دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا
مرگ با طنابدار - Death By Hanging
سال تولید : ۱۹۶۸
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : سوزوشا
کارگردان : ناگیسا اوشیما
فیلمنامهنویس : تسوتومو تامورا، مامورا ساساکی، میچینوری فوکائو و اوشیما
فیلمبردار : یاسوهیرو یوشیوکا
آهنگساز(موسیقی متن) : هیکارو هایاشی
هنرپیشگان : یون دو ـ یون، کی ساتو، فومیو واتانابه، توشیرو ایشیدو، ماسائو آداچی و ماسائو ماتسودا.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۷ دقیقه.
"ر" (دو ـ یون) دانشجویکرهای ساکن ژاپن، به جرم هتک حرمت و قتل دو دختر ژاپنی به دار آویخته میشود؛ اما زنده میماند. مطابق اصول اخلاقی و قانونی، اعدام دوباره او ناممکن میشود، مگر آن که خود بار دیگر به جرایمش اعتراف کند. وقتی "ر" بهبود مییابد، معلوم میشود که حافظهاش را از دست داده است. در این بین مقامات تلاش میکنند تا "ر"، هویت و اعمال خود را به یاد آورد...
٭ در این فیلم جسورانه، مایه تأملانگیز برای اوشیما مجازات اعدام شخصیت اصلی نیست، بلکه، حق داوری قضات است. محکوم کرهای از نژادی پستتر از ژاپنیها تلقی میشود و به نوعی قربانی تبعیضنژادی نیز به شمار میآید. اوشیما مبتکرانه از ژانژنه و بهخصوص برتولت برشت تأثیر میگیرد: سه چهارم فیلم را میتوان قصهای اخلاقی، جسورانه و درخشان به شیوه برشت دانست. فن فاصله گذاری، تماشاگر را از "واقعیت" مراسم تکاندهنده اعدام با طناب دار، دور نگه میدارد و عناوین صحنهها، نکتههای مورد نظر هر صحنه را مشخص میکنند. به این ترتیب تعلیق در روایت کم و مفهوم فیلم برجسته میشود. ترکیببندیهای سیاه و سفید و هندسی اوشیما با ظرافت، بافت و مفهوم اشیا را نمود میدهند و کارکردی به شدت زیبائی شناسانه مییابند.
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : سوزوشا
کارگردان : ناگیسا اوشیما
فیلمنامهنویس : تسوتومو تامورا، مامورا ساساکی، میچینوری فوکائو و اوشیما
فیلمبردار : یاسوهیرو یوشیوکا
آهنگساز(موسیقی متن) : هیکارو هایاشی
هنرپیشگان : یون دو ـ یون، کی ساتو، فومیو واتانابه، توشیرو ایشیدو، ماسائو آداچی و ماسائو ماتسودا.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۷ دقیقه.
"ر" (دو ـ یون) دانشجویکرهای ساکن ژاپن، به جرم هتک حرمت و قتل دو دختر ژاپنی به دار آویخته میشود؛ اما زنده میماند. مطابق اصول اخلاقی و قانونی، اعدام دوباره او ناممکن میشود، مگر آن که خود بار دیگر به جرایمش اعتراف کند. وقتی "ر" بهبود مییابد، معلوم میشود که حافظهاش را از دست داده است. در این بین مقامات تلاش میکنند تا "ر"، هویت و اعمال خود را به یاد آورد...
٭ در این فیلم جسورانه، مایه تأملانگیز برای اوشیما مجازات اعدام شخصیت اصلی نیست، بلکه، حق داوری قضات است. محکوم کرهای از نژادی پستتر از ژاپنیها تلقی میشود و به نوعی قربانی تبعیضنژادی نیز به شمار میآید. اوشیما مبتکرانه از ژانژنه و بهخصوص برتولت برشت تأثیر میگیرد: سه چهارم فیلم را میتوان قصهای اخلاقی، جسورانه و درخشان به شیوه برشت دانست. فن فاصله گذاری، تماشاگر را از "واقعیت" مراسم تکاندهنده اعدام با طناب دار، دور نگه میدارد و عناوین صحنهها، نکتههای مورد نظر هر صحنه را مشخص میکنند. به این ترتیب تعلیق در روایت کم و مفهوم فیلم برجسته میشود. ترکیببندیهای سیاه و سفید و هندسی اوشیما با ظرافت، بافت و مفهوم اشیا را نمود میدهند و کارکردی به شدت زیبائی شناسانه مییابند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست