دوشنبه, ۱۲ آذر, ۱۴۰۳ / 2 December, 2024
مجله ویستا
بازاریابی ضعیف در پردرآمدترین صنعت
بازاریابی در بخش گردشگری از نکات مهم و قطعی است که هر فردی که علاقهمند به فعالیت در صنعت گردشگری است باید به آن توجه ویژه مبذول داشته و تمامی قواعد آن را رعایت کند.
بازاریابی در این بخش از اقتصاد کشور امروزه بیشتر د رحد بازاریابی برای تورهای خروجی بوده و آژانس داران ترجیح میدهند نیروی بازاریاب های خود را در جلب گرشگران ایرانی علاقهمند به مسافرت به خارج از کشور استفاده کرده و این روند تا جایی پیش رفته است که کمتر دفترخدمات مسافرتی در کشور فعالیت خود را به طور تخصصی در امر افزایش ورودی گردشگر و رونق اقتصادی در این صنعت متمرکز کرده است.
اینگونه است که در تعطیلات سال نو میلادی به هیچ وجه شاهد حضور گردشگران خارجی و گذران ایام آنها در کشورمان نیستیم و در مقابل هم گروه گروه از مردم کشورمان علی رغم آنکه تعطیلاتی در این زمان داشته باشند به سفرهای خارجی و تفریح در تورهای ژانویه میپردازند. علاوه بر این، در سال نو ایرانی هم مجددا هموطنانمان برای سفر داخلی و خارجی رهسپار می شوند و در حالی که می توانیم گردگشگران خارجی را برای دیدن مناظر زیبای کشورمان جذب کنیم، باز هم خودمان جذب تورهای خارج از کشور می شویم.
برای مثال، کشور ژاپن که سالانه حداقل یک میلیون گردشگر را در فصل نمایان شدن شکوفه های گیلاس به کشورش جلب می کند می تواند نمونه خوبی برای جذب گردشگران فصلی باشد.
بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری مهمترین دلیل بروز این معضل را فعال نبودن دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین بخش دولتی متولی گردشگری کشورمان در امر بازاریابی گردشگری میدانند.
دکتر احمد روستا، استاد دانشگاه و کارشناس بازاریابی با اشاره به این که مدیریت بازاریابی در ایران غیرحرفهای عمل میکند، افزود:بازاریابی از سه رکن تشکیل شده که شامل بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است.
دکتر روستا با اشاره به اینکه برای رقابت با انسان های حرفهای تنها راه حضور در بازار حرفهای شدن است گفت: برای حرفهای شدن بازارشناسی را باید کاملا درک کرد و معنای اصلی آن شناخت نظام بازار و استفاده از تمامی ابزارها، تکنیکها و روشها برای شناخت واقعیتهای بازار است.
وی افزود: در مقوله بازارشناسی مدیران باید آنچه را که مردم میگویند تماما پذیرفته و بدانند که در بازار سکوت مردم علامت رضا نیست بلکه سکوت آنها علامت نارضایتی است، مردم اگر ناراضی باشند، پچپچ میکنند و اگر مدیران به این پچپچها گوش فراندهند و در جهت رفع نواقص فعالیت های خود برنیایند، هرگز در بازار به رقبا نخواهند رسید و زمین میخورند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در شرکت های حرفهای و رقابتی هرگونه شکایت و مرجوعی نقطه عطفی برای پیش بردن فعالیت ها است.
روستا رکن دوم یا بازارسازی را استفاده از تکنیک ها برای خلق مشتری، بوجود آوردن بازار و بالا بردن سهم بازار تعریف کرده و گفت: تمام تلاش بازاریان برای ۶ عامل در بازاریابی است.
وی، فروش بیشتر به مشتریان فعلی، جذب و جلب مشتریان رقیب، جذب و جلب مشتریان بالقوه، بازگرداندن مشتریان از دست رفته به بازار، ایجاد خوشنامی برای سازمان و اهمیت به تبلیغات دهان به دهان و ایجاد وفاداری در پرسنل و کارکنان و همکاران نسبت به خود را ۶ عامل موثر در بازاریابی دانست.
این استاد دانشگاه گفت: همه باید به این نکته توجه کنند که بازاریابی یک پدیده سهل و ممتنع است و مدیریت انسانی و مردمداری، رمز موفقیت بازاریابی در آینده است.
دکتر روستا همچنین با اشاره به اینکه در بازارسازی استراتژی ارزانفروشی و استراتژی تمایز باید مدنظر مدیر باشد گفت: تمایز یعنی داشتن برخی از ویژگیها که بقیه ندارند و پیدا کردن این تمایزها برای ایستادن در مقابل رقبا ضروری است.
وی خاطر نشان کرد: دنیا امروز در امر بازاریابی به نکات ساده بیشتر توجه میکند، در حالی که در کشور ما مسائل را بیشتر پیچانده و به علم ساده سازی مشکلات توجهی نمیشود.
این کارشناس خطاب به آژانسداران گفت: رقابت آینده در کالا نیست، بلکه در خدمت است و باید نکاتی چون خدمات قبل از فروش، خدمات در جریان فروش و خدمات بعد از فروش را مورد توجه قرار داد.
این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه پدیده گردشگری باید در تمامی فصول مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: جذب گردشگران در ایام زمستان و فصل سرما امری است که کاملا در ایران و با توجه به قابلیت های زمستانی آن ممکن است.
وی افزود: آنچه مسلم است بسیاری از علاقهمندان به طبیعت در زمستان و ورزش های زمستانی مانند اسکی میتواند مورد توجه فعالان گردشگری کشور قرار گیرد. در این زمینه میتوان از فعالیت های تبلیغاتی در بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس و یا کشورهایی که اصولا محروم از برف و شرایط زمستانی هستند استفاده شود.
دکتر روستا خاطرنشان کرد: متاسفانه با آنکه کشورمان از لحاظ این گونه جاذبهها در مرحله بالایی قرار دارد، اما هنوز نتوانستهایم به جز فصل های مناسب گردشگری عادی در سایر فصول فعالیت های چشمگیری برای استفاده از این جاذبهها زمستانی فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میتواند برای اینگونه برنامهها فعالیت گردشگری داشته باشد ، گفت: با تبلیغات درست میتوانیم شاهد ورودی گردشگر به کشورمان در فصل زمستان باشیم.
وی افزود: به نظر میرسد یکی از مهمترین و سریعترین شیوههای جذب گردشگران زمستانی نشان دادن جاذبههای طبیعی و مناطق پربرف کشور از طریق تبلیغات، سایت ها، نمایشگاهها و ارتباط گرفتن آژانس داران کشورمان با آژانسداران خارجی باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به مقوله گردشگری در بحث بازاریابی گفت: گردشگری عبارت است از یک دوره زندگی موقت و متفاوت از زندگی عادی که هر کس برای ایجاد ارزش افزوده روحی، فکری و جسمی خود آن را انتخاب میکند و آژانسداران باید توجه داشته باشند که گردشگرخواستار پنج نکته مهم خوردو خوراک، خواب و استراحت، خرید و سوغات، خوشگذرانی، و خدمات مرتبط با گردشگری است که خاطره خوبی از سفر داشته باشد و باز هم سراغ دفاتر مسافرتی برود.
وی گفت: جدا از دیگر مشکلاتی که اقتصاد کشور در کم شدن مسافران به دفاتر خدماتی باعث شده، توجه نداشتن آژانسها به این مقولهها سبب کم شدن مشتریان دفاتر خدمات مسافرتی شده است.
روستا با اشاره به اینکه بازاریابی در ایران نیازمند تحول است، گفت: تحول سه رکن دارد که شامل تحول مبتنی بر سادگی و رقابت، تحول مبتنی بر ضعف و درماندگی و گرفتاری و تحول ناشی از اضطرار است.
ریس هیات مدیره شرکت بازاریابی "راستابین" با اشاره به حرفهای شدن مدیران گفت: برای حرفهای شدن باید هفت نکته را در خود قوی کنیم، که این نکات شامل، توکل و اعتقاد، تخصص، تعهد، تعلق، تداوم، تحول و تکامل است.
دکتر روستا با اشاره به رکن سوم بازاریابی که پدیده بازارداری بود، گفت: استفاده از همه تکنیک ها برای حفظ مشتری، حفظ ارتباط و دائم با مشتری، بودن در بازار، دادن خدمات ویژه به مشتریان کلیدی و نوآوری ایدههای جدید بازارداری را امکانپذیر میسازد.
وی افزود: در ایران رقابت بیرحمانهای بین بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد و مشکل اصلی و مهم صنف آژانس های مسافرتی در ایران این است که رقابت آنها با خود متولی گردشگری در کشور است که بر ناعادلانه بودن این وضعیت دامن زده است.
منبع: پول نیوز www.poolnews.ir
منبع : سایت تحلیلی خبری عصر ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست