دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
تفاهم با جامعه جهانی پیرامون علم دینی
![تفاهم با جامعه جهانی پیرامون علم دینی](/mag/i/2/9baob.jpg)
شناخت فرهنگستان از این مسائل که در جامعه علمی مقابلمان مطرح میشود در چه حد است ؟ فکر میکنید جامعه علمی بینالمللی چگونه با نظریه پیشنهادی فرهنگستان برخورد میکند؟ و در نهایت فرهنگستان چه شواهد و قرائنی را برای اثبات نظریه خودتان در مقابله با جامعه علمی ارائه میکنید؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بحث دقیقی را مطرح کنم و آن اینکه اصلا تفاهم چگونه اتفاق میافتد؟ و مبنای تفاهم میان افراد و جوامع چیست؟ آیا پایگاه تفاهم به حقیقتجویی انسانها برمیگردد؟ یا پایگاه تفاهم چیز دیگری است ؟ برای پاسخ به این نوع سوالات باید به یک نظریه معرفتشناسی متوسل شد که آن نظریه به ما توضیح میدهد که چگونه وفاق و تفاهم میان افراد ایجاد میشود و چه عواملی بر تحقق این تفاهم حاکم است. به نظر من یکی از عوامل اصلی ایجاد تفاهم ،”تحولات اجتماعی” است و بخش دیگر آن هم مرتبط است با “ظرفیت ایمانی” که در جامعه ایجاد میشود . به عبارت دیگر تفاهم در مورد یک نظریه، همیشه به ظرفیت معرفت شناختی آن نظریه باز نمیگردد،بلکه عوامل بسیار متنوعی در ایجاد تفاهم موثر هستند. اگر مجموع آن عوامل را در نظر بگیریم، میتوانیم بستر مناسبی برای ایجاد تفاهم آماده کنیم. البته در کنار عوامل اجتماعی موثر در پذیرش یک نظریه،این نظریه باید “قدرت دفاع عقلانی” از خودش را هم داشته باشد. منظور از دفاع عقلانی سازگاری منطقی نظریه است . یعنی یک نظریه، اول باید هماهنگی و سازگاری درونی خودش را به اثبات برساند.
علاوه بر این اگر آن نظریه ناظر به کارآمدی عینی است،باید بتواند قدرت خودش را در کنترل عینیت به اثبات برساند. اگر نظریهای بتواند کارآمدی،سازگاری و عقلانیت حدود اولیه خود را به اثبات برساند، یک گام در تثبیت خود برداشته است. ولی این طور نیست که هر نظریهای که این خصوصیات را داشت در جامعه علمی موفق شود. برای مثال یک نظریهای که مدعی تمدن دینی است،تنها در صورتی به ثبت اجتماعی خواهد رسید که بستر اجتماعی لازم برای تحقق تمدن دینی پیدا شده باشد. البته یک نظریه ممکن است در مسیر رشد خودش بهینه شود و تکامل و رشد پیدا کند. حرف ما این است که همواره اقبال به یک نظریه و پذیرفته شدن آن در یک جامعه، تابع دو عامل سازگاری و کارآمدی نیست. علاوه بر این دو،بستر اجتماعی موجود نیز نقش اساسی در پذیرش یک نظریه ایفا میکند. از طرف دیگر به نظر ما به برکت انقلاباسلامی یک چنین ظرفیتی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بینالمللی به وجود آمده است . انقلاباسلامی ایران آغاز مرحله جدیدی از گرایش به معنویت در جامعه است. در جامعه پس از انقلاب شرایطی به وجود آمد که خواستار معنویت در اداره جامعه و متمایل به حضور اسلام در عرصه عمل وتحقق عینی آن در جامعه میباشد و آن را تعقیب میکند. نفس چنین انقلابی ناشی از رشد معنویت و گرایش به اسلام است.
این انقلاب با ایدههایی که مطرح نمود و با توجه به رشدی که در عالم پیدا کرد،علامتی است برای اینکه تعلق به حاکمیت وحی بر حیات بشر در حال رشد است. در لایههای باطنی و درونی جامعه بشری اتفاقات جدیای در حال وقوع است و این ظرفیت برخاسته از ایمان، قدرت ایجاد جسارت علمی - فرهنگی را خواهد داشت، کما اینکه جسارت سیاسی را ایجاد کرد.پس شرایط لازم برای ایجاد و تاسیس علم دینی دو چیز است:
۱) یکی اینکه شبکهای فلسفی و دینی تاسیس شود که بتواند تولید ورشد علم را هدایت کند.
۲) دیگر اینکه یک جسارت روحی و روانی مبتنی بر ایمان دینی وتکیه بر معارف اهل بیت،در افراد و کل جامعه به وجود آید که مجموع اینها به یک ساختارشکنی در عرصه علم منتهی شود.
این بحث همچنین محتاج این است که ما یک نظریه دقیق در مورد تکامل علم داشته باشیم و این نظریه خود مبتنی بر یک فلسفه تاریخ یا نگاهی فلسفی به آینده تاریخ میباشد. اگر با چنین نگاهی تکامل علم و چگونگی تولید ورشد علم را مطالعه کردیم میتوانیم تحلیل کنیم که چگونه باید علم دینی تولید کنیم.
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست