۳۲۹.
۱۸. طبسی، محمد جواد، نقش زنان مسلمان در جنگ، ص۲۰.
۱۹. قاموس الرجال، ج ۱۰، ص ۳۸۷.
۲۰. المامقانی النجفی، عبدالله محمد حسن، ریاحینالشریعه، ج ۳، ص ۳۸۱؛ بهنقل از تنقیحالمقال.
۲۱. همان، ج ۳، ص ۷۸.
۲۲. القمی، شیخ عباس، سفینهٔ البحار، ج ۱، ص ۲۰۴.
۲۳. همان.
۲۴. جامعالرواهٔ، ج ۲، ص ۴۵۸؛ رجال شیخ طوسی، ص ۳۴۱.
۲۵. المفید، محمدبن محمدبن النعمان، الاختصاص، ص ۷۳۰۷۲.
۲۶. القمی، شیخ عباس، همان، ج ۲، ص ۲۹۴.
۲۷. القمی، شیخ عباس، منتهیالآمال، ج ۲، ص ۴۸۶؛ بهنقل از: النعمانی، محمد بن
ابراهیم، الغیبهٔ.
منبع:ماهنامه موعود، شماره ۴۷
نویسنده:محمد جواد طبسی
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست