چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
اهداف یک سایت چند رسانهای
چند رسانه ای ها مندرجاتی پر محتوا ایجاد می کنند و روشهایی را برای شرح اطلاعاتی که مقصود آن واضح نیست بیان می دارند . در اوایل پیدایش چند رسانه ای وب متخصصان خبره وب آنقدر از این رسانه شگفت زده شده بودند که رسالت بزرگتر پیام آن را از یاد برده بودند .
روشن کردن اهداف چند رسانه ای وب سایت قبل از ایجاد اولین صفحه یا ایجاد توالی انیمیشن سیار مهم است . در ابتدای کار با چند رسانه ای ها همیشه سئوالات زیر را از خود داشته باشید .
۱) کاربران شما چه کسانی هستند، پیام شما برای آنها چیست ؟
۲) تنظیمات یا بر هم کنش یا رابطه تقابل باید چگونه باشد ؟
۳) کدام یک از المانهای چند رسانه ای برای بر هم کنش و تکمیل پیام شما لازم هستند ؟
۴) کدام نوع از ابزارو چه نوع مهارتی جهت ایجاد المانهای چند رسانه ای و ایجاد مطالب وب سایت نیاز دارید ؟
به عبارت دیگر هنگامی که کاربران سایت شما می بینید می خواهید چه عملی انجام دهند ؟ آیا می خواهید جسته گریخته مندرجات را بخوانند ؟ خرید کنند ؟ پژوهش کنند ؟ یا در سیستمهای بروز شده ثبت نام کنند؟
سرانجام در نظر داشته باشید که :
- کاربران بعد از ورود در یک وب سایت و قبل از خروج از آن مایل به پر کردن یک فرم خواهند بود و یا به ثبت نام در صفحه مهمان ترغیب خواهند شد . کاربران برای اطلاعات مربوط به محصولات فهرست شده از طریق Email ها یا تلفن های بدون صرف هزینه یا پر کردن فرم های اختیاری در خواست خرید می دهند . - ممکن است کاربران در جملاتی که در مورد کارتها میباشد ثبت نام کنند.
● اساس طراحی یک سایت چند رسانه ای :
طراحان یک وب سایت چند رسانه ای باید المانهای خود را در صفحه ارائه دهند . بنابراین باید انتظارات کاربران را تأمین کنند . هماهنگی این انتظارات وظایف ساده ای نیست و باید برای پیشبرد آن با یک سیستم توسعه یافته برنامه ریزی شود .
مسائل مطرح شده به شرح ذیل است :
▪ آیا ساختار Navigation وب سایت چیست ؟
▪ از فرم ها استفاده می شود ؟
▪ هدف شما از مشاهده استعدادهای کاربران شما چیست؟
▪ کاربران با چه سرعتی در اینترنت ارتباط پیدا کنند و از چه سیستم عاملی باید استفاده کنند ؟
▪ آیا فقط باید سایتهایی با متن تنها و عکسهای با کیفیت پائین ایجاد شود ؟
▪ آیا Plug ins آسان و ضروری در دسترس می باشد ؟
▪ در کدام قسمت صفحه اتصالی برای Plug ins در نظر می گیرید ؟
▪ آیا در سایت خود Plug ins که با اتصال آن کاربران به صفحه دیگر هدایت شوند ایجاد کردید؟
▪ چگونه کاربران به سایت شما باز می گردند ؟
● چشم انداز و تنظیمات :
در طراحی سایت های دارای چند رسانه ای ها , مکانهای عکس و تصاویرخود و چند رسانه ای ها بصورت تصادفی می باشند .
برگزیده های زیر را از کتاب David Siegel۰۳۹;s در نظر بگیرید .
● ایجاد یک وب سایت کشنده :
طراحان وب باید بطور دقیق موقعیت و ارتباط بین تمامی المانها را بر روی صفحه مشخص کنند و تمرکز و کنترل خوبی روی ساختار صفحه داشته باشند . سایتها از مجازها و موضوعات بصری برای راهنمایی و دادن آگهی استفاده می کنند و تجربه خوبی مانند موج سواری از دیدن اولین صفحه به آخرین صفحه ایجاد می کنند . به عبارتی طراحان سایتهای چند رسانه ای تولیدات خود را در جهت تمرکز و ایجاد بر مدلهای ذهنی روشن کاربرانی که بتوانند نقل کنند و واکنش نشان دهند به انجام می رسانند .
نظر به اینکه مندرجات سایت در حال تغییر است، باید ساختار و عمل آنها به شکل ثابتی باقی بماند، مخصوصا اگر شما انتظار داشته باشید که کاربران دوباره به سایت شما باز گردند . بر خلاف خیلی از باورها بیشتر مردم نمی خواهند که در هر بار بازدید مندرجات سایت شما را باز آموزی کنند .
● فعل و انفعالات کاربران :
وب کاران حرفه ای می توانند مندرجات سایت را از میان تعدادی مدلهای قابل قبول انتشار دهند که بیشترین موفقیت از آن مدل مارپیچی است و سه جزء اصلی دارد : علایق Farorites، فعالیتها Activities، تجزیه و تحلیل Analys . هر کدام از این المانها به صورت پی در پی و تا جایی که تجربیات کاربران کامل شود یا کانالهای مسیر یابی سایت جستجو شود. چگونه یک وب سایت می تواند با زمینه سازی تصاویر اصلی و ایجاد منوها و هدایت کاربران به اهداف در خواستی کاربران را جذب کند؟
به خاطر داشته باشید که بیشترین تمرکز کاربران در مطالب وب سایت شما است . اگر کاربران از مطالب سایت لذت ببرند در اینصورت احتمال آنکه دوباره به سایت شما بازگردند بیشتر می شود .
برای مثال کاربرانی که بر روی سایت های با کیفیت بالا در حال بازدید و بررسی هستند ، اغلب از گذر زمان غافل می شوند.
این نوع تفکر برای مشتریهای بعدی شما مخصوصا برای کسانی که قصد خرید نیر دارند مطلوب است .
یکی از اهداف وب کاران حرفه ای ایجاد تجربیاتی است که پتانسیل طبیعی مشتریان را کشف و توسعه می بخشد . تحقیقات روانشناسی در مورد کسانی است که به این مراحل رسیدند.
▪ تمرکز
▪ مبارزه طلبی
▪ از دست رفتن هوشیاری
▪ از دست رفتن زمان
▪ گیج شدن
بنابراین برای کمک به کاربران در رسیدن به این موارد کلی باید سایتی ایجاد کنید که تمامی این موارد را حمایت کنند . یک مثال دیگر در مورد سایت www.disneylanel.com می باشد که کاربران را بطور ناگهانی به پیشروی در این سایت تشویق می کند . تصاویر و مندرجات آنقدر پیش زمینه خوبی دارند که کاربران را برای جستجو بیشتر تشویق می کنند ، بعد به یکباره فعل و انفعالات شروع می شود و کاربران به مراحل و درجات بالا هدایت می شوند . عکسهای گرافیکی پیچیدگی دارند و صدا و ویدئو نیز میتوانند به یک پیش زمینه اضافه شوند . با هر بار کلیک روی کلیدهای Navigation کاربران برای موارد جدید جایزه می گیرند این نوع مندرجات برای سایتهای تجاری خیلی مهم است ( تجارت ، خرید ، بازاریابی )
اغلب سایتهای تجاری سعی میکنند برای جلوگیری از کاهش سرعت, از تحریکات کمتری برای جذب مشتری استفاده کنند. آنها برای ایجاد جذابیت و تحریک و تشویق کاربران بیشتر تمایل به ایجاد متون جذاب میکنند.
● انتخاب المانهای چند رسانه ای
دقیق ترین اعمالی که باید صفحات چند رسانه ای انجام دهند اداره کردن فضای صفحات و انتخاب قالبهای مناسب برای المانهای رسانه هاست. همانطور که تعداد Plug ins های قابل استفاده برای هر دو مرورگر IE و Netscape افزایش می یابد . تعداد قالبهای فایلی قابل انتخاب نیز بصورت هایی برای هر ۲ مرورگر افزایش مییابد.
طراحان باید کوشش خود را برای جستجوی بیشتر Plugins های مورد استفاده مخاطبین انجام دهند . طراحان وب باید برای کاربرانی که Plugins های لازم را ندارند برنامه ریزی کنند . اتصالات یا دستورالعمل هایی را در جاهایی برای راهنمایی نصب Plugins ایجاد کنید . میکروسافت اغلب این مشکلات را شناسایی کرده و با نصب اتوماتیک بیشتر Plugins های معمول زودتر از آنکه مرورگر فایلهای مورد نیاز را بخواند نصب می شوند . Netsape از منوی Help خود اتصالی را برای بارگذاری صفحات به منظور Plugins ایجاد می کنند . چنانچه در مورد قالبهای مورد استفاده فکر می کنید برخی از المان چند رسانه ای را در نظر آورید, برای مثال از خود بپرسید که آیا Java Script برای سایت شما مهم است یا فقط به صرف اینکه می توانید می خواهید آن را اضافه کنید ؟
بطور مشابه دلایل خوبی برای استفاده از اپلتهای جاوا یا جاوا اسکریپت و یا جایگیری جاوا در نوار وضعیت نیز وجود دارد.
یک طرح خوب از مندرجات و طراحی گرافیکی برای خشنودی انتظارات کاربران می تواند کافی باشد . افکت های Mouseover و Rollovers یا واکنشها و عمل های تقابلی ایجاد می کنند .
نمودار زیر نشان میدهد که کدام قالب بهترین قالب برای چند رسانه ای میباشند و این نتیجه گیری با بکاربردن قالبهای متفاوت حاصل میشود.
بهترین طراحان وب برنامه هایی دارند و می دانند که چگونه از ابزارها و المانهای چند رسانه ای استفاده کنند . شاید هیچ یک از طراحان وب ندانند که باید در ابتدا به عنوان آسیستان یک طراح شروع به کار کنند تا بتوانند با منابع و ابزار های مورد نیاز برای یک سایت آشنا شوند.
همچنین باید سعی کنند که محاسبه کنند که چند درصد از کاربران مورد نظر مرورگرهایی با قابلیت Java دارند و یا فایل به بارگذاری Plugin هستند .
● ایجاد کننده چند رسانه ای :
هر برنامه چند رسانه ای می تواند محرکی جهت استفاده از ابزارهای جدیدی که به شما برای بنا کردن المانهای قوی چند رسانه ای کمک میکند ، باشد .
چرا که هر نرم افزار ویژگیهای خاص خود را دارد و هر یک میتواند برای بهینه سازی عوامل نمایش انتخاب شود بعلاوه وسعت تیم طراحی شما میگوید که در فاز طراحی چه نقشی را خود ما ایجاد میکنیم و چه عوامل دیگری باید در کار درگیر شوند . در فازهای طراحی باید فرصتهایی را برای محاسبه نقاط قوت و ضعف سایت خود داشته باشید. همچنین شما به عنوان یک طراح وب باید وقوف کامل به زمان داشته باشید و آن را به عنوان یک بار اضافی برای کابرانی که در حال حاضر حتی اضافه بازدید دارند تلقی کنید. تکنیکهای تجارت الکترونیک و قابلیت های همکاری بین سیستم عامل های مختلف و سخت افزارهایی که می توانند برای سیستم های مختلف به کار گرفته میشوند همه و همه باید به دقت در نظر گرفته شوند, وب کاران حرفه ای باید همه این موارد را در نظر بگیرید .
برنامه های جدید دائما چند رسانه ای های بزرگتر و بمقبول تری را بر روی وب مطرح می کنند . در مراحل توسعه امروزی هیچ رسانه ای استانداردی نیست که بتواند بگوید که کدام نرم افزار بر روی اینترنت بهتر کار می کند. برای ایجاد چند رسانه ای خوب باید کلیه منابع و امکانات در قالب برای ایجاد بهترین تکنولوژی به کار گرفته شوند.
با رشد و ازدیاد مصرف کنندگان علاقمند ، فعالیت خرید و تجارت سئوالات شما پیرامون محورهای زیر قرار خواهد گرفت .
چگونه شرکت ما بهترین بهره را از دانش برنامه های تقابلی وب و مندرجات چند رسانه ای برای موفقیت در ایجاد توانایی برای مشتریان ( قبل از رقابت ) انجام می دهد ؟ این سئوالات تجاری از تصاویر سنتی که در مورد تاکید در تکنولوژی وب می باشد متفاوت است ؟ یک صفحه وب فقط در چند ثانیه خواننده را ملزم و علاقمند به محتویات داخل سایت میکند.
حس و نگاه صفحه ابزار مهمی برای این فعالیتها می باشد . گرافیک ها قسمت مهمی از مشاهدات کاربران شما هستند ، به این دلیل نمایش گرافیک ها قسمت مهمی از توسعه وب می باشد و اولین صفحه از سایت شما باید گذرگاهی نمایش دقیق اجزاء برای کاربران به منظور جمع آوری اطلاعات باشد . این نوع قالب پیمایش به در راه مشخص به کاربران کمک می کند.
منبع : استاد آنلاین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست